אפולו פאוור: האם החברה מצאה את ה"גביע הקדוש"?

בהסכם עם ענקית בתחום הרכב הגרמנית ZF, תשמש אפולו פאוור כספקית בלעדית של מערכות סולאריות ניידות לרכבים מסחריים, עם פוטנציאל לעסקה עם הכנסות משמעותיות עבור החברה; התחום מסקרן, אך גם מאתגר וטרם הבשיל עבור רבים שניסו לפעול בו בעבר

תמיר חכמוף | (4)
נושאים בכתבה אפולו פאוור

העסקה המהותית שעליה דיווחה אתמול אפולו פאוור, במסגרתה תשמש כספק בלעדי של מערכות סולאריות ניידות לחברת ZF Friedrichshafen AG  עשויה להתברר כמשמעותית ביותר בתולדותיה. מעבר לפוטנציאל העסקי, שמוערך על ידי החברה בעשרות מיליוני אירו בארבע השנים הקרובות, מדובר בשיתוף פעולה עם אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות והמבוססות בעולם בתחום הרכב, שמוכרת בעיקר ליצרני רכבים מסחריים, ואף נחשבת גם כלקוחה משמעותית של מובילאיי הישראלית.

את ZF כנראה מרבית המשקיעים לא מכירים, אך היא חברת-Tier 1 הפועלת מול היצרניות הגדולות ביותר ונחשבת לאחת החזקות באירופה בתחומה. היא מפעילה אלפי עמדות שירות והפצה ברחבי העולם ומשתפת פעולה עם רוב יצרני הרכב המרכזיים. עבור אפולו מדובר בגישה לשווקים רבים וניסיון בהטמעת מערכות מורכבות, דבר שגם מה שמעיד על רמת האמון שהחברה נותנת בטכנולוגיה של אפולו, שכן בשל גודלה יכלה לבחור בכל אחת מיצרניות הפנלים הסולאריים הזמינים.

ובדרך אל האמון של ZF באפולו ואל ההסכם המיוחל, היו לא מעט בדיקות ובחינות, שכללו סדרת בדיקות תקינה, אמינות, ביצועים והתאמה לתנאי דרך, התהליך הארוך רק מחדד את העובדה שלא מדובר רק בהסכם הפצה, אלא בהבעת אמון ביכולות החברה הישראלית.

פאנלים על רכבים

שוק הרכבים הסולאריים העולמי נמצא בצמיחה, עם תחזיות להתרחבות משוק של 456.6 מיליון דולר ב-2023 עד ל-2.5 מיליארד דולר עד 2032, עם קצב גידול שנתי של 21.1% . הביקוש לפתרונות תחבורה בני קיימא, יחד עם התקדמות בטכנולוגיות סולאריות, מניעים את השוק קדימה.

כל זה מקבל דגש נוסף בהקשרי הרכבים המסחריים, היות ופאנלים סולאריים מציעים יתרונות כלכליים ותפעוליים. הם יכולים לספק אנרגיה למערכות עזר כמו קירור, תאורה וטעינת סוללות, מה שמפחית את הצורך בהפעלת המנוע במצב סרק וחוסך בדלק .

עם זאת, תחום הפאנלים הסולאריים לרכבים מסחריים הוא מורכב ותחרותי, ובשנים האחרונות היו לא מעט ניסיונות כושלים, שהבטיחו ולא הניבו פרי. חברות כמו Lightyear ההולנדית וSono Motor-  הגרמנית, שפיתחו רכבים סולאריים, נקלעו לחדלות פירעון ולא הצליחו לממש את הפוטנציאל. גם Proterra האמריקאית, שפעלה בתחום התחבורה החשמלית הכבדה, פשטה רגל בעקבות אתגרי ייצור ושוק, דבר שמדגיש כי הזירה אינה פשוטה וההצלחה בה דורשת טכנולוגיה מוכחת, שותפים חזקים ומודל עסקי מדויק.

למה דווקא הפאנל של אפולו?

אחד החסמים המרכזיים לשילוב פנלים סולאריים ברכבים מסחריים הוא מגבלות משקל, גודל וגמישות. פנל סולארי רגיל, כזה שנמצא על גגות מבנים או שדות סולאריים, אינו מתאים למבנה ולדינמיקה של רכב בתנועה, במיוחד לא משאית. כאן נכנסת אפולו, שמייצרת פנלים גמישים ועמידים, עם נצילות גבוהה יחסית של כ־17.6%, נתון שאמנם נמוך מפנלים רגילים, אך מספק בהחלט עבור שימושים תחבורתיים התומכים בפעילות הסדירה של המשאיות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בתחום הרכב המסחרי, חיסכון של כמה ליטרים בדלק בכל נסיעה שווה הרבה יותר מחיסכון בחשבון החשמל, ולכן החזר ההשקעה מהיר יותר. ההתקנה פשוטה יחסית, והשוק הפוטנציאלי רחב, כאשר על פי הערכות כמעט כל משאית עם גג שטוח עשויה להתאים למערכת הזו.

היתרון אפילו בולט יותר במשאיות עם מערכת חשמלי בשימוש גבוה, כמו משאיות קירור לדוגמא להן יש מנוע נפרד שתפקידו לשמור מערכת הקירור פועלת.

האם זו העסקה שתשנה את פני החברה?

על פניו, ההסכם שחתמה אפולו עם ZF עשוי להניב לה הכנסות של מיליוני אירו בשנה, הרבה מעבר להיקפי ההכנסות שהיא מציגה כיום. ההזמנה הראשונית שעליה הותנתה הבלעדיות, כ-750 אלף שקל בלבד, אינה צפויה להוות חסם ממשי עבור ZF, חברה שבקנה מידה תעשייתי כזה יכולה להרים פרויקט כזה תוך שבועות. המבחן האמיתי צפוי להגיע ב-2026, אז תבחן יכולת ההתרחבות והאימוץ בשטח ולא רק פוטנציאל, דבר שעבור חלק מהמשקיעים לא מגיע מספיק מהר.

עם זאת, במהלך השנים האחרונות, אפולו פאוור דיווחה על מספר שיתופי פעולה עם יצרניות רכב מובילות, שלא הבשילו להסכמים מסחריים מלאים. לדוגמא, ביולי 2020 חתמה החברה על מזכר הבנות עם אאודי לבחינת שילוב הפאנלים הסולאריים הגמישים של אפולו בגגות רכבים חשמליים. ההסכם כלל תקופת בחינה של 12 חודשים, אך לא דווח על המשך מסחרי לאחר מכן.

ומה עם המזומנים?

שאלת ההון היא אחת המרכזיות בעסקאות כאלה. לחברה יש כיום קצב שריפת מזומנים לא מבוטל, אך יש לה התחייבות להזרמת הון מצד בעלי השליטה, וכן מסגרת בנקאית לא מנוצלת, שעשויות להספיק למימוש השלב הראשון של ההסכם. עם זאת, ככל שההיקפים יצמחו, עשוי להידרש גיוס נוסף

דוחות הרבעון הראשון הצביעו על עלייה בקצב שריפת המזומנים אפולו שרפה 16 מ' שקל ברבעון, בקופה נשארו 20 מ' שקל.


בחודש שעבר מנכ"ל החברה אמר בראיון לביזפורטל כי  "יהיה צמצום משמעותי בהוצאות, אנחנו מפוקסים" והתייחס לאחד הקשיים הבולטים של אפולו שבשנים האחרונות עמדה על רמת הוצאות גבוהה שהייתה לה בשנים האחרונות. רוזנברג התייחס לכך בגלוי ומזכיר את המהלך שנעשה בנובמבר האחרון, במסגרתו החברה סגרה את אחד ממפעלי הייצור הקטנים שלה, וצמצמה משמעותית את היקף ההוצאות ואת כוח האדם.

עם זאת, ברבעון הראשון של 2025 החברה שרפה 16 מיליון שקל, לעומת 60 מיליון שקל במהלך 2024, זאת אומרת שאמנם החברה דיברה על צעדים של ייעול, אבל בפועל קצב שריפת המזומנים לא רק שאינו יורד, אלא אפילו עולה מעט.

אבל לא הכל ורוד

החתימה עם ZF עשויה להיות רגע מכונן באבולוציה של אפולו פאוור, אבל חובה עלינו להתייחס למספר דברים שצפויים לקרות בחודשים הקרובים:

ראשית, כאמור קצב שריפת המזומנים עדיין גבוה ועמד על 60 מיליון שקל בשנה האחרונה, ואמנם יש לחברה מסגרת לא מנוצלת של 40 מיליון והתחייבות הזרמה דרך אופציות, אבל גיוס נוסף הוא בהחלט אפשרות סבירה בזמן הקרוב, היות והחברה לא תרצה לעבוד על "אדים". בנוסף, במידה ויגיעו הזמנות, ההוצאות יגדלו בעקבות הגדלת היקף הייצור, והמלאי הנוכחי קטן יחסית להזמנות פוטנציאליות. נכון לדוחות האחרונים, המזומנים של החברה יספיקו לה עד לסוף השנה ואולי לרבעון הראשון במידה ותנצל מסגרות אשראי ותקבל כסף פנימה ממימוש האופציות מבעלי השליטה. ואם פנינו לגיוס, המשמעות היא דילול נוסף של המשקיעים הנוכחיים. הגיוס האחרון היה בדצמבר 2024 עם 40 מיליון שקל בהנפקה של מניות ואופציות, לאחר ההודעה על הגיוס נפלה המניה ביותר מ-20% ביום מסחר אחד.

שנית, מדובר בסטארטאפ עם כמה שנים "על הכביש". אמנם ההסכם עם VW חודש בסופו של דבר, לאחר שבוטל (בעקבות סיבות שאינן קשורות באפולו לטענת החברה), אבל היו מספר פרויקטים שלא הצליחו לחצות את השלב הראשוני. העבודה עם אמזון הייתה קצרה ובהיקף קטן יחסית. אותו הדבר עם אאודי. ההסכם עם ZF אמנם מבטיח גדולות, אבל גם הוא מותנה בשלבים וצריך לקחת בחשבון אפשרות שהוא לא יגיע לסכומים הפוטנציאלים אותם החברה מקווה להשיג. 

מתקופות 2021 העליזות אז הכסף היה זול וחברות נסחרו על חלומות, המניה חזרה לקרקע ואיבדה מעל 90% מערכה.

כיום היא נסחרת לפי שווי שוק של כ-210 מיליון שקל בלבד, ורשמה תשואה שלילית של כ-20% מתחילת השנה.

בשורה התחתונה

עדיין מוקדם לדעת אם זהו "הגביע הקדוש" של החברה שיעביר אותה משלב הפיתוח לשלב האצת המכירות, אך בהחלט מדובר בקפיצת מדרגה שתבחן את הטכנולוגיה שלה בזירה בינלאומית אמיתית. אם תעמוד במבחן, ההשפעה על הדוחות עשויה להיות דרמטית. אם לא, זה יהיה עוד פיילוט מבטיח שלא הצליח להמריא.



תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 09/07/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה לכם אפולופאוור. תתייעלו ותהיו ממוקדים.
  • 3.
    אנונימי 05/06/2025 14:00
    הגב לתגובה זו
    בתכלס אין שום פאנל גמיש וקל בעולם שיכול להיות מונח על משאית ולעבוד חוץ מאפולו. הם נשברים ומפסיקים לעבוד מייד
  • 2.
    שיהיה להם בהצלחה (ל"ת)
    אנונימי 04/06/2025 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עושה חשבון 04/06/2025 11:19
    הגב לתגובה זו
    רכבים מסחריים עם מערכות קירור זה השוק הכי גדול. צריך רק להוזיל את המחירלשפר נצילות ולהגדיל אמינות.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?