תחזיות ל-2019

איזה אפודים? IBI צופים המשך עליית מחירי המזון בשנת 2019

לפי תחזיות בית ההשקעות בתחום קמעונאות המזון, צפוי שיפור ברווחיות החברות בשנה הבאה, אולם טיב טעם ומניית ויקטורי מתומחרות במחירים הטובים ביותר
ערן סוקול |

מחאת האפודים הצהובים לא הצליחה לשכנע את האנליסטים של בית ההשקעות IBI שאנחנו צפויים לירידת מחירים. למעשה, בבית ההשקעות מעריכים כי הודות לנתוני מאקרו תומכים והסביבה העסקית הנוחה, מגמת עליית המחירים תמשיך ללוות אותנו גם בשנת 2019 – שהולכת להיות השנה השלישית ברציפות בה תירשם עליית מחירים בשוק מוצרי הצריכה. שכר המינימום לא צפוי לעלות מנגד, כך שמגמה זו צפויה להוביל לשיפור במדדי הרווחיות של החברות בענף בשנה הבאה.

במסגרת תחזיות בית ההשקעות בתחום קמעונאות המזון לשנת 2019, דורין פלאס, מנהלת מחלקת המחקר והאנליסטית שירה אחיעז מבית ההשקעות, מעריכות כי למרות הצמיחה בגזרה המקוונת, פעילות זאת נחשבת עדיין בחיתוליה בישראל וגדושה באתגרים בכל הנוגע לשורת הרווח. לדבריהן, "שופרסל צפויה להמשיך ולהיות המובילה הבלעדית בגזרה זאת וגם רשת רמי לוי צפויה להוביל בשנה הבאה מהלך מתבקש בתחום, באמצעות הסכם עם חברת קומונסנס להקמה ותפעול של מתקנים רובוטיים. לעומתן, נמצאות ויקטורי שעדיין נמצאת בתהליך של למידת התחום המקוון, וטיב טעם שהקימה אתר אונליין ייעודי רק לפני קצת יותר משנה".

איך תשפיע כניסת אמזון לישראל?

בבית ההשקעות מעריכים כי "אמזוניזציה" של שוק המזון בישראל תיקח זמן, זאת בעיקר בשל ענייני הכשרות הייחודים לישראל והרגולציה הרלוונטית, זאת כמובן אם וכאשר אמזון תחליט להקים פעילות של מזון טרי בישראל. "בעוד שכניסת אמזון לישראל לא תשפיע להערכתנו בשלב הראשון על תחום המזון, מדובר בטווח הבינוני בגורם תחרות משמעותי בתחום הפארם אשר יכול להוות איום על הרכישות האחרונות שבוצעו על ידי שחקניות בענף (רכישת גוד פארם על ידי רמי לוי, ורכישת ניו פארם על ידי שופרסל - ע.ס). בטווח הקצר מדובר בעיקר באיום על אתר American Outletls של שופרסל", מציינים ב-IBI.

"ויקטורי וטיב טעם הן הזולות ביותר"

בעוד שכל רשתות המזון נהנות מהמומנטום החיובי בענף, בנקודת הזמן הנוכחית מעריכים בבית ההשקעות כי מחירי מניות ויקטורי וטיב טעם אינם מגלמים באופן מלא את השיפור הצפוי בתוצאות.

טיב טעם נסחרת במחיר הזול ביותר

בבית ההשקעות מעניקים למניית טיב טעם 0.03%  המלצת תשואת יתר, עם מחיר יעד של 2.8 שקלים למניה - פרמיה של כ-35% על שער הבסיס של המניה הבוקר. "בשנת 2019 צפויה רשת טיב טעם לרשום שיפור בתוצאות על רקע גילום מלא של יישום תכנית ההתייעלות, השבחת שטחי המסחר, פתיחת סניפים מבוקרת וצמצום ההפסדים מעדן טבע מרקט. לאחר עלייה משמעותית ברווחיות הגולמית, הן במגזר הקמעונאות והן בפעילות הייצור, ייבוא ושיווק, אנו מעריכים כי בשנת 2019 צפויה טיב טעם לשמור על רמות דומות של רווחיות גולמית. בסה"כ נראה כי הרשת תמשיך להוציא לפועל את תכנית ההתייעלות שהוכרזה בשלהי שנת 2016, כאשר להערכתנו, בשנה הבאה נראה שיפור במרווח התפעולי, אשר יגיע לרמה מייצגת יותר", מציינים ב-IBI.

"כוח המיקוח של ויקטורי מול  הספקים צפוי להתחזק"

בבית ההשקעות מעניקים למניית ויקטורי -1.84%  המלצת תשואת יתר, עם מחיר יעד של 55 שקל למניה - פרמיה של כ-14% על שער הבסיס של המניה הבוקר. "לאחר התרחבות מואצת בשנים האחרונות, בשנת 2019 רשת ויקטורי צפויה לעבור את מצבת ה-50 סניפים שמהווה אבן דרך משמעותית לחברה. בעקבות ההתרחבות, ולצד פעילות הייבוא המקביל של הרשת, כוח המיקוח מול הספקים צפוי להמשיך להתחזק ולתמוך בעלייה בשולי הרווח הגולמי. בשנת 2019 רשת ויקטורי צפויה להתמקד בפעילות המסורתית ובשיפור הפדיון למ"ר, בעוד שחלק ממתחרותיה עסוקות בהתרחבות לתחומים חדשים. בנסוף, ההסכם החדש עם ישראכרט צפוי לתרום לתוצאות", מציינים ב-IBI.

"רמי לוי תציג שיפור ברווחיות התפעולית"

בבית ההשקעות מעניקים למניית ​רמי לוי 0.79%  המלצת תשואת שוק, עם מחיר יעד של 204 שקל למניה - פרמיה של כ-6% על שער הבסיס של המניה הבוקר. "עיקר הפוקוס של הרשת בשנת 2019 יהיה על ההתרחבות בפורמט העירוני החדש, כאשר אנו מעריכים שבשנה זאת פעילות קופיקס תעבור לרווח תפעולי על רקע מהלכי התייעלות. בשנה הקרובה התקדמות בפעילות המרכז הלוגיסטי החדש, התרחבות הפעילות העירונית, חיזוק כוח המיקוח מול הספקים והתבססות בתחום המותג הפרטי צפויים לתמוך במרווח הגולמי. כל זאת לצד מהלכי התייעלות שהחברה השלימה בשנת 2018, דוגמת צמצום במצבת העובדים, כמו גם עדכון תנאי הפעילות עם חברת ישראכרט יסייעו בשיפור הרווחיות התפעולית של הרשת בשנה הבאה", מציינים ב-IBI.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"לא לצפות לשיפור ברווחיות שופרסל השנה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?