מסכים ירוקים: הראלי הגיע גם ליבשת אסיה - הניקיי זינק ב-2.4%
הראלי הגדול בן היומיים בארצות הברית סוחף אחריו גם את בורסות אסיה. הצהרת הפד לפיה הוא יהיה "סבלני" בכל הקשור להעלאת ריבית בארה"ב סימנה את יריית הפתיחה לראלי בשוקי המניות בעולם. אתמול נזכיר המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו בעליות שערים של עד 2.4%, כאשר מדד הדאו ג'ונס רושם את יום המסחר הטוב ביותר שלו מאז נובמבר 2011. הניקיי קפץ 2.4% שוק המניות ביפן נמצא בשיא של שבוע וחצי והניקיי היפני נהנה מהיום החזק ביותר מזה 6 וחצי שבועות. ברקע למסחר מטבע הין היפני ממשיך להיחלש ונסחר ברמה של 119 ין לדולר. הבנק המרכזי היפני החליט היום לדבוק במדיניות המוניטרית המרחיבה של הבנק וכמו כן הביעו אופטימיות בנוגע לצמיחה במדינה. שנחאי זינקה 1.71% גם בורסת סין הצטרפה לחגיגה היום באסיה ורשמה עליות שערים נאות. הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה במדינה תיקנה כלפי מעלה ב-3.4% את גודלה המשוער של כלכלת סין לשנת 2013 ואמדה אותה ב-58.8 טריוליון יואהן סיני. הלשכה סייגה ואמרה כי התיקון לא ישפיע על נתוני הצמיחה של שנת 2014. דרום קוריאה טיפסה 1.71% מדד המניות הקוספי נסחר היום ברמתו הגבוהה ביותר מאז ה-12 לנובמבר. בין המניות הבולטות במסחר היום בדרום קוריאה נמצאות סמסונג ויונדאי שעולות 5% ו-2% בהתאמה.
.jpg)
מנהלי מאנדיי נפגשו עם חצי מיליארד דולר
מאז ההנפקה ועד ממש סמוך לדוחות הכספיים, מנהלי מאנדיי מוכרים מניות בשוק בהיקפים גדולים - הנה התמונה המלאה
מניית מאנדיי monday.com -1.19% נחתכה ב-30% אחרי שפרסמה דוחות ותחזית קדימה. וול סטריט התאכזבה מעט מהירידה בשיעורי הרווחיות ומהתחזית, אבל הנפילה במניה מיוחסת בעיקר לפחד הגדול מה-AI: האם אחרי שה-AI החליף את הג'וניורים הוא יכול גם להחליף חברות שלמות? אז כנראה שלא חברות שלמות, אבל חברות שלא ילמדו להתגמש ולהסתגל למהפכה יכולות לאבד את המודל העסקי שלהם ולהיפגע בצורה חדה (הרחבה: האם ה-AI יהרוג את חברות התוכנה?) . מאנדיי מדבררת שהיא מחוברת ל-AI, משתמשת ב-AI ומוכרת AI, ועדיין השוק חושש.
השוק חושש גם מפגיעה עקיפה של ה-AI כפי שקרה ברבעון האחרון. גוגל שמתחרה ב-OpenAI ומפגרת אחריה משמעותית, גייסה את מנוע החיפוש שלה לטובת התחרות והיא משלבת אותו כראשון בחיפושים בחלק גדול מתוצאות החיפוש. זה פוגע באתרי תוכן ובכלל באתרים שמופיעים בתחילת הרשימה וזה פוגע גם בקידום הממומן בגוגל. מאנדיי משקיעה הרבה כסף כדי להופיע במקומות הראשונים בגוגל, והיא השקיעה יותר ברבעון האחרון כי הצ'אט של גוגל דחק אותה ופגע בכניסות דרך גוגל. זו פגיעה עקיפה, כשהאמת היא שאף אחד לא יודע באמת איך ה-AI ישפיע על כל תחום וכל חברה.
מה שמעניין במקרה של מאנדיי שאחרי הנפילה שלה, היה אפשר להתרשם שהמניה מתקנת - היא התחילה למחרת בעלייה של 6%, אבל סיימה בירידה של 1.5%. זה מרמז שהחשש גדול וכל פעם שמגיעים משקיעים אופטימיים הם מקבלים היצעים מכאלו שחוששים. זה לא אומר ומעיד על מה שיהיה בהמשך. האנליסטים מאוד מפרגנים עם המלצות קנייה ומחירי יעד שמבטאים בממוצע פרמיה של 80%. מאנדיי, נזכיר כבר היתה למטה וחזרה. הפעם זו סיבה שונה, זו לא "התפוצצות הבועה" בשוק ההנפקות שמאנדיי לא היתה חלק ממנה - הפעם זו מהפכה טכנולוגית.
מימושים בחצי מיליארד דולר
העובדים של מאנדיי נפגעו מאוד מצניחת מחיר המניה כשלחלק גדול מהם המניות מהוות מרכיב משמעותי בשכר (דרך קבלת מניות חסומות - RSU). גם המנהלים הבכירים והמייסדים והמנכ"לים המשותפים - רועי מן וערן זינמן, איבדו הרבה ערך, אבל הם וההנהלה הבכירה מימשו מאז ההנפקה לפני ארבע שנים מניות בסכום מצרפי של חצי מיליארד דולר!
- המוסדיים נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה
- מאנדיי ו-C3.ai צונחות בשיעורים דו-ספרתיים ומה מראים החוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להדגיש, נושאי תפקידים ובעלי עניין בחברה לא יכולים לממש מתי שהם רוצים, הם חשופים למידע פנים ולכן הם צריכים לבצע את המכירות במסגרת תוכניות מיוחדות שקבועות מראש (10b5-1). הם צריכים להגדיר את מועד המכירה הרבה לפני וגם את כמות המניות הרבה לפני העסקה בפועל שגם מתבצעת על ידי ברוקר חיצוני. אפשר להניח שגם המנהלים הבכירים ביותר במאנדיי לא צפו את הקריסה במניה אחרי התוצאות, קריסה שהפתיעה גם את טובי האנילסטים, כך שלא סביר שהם ניסו לתזמן יציאה גם אם הם יכלו.

השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-14 באוגוסט
14 באוגוסט 2015 - תוכנית החילוץ השלישית ליוון יוצאת לדרך
ב-14 באוגוסט 2015 אישר הפרלמנט היווני את ההסכם לתוכנית חילוץ שלישית, בהיקף עשרות מיליארדי אירו, שנועדה לייצב את הכלכלה אחרי חמש שנות מיתון וחוסר ודאות
שנולדו עם פרוץ משבר החובות האירופי ב-2009. שתי תוכניות החילוץ הקודמות שמומנו על ידי קרנות של גוש האירו, הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית - ב-2010 וב-2012 - כללו קיצוצים, העלאות מסים ורפורמות, אך לא הספיקו בשל עומק המיתון והיקף החוב. המפלגה שהיתה בשלטון
אז, סיריזה (קואליציית השמאל הרדיקלי), עלתה לשלטון בינואר 2015 בראשות אלכסיס ציפראס, לאחר תקופה שבה ניהלה את המדינה מפלגת "הדמוקרטיה החדשה". ציפראס הבטיח לשים קץ לצעדי הצנע, אך בפועל נאלץ להסכים לתוכנית חילוץ נוספת מול האיום על יציאת יוון מגוש האירו. ההצבעה
על ההסכם פילגה את סיריזה - חלק מחבריה התנגדו לרפורמות ולדרישות הנושים, ופרשו. התוכנית החדשה כללה הפרטות, רפורמות במערכת הפנסיה ושינויים במערכת המס, במטרה להשיב את אמון השווקים ולמנוע חדלות פירעון, אם כי ספקות לגבי היכולת ליישמה נותרו בעינם. 14 באוגוסט 2003 - נזק של מיליארדים מהפסקת חשמל גדולה בצפון־מזרח ארה״ב וקנדה
ב-14 באוגוסט 2003 כשל במערכת החשמל הוביל להפסקת חשמל רחבת היקף שהשפיעה על כ-50 מיליון בני אדם בארה״ב ובקנדה. עם הערים שנפגעו נמנו ניו יורק, קליבלנד, דטרויט, אוטווה וטורונטו. עסקים הושבתו, מערכות תחבורה נעצרו, ושרשראות אספקה קרסו זמנית. ההפסדים הוערכו במיליארדי דולרים, כאשר חלק מהאזורים חזרו לפעילות בתוך שעות, ואחרים רק אחרי יומיים. האירוע חשף חולשות בתיאום בין מפעילי רשתות החשמל האזוריות ובמערכות בקרה שלא זיהו עומס בזמן אמת. כתוצאה ממנו נחקקו תקנות חדשות, הושקעו משאבים בשדרוגי תשתיות ונעשו ניסיונות להגביר אוטומציה וחיזוי עומסים.
14 באוגוסט 1988 - אנצו פרארי, מייסד חברת רכבי היוקרה, הולך לעולמו
ב-14 באוגוסט 1988 נפטר אנצו פרארי, מייסד חברת פרארי ומי שהבין את הכוח השיווקי של מירוצי מכוניות ליצירת מותג יוקרה. מאז הקמת החברה בשנות ה-40 הפך פרארי את הסמל עם הסוס הצוהל למותג עולמי המזוהה עם עיצוב איטלקי ייחודי, הנדסה מדויקת וביצועים חסרי פשרות. בשנותיו האחרונות ראה פרארי את התחרות הגוברת מיפן ומגרמניה, אך עמד על כך שהחברה תמשיך בייצור מוגבל תוך הקפדה על איכות כדי לשמר בלעדיות. כיום פרארי היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסות ניו יורק ומילאנו, עם בעלי מניות מרכזיים בהם קבוצת אקסור (של משפחת אניילי) ומוסדות השקעה בינלאומיים. החברה מוכרת בשנים האחרונות סביב 13-14 אלף רכבים בשנה, תוך שמירה על קו ייצור מוגבל המבטיח יוקרה וביקוש גבוה. מותו של פרארי סימן את סופו של עידן, אך השפעתו על תרבות הרכב והכלכלה האיטלקית ניכרת עד היום.

14 באוגוסט 1980 - לך ולנסה מוביל שביתה במספנות בגדאנסק ומקים איגוד עובדים בדרך לנשיאות פולין
ב-14 באוגוסט 1980 פרצה שביתה במספנות לנין בגדאנסק שבפולין, בעקבות פיטורי אנה ולנטינוביץ' שהיתה פועלת ותיקה, אלמנת מלח ופעילת זכויות עובדים. ולנטינוביץ' הייתה מוכרת בקרב הפועלים בשל מאבקה לשיפור תנאי העבודה ולחופש ההתאגדות. את השביתה הוביל לך ולנסה, חשמלאי כריזמטי, שארגן שביתות נוספות בערים כמו שצ'צ'ין וגדיניה. בעקבות המאבק קם "סולידריות" - איגוד עצמאי ראשון בגוש המזרחי, שהפך לכוח פוליטי עצום. ולנסה נבחר ליו״ר האיגוד ובהמשך לנשיא פולין, ובתפקידו הוביל רפורמות כלכליות מקיפות, מעבר לשוק חופשי, פתיחה של המדינה להשקעות זרות והפחתת שליטת המדינה בכלכלה. שביתת המספנות בגדאנסק סימנה את תחילת השחיקה בשלטון הקומוניסטי בפולין והשפיעה על מגמות שינוי כלכלי ופוליטי ברחבי מזרח אירופה.
- פרארי לומדת משיאומי. רכשה SU7 Ultra לצרכי לימוד
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7