בכירי שוק ההון: עד 20 חברות יימחקו ב-2015, מה יקרה למעו"ף?

כך לפי סקר איגוד החברות הציבוריות - מי צפוי להיות ראש הממשלה הבא? הדולר יירד? מה לגבי מחירי הדירות? כנסו לתוצאות
לירן סהר | (2)

בכירי שוק ההון הישראלי מאמינים שראש הממשלה הבא של מדינת ישראל הוא בנימין נתניהו. 52% מבכירי החברות בחרו בנתניהו, 44% בחרו ברשימה המשותפת של הרצוג ולבני ואילו רק 4% בחרו במועמדים נוספים כגון יאיר לפיד, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן כך עולה מסקר שערך איגוד החברות בקרב מנהלי החברות והוצג אתמול (ג') בפורום המשותף לאיגוד ולבורסה לניירות ערך.

התחזית של בכירי החברות הציבוריות ביחס לשוק אופטימית. 62% מהנשאלים בסקר שערך איגוד החברות הציבוריות ענו שתשואת מדד ת"א 25 בשנת תהיה חיובית ורק 14% חושבים שתהיה ירידה במדד המעו"ף (השאר חוזים שהמדד יישאר ללא שינוי).

לאור המשך מגמת התייבשות הבורסה, מחיקת החברות והצניחה במחזורי המסחר נשאלו המשתתפים בסקר המנהלים כמה חברות יימחקו מהמסחר בת"א. 42% העריכו כי יימחקו בין 10 ל-20 חברות במהלך השנה ואילו 34% העריכו כי יימחקו עד 10 חברות בלבד. ביחס להנפקות ראשוניות של חברות מניות העריכו המשתתפים ברוב גדול שלא יהיה שינוי מהותי ביכולת גיוס חדשות לבורסה הישראלית במהלך 2015 ו-77% מהם קבעו כי יהיה מדובר במספר חד ספרתי נמוך, בהמשך למגמה הקיימת.

בכירי החברות התבקשו להעריך את התפתחות הרגולציה על שוק הון, אך רק 3% חוזים כי 2015 תעמוד בסימן הקלות משמעותיות ברגולציה. 55% סבורים שיהיו הקלות רגולטוריות זניחות שלא ישנו את הסיטואציה הנוכחית, ואילו 37% מאמינים שתהיה עוד החמרה ברגולציה.

בסקר נבחנה גם התחזית לשער הדולר-שקל שידע תנודות חדות במחצית השנייה של 2014. 60% מבכירי החברות חוזים ששער הדולר ירד לכיוון 3.5-4 שקלים במהלך 2015, ואילו 40% מאמינים ששער הדולר יעלה מעל ל-4 שקלים לדולר.

נושא חם נוסף הוא התחזית ביחס לשוק הדיור. כאן בכירי החברות לא מאמינים שהממשלה תוכל להוביל לירידה במחירי הדירות, כאשר 63% סבורים שמחירי הדיור יעלו ורק 8% סבורים שתהיה ירידה קלה של עד 5%. (השאר חוזים שמחירי הדיור יישארו ללא שינוי).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ha 31/12/2014 11:43
    הגב לתגובה זו
    בנויבנרום. ומה עם כל השאר? תבדקו
  • נייר ערך לבעלים 31/12/2014 12:33
    הגב לתגובה זו
    זהירות לא הי דבר מצדיק את העליה זה תוצאות ניסוי וזה על 16 איש ארוכה הדרך לפיייס3 זהירות הריצו את הנייר בגלל הנייר סגור מהנפקה וסוף שנה חג למריצים בלי מחזור בלי שורטים קפיטל זולה אבל לעולם לא יצא לך מזה כלום
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳