ראיון

על בד: "אופטימל קר שרכשנו היא למעשה חברה שאין לה תחרות"

דן מסיקה, מנכ"ל יצרנית המגבונים, מספר על הרכישה ב-40.5 מ' י' של החברה מספרד שהכניסה 16 מ' י' ברבעון הראשון: "היה לנו הסכם הבנות עוד ב-2019 וכך למרות השנה הטובה של אופטימל קר בקורונה, לא היינו צריכים לפתוח מחדש את העסקה"
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה אוטומציה על בד

"אנטוניו כבר כמעט בן 80 והתאים לו לעשות אקזיט", כך מספר הצד הרוכש על הצד המוכר: דן מסיקה, מנכ"ל יצרנית המגבונים על בד 1.26% , על בעל השליטה (70%) בחברת אופטימל קר, היא הנרכשת. בתמורה ל-40.5 מיליון יורו תקבל על בד 100% ממניותיה של החברה הספרדית, כולל 30% המוחזקים על ידי השותף של אותו אנטוניו, ויקטור. "לפני שנתיים נוצר הממשק הראשון ביננו. באותה תקופה אחרי שהקמנו משרד של על בד במזרח אירופה אמרנו שהיעד הבא הוא מערב היבשת", מסיקה משתף בשיחה עם ביזפורטל על העסקה. "ההתלבטות הייתה בין הקמת פעילות לבין רכישה. אופטימל קר היא הקונברטורית (חברה המייצרת מגבונים מבדים לא ארוגים – א.פ) השניה בגודלה בספרד – והם רצו למכור".

אופטימל קר מייצרת מגבונים עבור מותגים (Brands) ומותגים פרטיים של רשתות (Labels Private) באירופה ומחזיקה במפעל במרחק נסיעה של כחצי שעה ממדריד. עוד היא פעילה בפורטוגל ובצרפת. מכירות החברה ברבעון הראשון של 2021 הסתכמו ב-16 מיליון יורו עם שיעור EBITDA של 13% מההכנסות.

בעל בד סימנו את מערב אירופה כפי שמספר מסיקה, ועל אף שהם מוכרים כיום בספרד, פורטוגל וצרפת, אתרי היצור שלהם הם במזרח היבשת האחד במרכז גרמניה על יד דיסלדורף והשני בפולין. המפעל של אופטימל קר יקרב אותם לשווקים אלה.

"החברה היחידה שגדולה יותר מאופטימל קר בתחומה בספרד עובדת כמעט בבלעדיות רק עם רשת הסופרמרקטים מרקדונה ולא מייצרים בפרייבט לייבל לאף אחד אחר", ממשיך מסיקה, "הם אמנם מוכרים ב-60-80 מיליון יורו בשנה, אבל רק ללקוח אחד".

עד כמה תצליחו לחסוך בעלויות הובלה הודות למתקן של אופטימל קר בספרד?

"נעשה התאמה נכונה יותר של אתרי היצור והמכירות, והובלה היא פרמטר משמעותי בביזנס שלנו שחי על שוליים לא רחבים. ככל שהפרישה הגיאוגרפית רחבה ויש לך לקוחות רב לאומיים היכולת שלך להזין אותם מכל אתר חוסכת עלויות לוגיסטיות. אנחנו לא נותנים מספרים בשלב זה אבל אפשר לומר בעיקרון שבהחלט יש כאן מקום לסינרגיה מעולה, ללקוחות ולנו. זה ווין-ווין".

חשפתם את המספרים של אופטימל קר ברבעון האחרון, אבל איך הם ביחס לעבר? זו חברה צומחת?

"2020 הייתה ברקע הקורונה כידוע שנה טובה לכל יצרני המגבונים בעולם. כשניהלנו את המגעים מול אופטימל קר ב-2019 היקף המכירות היה סביב 50 מיליון יורו, ועל זה בוססה העסקה מתוך הערכה שהצמיחה שלהם תהיה דומה לשלנו - 4-5% בשנה. ב-2020 הייתה קפיצה אדירה ל-71-72 מיליון יורו, והרבעון הנוכחי משקף קצב הכנסות של 64 מיליון יורו בשנה, ולדעתנו זה באמת רבעון מייצג".

ומה לגבי נתח שוק? היא מצליחה לשמר או להגדיל אותו או שמתחרות מזנבות בה?

"למעשה זו חברה שאין לה תחרות. אין כמעט קונברטורים בספרד, למעט אחד קטנטן ולא משמעותי. הפוזיציה שלה בספרד פורטוגל ודרום צרפת חזקה, והאמת היא שחלק מהלקוחות שלה כיום הם כאלה שעל בד איבדה לטובתה בעבר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

יש מקום בכל זאת להתייעלות אצל אופטימל? ברמת כח האדם, חדשנות במפעל, הוצאות שכר?

"לא. מדובר בחברה יעילה מאד שיודעת לעבוד יפה. די מוקדם הם הכניסו אוטומציה למפעל שלהם, אמנם לא מדובר בציוד חדיש כמו במתקנים שלנו אבל עדיין זה מספיק והוא נבוי בסטנדרט מאד גבוה - להתחיל מכלום, להקים מפעל בשוק הספרדי שפעיל עד היום עם מכירות של 60 מיליון יורו זה בהחלט הישג מרשים".

המניה הכפילה את שוויה בקורונה

ברקע מגפת הקורונה, על בד סגרה שנה מצויינת עבורה עם צמיחה של 19% לרמת הכנסות של 1.5 מיליארד שקל ומעבר לרווח של כ-101 מיליון שקל מול הפסד של כ-65 מיליון שקל ב-2019. בראיון קודם אמר המנכ"ל מסיקה כי החיסונים והניצחון על הנגיף אולי יפחיתו את ווליום המכירות - אולם עדיין זה ישאר גבוה מהרמה של טרום הקורונה.

באשר לעלייה במכירות מרמת 2019, נצטרך לחכות ולראות, אולם סביר שכמו שמסיקה מעריך בעצמו, אכן תהיה ירידה מהרמות של 2020 ובהקשר הזה ניתן לומר שרכישת אופטימל קר, והלקוחות שתקבל דרכה על בד, תעזור לקזז את הירידה. מתחילת השנה עלתה מניית על בד בכ-4% וב-12 החודשים האחרונים הכפילה את שוויה ויותר עם עלייה של 150% במניה. כיום היא נסחרת לפי שווי של 766 מיליון שקל.

לצד התבססות במזרח אירופה, עוד חלק באסטרטגיה של על בד הוא הרחבת הורטיקליות, כלומר פעילות בכמה שיותר חוליות על פני שרשרת הערך, כשהכוונה בעיקר גם לייצר את הבדים הלא ארוגים בעצמה – וגם להפוך אותם למגבונים לאחר מכן (פעילות ה"קונברטינג"). אלא שהדבר לא בהכרח רלוונטי למתקן של אופטימל קר, ומסיקה מסביר גם למה.

"אנחנו בין היצרנים היחידים בעולם שמטמיעים ורטיקליות בעסק. השאיפה שלנו היא לקנות רק 20% מהבדים כדי לחוש את השוק, ואת היתר לייצר אצלנו. זו שאלה עקרונית למעשה איפה למקם את קווי ייצור הבדים עצמם, ופה השיקול הוא שילוב של ידע, טכנולוגיה, יכולת לקבל מענקים ממשלתיים כדי להקים מפעל – וגם מבחינה לוגיסטית אין הרבה הבדל בעלויות אם אתה מוביל מגבונים, כלומר מוצרים מוגמרים, או בדים, שהם חומרי גלם.

"ההחלטה שאנחנו לקחנו היא לרכז את ייצור הבדים רק בחלק מאזורי הפעילות, כי זה דבר שלוקח זמן ללמוד לייצר והיא מורכבת יותר מקונברטינג. בקונברטינג למקם מפעל בסמוך ללקוח זה דבר טריוויאלי, אבל בבדים נכון לרכז את הידע רק בחלק מהמיקומים – זה חוסך הכשרה של צוותים חדשים, בטח ובטח כשאנחנו מדברים על מעבר לים".

לסיום, פרט על מימון העסקה: 60% יגיע במזומן, על היתרה שתשולם בעוד שנתיים ובעוד ארבע שנים אתם מנהלים מו"מ מול הבנקים – לאיזה ריביות אנחנו אמורים לצפות?

"אני יכול להגיד רק שאלה יהיו ריביות נוחות, ואזכיר שבמדינות רבות באירופה הריביות עבור החוסכים שליליות מלכתחילה כדי לעודד את הצריכה. חוץ מזה העובדה שרק 60% מהסכום יגיע במזומן מסייע מאד לתזרים שלנו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

ברן זינקה 15%, נאוויטס 9% - ת״א 125 המריא 1.7% אחרי תקיפת צמרת חמאס בקטאר

מבצע ״פסגת האש״ בדוחא הזניק את הבורסה לפסגה חדשה כשהמדדים מוסיפים עד 1.7%; בלטו עוד היום: ברן סגרה עסקה של 480 מיליון דולר וזינקה, נאוויטס עם ביקושי שיא לגיוס עבור סי ליון, עין שלישית עם הזמנה משמעותית, אוטומקס הצליחה להחזיר עצמה חלק מהירידה

מערכת ביזפורטל |

תקיפה ישירה בבירת קטאר, הראשונה בהיסטוריה, ממוקדת בצמרת ארגון הטרור חמאס מצליחה להזניק את הבורסה. במבצע שזכה לשם ״פסגת האש״ הותקפה ישיבה של בכירים בארגון כשההערכה המבצעית כעת כי כמה מהבכירים נפגעו. מקורות בחמאס מכחישים את הפגיעה וטוענים כי הצמרת הארגונית שרדה את המתקפה. 

 מדד ת״א 35 זינק 1.5% ות"א 125 הוסיף  1.7%, בשאר הסקטורים המגמה הייתה מעורבת - מדד הבנקים עלה 0.9% ומדד הביטוח מוסיף כ-0.8%.

מדד ת״א נדל״ן הוסיף 1.64%, ת״א נפט וגז סיים בזינוק של 2.9% כשהוא מושפע מהעליה בנאוויטס נאוויטס פטר יהש 9.45%  שזינקה 8.9%. נאוויטס ריכזה את מחזור המסחר השני בגודלו בבורסה שהסתכם על 198 מיליון שקל.


מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל - "כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"


אנחנו ממשיכים בפרויקט ׳דבר הגורו׳, בו אנחנו סוקרים את משקיעי-העל המצליחים של כל הזמנים, מדורות עבר וגם מהדורות שלנו, מלקטים את שיעורי ההשקעות שלהם ומסתכלים על איך הם בנו את הונם ואתם דמותם. היום אנחנו מפנים זרקור לפועלו של משקיע שהוא גם אדם עם לב יהודי-חם. ביל אקמן. מי שהתפרסם בזכות הימור מוצלח בתחילת הקורונה שבו רשם רווח של כמעט פי 100 בתוך חודש. מי שעמד לצד ישראל בשעתה הקשה וביטא את זה גם במעשים, רכש 5% ממניות הבורסה לני״ע השקעה שתגמלה אותו. כשב-19 חודשים שחלפו מאז ההשקעה מניית הבורסה נסחרת סביב 77 שקל, ונסחרת לפי שווי שוק של כ־7.1 מיליארד שקל  מה שמייצג רווח "על הנייר" של כ־260 מיליון שקל ותשואה של כ־270% על ההשקעה הראשונית. הבוקר ביל אקמן היה אורח הכבוד באחוזת העם כשהוא פתח את יום המסחר וגם נשא נאום מרגש ובו גם התייחס לפוזיציה שפתח בבורסה ממנה ״לא יפטר לעולם״ כהגדרתו. דבר הגורו, והפעם על - ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן