עידו ברקן
צילום: יח"צ
דעה

על לוחות הברית הטלוויזיה והסמארטפון. ומי מרוויח?

הברית טלוויזיה-סמארטפונים ייצרה בסיס לאסטרטגיות פרסומיות הרבה יותר מרגשות. ב-2017 שוק "המסך השני" יעמוד רק בארה"ב על 6 מיליארד דולר
עידו ברקן | (6)

לפי המחקרים, זמן הצפייה הממוצע בטלוויזיה עלה (לאחר תקופה שהיה במגמת ירידה), אך האם הצופים באמת צורכים יותר שעות טלוויזיה מבעבר? האם התוכן כיום כל כך איכותי עד שהוא מצליח לרתק את הצופים יותר מבעבר? ובכן - לא! הסיבה לכך היא: שינוי התנהגותי בהרגלי צריכת הטלוויזיה.

הרי צופי הטלוויזיה כיום כבר מזמן אינם עוזבים את הסלון ועוברים לחדר המחשב בשביל לקבל את המנה הדו-שעתית של המדיה החברתית שלהם. את העונג הזה מספק להם הסמארטפון בכל רגע כך שכן, זמן הצפייה בהחלט עלה, אך יותר נכון לקרוא לזה פעילות מכשיר הטלוויזיה, כי הצופים ממש לא מעניקים יותר תשומת לב לטלוויזיה מבעבר - אלא ההיפך הוא הנכון, חלוקת הקשב שלהם פרוסה על מספר ערוצי מידע בו זמנית, וכפרסומאי, ההשלכות על אפקטיביות הספוט המסורתי ברורות, אך ברור גם הפוטנציאל האדיר הקיים בדרכים החדשות לנגיעה בצרכן בשעה שהוא צופה בטלוויזיה.

70% מבעלי הסמארטפונים מאשרים כי הם גולשים באינטרנט בזמן הצפייה, מתוכם יותר מ-60% בודקים אי-מיילים, 47% משתמשים ברשתות החברתיות, 37% מחפשים מידע הקשור לתוכן הנצפה, והכי מעניין - 27% מתוכם מחפשים מוצרים ו/או קופונים למוצרים שנצפו בזמן הפרסומות!

ההבנה כי הצופים מחפשים דרכים נוספות ליצור דו-שיח עם התוכן הנצפה, מסנוורת יזמי טלוויזיה ואנשי פרסום רבים מסביב לעולם, וכולם כיום מדברים על "המסך השני" (Second Screen) ו"טלוויזיה חברתית" (SocialTV).

האופנה הזו לא משאירה אף אחד אדיש: אפילו ענקית הסחר המקוון eBay יצרה אפליקציה המאפשרת לך לרכוש את הפריטים המשודרים כעת בטלוויזיה. מידי יום עולה לאוויר אפליקציית "מסך שני" חדשה, נפתחות מחלקות ייעודיות לתחום במאות ערוצי טלוויזיה וכולם רוצים להיות חלק מהבריאה המחודשת של חווית הצפייה.

בריאת העולם

בראשית ברא היזם את האפליקציות הפונקציונאליות, כאלו המזפזפות בין הערוצים במקום השלט, וכאלו המאפשרות להעביר את המשך התכנית לסמארט-פון ולגשת להתפנות בלי לפספס דבר. גימיקים נחמדים...

ביום השני נבראו אפליקציות המזמינות את הצופים לשוחח עם חברים הצופים בתוכן המשודר (Social Viewing), פונקציה המתאימה לשידורי ספורט ואירועי טלוויזיה ישירים כגון גמר תכניות ריאליטי, אך אינה מצליחה לייצר שימושיות סביב שידורים מסורתיים כגון סדרות דרמה וכדומה (בנינו, מי הגבר שיפריע לי באמצע 'משחקי הכס'?!?).

ביום השלישי הגיעו אפליקציות המאפשרות לבצע "צ'ק-אין" לתכניות, לדרג את התוכן ולחוות דעה, ובהמשך הצטרפו גם אפליקציות המעשירות לצופים את התוכן המשודר בתוכן בלעדי, מאחורי הקלעים, ראיונות עם יוצרים וכו, אפליקציות הדורש המון משאבים שאינם משתלמים...

נכון להיום, מעבר לעובדה שכמעט כל תכנית טלוויזיה דואגת לאפליקציית "מסך שני" משלימה, נכנסו למשחק גם טוויטר (שכרגע הפלטפורמה המובילה לשיחה בזמן צפייה), Shazam המאפשרת ל-40 מליון המשתמשים שלה "לדגום" את הקול של הפרסומות ולקבל מידע נוסף אודות המוצר ואפליקציות נוספות ממוקדות פרסומות.

אז האם האפליקציות של "המסך השני" יחליפו בסופו של דבר את השיח סביב ברזיית בבית הספר? עדיין לא ברור. מה שכן ברור, זה שהברית שבין הטלוויזיה לסמארטפונים ייצרה בסיס לאסטרטגיות פרסומיות הרבה יותר מרגשות.

תחזיות שוק הפרסום ב"מסך השני" מגיעות להיקף הכנסות של 6 מיליארד דולר בארה"ב בשנת 2017, ובשנים הקרובות נראה ניסיונות בלתי פוסקים מצד ערוצי הטלוויזיה ומשרדי הפרסום להשתלט על נתח מהבשר העסיסי הזה על ידי מהלכי שיווק חדשניים. המרוויחים הגדולים מהמהלכים האלה יהיו המפרסמים, שיזכו להעשיר את המסר הטלוויזיוני שלהם עם חוויה הרבה יותר אינטראקטיבית ומהנה, וסוף סוף יוכלו לפלח את קהל הצופים עד רמה דמוגרפית ולהניעה אותם לרכישה.

עידו ברקן הוא יזם ופרסומאי, ומבעלי חברת הסטארטאפ WallStream יחד עם אילן שילוח. בשנה האחרונה עובד על סטארט-אפ של פרסום מסונכרן לטלוויזיה על גבי סמארטפונים וטאבלטים

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    עוקבת 30/05/2013 22:02
    הגב לתגובה זו
    האפליקציה מתה. יחי הבאזז וורד החדש שחקו שחקו על החלומות זו אני החולם שח... או במילים אחרות - וואטאבר
  • 5.
    תותח! (ל"ת)
    טל 30/05/2013 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שור 30/05/2013 14:45
    הגב לתגובה זו
    עכשיו נשאלת השאלה איך עושים מזה כסף?
  • 3.
    התחום הזה באמת חם. כתוב יפה. אהבתי (ל"ת)
    יניב 30/05/2013 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מעניין תודה (ל"ת)
    וויס 30/05/2013 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טור טוב (ל"ת)
    איילת 30/05/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.