אפולו פאוור: האם החברה מצאה את ה"גביע הקדוש"?
בהסכם עם ענקית בתחום הרכב הגרמנית ZF, תשמש אפולו פאוור כספקית בלעדית של מערכות סולאריות ניידות לרכבים מסחריים, עם פוטנציאל לעסקה עם הכנסות משמעותיות עבור החברה; התחום מסקרן, אך גם מאתגר וטרם הבשיל עבור רבים שניסו לפעול בו בעבר
העסקה המהותית שעליה דיווחה אתמול אפולו פאוור, במסגרתה תשמש כספק בלעדי של מערכות סולאריות ניידות לחברת ZF Friedrichshafen AG עשויה להתברר כמשמעותית ביותר בתולדותיה. מעבר לפוטנציאל העסקי, שמוערך על ידי החברה בעשרות מיליוני אירו בארבע השנים הקרובות, מדובר בשיתוף פעולה עם אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות והמבוססות בעולם בתחום הרכב, שמוכרת בעיקר ליצרני רכבים מסחריים, ואף נחשבת גם כלקוחה משמעותית של מובילאיי הישראלית.
את ZF כנראה מרבית המשקיעים לא מכירים, אך היא חברת-Tier 1 הפועלת מול היצרניות הגדולות ביותר ונחשבת לאחת החזקות באירופה בתחומה. היא מפעילה אלפי עמדות שירות והפצה ברחבי העולם ומשתפת פעולה עם רוב יצרני הרכב המרכזיים. עבור אפולו מדובר בגישה לשווקים רבים וניסיון בהטמעת מערכות מורכבות, דבר שגם מה שמעיד על רמת האמון שהחברה נותנת בטכנולוגיה של אפולו, שכן בשל גודלה יכלה לבחור בכל אחת מיצרניות הפנלים הסולאריים הזמינים.
ובדרך אל האמון של ZF באפולו ואל ההסכם המיוחל, היו לא מעט בדיקות ובחינות, שכללו סדרת בדיקות תקינה, אמינות, ביצועים והתאמה לתנאי דרך, התהליך הארוך רק מחדד את העובדה שלא מדובר רק בהסכם הפצה, אלא בהבעת אמון ביכולות החברה הישראלית.
פאנלים על רכבים
שוק הרכבים הסולאריים העולמי נמצא בצמיחה, עם תחזיות להתרחבות משוק של 456.6 מיליון דולר ב-2023 עד ל-2.5 מיליארד דולר עד 2032, עם קצב גידול שנתי של 21.1% . הביקוש לפתרונות תחבורה בני קיימא, יחד עם התקדמות בטכנולוגיות סולאריות, מניעים את השוק קדימה.
- אפולו פאוור יורדת לאחר הנפקה של כ-50 מיליון שקל ודילול של עד 22%
- אפולו פאוור נכנסת לשוק האמריקאי: פרויקט סולארי של 53 מיליון דולר עם ARKO ביותר מ-300 תחנות דלק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל זה מקבל דגש נוסף בהקשרי הרכבים המסחריים, היות ופאנלים סולאריים מציעים יתרונות כלכליים ותפעוליים. הם יכולים לספק אנרגיה למערכות עזר כמו קירור, תאורה וטעינת סוללות, מה שמפחית את הצורך בהפעלת המנוע במצב סרק וחוסך בדלק .
עם זאת, תחום הפאנלים הסולאריים לרכבים מסחריים הוא מורכב ותחרותי, ובשנים האחרונות היו לא מעט ניסיונות כושלים, שהבטיחו ולא הניבו פרי. חברות כמו Lightyear ההולנדית וSono Motor- הגרמנית, שפיתחו רכבים סולאריים, נקלעו לחדלות פירעון ולא הצליחו לממש את הפוטנציאל. גם Proterra האמריקאית, שפעלה בתחום התחבורה החשמלית הכבדה, פשטה רגל בעקבות אתגרי ייצור ושוק, דבר שמדגיש כי הזירה אינה פשוטה וההצלחה בה דורשת טכנולוגיה מוכחת, שותפים חזקים ומודל עסקי מדויק.
למה דווקא הפאנל של אפולו?
אחד החסמים המרכזיים לשילוב פנלים סולאריים ברכבים מסחריים הוא מגבלות משקל, גודל וגמישות. פנל סולארי רגיל, כזה שנמצא על גגות מבנים או שדות סולאריים, אינו מתאים למבנה ולדינמיקה של רכב בתנועה, במיוחד לא משאית. כאן נכנסת אפולו, שמייצרת פנלים גמישים ועמידים, עם נצילות גבוהה יחסית של כ־17.6%, נתון שאמנם נמוך מפנלים רגילים, אך מספק בהחלט עבור שימושים תחבורתיים התומכים בפעילות הסדירה של המשאיות.
- חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה
- מבטח שמיר תקים את תחנת הכח קסם במימון של כ-5 מיליארד שקל בהובלת הפועלים כ-5 מיליארד שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל...
בתחום הרכב המסחרי, חיסכון של כמה ליטרים בדלק בכל נסיעה שווה הרבה יותר מחיסכון בחשבון החשמל, ולכן החזר ההשקעה מהיר יותר. ההתקנה פשוטה יחסית, והשוק הפוטנציאלי רחב, כאשר על פי הערכות כמעט כל משאית עם גג שטוח עשויה להתאים למערכת הזו.
היתרון אפילו בולט יותר במשאיות עם מערכת חשמלי בשימוש גבוה, כמו משאיות קירור לדוגמא להן יש מנוע נפרד שתפקידו לשמור מערכת הקירור פועלת.
האם זו העסקה שתשנה את פני החברה?
על פניו, ההסכם שחתמה אפולו עם ZF עשוי להניב לה הכנסות של מיליוני אירו בשנה, הרבה מעבר להיקפי ההכנסות שהיא מציגה כיום. ההזמנה הראשונית שעליה הותנתה הבלעדיות, כ-750 אלף שקל בלבד, אינה צפויה להוות חסם ממשי עבור ZF, חברה שבקנה מידה תעשייתי כזה יכולה להרים פרויקט כזה תוך שבועות. המבחן האמיתי צפוי להגיע ב-2026, אז תבחן יכולת ההתרחבות והאימוץ בשטח ולא רק פוטנציאל, דבר שעבור חלק מהמשקיעים לא מגיע מספיק מהר.
עם זאת, במהלך השנים האחרונות, אפולו פאוור דיווחה על מספר שיתופי פעולה עם יצרניות רכב מובילות, שלא הבשילו להסכמים מסחריים מלאים. לדוגמא, ביולי 2020 חתמה החברה על מזכר הבנות עם אאודי לבחינת שילוב הפאנלים הסולאריים הגמישים של אפולו בגגות רכבים חשמליים. ההסכם כלל תקופת בחינה של 12 חודשים, אך לא דווח על המשך מסחרי לאחר מכן.
ומה עם המזומנים?
שאלת ההון היא אחת המרכזיות בעסקאות כאלה. לחברה יש כיום קצב שריפת מזומנים לא מבוטל, אך יש לה התחייבות להזרמת הון מצד בעלי השליטה, וכן מסגרת בנקאית לא מנוצלת, שעשויות להספיק למימוש השלב הראשון של ההסכם. עם זאת, ככל שההיקפים יצמחו, עשוי להידרש גיוס נוסף.
דוחות הרבעון הראשון הצביעו על עלייה בקצב שריפת המזומנים אפולו שרפה 16 מ' שקל ברבעון, בקופה נשארו 20 מ' שקל.
בחודש שעבר מנכ"ל החברה אמר בראיון לביזפורטל כי "יהיה צמצום משמעותי בהוצאות, אנחנו מפוקסים" והתייחס לאחד הקשיים הבולטים של אפולו שבשנים האחרונות עמדה על רמת הוצאות גבוהה שהייתה לה בשנים האחרונות. רוזנברג התייחס לכך בגלוי ומזכיר את המהלך שנעשה בנובמבר האחרון, במסגרתו החברה סגרה את אחד ממפעלי הייצור הקטנים שלה, וצמצמה משמעותית את היקף ההוצאות ואת כוח האדם.
עם זאת, ברבעון הראשון של 2025 החברה שרפה 16 מיליון שקל, לעומת 60 מיליון שקל במהלך 2024, זאת אומרת שאמנם החברה דיברה על צעדים של ייעול, אבל בפועל קצב שריפת המזומנים לא רק שאינו יורד, אלא אפילו עולה מעט.
אבל לא הכל ורוד
החתימה עם ZF עשויה להיות רגע מכונן באבולוציה של אפולו פאוור, אבל חובה עלינו להתייחס למספר דברים שצפויים לקרות בחודשים הקרובים:
ראשית, כאמור קצב שריפת המזומנים עדיין גבוה ועמד על 60 מיליון שקל בשנה האחרונה, ואמנם יש לחברה מסגרת לא מנוצלת של 40 מיליון והתחייבות הזרמה דרך אופציות, אבל גיוס נוסף הוא בהחלט אפשרות סבירה בזמן הקרוב,
היות והחברה לא תרצה לעבוד על "אדים". בנוסף, במידה ויגיעו הזמנות, ההוצאות יגדלו בעקבות הגדלת היקף הייצור, והמלאי הנוכחי קטן יחסית להזמנות פוטנציאליות. נכון לדוחות האחרונים, המזומנים של החברה יספיקו לה עד לסוף השנה ואולי לרבעון הראשון במידה ותנצל מסגרות אשראי
ותקבל כסף פנימה ממימוש האופציות מבעלי השליטה. ואם פנינו לגיוס, המשמעות היא דילול נוסף של המשקיעים הנוכחיים. הגיוס האחרון היה בדצמבר 2024 עם 40 מיליון שקל בהנפקה של מניות ואופציות, לאחר ההודעה על הגיוס נפלה המניה ביותר מ-20% ביום מסחר אחד.
שנית, מדובר בסטארטאפ עם כמה שנים "על הכביש". אמנם ההסכם עם VW חודש בסופו של דבר, לאחר שבוטל (בעקבות סיבות שאינן קשורות באפולו לטענת החברה), אבל היו מספר פרויקטים שלא הצליחו לחצות את השלב הראשוני. העבודה עם אמזון הייתה קצרה ובהיקף קטן יחסית. אותו הדבר עם אאודי. ההסכם עם ZF אמנם מבטיח גדולות, אבל גם הוא מותנה בשלבים וצריך לקחת בחשבון אפשרות שהוא לא יגיע לסכומים הפוטנציאלים אותם החברה מקווה להשיג.
מתקופות 2021 העליזות אז הכסף היה זול וחברות נסחרו על חלומות, המניה חזרה לקרקע ואיבדה מעל 90% מערכה.
כיום היא נסחרת לפי שווי שוק של כ-210 מיליון שקל בלבד, ורשמה תשואה שלילית של כ-20% מתחילת השנה.
בשורה התחתונה
עדיין מוקדם לדעת אם זהו "הגביע הקדוש" של החברה שיעביר אותה משלב הפיתוח לשלב האצת המכירות, אך בהחלט מדובר בקפיצת מדרגה שתבחן את הטכנולוגיה שלה בזירה בינלאומית אמיתית. אם תעמוד במבחן, ההשפעה על הדוחות עשויה להיות דרמטית. אם לא, זה יהיה עוד פיילוט מבטיח שלא הצליח להמריא.
- 4.אנונימי 09/07/2025 15:45הגב לתגובה זובהצלחה לכם אפולופאוור. תתייעלו ותהיו ממוקדים.
- 3.אנונימי 05/06/2025 14:00הגב לתגובה זובתכלס אין שום פאנל גמיש וקל בעולם שיכול להיות מונח על משאית ולעבוד חוץ מאפולו. הם נשברים ומפסיקים לעבוד מייד
- 2.שיהיה להם בהצלחה (ל"ת)אנונימי 04/06/2025 13:00הגב לתגובה זו
- 1.עושה חשבון 04/06/2025 11:19הגב לתגובה זורכבים מסחריים עם מערכות קירור זה השוק הכי גדול. צריך רק להוזיל את המחירלשפר נצילות ולהגדיל אמינות.
הדמיית תחנת קסם. קרדיט: קסם אנרגיהמבטח שמיר תקים את תחנת הכח קסם במימון של כ-5 מיליארד שקל בהובלת הפועלים
היזמים קבוצת שמיר אנרגיה, קיבוץ גבעת השלושה, חזי קוגלר ואלון פולישוק וכלל ביטוח, חתמו על הסכמי מימון של החוב הבכיר; העסקה מבססת את קבוצת שמיר אנרגיה כיצרן אנרגיה פרטי משמעותי במשק החשמל הישראלי, בפרויקט שמוגדר על ידי הממשלה כ-"מיזם תשתיות חיוני"
מבטח שמיר מבטח שמיר 2.45% הודיעה כי חברת הבת המאוחדת קסם אנרגיה (שבה מחזיקה הקבוצה 42.4% באמצעות שמיר אנרגיה) חתמה על הסכמי מימון מקיפים מול בנק הפועלים להקמת תחנת הכוח החדשה במחלף קסם. מהדיווחים עולה כי היקף מסגרות האשראי מגיע לכ-1.1 מיליארד אירו וכ-300 מיליון שקל, למימון ההקמה, התפעול והתחזוקה של התחנה. הסגירה הפיננסית מהווה אבן דרך משמעותית בפרויקט שמוגדר על-ידי הממשלה כ"מיזם תשתית חיוני".
בנק הפועלים, שיוביל את המימון במסגרת סינדיקציה הכוללת את בנק מזרחי, הבנק
הבינלאומי ומיטב, ציין כי ההיקף הכולל של העסקה מגיע לכ־5 מיליארד שקל. במסגרת זו יעמיד הבנק כ־3 מיליארד שקל, כאשר שאר המימון יינתן במטבע אירו על ידי שותפיו לסינדיקציה. התחנה, שתוקם בצפון-מזרח מחלף קסם, תתבסס על טכנולוגיית מחזור משולב (מחז"מ) מתקדמת מתוצרת סימנס.
על פי הדיווחים, קסם תהיה התחנה היעילה ביותר בישראל, תתרום להפחתת פליטות מזהמות ותענה למצוקת ההיצע הצפויה במחצית השנייה של 2029, מועד יעד להפעלה מסחרית.
בהמשך להיתרי בנייה והסכמים לרכישת טורבינות גז וקיטור, קסם אנרגיה אף התקשרה בהסכמי תחזוקה ותפעול
ארוכי טווח. התחנה תעמוד לרשות מנהל המערכת ותתמוך בביקושים העולים באזור גוש דן והמרכז.
לפי דיווח מבטח שמיר, תקופות הפירעון יהיו רבעוניות (קרן וריבית) במהלך חיי הפרויקט. הריבית תהיה שילוב של ריבית קבועה על בסיס Euro Swap וריבית Euribor + מרווח של
2.3%-3.3%. הבטי המימון.
שמוליק ארבל, המשנה למנכ"ל וממונה על החטיבה העסקית בבנק הפועלים: "בנק הפועלים גאה להוביל את הסגירה הפיננסית של עסקת הקמת תחנת כוח קסם אנרגיה שהוגדרה על ידי הממשלה כחיונית למשק האנרגיה
ולהבטחת המשך הספקת החשמל במרכז הארץ. פרויקט הקמת תחנת הכוח קסם אנרגיה הינו פרויקט מרכזי בשוק האנרגיה העתידי שיבטיח רציפות אנרגטית למשק ומהווה נדבך באסטרטגיית הצמיחה של הכלכלה. העסקה המשמעותית ופורצת הדרך אורגנה על ידי סקטור מימון פרויקטים ותשתיות לאומיות בחטיבה
העסקית, בהובלתו של ליאור מנצר. אני רואה חשיבות רבה בהובלת תחום זה כחלק מאסטרטגיה רב שנתית לפיתוח התשתיות במשק, חיזוק תשתיות המדינה והוצאה לפועל של תוכניות הממשלה וצרכי המדינה, במיוחד בימים אלה."
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגארית זינקה 8.7%, פוםוום 14%; ת"א ביטוח זינק 2.5% - נעילה ירוקה בתל אביב
המדדים נעלו בטריטוריה חיובית, ת"א 35 סגר ב-3,540 נקודות כשעלה 0.97%, ת"א 90 התחזק גם הוא ב-0.69%.
בהסתכלות ענפית - מדד הבנקים קפץ 1.66% בעוד ת"א ביטוח זינק 2.55%. ת"א נדל"ן מחק את הירידות וסגר ביציבות סביב ה-0, ת"א נפט וגז היה החריג שירד היום 0.21% - מחזור המסחר ליום הראשון של השבוע הסתכם ב-1.414 מיליארד שקל.
ימים ספורים אחרי מסירת מערכת "חץ 3" לגרמנים, קנצלר גרמניה פרידריך מרץ נחת בישראל לביקור שיחזק את היחסים בין המדינות וידון בענייני השעה. בהתייחסות לזירה הבטחונית אמר נתניהו בנאומו לצד הקנצלר כי "השלב
הראשון בעסקה כמעט הסתיים. מקווים בקרוב לנוע לשלב השני שהוא הקשה יותר".
איך ייראה שוק האג"ח ב-2026? הכלכלנים מנתחים. התקציב שאושר בשישי מלמד על המשך גיוסי אג"ח בהיקפים נמוכים יחסית, אבל יותר מאשר בשנה שעברה. המדינה משתמשת במספר מקורות לתקציב - מסים זה העיקרי, וגם - גיוסי אגרות חוב בשוק. גיוסי האג"ח של המדינה הם חלק מההיצע הכולל בשוק החוב כשמולו יש ביקושים מאוד גדולים שמגיעים מההפרשות שלנו לפנסיה ולחסכונות בכלל. הביקוש וההיצע הם אלו שקובעים את המחיר-שער של אגרות החוב ובהתאמה את הריבית האפקטיבית, כשבנוסף גם הריבית של בנק ישראל והמגמה מכתיבים ומשפיעים על תשואות האג"ח.
- מדד ת"א 90 התחזק 1.4%; מדד הנדל"ן זינק 2.3%
- ת"א נפט וגז הוסיף 1.9%, הבנקים איבדו 0.8% - נעילה במגמה מעורבת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תקציב 2026 כולל יעד גירעון של 3.9 אחוזי תוצר, כ-88 מיליארד שקל, אבל לפי החישובים של כלכלני לידר הגירעון האפקטיבי עשוי להתקרב ל-4.4% כאשר לוקחים בחשבון תחזית צמיחה מתונה יותר והנחות שמרניות לגבי יישום החלטות האוצר. מאחר שהגירעון משקף את הפער בין ההוצאות להכנסות, המדינה חייבת לממן אותו באמצעות גיוס חוב חדש. לכך מתווסף פדיון קרן של אג"ח קיימות בהיקף כ-118 מיליארד שקל שמגיעות לסיום חייהן ב-2026. בסך הכול מדובר בצורך מימוני של כ-210 מיליארד שקל, סכום גבוה יותר מהשנים האחרונות ושמחייב הרחבה של היצע האג"ח שהמדינה תנפיק במהלך השנה - איך יראה שוק האג"ח הממשלתי ב-2026 ובאילו אפיקים כדאי להתמקד?
