מניה שהקטסטרופה כבר מגולמת בה - אלקואה

אליאב קמחין מנהל מחקר בכוון בית השקעות על ענקית האלומיניום שאיבדה עשרות אחוזים מערכה בשנה האחרונה
אליאב קמחין |

בשבועות האחרונים עסק הטור בעיקר במניות של חברות טובות שנחבטו קשות, וכעת הן מהוות הזדמנות נהדרת למשקיע הסבלני שמוכן לספוג את הזעזועים של הטווח הקצר על מנת ליהנות בטווח הארוך. המשותף לכל ההמלצות הוא שהן מתייחסות לחברות וותיקות בעלות מודל עסקי מוכח שכרגע חוות תקופה קשה, אך כשהסנטימנט יתהפך הן יהיו בין הראשונות להתאושש.

החברה שעל הפרק נוסדה ב 1888. גם לאחר שאיבדה 84% משווי השוק שלה, היא נסחרת בשווי של 7 מיליארד דולר ? אלקואה (סימול: AA).

אלקואה היא אחת מיצרניות האלומיניום הגדולות בעולם. בבעלותה מספר רב של מכרות מהם היא מקבלת את חומר הגלם המצוי בד"כ במחצב הבוקסיט. היא מעבדת את הבוקסיט ומשמישה אותו לייצור. במפעליה הרבים אלקואה מייצרת מגוון מוצרים המיועדים לתחומי התחבורה, בנייה, אלקרוניקה ועוד.

החברה סבלה ועדיין סובלת קשות מהמשבר הכלכלי הגלובלי. הבעיה העיקרית של אלקואה היא שמחיר האלומיניום צנח לרמה שעלות הייצור שלו גבוהה ממחיר המוצר המוגמר עצמו כך שהחברה שרפה מזומנים בקצב גבוה, ולא סיפקה למשקיעים תכנית מסודרת שתוכיח להם שהיא יודעת כיצד לשלוט במצב.

המשקיעים מצידם דרדרו את מחיר המניה משיא שנתי של 44.77 דולר לשפל של 4.97 דולר בלבד, כשהם ממתינים עדיין לתגובת החברה.

בחודש האחרון הנהלת אלקואה גיבשה תכנית לייצוב המבנה הפיננסי שלה שילווה אותה עד לשיפור במצב הכלכלי העולמי במסגרתו היא צופה לגידול בביקושים ובמחירים. המשקיעים קיבלו בחיוב את התכניות ומחיר המניה אכן עלה בשבועות האחרונים ב 45%.

עיקרי התכנית כוללים קיצוץ של 82% בדיבידנד, הנפקת מניות ב-5.25 דולר למניה ובנוסף אג"ח להמרה בסכום כולל של 1.3 מיליארד דולר. זאת ביחד עם תכנית אגרסיבית לקיצוץ בהוצאות והתייעלות ארגונית במטרה להגדיל את תזרים המזומנים מפעילות שוטפת.

כמו כן ביטלה החברה את תכנית ההשקעה בסין עם חברת האלומניום החצי ממשלתית צ'ינאלקו (סימול: ACH) והיא צפויה לקבל ממנה חזרה לקופתה כמיליארד דולר בחודשים הקרובים.

כיום נסחרת החברה בשווי של 6.97 מיליארד דולר . מכפיל הרווח לשנה שעברה הוא 7 ובחמש השנים האחרונות הוא נע בטווח שבין 44 - 5. המכפיל לשנה הקרובה הוא שלילי זאת כיוון שאלקואה תפסיד ככל הנראה 94 סנט למניה. ב-2010 צפויה המניה להיסחר במכפיל של 12.6.

הנתונים הפיננסים הנוכחיים אינם מבריקים וגם התחזית לחודשים הקרובים לא מדהימה, אבל זהו המצב אצל רוב החברות הנסחרות היום. מי שמאמין שההתאוששות הכלכלית תגיע בתחילת 2010 יכול להסיק שמחיר המניה של אלקואה כבר מגלם את רוב התרחישים השליליים. הצעדים הכלכליים אותם נקטה הנהלת החברה יבואו לידי ביטוי בחודשים הקרובים. לפיכך השוק היום מייצר הזדמנות השקעה בחברה וותיקה וגדולה שתהנה מחדש מאמון המשקיעים עם ההתאוששות הצפויה להגיע.

מאת: אליאב קמחין מנהל מחקר בכוון בית השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".