על לוחות הברית הטלוויזיה והסמארטפון. ומי מרוויח?
לפי המחקרים, זמן הצפייה הממוצע בטלוויזיה עלה (לאחר תקופה שהיה במגמת ירידה), אך האם הצופים באמת צורכים יותר שעות טלוויזיה מבעבר? האם התוכן כיום כל כך איכותי עד שהוא מצליח לרתק את הצופים יותר מבעבר? ובכן - לא! הסיבה לכך היא: שינוי התנהגותי בהרגלי צריכת הטלוויזיה.
הרי צופי הטלוויזיה כיום כבר מזמן אינם עוזבים את הסלון ועוברים לחדר המחשב בשביל לקבל את המנה הדו-שעתית של המדיה החברתית שלהם. את העונג הזה מספק להם הסמארטפון בכל רגע כך שכן, זמן הצפייה בהחלט עלה, אך יותר נכון לקרוא לזה פעילות מכשיר הטלוויזיה, כי הצופים ממש לא מעניקים יותר תשומת לב לטלוויזיה מבעבר - אלא ההיפך הוא הנכון, חלוקת הקשב שלהם פרוסה על מספר ערוצי מידע בו זמנית, וכפרסומאי, ההשלכות על אפקטיביות הספוט המסורתי ברורות, אך ברור גם הפוטנציאל האדיר הקיים בדרכים החדשות לנגיעה בצרכן בשעה שהוא צופה בטלוויזיה.
70% מבעלי הסמארטפונים מאשרים כי הם גולשים באינטרנט בזמן הצפייה, מתוכם יותר מ-60% בודקים אי-מיילים, 47% משתמשים ברשתות החברתיות, 37% מחפשים מידע הקשור לתוכן הנצפה, והכי מעניין - 27% מתוכם מחפשים מוצרים ו/או קופונים למוצרים שנצפו בזמן הפרסומות!
ההבנה כי הצופים מחפשים דרכים נוספות ליצור דו-שיח עם התוכן הנצפה, מסנוורת יזמי טלוויזיה ואנשי פרסום רבים מסביב לעולם, וכולם כיום מדברים על "המסך השני" (Second Screen) ו"טלוויזיה חברתית" (SocialTV).
האופנה הזו לא משאירה אף אחד אדיש: אפילו ענקית הסחר המקוון eBay יצרה אפליקציה המאפשרת לך לרכוש את הפריטים המשודרים כעת בטלוויזיה. מידי יום עולה לאוויר אפליקציית "מסך שני" חדשה, נפתחות מחלקות ייעודיות לתחום במאות ערוצי טלוויזיה וכולם רוצים להיות חלק מהבריאה המחודשת של חווית הצפייה.
בריאת העולם
בראשית ברא היזם את האפליקציות הפונקציונאליות, כאלו המזפזפות בין הערוצים במקום השלט, וכאלו המאפשרות להעביר את המשך התכנית לסמארט-פון ולגשת להתפנות בלי לפספס דבר. גימיקים נחמדים...
ביום השני נבראו אפליקציות המזמינות את הצופים לשוחח עם חברים הצופים בתוכן המשודר (Social Viewing), פונקציה המתאימה לשידורי ספורט ואירועי טלוויזיה ישירים כגון גמר תכניות ריאליטי, אך אינה מצליחה לייצר שימושיות סביב שידורים מסורתיים כגון סדרות דרמה וכדומה (בנינו, מי הגבר שיפריע לי באמצע 'משחקי הכס'?!?).
ביום השלישי הגיעו אפליקציות המאפשרות לבצע "צ'ק-אין" לתכניות, לדרג את התוכן ולחוות דעה, ובהמשך הצטרפו גם אפליקציות המעשירות לצופים את התוכן המשודר בתוכן בלעדי, מאחורי הקלעים, ראיונות עם יוצרים וכו, אפליקציות הדורש המון משאבים שאינם משתלמים...
נכון להיום, מעבר לעובדה שכמעט כל תכנית טלוויזיה דואגת לאפליקציית "מסך שני" משלימה, נכנסו למשחק גם טוויטר (שכרגע הפלטפורמה המובילה לשיחה בזמן צפייה), Shazam המאפשרת ל-40 מליון המשתמשים שלה "לדגום" את הקול של הפרסומות ולקבל מידע נוסף אודות המוצר ואפליקציות נוספות ממוקדות פרסומות.
אז האם האפליקציות של "המסך השני" יחליפו בסופו של דבר את השיח סביב ברזיית בבית הספר? עדיין לא ברור. מה שכן ברור, זה שהברית שבין הטלוויזיה לסמארטפונים ייצרה בסיס לאסטרטגיות פרסומיות הרבה יותר מרגשות.
תחזיות שוק הפרסום ב"מסך השני" מגיעות להיקף הכנסות של 6 מיליארד דולר בארה"ב בשנת 2017, ובשנים הקרובות נראה ניסיונות בלתי פוסקים מצד ערוצי הטלוויזיה ומשרדי הפרסום להשתלט על נתח מהבשר העסיסי הזה על ידי מהלכי שיווק חדשניים. המרוויחים הגדולים מהמהלכים האלה יהיו המפרסמים, שיזכו להעשיר את המסר הטלוויזיוני שלהם עם חוויה הרבה יותר אינטראקטיבית ומהנה, וסוף סוף יוכלו לפלח את קהל הצופים עד רמה דמוגרפית ולהניעה אותם לרכישה.
עידו ברקן הוא יזם ופרסומאי, ומבעלי חברת הסטארטאפ WallStream יחד עם אילן שילוח. בשנה האחרונה עובד על סטארט-אפ של פרסום מסונכרן לטלוויזיה על גבי סמארטפונים וטאבלטים
- 6.עוקבת 30/05/2013 22:02הגב לתגובה זוהאפליקציה מתה. יחי הבאזז וורד החדש שחקו שחקו על החלומות זו אני החולם שח... או במילים אחרות - וואטאבר
- 5.תותח! (ל"ת)טל 30/05/2013 19:54הגב לתגובה זו
- 4.שור 30/05/2013 14:45הגב לתגובה זועכשיו נשאלת השאלה איך עושים מזה כסף?
- 3.התחום הזה באמת חם. כתוב יפה. אהבתי (ל"ת)יניב 30/05/2013 13:45הגב לתגובה זו
- 2.מעניין תודה (ל"ת)וויס 30/05/2013 13:00הגב לתגובה זו
- 1.טור טוב (ל"ת)איילת 30/05/2013 12:50הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
