משה קפלינסקי מנכל בזן
צילום: שגיא מורן

בזן במסר ESG: החזון להפוך לספקית אנרגיה מתחדשת לתחבורה; אפשרי?

החברה שרבים רואים בה אחראית על זיהום האוויר הקשה בחיפה ועל מקרים רבים של אסטמה, במסר  ירוק: תרחיב יכולת ייצור מימן ירוק ופריסה ארצית של תחנות תדלוק מימניות, תגיע ל-30% פולימרים ירוקים מסך הייצור
נתנאל אריאל | (14)
נושאים בכתבה ESG בזן

חברת בזן 1.62%  היא אחת המזהמות הגדולות באזור חיפה. ארגוני סביבה ירוקים טוענים כי בתי הזיקוק שלה גרמו למקרים רבים של אסטמה באזור חיפה. זה לא מתחבר לחובה להפוך את העולם לנקי יותר, ידידותי יותר ולמסרים של ה-ESG (סביבה, חברה, ממשל תאגידי) ועל רקע זה, בזן מציגה שינוי אסטרטגי וחתירה להיות חברה ירוקה (עד כמה שאפשר).

על פניו נשמע דמיוני, אבל גם חברות מזהמות משנות אסטרטגיה והופכות נגישות יותר לסביבה. בבזן זה הכרח - כי היא נתפסת כמזהמת גדולה. האמת היא שבזן הרבה פחות מזהמת ממה שנהוג לחשוב. על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בזן אחראית לפחות מ-10% מהזיהום במפרץ חיפה, ויותר מכך הזיהום המשמעותי ביותר במפרץ מגיע מהתחבורה, אשר אחראי על כ-50%-56% מהזיהום. אבל בעוד בתעשייה מצמצמים את הזיהום בעקביות משנה לשנה - הזיהום מהרכבים נשאר יציב מאז 2009.

אבל האמת היא שזה לא משנה. בזן נתפסת כמזהמת גדולה ולכן אם היא לא תיישם נהלי-תקני ESG המשקיעים יפנו לה עורף. העתיד נמצא בעולם הירוק וכל מי שלא שם ייקנס - גם בעולם הריאלי, בשטח, וגם בשוק המניות. בזן מנסה להקדים תרופה למכה.  

בזן מציגה אסטרטגיה לפיה תהפוך לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה ופולימרים מתקדמים. הנהלת בזן מדווחת כי הקבוצה צפויה להשקיע סך של מיליארד וחצי דולר בהשקעות הון עד שנת 2030 בתחומים האלו. 

 

היעדים עד 2030: הרחבת יכולת ייצור מימן ירוק ופריסה ארצית של תחנות תדלוק מימניות, 30% פולימרים ירוקים מסך הייצור.

  

עובדיה עלי, יו"ר בזן מסביר כי קבוצת בזן תמשיך להיות תעשייה חיונית למדינת ישראל בכל ההיבטים: הביטחוניים, הכלכליים והסביבתיים - "התוכנית האסטרטגית החדשה תהפוך את מפרץ חיפה למרכז מוביל של פיתוח וקידום דלקים נקיים ובמקביל בזן תמשיך להבטיח את הרציפות תפקודית במשק".

 

משה קפלינסקי, מנכ"ל קבוצת בזן אמר על רקע השקת האסטרטגיה "בזן מתכוונת בשנים הקרובות להפוך מחברה המייצרת תזקיקים ופולימרים מנפט, לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה ושל פולימרים מתקדמים. הקבוצה תהווה גשר חיוני לעתיד משק האנרגיה לתחבורה בישראל ותוביל טרנספורמציה - מוכוונת קיימות וחדשנות - בפעילות הדלקים והפולימרים.

 

"אנחנו מציבים היום תכנית עם יעדים ברורים. נוביל את שוק המימן הירוק והדלקים החלופיים לתחבורה בישראל ובאגן הים התיכון, נוביל את שוק הפולימרים המתקדמים (ממוחזרים ומתכלים) והביו-פולימרים ונמנף את הפעילות שלנו במערב אירופה, כל זאת, במקביל להמשך הובלת תחום הדלקים על פי צרכי המשק".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מתוך השקעה כוללת של 1.5 מיליארד דולר, לכל הפחות 400 מיליון דולר יושקעו במנועי הצמיחה החדשים והיתרה תושקע בהמשך שיפור והתאמת הנכסים הקיימים, הטמעת טכנולוגיות מתקדמות ליצור ולהפחתת טביעת הרגל הפחמנית. האסטרטגיה של בזן נשענת על שלושה תחומים: הראשון: מימן ירוק ודלקים חלופיים

 

בזן, על פי הנהלת החברה תוביל את שוק המימן הירוק לתחבורה ותעשייה יחד עם שותפות מקומיות וענקיות גלובאליות. בזן תוביל את תחום החדשנות והיזמות באקו-סיסטם הדלקים החלופיים בשוק המקומי ותהיה בעלת נוכחות בינלאומית באיזור אגן הים התיכון.

 

במהלך  העשור הקרוב בזן תפעל להתאמת הנכסים הקיימים ולבניית התשתיות לעתיד שוק המימן הירוק, במקביל ליצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות מובילות בענף התחבורה, לרבות יצרני רכב וציי רכב כבד. בזן תעמיק את ההשקעות במנועי הצמיחה העתידיים, שיכללו בחינת השקעות בטכנולוגיות חדשניות בתחום המימן ודלקים חליפיים, לרבות באמצעות חברת H2PRO הישראלית המפתחת טכנולוגיה לייצור מימן ירוק ובה בזן משקיעה ושותפה והעמקת השקעות במנועי צמיחה עתידיים.

 

במסגרת יעדים ארוכי הטווח בזן תרחיב את יכולות ייצור המימן הירוק ותפרוס תחנות תדלוק מימן בפריסה ארצית. 

 

התחום השני: פולימרים מתקדמים

היעד האסטרטגי המרכזי של בזן, כך על פי מנהליה - הוא להוביל את תחומי מחזור הפלסטיק, ביו-פולימרים ופולימרים מתכלים בישראל ולהעמיק את הפעילות הזו גם במערב אירופה, באמצעות חברת הבת דוקור בהולנד.

במהלך העשור הקרוב בזן צפויה להשקיע בטכנולוגיות חדשניות בתחומי המחזור הכימי, הביו-פולימרים והפולימרים המתכלים. בין היתר, באמצעות שיתופי פעולה בתחום (כולל עם חברות UBQ ו-Melodea).

במקביל בזן תמשיך להוביל את ליבת פעילות הפולימרים בישראל ולספק חומרי גלם לכ-300 מפעלים המקומיים.

 

בזן קובעת יעד של 15% פולימרים ירוקים עד שנת 2025 ו-30% פולימרים ירוקים עד שנת 2030.

 

התחום השלישי: דלקים ותשתיות. תחום הדלקים, על פי החברה, יהיה דומיננטי עם צפי לגידול בביקושים, בפרט לסולר, בעשור הקרוב וגם הבא אחריו. בתחום זה, היעדים האסטרטגים שקבעה בזן הינם הבטחת סל מוצרים מגוון בהתאם לתנאי השוק המשתנים, הטמעה של טכנולוגיות מתקדמות ביצור להפחתת טביעת הרגל הפחמנית. 

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    חבריקו 24/07/2021 18:58
    הגב לתגובה זו
    בזן נסחרת במכפיל עתידי נמוך להפליא, בסוף הכסף ידבר. טוב לראות לפחות שמשהו זז שם.
  • 8.
    רון 23/07/2021 15:16
    הגב לתגובה זו
    לפי ההודעה במאיה על הצעת קנית החברה ב 8 מיליון כנראה שיכול להקפיץ אותה ביום ראשון כמעט ב 100% השווי שלה כרגע 5 מיליון נקווה לטוב ..
  • 7.
    ג'ק 23/07/2021 13:45
    הגב לתגובה זו
    הקמה והפעלה של תעלת הימים מים סוף לים המלח . פרויקט שיש בו שיקום הים , הפקת אנרגיה ומים מתוקים , הפרחת השממה לעוד הרבה מעלות עסקיות . בטוח שניתן להשיג מימון בינ"ל אדיר .
  • 6.
    הפסדים 22/07/2021 14:52
    הגב לתגובה זו
    הפסדים
  • 5.
    אלי סודרי 22/07/2021 13:50
    הגב לתגובה זו
    מיליארד דולר ויותר להשקעות בחברה שמדינת ישראל קבעה שתפסיק להתקיים עד 2030. הציגו תכנית עיסקית רצינית ולא גיבובי סיסמאות. אם היתם דואגים באמת לבעלי המניות כל שקל פנוי ילך להחזרת מזומנים לבעלי המניות.
  • מרקוס 24/07/2021 08:59
    הגב לתגובה זו
    ממשלת ישראל מעולם לא קבעה שבז"ן "תפסיק להתקיים עד 2030"...פוליטיקאי קטן ועלוב בדמותו של שמחון העביר החלטה בוועדת מנכ"לים שכבר לא רלבנטית ובכל מקרה גם ההמלצה שלו לא סגרה את בז"ן. מי שטוען שעד 2030 העולם לא ישתמש בדלקים פוסיליים לא מחובר למציאות. חברה שמייצרת רווחיות כמו בז"ן צריכה להיסחר במחיר של לפחות פי 4.
  • שאול 23/07/2021 13:47
    הגב לתגובה זו
    גדול עליו .
  • 4.
    האפסייד במניה עדיין עצום, נסחרת במכפיל עתידי מצחיק (ל"ת)
    סתם אחד 22/07/2021 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יונתן 22/07/2021 12:00
    הגב לתגובה זו
    המניה הולכת להכפיל את עצמה.
  • אחד שיודע 12/08/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    מאז הדיווח הזה המנייה ירדה ב10%. כסף על הרצפה. רק תיזהר כשאתה מתכופף לאסוף אותו שלא ישימו לב שאיבדת את התחתונים.
  • 2.
    בזן 22/07/2021 09:54
    הגב לתגובה זו
    לטמבל שקנה מהמדינה עסק מקרטע וחסך לצבור כספים הרי כל זיהום או תקלה היתה על חשבון המיסים. במקום להודות לפרייאר שמציל אתכם וקונה את הזבל של המדינה צים וגם אשלג שלא חסר ממנו כנראה בעולם ורק בצד השני של ים המלח יש חברה לא פחות טובה מכיל פוטאש הקנדית .במקום להודות יום יום מעדיפים פה להסית מתאים למדינת ישראל להיות כפויית טובה במיוחד לאזרחיה ולא סתם כל משקיע שמגיע לישראל בסוף בורח חוץ מעידן עופר הטמבל הוא לא חכם כמו אבא שלו ילד תפנוקים עשיר שמרשה לעצמו לעשות הכל ואף להפסיד . זה כמו השכנה שלי שקנתה בית כשהיא יודעת שהולכים להרוס והרסה לעצמה את כל הבית ובנתה לה מחדש כולל חשמל וצנרת מים . רצפות בהזמנה מיוחדת דלתות וכו. וכעת עומדת להרוס הכל . סך הכל רצתה לשחק מעצבת פנים. כנל עידן עופר ככל שיורקים עליו הוא נהנה . כל מה שהמדינה נוגעת עדיף לברוח
  • הדג מסריח מהראש 23/07/2021 15:45
    הגב לתגובה זו
    זיהום חיפה והצפון .
  • אלי סודרי 22/07/2021 13:53
    הגב לתגובה זו
    השמדת ערך עצומה משך השנים
  • 1.
    אחד שיודע 22/07/2021 09:48
    הגב לתגובה זו
    פנטזיה ללא היתכנות
ג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברהג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברה

הביטקוין של זוז פאוור: סיכון מול סיכוי

אחרי שנים של הפסדים בפעילות אגירת האנרגיה וירידה של מעל 90% מההנפקה, זוז פאוור החליפה מסלול והפכה לחברה פיננסית שמחזיקה ביטקוין כנכס ליבה; המשקיעים מקבלים חשיפה למטבע הדיגיטלי דרך מניה דואלית בתל אביב ובנאסד״ק,  עם סיכון/סיכוי שמגיע מחשיפה לשוק הקריפטו ועלויות של חברה ציבורית

תמיר חכמוף |

חברת זוז פאוור זוז פאוור 3.17%   הדואלית שינתה לאחרונה את מהות ההשקעה בחברה, כאשר עברה מהתמקדות בפעילות טכנולוגית בתחום האנרגיה המתחדשת, לחברה פיננסית שמאפשרת חשיפה לעולם הקריפטו והביטקוין בפרט.

החברה פיתחה מערכת מבוססת גלגלי תנופה שנועדה לאפשר טעינה מהירה לרכב חשמלי גם באתרים שבהם רשת החשמל חלשה או מוגבלת. הרעיון ההנדסי היה מעניין אך בפועל ההצלחה הייתה מוגבלת. החברה התקשתה להמיר פיילוטים להזמנות מסחריות, נרשמו הפסדים תפעוליים מתמשכים, ופעילותה הצטמצמה מאוד עם הכנסה של פחות מ-250 אלף דולר והפסד של 7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025, עם ירידה של למעלה מ-90% מהשווי מאז הגיעה לבורסה.

על רקע האתגרים, שכללו הון עצמי שלילי והתחייבויות של כ-6.7 מיליון דולר מול מזומנים של כ-2.5 מיליון דולר, החליטה החברה לשנות אסטרטגיה.

החברה גייסה כספים (בדיסקאונט משמעותי), בסך של קצת יותר מ-160 מיליון דולר, במטרה לרכוש ביטקוין במרבית הכספים, והיתרה לפירעון חובות קיימים ולצרכים תפעוליים.


ממידע שהגיע לביזפורטל, זוז כבר רכשה מעל 1,000 ביטקוין, תוך שמירה על יתרת מזומנים להמשך רכישות ברמות מחיר שונות. החברה מתכננת להשלים את מלוא הגיוס ולהמשיך את הרכישות בהמשך, תוך שהיא תוכל להשתמש בחלק מהכספים כאמור לפעילות שוטפת ותשלום ההתחייבויות.

חשוב לציין כי הרכישות האלה אינן יוצרות ערך חדש לבעלי המניות, אלא הוא נשען על הנפקות לצורך גיוס מזומן לרכישת הביטקוין. המשמעות היא דילול מתמשך של בעלי המניות, כאשר השווי של החברה מזנק למרות שמחיר המניה ירד הודות לגידול במספר המניות.

יובל סקורניק, מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה, צילום: אסף רביבויובל סקורניק, מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה, צילום: אסף רביבו

המלצת קנייה על שיכון ובינוי אנרגיה "אפסייד של 24%"

לידר בתחילת סיקור על שיכון ובינוי אנרגיה עם המלצת “תשואת יתר” ומחיר יעד של 3.5 שקל למניה, המניה זינקה ב-10% "שיכון ובינוי אנרגיה נהנית מתנופת השקעות, פרויקטים מניבים באירופה וישראל ומחויבות להתרחבות בשוקי האנרגיה הירוקה"

רן קידר |

האנליסט גלעד בן צבי, מלידר שוקי הון, פרסם דוח תחילת סיקור על חברת שיכון ובינוי אנרגיה, שבבעלות שיכון ובינוי שיכון ובינוי -0.56%  , עם המלצת קנייה ומחיר יעד של 3.5 שקל. 

לדבריו, החברה היא מהחברות המרכזיות במשק החשמל המקומי, שמחזיקה בנכסים במגוון רחב של טכנולוגיות. לחברה פורטפוליו נכסים משמעותי בהפעלה מסחרית בהיקף כולל של כ-3.1 ג'יגה וואט בתוספת כ-945 מגה וואט שעה אגירה, אשר הניבו EBITDA בהיקף של כ-338 מיליון שקל במחצית הראשונה של שנת 2025. נכסים אלו מהווים עוגן איכותי לתוצאות החברה ופלטפורמה להרחבת הפעילות בסגמנטים השונים בעתיד. 

החברה מחיזקה ב-2 תחנות אשר הופרטו מחברת החשמל בהספק כולל של כ-1,854 מגה וואט. נכסי הליבה של החברה הינם רמת חובב וחגית מזרח, אשר נרכשו במסגרת הרפורמה במשק החשמל בשנים 2020 ו-2022. התחנות מספקות לחברה תזרים מזומנים בהיקפים משמעותיים. 

בנוסף, בן צבי מציין צמיחה בסגמנט האנרגיות המתחדשות, כשהחברה מחזיקה בצבר פרויקטים PV ו-PV + אגירה בהיקפים משמעותיים אשר צפויים להוות את מנוע הצמיחה העיקרי של החברה בטווח הארוך. סגמנט זה נהנה מסביבה רגולטורית תומכת ושיפור בסביבת התעריפים, בעיקר בשוק המקומי תודות לאסדרת השוק, ואסדרה למתח עליון. בעלת השליטה בחברה היא קבוצת שיכון ובינוי, מהחברות הוותיקות והמבוססות במשק המקומי. 

להערכתו, השינויים שבוצעו שבוצע לאחרונה בשורת ההנהלה של שוב אנרגיה מהווה מהלך חיובי, צפוי לתרום לשיפור יכולות הניהול והביצוע של החברה, ולהאיץ את קצב הפיתוח של הפרויקטים העתידיים, תוך מיקוד בנכסים וטריטוריות בעלי פוטנציאל צמיחה מהותי. תמצית התוצאות הכספיות