רשמים ממיפ: על הפחד הגדול להיכשל - ולמה פורמט לא אינטראקטיבי בעייתי
יריד מיפקום 2014 הוא בעיקר גשום, ולא בהכרח בגשמי ברכה. 13,500 מבקרים הפעם בשוק (כולל מי יודע כמה ישראלים, מעל 100, אבל הנוכחות שלהם מאד בולטת) - כך על פי המארגנים, המספר הגבוה ביותר עד כה ואף פגישה לא מתחילה בזמן. הגשם, בקאן כמו כאן, משבש את התנועה.
חוץ מהגשם, התחושה הכי חזקה של השוק הזה היא פחד, החשש להיכשל. גופי השידור חוו המון כישלונות מתוקשרים היטב של הבטחות גדולות בשנה האחרונה, המצב הכלכלי ברוב המדינות לא משמח, ישנם שינויי בעלות בערוצים ובקבוצות התקשורת הגדולות, מה שמייצר חוסר ודאות ובלבול בהנהלות ואצל העובדים, והימנעות מקבלת החלטות, שגם בימים רגילים לא הייתה הצד החזק של גופי השידור העולמיים.
מיפקום 2014 לא מביא בשורה אמיתית בתחום הטלוויזיה הלא מתוסרטת. מה שהיה הוא שיהיה: ז'אנר האוכל משגשג כרגיל בשלל תכניות בישול, גדולות וקטנות. בין הפורמטים בתחום בולט הפורמט Restaurant startup שמערבב את עולם הכרישים לתוך זירת הבישול, ובו 2 מסעדנים בכירים שמשקיעים את כספם ברעיונות ויוזמות למסעדות חדשות. גם on the menu, הופכת את האוכל לביזנס - כאשר המתמודדים מנסים להכניס את המנות שלהם לתפריטים של מסעדות יוקרה, מסעדות רשת, דוכני אוכל באצטדיונים ועוד.
החיפוש אחר טאלנטים וכוכבי המוזיקה לא נפסק אף הוא, גם אם התקרר מעט בשנה האחרונה. וכרגיל, אפשר למצוא בשוק שלל שעשועוני טריוויה חדשים, פורמטים צבעוניים בכיכובם של סלבס (איך אפשר בלעדיהם?), סלבס מתחרים בספורט, בריקוד על עמוד ובעצם מה לא...
- הפורמט הישראלי שישודר בערוץ הטלוויזיה של אופרה וינפרי
- אקזיט מקומי: תאגיד ITV הבריטי רוכש את 'ארמוזה פורמטס'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שעשועונים תופסים חלק נכבד מהפוסטרים בדוכנים השונים, והדגש הוא על משחקים בעלי אלמנט פיזי, שיפלו, שימשכו בחבל (Tug של הקרן לפורמטים הישראלית), שייעלמו בתימרות עשן, העיקר שהצופים יגמרו עם חיוך על הפנים.
גם כאן, כמו בחיים, אינטראקטיביות היא שם המשחק. אם באת עם פורמט בלי אריזה דיגיטלית, חבל על כרטיס הטיסה שלך. גופי שידור בעולם חרדים יותר מכל מאותם צופים שבוחרים לראות אותם מתי שמתחשק להם. אובדן הצופים בטלוויזיה המסורתית כואב לגופי השידור בעיקר כי הוא כואב למפרסמים שלהם. כמה פורמטים מרכזיים מנסים להפוך את הפריים טיים למה שנקרא TV Event, או במילים אחרות, אם אתה לא שם, אתה לא קיים.
The People s Choice של ארמוזה פורמטס וערוץ TF1 הצרפתי מביא דור חדש של מעורבות צופים, כמו גם Don t ask me, Ask Britain של Sky Vision. מעורבות צופים נדרשת גם בשעשועונים, או בתחרויות שירה כמו The Singer takes it all של אנדמול.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
ז'אנר הדוקו ריאליטי שפרח בשנים האחרונות עם פורמטים כמו בייבי בום המצליחה, gogglebox ('תדליקו') המעניינת, ו-Sex Box השערורייתית, מיוצג השנה בפסטיבל עם לא מעט פורמטים, למשל כאלה שעוקבים אחרי חייהם של סטודנטים בקולג' (מי עשה סקס עם מי ומה הוא כתב על זה אחרי זה בטוויטר), או כאלה שמלוות חקירות פשע בתחנת משטרה (והכל במצלמות מעקב 24/7, שלא נפסיד חלילה רגע מהחקירה). The Kitchen, אחד הפורמטים הבולטים בז'אנר הזה, מהאנשים של gogglebox, מלווה משפחות בריטיות בארוחות הערב שלהן - הבישול, הישיבה המשפחתית סביב השולחן, הדרמות הקטנות והגדולות.
אבל השיא, כך נראה, הוא 50 ways to kill your mammy של Sky Vision, שם קומיקאי אירי לוקח את אמו בת ה-80 לטיול אקסטרים בעולם, ומחכה לראות מי יישבר (או ימות) קודם.
בעולמות הדרמה, המפיצים הגדולים מאווררים אבק מהספריות שלהם. התחושה שהדרמה חזקה מתמיד ויש לה חיים טובים יותר גם אחרי השידור הראשון, מייצרת גל של תשומת לב לדרמות. כולם מחפשים סיפור טוב וחזק, רצוי כזה תאפשר לתת אותו בדקה וחצי בלי לנשום באמצע, ואם אפשר, שישודר ויעשה מלא רייטינג בערוצים חזקים בעולם. העולם הזה מחפש גם שיתופי פעולה מסחריים חכמים בין מדינות שונות, אנחנו רואים קופרודוקציות בין ארה"ב ושבדיה למשל, אחרי שהמודל של הגשר ושל ליליהמר הוכיח שהשפה לא חייבת להיות מחסום.
בלי לתת ציון לשבח לפורמטים הכי שרוטים של השנה אי אפשר. Man Vs. Fly מעמת פיזית בין אדם לזבוב בחדר סגור, יהרוג או לא יהרוג, זו השאלה. לא רחוק ואולי אפילו יותר הזוי ממנו נמצא Keep your dog alive של אנדמול, בו 6 בעלי כלבים שמתו, משחקים משחקים משונים עם בובות כלבים מפורצלן. הזוכה יקבל סשן עם מאסטר כלבים קוריאני שייתן להם שיבוט מדויק של הכלב שאיבדו.
בתום עוד יום של 22 פגישות עם קניינים מרחבי העולם, הבר של מלון גרנד מלא מפה לפה, כמו גם המסיבה של אנדמול, ענקית הפורמטים הבינ"ל, אנשים ימשיכו לשתות ולדבר על עסקים עד 4:00 לפנות בוקר ב-20 שפות שונות, ולקום רעננים יותר או פחות לעוד יום מאד דומה למחרת.
עמוס נוימן הוא סמנכ"ל בחברת ארמוזה פורמטס
- 4.גיורא 21/10/2014 12:22הגב לתגובה זועל כל התעשייה כאן
- 3.ארמוזה הם פורצי הדרך של השוק (ל"ת)צופה נלהבת 17/10/2014 10:42הגב לתגובה זו
- 2.זבל טלוויזיוני במיטבו. לכלכתם הלוואי ותכשלו (ל"ת)צופה מזועזע 15/10/2014 17:16הגב לתגובה זו
- 1.ארמוזה הפכו את התעשיה למה שהיא באמת. כל הכבוד (ל"ת)מילקי 15/10/2014 10:55הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
