רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

רשות ההגבלים בוחנת את כוחן של גוגל ופייסבוק - בעזרת הציבור

רשות ההגבלים העסקיים מנסה לערב את הציבור, אך בעיקר את החברות בגזרת ההיי-טק הישראלי, בדיונים על כוחן של חברות ה"סופר פלטפורמות" והשפעתן על התחרות
משה בנימין |

רשות ההגבלים העסקיים פרסמה היום (יום ג') קול קורא לקבלת התייחסויות מהציבור בנוגע להיבטי תחרות של כלכלת האינטרנט. במסמך עצמו מפורטים שמותיהן של החברות המרכזיות - ענקיות האינטרנט - שאליהן המסמך מכוון: גוגל, אמאזון, פייסבוק, אפל ואחרות. פרסום הקול הקורא מגיע כהכנה לקראת מחקר שמתכננת הרשות בעניין ההשלכות של סוגיות מרכזיות בתחום המקוון על התחרות במשק.

למרות הפנייה לקהל הרחב, הרשות מחכה בעיקר להתייחסות מצד "חברות הזנק וחברות מבוססות ומובילות בתחום ההיי-טק". צוותי החשיבה של הרשות צמצמו את הנושא ל-4 סוגיות מרכזיות שאותן תרגמו לשאלות מכוונות שהוצגו לקהל, שעליהן יש לתת את הדעת. הראשונה עוסקת בפיקוח על מיזוגים ובכלל זה מתבקשת התייחסות לשאלה, "אם יש להגביר את הפיקוח על מיזוגים של חברות טכנולוגיה גדולות, להשפעות שעשויות להיות לכך על התחרות וכן על התמריצים להשקיע בתחום הטכנולוגיה".

השאלה השנייה נוגעת לאופן עריכת ניתוח תחרותי בענפי משק דיגיטליים, ובפרט לאופן

הגדרת שווקים והערכת כוח שוק; השאלה השלישית עוסקת בהשפעה התחרותית של מתן הוראות רגולטוריות ספציפיות המגבילות התנהגויות של חברות דומיננטיות, כגון חובה לאפשר גישה לממשקי תוכנה, API, מסדי נתונים, וכו'; השאלה הרביעית מתייחסת לחשיבות שיש לגישה לנתונים במגזר הטכנולוגי, דהיינו big data ולשאלה כיצד, אם בכלל, רשויות תחרות צריכה להתמודד עם החשש לחסימת הכניסה לשווקים כתוצאה מיתרון תחרותי הנובע מגישה למאגרי נתונים.

במבוא לקול הקורא, הרשות ממקמת את עצמה יחד עם רשויות ההגבלים מסביב לעולם: "כפי שפורסם רבות בתקשורת, מספר רשויות הגבלים מסביב לעולם בוחנות סוגיות נבחרות הקשורות בכלכלה דיגיטלית. הרקע לבדיקות אלו הוא השיח הציבורי בעניינים כגון הגנת מידע, פרטיות, אמינות תכני החדשות והמידע ברשת, השלכות חברתיות שנובעות משירותים דיגיטליים ועוד". 

ברשות מסבירים כי מדיניות אי ההתערבות בשווקים מבוססי חדשנות דיגיטלית הייתה זו שעודדה את התפתחות התחום שבתמורה הוביל להגברת התחרות בשווקים משיקים לצד שינוי מבורך בא-סימטריית המידע, לטובת הציבור, בשווקים שעברו טרנספורמציה דיגיטלית. עם זאת רשויות ההגבלים מסביב לעולם החלו להקדיש לאחרונה תשומת לב מיוחדת ל"סופר-פלטפורמות" (גוגל, אמאזון, פייסבוק, אפל וכו'), חברות שבהגדרה מספקות תשתית להפצת תוכן ושירותים דיגיטליים.

החשש הנובע מחברות אלו, בא לידי ביטוי, לדעת הרשות, מיכולתן להפעיל את כח השוק שלהן הן כלפי יצרני התוכן והן כלפי הצרכן הסופי. הרגולציה, וכאן הרשות הישראלית חושפת טפח למה שבאמת עומד לנגד עיניה, נועדה "לעזור לחברות חדשות בכך שהיא יכולה לספק מגרש משחקים שוויוני יותר שבו הן יכולו להתחרות בחברות הקיימות". כמו כן מציינת הרשות כי בחינה קפדנית של בקשות מיזוג ורכש עשויה להקשות על רכש של חברות קטנות על ידי ענקיות התחום. באותה נשימה מוסיפה הרשות כי השוק הישראלי מאופיין בעסקאות מסוג אלו, של רכישת חרות בתחילת דרכן על ידי ה"סופר-פלטפורמות" - עסקאות שב-2017 הסתכמו במחזור של 23 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.