ניתוח

הסיפור העצוב של אורכית: כל הדרך מ-2 מיליארד דולר לפחות מ-2 מיליון דולר

יצרנית ציוד התקשורת הפסידה 376 מיליון דולר מיום הקמתה. הרוח החיה איציק תמיר תמיד שידר אופטימיות. ניתוח Bizportal
אבי שאולי | (15)

היא נסחרה בתחילת שנת 2000 בשווי של כ-2 מיליארד דולר והיום בשווי של 1.7 מיליון דולר בלבד. המשקיעים באורכית (Orckit) מיואשים והנושים שוקלים האם לפרק את החברה או להשתלט עליה. הנה הסיפור על חברה מהימים של בועת ההי-טק.

אורכית עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרי תקשורת נתונים. החברה עברה במשך שנים מספר תוכניות התייעלות שונות, אך ללא הצלחה ובשנת 2012 חתמה על הסדר חוב עם נושיה.

לחברת ההי-טק יש שתי סדרות אג"ח: אורכית אג א ו-אורכית אג ב. האג"ח בשתי סדרות להמרה בהיקף של כ-13 מיליון דולר נסחרות בתשואת זבל של מאות אחוזים. אג"ח א' נסחרת במחיר של 12 אג' ואג"ח ב' נסחרת במחיר של 8 אג'.

אין לקוחות חדשים, אורכית בקושי מצליחה לשמור על הלקוחות הקיימים

למרות המחיר הנמוך - אין קונים. אורכית במצב קשה מאוד והיא הפסיקה בפיתוח ושיווק מוצרים וציוד, ומתמקדת בשימור הלקוחות הקיימים (במקסיקו ובגרמניה). בקצב התפתחות הטכנולוגיה בעולם - מדובר למעשה בגזר דין מוות.

בתחילת הדרך הצליחה אורכית לחתום על מספר חוזים עם חברות ענק והיא נישאה אל על על רקע החיבה הגדולה לחברות הי-טק באותה תקופה. אלא שאורכית לא הצליחה מעולם לחדש חוזים גדולים ותמיד הייתה תלויה בלקוח גדול משמעותי. ראשי החברה הבטיחו למשקיעים סיפורי אלף לילה ולילה ורבים הפסידו הון רב בהשקעה במניות בישראל ובנאסד"ק (סימול ORCT).

גרעון של 15 מיליון דולר בהון העצמי

את הרבעון הראשון של השנה סיימה אורכית בהפסד של כ-1 מיליון דולר ובסך הכל לחברה הפסדים צבורים של 376 מיליון דולר. הגירעון בהון העצמי מסתכם ב-15 מיליון דולר והגירעון בהון העצמי 14.5 מיליון דולר.

איש המפתח בחברה הוא איציק תמיר המכהן בתפקידים בכירים משנת 1990 והיום הוא המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים. איציק תמיר ואריק פנט הקימו את החברה בשנת 1990 והנפיקו אותה בבורסה בשנת 1996. איציק תמיר הגיע מחברת בזק ואריק פאנט ממשרד התקשורת.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הסדר החוב משנת 2012 נכשל

בשנת 2012 הגיעה החברה להסדר חוב עם נושיה שכלל "תספורת", אלא שבשנת 2013 החברה ביקשה שוב להיכנס למו"מ עם מחזיקי האג"ח להסדר חוב. סדרות האג"ח הונפקו בשנים 2007 ו-2011 והיו אמורות להיפרע עד שנת 2017, אך זה כבר לא יקרה.

ביום חמישי איש העסקים אליאס שירי, מחזיק אג"ח פרטי, המיוצג על ידי עורכי הדין אסף ברם, תומר ברם, ועמרי אושפיז, הגיש בקשה לפירוק אורכית ומינוי מפרק. בית המשפט המחוזי בת"א דחה את הבקשה, אך קבע שאסור לבצע דיספוזיציה בנכסי החברה.

מה עושה אורכית?

אורכית היא חברת טכנולוגיה שעסקה בפיתוח, ייצור ושיווק ציוד להעברת שירותי טלקום ברשתות עירוניות, אשר תומך בביקוש הגדל לקיבולת שירותי אתרנט (Ethernet) ושירותי וידאו ברוחב פס גבוה וטלויזיה אינטאקטיבית כמו גם סוגים אחרים של שירותי העברת נתונים וקול על גבי רשתות קוויות וסלולריות.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    מוזר אפשר לשקם לאט 23/06/2014 08:03
    הגב לתגובה זו
    א בשביל כמה מיליונים מעדיפים פירוק, ומאידך ההנהלה כבר שנתיים לא מוכנה לוותר. הציבור חסר קול מול מופע החזירות ההדדי.
  • 12.
    יופיטר שוקי הון 23/06/2014 07:35
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה למסייעים לי972532855155
  • 11.
    בטח חברת הייטק ריווחית תקנה אותם כדי לקזז הפסדים צבורים (ל"ת)
    מאיר 22/06/2014 22:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אחד 22/06/2014 19:53
    הגב לתגובה זו
    בקיצור, גם המנייה והאג"ח יהיו שווים אגורה אחת - לא לגעת. לא הייתי קנה מהם כוס מים גם אם הייתי מיובש במדבר
  • 9.
    משה 22/06/2014 16:42
    הגב לתגובה זו
    ממשלתית.אלו הנורמות שמביאים משם
  • 8.
    רמי 22/06/2014 16:28
    הגב לתגובה זו
    אנשים יהירים, ללא ראיה למרחק, חסרי הבנה , אבל עם תארים מכאן ועד הודעה חדשה, חבל על העובדים.
  • 7.
    המשקיע שיודע 22/06/2014 15:42
    הגב לתגובה זו
    המנכ"ל מר איציק תמיר. בדרך כלל המנכ"ל אוכל ארוחת צהריים ב 13:00 ארוחה בריאה בדרך כלל לפעמים המנכ"ל מתפרע על שווארמה אבל בדרך כלל חזה עוף
  • 6.
    המשקיע שיודע 22/06/2014 15:40
    הגב לתגובה זו
    היו ימים שלאורכית היה בניין שלם של עובדים ששאבו משכורות עתק וגיפים על חשבונם של המטומטמים (ראה ערך: הציבור) בשבועיים האחרונים פונה המשרד האחרון מתוך הבניין ביגאל אלון בת"א... נשרף הכסף
  • 5.
    ארי 22/06/2014 10:49
    הגב לתגובה זו
    להם פרויקטים לבציע וככה שרפו מליוני דולרים הנהלה מוזרה ביותר
  • 4.
    תשואה פנומנולית 22/06/2014 10:42
    הגב לתגובה זו
    זאת אומרת החזר השקעה כבר בתשלום הריבית הראשון בהסדר על סך 9.5%
  • על הנייר, בפועל לא תקבל כלום. איך ישלמו? (ל"ת)
    ההוא שנדפק 22/06/2014 21:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אין מוכרים באג"ח ב של אורכית כנראה שהכל אסוף (ל"ת)
    ניר 22/06/2014 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נירו אקספרס 22/06/2014 09:37
    הגב לתגובה זו
    החברה בדרך להסדר חוב2 סדרות האגחים ימחקו ובמקומם ינפיקו למשקיעים אגחים סידרה ג בריבית שנתית 9.5% מה שגם יש לאורכית כמה תביעות נגד חברות שחייבות להם כסף במליונים..
  • עבדתי שם 22/06/2014 10:24
    הגב לתגובה זו
    באופן הניהול הנוכחי אפילו מזל לא יציל את אורכית
  • 1.
    אחד משנדפק 22/06/2014 09:05
    הגב לתגובה זו
    המנכ"ל תמיר באמת שידר אופטימיות, באסיפות למחזיקי האג"ח נדמה היה שעוד מעט הכל מסתדר ועסקאות גדולות בפתח, בינתיים המשכורת שלו המשיכה להיכנס לבנק ובסכומים גדולים ומחזיקי האג"ח נשארו עם ניירות שספק אם יש להם ערך ואם יש ערך הוא מגלם תספורת קצוצה מאוד. אז חבל על מי?
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.