יוסי לוי
צילום: יח"צ

יוסי לוי מוכר מניות מור בכ-14 מיליון שקל - למה?

מספר ימים לאחר פרסום הדוחות של בית ההשקעות ועל רקע זינוק במחיר המניה מתחילת 2020, מייסד ומנכ"ל מור מממש אחזקותיו ויורד מהחזקה של 12.9% ל-10.9%. בעלי השליטה במור: "אין לנו כוונה למכור יותר מניות"
עמית נעם טל | (21)
נושאים בכתבה יוסי לוי

לאחר זינוק של יותר מ-120% מתחילת 2020, בכירי בית ההשקעות מור השקעות -2.07% מנצלים את הזינוק בשווי החברה ומוכרים. המייסד והמנכ"ל יוסי לוי מכר מניות מור בכ-14 מיליון שקל וירד מהחזקה של 12.9% ל-10.9%. המימוש נעשה במחיר של 11.5 שקל למניה. 

הדיווח מגיע לאחר שמוקדם יותר השבוע דווח כי ניר צרפתי, האנליסט הראשי של החברה מכר מניות בהיקף של 800 אלף שקל, לפי שווי של 12 שקל למניה. גם יוסי מאירוב מבעלי השליטה במור מכר מניות בסך של כ-3.5 מיליון שקל במחיר של 11.5 שקל והחזקותיו ירדו מתחת ל-4%.

במור אמרו כי המכירה בוצעה לאחר פניה של שני גופים מוסדיים. בעלי השליטה נענו להצעת שני המוסדיים מתוך כוונה להגדיל את החזקות הציבור כדי להגביר את הסחירות במניה. "בכל מקרה" אמרו במור "אין לבעלי השליטה כל כוונה למכור יותר מניות".

המימושים האלו מגיעים לאחר זינוק במניית החברה ובשווייה. אבל מדובר בבית השקעות שלפי מנהליו וגם לפי התוצאות נמצא במגמת גידול בנכסים ובהתאמה ברווחים העתידיים - אז למה למכור עכשיו? נכון זה קלישאה, אבל לרוב היא נכונה - מממשים כשחושבים שהמחיר גבוה. יוסי לוי האיש שבעצם הקים את מור מוכר חלק מה"בייבי" שלו - זה בהחלט מעורר שאלות. 

בשבוע שעבר דיווחה החברה  על צמיחה של כ-20% בהכנסות, לצד ירידה של כ-25% ברווח הנקי ברבעון השני של 2020. היקף הנכסים המנוהל של בית ההשקעות ירד בסוף הרבעון בכ-4%, והסתכם בכ-21.9 מיליארד שקל. בתוך כך, למרות הגידול המשמעותי בהיקף נכסי קופות הגמל, תוצאות המגזר נפגעו באופן משמעותי והסתכמו בהפסד של כ-3.4 מיליון שקל. הסיבה העיקרית לכך היא הוצאות גדולות בתחום קופות הגמל שנחשב לצומח ביותר וכנראה גם המבטיח ביותר. 

בשורה העליונה, רשם בית ההשקעות הכנסות של כ-53.9 מיליון שקל ברבעון השני של 2020, עלייה של כ-20% ביחס להכנסות של כ-44.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.  הגידול בהכנסות נובע מכך שבסוף ינואר הוקמה חברת מור מגנה שווקים גלובליים (מוחזקת 51%) - העוסקת בפעילות ברוקראז' בניירות ערך זרים עבור מוסדיים. פעילות זו אוחדה עם מגזר הברוקראז' של בית ההשקעות אשר החל לצבור תאוצה במהלך הרבעון השלישי של 2019, כאשר כתוצאה מכך נרשם ברבעון השני גידול של כ-13.8 מיליון שקל בהכנסות מברוקראז' ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אנונימי 30/08/2020 21:22
    הגב לתגובה זו
    כך גומרים מניה לעשות סיבוב חד כזה על המשקיעים
  • 18.
    אנונימי 30/08/2020 21:20
    הגב לתגובה זו
    הם הסכנה הגדולה לשוק!!!!!! הדוק לא אוהב את זה. הוא גמר המניה
  • 17.
    המפציץ 30/08/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
    אם תסתכלו בבעלי עניין תראו שיש עוד אחזקה של מעל 30% בחברה פרטית בשם ב.י.מ מור השקעות . זו אמנם חברה פרטית אבל מניח שאפשר לנחש מי הבעלים שלה ... אל תדאגו - יוסי חזק מאוד על ההגה
  • מזק מאודדדד. כאלה סיבוביםרק מקצוען יודע לעשות הוא חזק מאוד על ההגה אבל סיבובים כאלה הורגים מניה (ל"ת)
    אנונימי 30/08/2020 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    בועה 30/08/2020 09:55
    הגב לתגובה זו
    נייר מסוכן, חברה קטנה בסקטור עם הרבה כותרות בעיתונים שעלתה הרבה מעל הפופיק. הצלחה וזהירות.
  • 15.
    אחד שעודע 30/08/2020 08:02
    הגב לתגובה זו
    אבל תחשבו על זה רגע, כולה מכר 2%, שזה כלום בתכלס. יש לו עוד כמעט 11%!! עשרים שנה לאחר הקמת החברה הבן אדם רוצה קצת כסף לבזבוזים צריך לדעת לפרגן. הם עדיין מספר 1 בקרנות השנה
  • 14.
    משקיע 30/08/2020 06:18
    הגב לתגובה זו
    אין מה להתרגש. המניה של מור פשוט יקרה ועדיף להשקיע בסקטור הביטוח הזול ואפילו הבנקים.
  • 13.
    יוסי ק 30/08/2020 05:18
    הגב לתגובה זו
    הישראלים מהווים מאגר אין סופי של בורות בעיקר בתחום הכלכלי ועל זה מור ודומיה עושות הרים של מזומנים. עיקר הכסף מגיע מקרנות הנאמנות ושם שוחטים אותו מבלי לתת שום ערך מוסף.
  • 12.
    לרון 29/08/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    ממש לא,זה שנים יוסי לוי מנהל השקעות כולל בתעשיה האווירית,וכשהשוק בשמיים לא יממש?,סה"כ מכר מעט יחסית
  • 11.
    יעקב 29/08/2020 16:59
    הגב לתגובה זו
    בנאדם עשה הכל במו ידיו רוצה לממש לקנות בית רכב עזרה לילדים .מה קרה האם גנב כסף .קצת פרגון לא יזיק
  • 10.
    דוד 29/08/2020 16:01
    הגב לתגובה זו
    אני מקווה שלא עושים סיבוב על הכסף שלי. בעזרתו הקפיצו את המנייה. עכשיו ממשים . והמנייה תיפול
  • יצחק 31/08/2020 14:33
    הגב לתגובה זו
    בין להשקיע במנייה של מור לבין להשקיע דרכם כבית השקעות, תהיה רגוע
  • 9.
    אחת הבועות הגדולות , עובדה הבעלים מוכרים (ל"ת)
    RESET 29/08/2020 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    משה בכר 29/08/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
    המנייה תרד בקרוב ב 20-30 אחוז ואז הוא יכנס שוב, המנייה חזקה וטובה ובית ההשקעות הזה הולך לתת מכה לכל השוק. בוא פשוט פועל פיננסית, נראה את התשואות החודש ונבין מה קורה...
  • 7.
    כלכלן 29/08/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    הקרוב יהיו כוכבים מהסוף והפידיונות יגיעו
  • 6.
    איתן 29/08/2020 14:11
    הגב לתגובה זו
    אז מה הסיבה למכירה?
  • 5.
    שלומי 29/08/2020 14:04
    הגב לתגובה זו
    הסיפוא הוא הפדיונות בקרנות המנייתיות. הם פודים ויפדו שם המון כסף. צריך להבין את הפער בדמי הניהול בקרן מנייתית מול גמל והמשמעות היא שגם מיליארדי שקלים בגמל לא יפצו על אובדן ההכנסות בקרנות המנייתיות. וכדרך אגב גם התיקים שם על הפנים.
  • 4.
    משקיע 29/08/2020 12:35
    הגב לתגובה זו
    כסף בכיס היום הוא בטוח. אם המניה תעלה בעתיד יש להניח שיהיו תוכניות אופציות נדיבות לעובדים ובראשם בעלי השליטה ועובדים בכירים, שיאפשרו להם לקבל עוד מניות בהנחה. מה רע?
  • 3.
    משה 29/08/2020 11:49
    הגב לתגובה זו
    לפי ניתוח שעשיתי שער המניה צריך להיות 8 שח
  • 2.
    מריחים נפילות?? בשווקים. (ל"ת)
    שגיא 29/08/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Pu.p and dump (ל"ת)
    Hio 29/08/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.