אחרי שנה מאתגרת אשטרום בוחנת גיוס הון

הקבוצה בוחנת גיוס הון בהיקף של מאות מיליונים; המניה יורדת 6% בעקבות הדיווח

חיים בן הקון | (7)

המלחמה שפגעה בה, הוצאות המימון הגבוהות, קיצוצי הממשלה בתקציבי התשתיות ועוד כמה נסיבות פעלו לרעת אשטרום שפועלת בתחום התשתיות והנדל"ן והביאו אותה לבחון גיוס הון. זו פעולה חכמה - מגייסים כשאפשר לא כשצריך ולמרות האתגרים המניה של אשטרום עדיין חזקה.


אשטרום מדווחת כי היא בוחנת גיוס הון ומודיעה כי במידה ואכן תפעל לגיוס - יש לה כבר הזמנות בהיקף כספי של 100 מיליון שקל. בדיווח מציינת החברה כי המטרה היא לחיזוק ההון העצמי והנזילות.


היחס השוטף של אשטרום לרבעון השלישי של שנת 2024 הוא 0.46 - 551 מיליון שקל נכסים שוטפים לעומת 1,195 מיליון שקל התחייבויות שוטפות, מתוכן חלויות שוטפות - כלומר החזרי קרן או ריבית - בגין אגרות חוב והלוואות בנקאיות בסך 60 מיליון שקל.

הוצאות המימון ב-9 החודשים הראשונים של 2024 היום גבוהים ב-24% לעומת התקופה המקבילה והסתכמו בכ-196 מיליון שקל לעומת 157 מיליון שקל אשתקד.

מניית אשטרום עלתה ב-2024 בכ-9%. מצד אחד זו נראית עליה לא מרשימה במיוחד בהשוואה למדד ת״א 125 שעלה ב-28%, מצד שני - בהינתן שהיא שחקנית בשוק שנפגע מאוד, זו עלייה דווקא מרשימה.  ברבעון הרביעי לשנת 2024 עלתה המניה 14.6%. מתחילת השנה החדשה עלתה המניה בכ-3%.


עיקרי תוצאות הרבעון השלישי

הכנסות הקבוצה ברבעון השלישי של 2024, הסתכמו בכ-1.09 מיליארד שקל, לעומת כ-1.3 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, ובהשוואה לכ-1.07 מיליארד שקל ברבעון הקודם השנה.

הרווח הגולמי של הקבוצה ברבעון השלישי של 2024, עלה לכ-262 מיליון שקל, לעומת כ-257 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ולעומת כ-238 מיליון שקל ברבעון הקודם השנה. הרווח הנקי שיקף צמיחה של 2% בלבד.


מניית אשטרום 2024
מניית אשטרום ב-12 החודשים האחרונים - קרדיט: ביזפורטל



תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קיצוצים משמעותיים בשכר הבכירים בחברה מתחייב !! (ל"ת)
    זכרוני 08/01/2025 11:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דן 08/01/2025 08:36
    הגב לתגובה זו
    זה בסדר . שאלה רטורית
  • 2.
    א.י 08/01/2025 07:14
    הגב לתגובה זו
    מה יגידו אזובי הקיר... אבל ממשיכים לספר לציבור שאין בעיות שיש מכירות שהקונים מעבר לפינה וממשיכים לשלוח עוד ועוד משקי בית לעבר הסכנה והאש.
  • 1.
    דוד עדן 07/01/2025 18:50
    הגב לתגובה זו
    מדוע ירדה חזק בעקבות ההודעה
  • סוחר 08/01/2025 08:47
    הגב לתגובה זו
    אם חושבים שהמחיר בהנפקה יהיה זול ממחיר השוק ימכרו עד מרווח מסויים מחיר ההנפקה ויישארו עם רווח כמעט ודאי בידם
  • חיים בן הקון 07/01/2025 21:15
    הגב לתגובה זו
    כי השוק יודע כמה החברה שווה והקצאת מניות חדשה מגדילה את שווי השוק באופן מלאכותי אז השוק מוריד אותה מתקן אותה. מה עוד שזה מאותת שקשה לה. קל ונוח להקצות מניות.
  • ציון 08/01/2025 08:50
    נהוג בהקפי גיוס כאלה לתת דיסקאונט משמעותי.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳