רונן שור
צילום: יח"צ
ראיון

אקסל רוכשת את השליטה בחברת AOS תמורת כ-3.3 מיליון שקל

החברה תרכוש 60% מחברת AOS, תמורת 1.5 מיליון שקל במזומן לצד הקצאת מניות בשווי שוק של כ-1.8 מיליון שקל; "המיזוג מאפשר לנו למכור את המוצרים של אקסל ללקוחות החזקים של AOS"
איתן גרסטנפלד | (1)

חברת אקסל -3.03% , העוסקת בייבוא והפצה של מוצרי תקשורת מדווחת על הסכם לרכישת השליטה בחברת אי.או.אס (AOS), העוסקת בפתרונות משרדיים מתקדמים. תמורת השליטה תשלם החברה כ-1.5 מיליון שקל במזומן, לצד הקצאת 1.35 מיליון מניות.

>אחרי ההנפקה: אקסל סולושנס שואפת לפרוץ גם לחו"ל

על פי ההסכם, תרכוש החברה 60% ממניות חברת אי.או.אס, תמורת תשלום במזומן של 1 מיליון שקל לחברה, וכן כ-0.5 מיליון שקל למייסדים. בנוסף, תבצע החברה הקצאה, של כ-1.35 מיליון מניות למייסדי אי.או.אס, בשווי שוק כולל של כ-1.8 מיליון שקל (לפי שער הבסיס של המניה הבוקר). ההנפקה תתבצע לפי מחיר של 1.15 שקלים למניה, המהווה דיסקאונט של כ-15% על שער הבסיס של המניה הבוקר.

AOS עוסקת בייבוא, שיווק ואינטגרציה של מוצרים ופתרונות עסקיים מבוססי טכנולוגיות מתקדמות. הכוללים בין היתר מכונות ביול, פתרונות טכנולוגיים למרכזים לוגיסטיים, מכונות מיון לחבילות ופתרונות תיוג אלקטרוני באמצעות גלי רדיו (RFID).

AOS סיימה את שנת 2019, עם הכנסות של כ-3.7 מיליון שקל - צמיחה של כ-8% ביחס לאשתקד, והציגה רווח תפעולי של כ-0.9 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 2020 רשמה החברה הכנסות של כ-1.2 מיליון שקל, לצד רווח תפעולי של כ-0.3 מיליון שקל.

לדברי רונן שור מנכ"ל אקסל סולושנס: "רכישת AOS מהווה חלק מהיעדים והאסטרטגיה העסקית של החברה. המיזוג מאפשר לנו למכור את המוצרים של אקסל ללקוחות החזקים של AOS, ובכך לפתוח דלת להרבה לקוחות חדשים. מהצד השני, זה מאפשר ל-AOS למכור את המוצרים שלה ללקוחות אקסל בארץ ובחו"ל".

"הרכישה תעצים את המהלך שלנו בתקופה האחרונה להיכנס לתחום של מכירות לסקטור העסקי. ככה נוכל להרחיב את ליין המוצרים וגם את כמות הלקוחות על אותו סגמנט, בסוף הידע הוא אותו הידע רק הלקוחות הם שונים".

כיצד תפעל הסינרגיה בין החברות?

"AOS תהיה למעשה חטיבה באקסל הציבורית, ותמכור לגופים הממשלתיים וארגונים הגדולים. במקביל, אקסל תמכור את מוצרי AOS באמצעות ערוצי ההפצה שלה. בנוסף, נשאף למנף את המוצרים הייחודיים שלהם למכירות מחוץ לישראל".

זינוק של מאות אחוזים מתחילת השנה

אקסל סולשנס הוקמה בשנת 2004, על ידי שור יחד עם שותף נוסף, כשלפני מספר שנים נכנסה לחברה קרן שמרוק, והפכה לבעלת השליטה בה. בתחיל השנה נכנסה החברה לבורסה בתל אביב, לאחר השלמת המיזוג עם השלד הבורסאי דולמיט אחזקות.

מתחילת השנה, זינקה מניית החברה במאות אחוזים (670%), והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-115.6 מיליון שקל. זאת, על אף הטלטלה שפקדה את השווקים בעקבות משבר הקורונה. כשברקע, נהנית החברה מגידול בביקושים למוצריה מחד, ומהשינויים המתהווים בשוק התקשורת מאידך.

לדברי שור, "הביקוש למוצרי תקשורת גבר בזמן הקורנה, אנשים עובדים  ולומדים מהבית, והם רוצים רוחב פס גבוה יותר. יש צורך אמתי אנשים לא מרוצים ממהירות הגלישה בבית. בנוסף,המגזר החרדי הכניס בחלקו אינטרנט לבית אנשים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דור ילין 07/07/2020 19:43
    הגב לתגובה זו
    אדם נהדר, צנוע ונעים הליכות. מצדיע לך כל הכבוד!
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.