אורבניקה: צמיחה בהכנסות וברווח הנקי – כמה הרוויחה קסטרו על החברה?
המגזר הצומח של קסטרו ממשיך להציג נתוני צמיחה, כשההכנסות עלו ב-11% ל-219.7 מיליון שקל והרווח הנקי עלה ב-5% ל-11.7 מיליון שקל; כמה הרוויחה קסטרו על ההשקעה באורבניקה, מאז 2016?
הכנסות אורבניקה - חברת קמעונאות אופנה מבית קסטרו - הסתכמו ברבעון הראשון ב-219.7 מיליון שקל, עליה של 11% לעומת 197.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי הסתכם ב-11.7 מיליון שקל, עליה של 5% לעומת 11.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. גם שיעור הרווחיות הגולמית עלה מעט, 53.5% לעומת 52.4% ברבעון המקביל, מה שמצביע על קצב מכירות בריא, ללא צורך בהנחות מאסיביות לצורך שמירה על הכנסות גבוהות, לצד התייעלות בתהליך המכירה.
הרווח הגולמי של החברה ברבעון הראשון הסתכם בכ-117 מיליון שקל עליה של 13.1% לעומת כ-103.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה בשיעור הרווחיות הגולמית נובע מהגידול בהכנסות, מירידה בעלויות ההובלה והשילוח ומהשינוי בשער החליפין.
הכנסות החברה ברבעון הראשון של שנת 2025 צמחו בכ-11.2% והסתכמו בכ-219.7 מיליון שקל לעומת כ-197.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע מגידול במצבת החנויות לצד גידול במכירות החנויות הזהות ומגידול בשטחי המסחר במגזר פעילות הודיס כתוצאה ממעבר לחנויות בקונספט העיצובי החדש.
הכנסות החברה מאתרי האונליין הסתכמו בכ-18.6 מיליון שקל, גידול של כ-23% לעומת כ-15.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מכירות החנויות הזהות גדלו בכ-3.8% והסתכמו בכ-195.3 מיליון שקל בהשוואה לכ-188.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
- הראלי בבורסה הקפיץ את שורת הרווח של אנליסט יותר מפי 5
- אחרי האקזיט בסאפיינס, פורמולה רושמת דוח חיובי ומתכננת את הנפקת החברה הבאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום אורבניקה אופנת הלבשה הציגה החברה גידול של כ-6% במכירות החנויות הזהות כולל אתרי האונליין, בתחום אורבניקה אביזרי אופנה רשמה החברה קיטון של כ-1.9% במכירות החנויות הזהות כולל אתרי האונליין ובתחום פעילות הודיס נרשם גידול של כ-2.8%.
הפדיון החודשי הממוצע למ"ר של מותגי אורבניקה והודיס גדל בכ-1.5% והסתכם ברבעון הראשון לשנת 2025 בכ-1,568 שקל לעומת כ-1,545 שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות תחום אופנת ההלבשה באורבניקה הסתכמו בכ-111.8 מיליון ש"ח, גידול של כ-14.9% לעומת כ-97.3 מיליון שקלברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי צמח בכ-19.9% לכ-8.2 מיליון שקל לעומת כ-6.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות תחום אביזרי אופנה באורבניקה הסתכמו בכ-28.8 מיליון שקל, גידול של כ-6.3% לעומת כ-27.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם בכ-3.5 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד.
סך הכנסות תחום
פעילות הודיס הסתכמו בכ-79.1 מיליון שקל, גידול של כ-8% לעומת כ-73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי צמח בכ-26% והסתכם בכ-11.2 מיליון שקל לעומת כ-8.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
- רמי לוי חוצה לראשונה את רף 2 מיליארד שקל ברבעון
- ענת בוגנר: "המותגים החדשים צומחים יפה; דלתא הגיעה מוכנה למלחמה"
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו...
מריאנו
קרפ, מנכ"ל אורבניקה (פאלו) ריטייל: ״אנו מציגים צמיחה מתמדת ואיתנות פיננסית עם תזרים מזומנים חזק. הצלחת המותגים שלנו כפי שבאה לידי ביטוי בגידול במכירות ושיפור ברווחיות הגולמית, הובילה את אורבניקה לרשום גידול של כ-19% ברווח התפעולי ברבעון הראשון לעומת
הרבעון המקביל אשתקד. אנו נחושים להמשיך ולפתח את פעילות החברה לטובת כלל הלקוחות, העובדים שלנו ובעלי המניות.״
ההנפקה של אורבניקה
קסטרו תכננה להנפיק את הודי'ס ואורבניקה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, אך תתפשר על
שווי של 1 מיליארד שקל לפני הכסף; אורבניקה עשויה להיות מוערכת בכ-530 מיליון שקל והודי'ס בכ-470 מיליון שקל, מה שגוזר להן מכפיל על הרווח התפעולי של 6-7.
קסטרו רכשה 50% מאורבניקה בתמורה ל-90 מיליון שקל ב-2016 והיא הפעילו הצומחת של קסטרו. כיום מחזיקה קסטרו בכ-70% ממניות אורבניקה. נכון לסוף חודש מרץ היו לה 30 סניפים והיא ממשיכה לפתוח סניפים מדי רבעון. ב-2024 התוצאות שלה היו מרשימות - צמיחה של 33% בהכנסות שהסתכמו ב-472.5 מיליון שקל וזינוק של פי יותר מ-2 ברווח התפעולי שהסתכם ב-69.4 מיליון שקל, כ-14.7% מההכנסות.
אורבניקה נסחרת לפי שיווי של 1.54 מיליארד שקל נכון לסגירת המסחר אמש. מאז החלה להיסחר בשלהי חודש אפריל, עלתה אורבניקה בכ-9.7%. המכפיל של אורבניקה על הרווח הנקי מרבעון ראשון של 2024 עד הרבעון הראשון 2025, לפי השיווי לעיל הוא 13.26. עבור קסטרו ובעלי מניותיה מדובר בהשבחה של פי 17.2 על ההשקעה באורבניקה, תוך פחות מ-9 שנים.

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית
כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.
הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו.
סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.
ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.
- בהשקעה של 100 מיליון שקל: ביג ואשטרום משיקות את "ביג פאשן בת ים"
- אפי נכסים בדרך למדדים: מוסדי ירכוש מניות מביג בהיקף של עד 230 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79% - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.
.jpg)
מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"
ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם
הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.
ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.
אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?
"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".
- ישראכרט: תיק האשראי צמח-12%; הפסד של 150 מיליון משומות עבר - מה המכפיל שלה?
- דלק ברווח של 400 מיליון שקל על ישראכרט; מדרוג מעלה את הדירוג לקבוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?
"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".
ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?