עידו ברקן
צילום: יח"צ
דעה

על לוחות הברית הטלוויזיה והסמארטפון. ומי מרוויח?

הברית טלוויזיה-סמארטפונים ייצרה בסיס לאסטרטגיות פרסומיות הרבה יותר מרגשות. ב-2017 שוק "המסך השני" יעמוד רק בארה"ב על 6 מיליארד דולר
עידו ברקן | (6)

לפי המחקרים, זמן הצפייה הממוצע בטלוויזיה עלה (לאחר תקופה שהיה במגמת ירידה), אך האם הצופים באמת צורכים יותר שעות טלוויזיה מבעבר? האם התוכן כיום כל כך איכותי עד שהוא מצליח לרתק את הצופים יותר מבעבר? ובכן - לא! הסיבה לכך היא: שינוי התנהגותי בהרגלי צריכת הטלוויזיה.

הרי צופי הטלוויזיה כיום כבר מזמן אינם עוזבים את הסלון ועוברים לחדר המחשב בשביל לקבל את המנה הדו-שעתית של המדיה החברתית שלהם. את העונג הזה מספק להם הסמארטפון בכל רגע כך שכן, זמן הצפייה בהחלט עלה, אך יותר נכון לקרוא לזה פעילות מכשיר הטלוויזיה, כי הצופים ממש לא מעניקים יותר תשומת לב לטלוויזיה מבעבר - אלא ההיפך הוא הנכון, חלוקת הקשב שלהם פרוסה על מספר ערוצי מידע בו זמנית, וכפרסומאי, ההשלכות על אפקטיביות הספוט המסורתי ברורות, אך ברור גם הפוטנציאל האדיר הקיים בדרכים החדשות לנגיעה בצרכן בשעה שהוא צופה בטלוויזיה.

70% מבעלי הסמארטפונים מאשרים כי הם גולשים באינטרנט בזמן הצפייה, מתוכם יותר מ-60% בודקים אי-מיילים, 47% משתמשים ברשתות החברתיות, 37% מחפשים מידע הקשור לתוכן הנצפה, והכי מעניין - 27% מתוכם מחפשים מוצרים ו/או קופונים למוצרים שנצפו בזמן הפרסומות!

ההבנה כי הצופים מחפשים דרכים נוספות ליצור דו-שיח עם התוכן הנצפה, מסנוורת יזמי טלוויזיה ואנשי פרסום רבים מסביב לעולם, וכולם כיום מדברים על "המסך השני" (Second Screen) ו"טלוויזיה חברתית" (SocialTV).

האופנה הזו לא משאירה אף אחד אדיש: אפילו ענקית הסחר המקוון eBay יצרה אפליקציה המאפשרת לך לרכוש את הפריטים המשודרים כעת בטלוויזיה. מידי יום עולה לאוויר אפליקציית "מסך שני" חדשה, נפתחות מחלקות ייעודיות לתחום במאות ערוצי טלוויזיה וכולם רוצים להיות חלק מהבריאה המחודשת של חווית הצפייה.

בריאת העולם

בראשית ברא היזם את האפליקציות הפונקציונאליות, כאלו המזפזפות בין הערוצים במקום השלט, וכאלו המאפשרות להעביר את המשך התכנית לסמארט-פון ולגשת להתפנות בלי לפספס דבר. גימיקים נחמדים...

ביום השני נבראו אפליקציות המזמינות את הצופים לשוחח עם חברים הצופים בתוכן המשודר (Social Viewing), פונקציה המתאימה לשידורי ספורט ואירועי טלוויזיה ישירים כגון גמר תכניות ריאליטי, אך אינה מצליחה לייצר שימושיות סביב שידורים מסורתיים כגון סדרות דרמה וכדומה (בנינו, מי הגבר שיפריע לי באמצע 'משחקי הכס'?!?).

ביום השלישי הגיעו אפליקציות המאפשרות לבצע "צ'ק-אין" לתכניות, לדרג את התוכן ולחוות דעה, ובהמשך הצטרפו גם אפליקציות המעשירות לצופים את התוכן המשודר בתוכן בלעדי, מאחורי הקלעים, ראיונות עם יוצרים וכו, אפליקציות הדורש המון משאבים שאינם משתלמים...

נכון להיום, מעבר לעובדה שכמעט כל תכנית טלוויזיה דואגת לאפליקציית "מסך שני" משלימה, נכנסו למשחק גם טוויטר (שכרגע הפלטפורמה המובילה לשיחה בזמן צפייה), Shazam המאפשרת ל-40 מליון המשתמשים שלה "לדגום" את הקול של הפרסומות ולקבל מידע נוסף אודות המוצר ואפליקציות נוספות ממוקדות פרסומות.

אז האם האפליקציות של "המסך השני" יחליפו בסופו של דבר את השיח סביב ברזיית בבית הספר? עדיין לא ברור. מה שכן ברור, זה שהברית שבין הטלוויזיה לסמארטפונים ייצרה בסיס לאסטרטגיות פרסומיות הרבה יותר מרגשות.

תחזיות שוק הפרסום ב"מסך השני" מגיעות להיקף הכנסות של 6 מיליארד דולר בארה"ב בשנת 2017, ובשנים הקרובות נראה ניסיונות בלתי פוסקים מצד ערוצי הטלוויזיה ומשרדי הפרסום להשתלט על נתח מהבשר העסיסי הזה על ידי מהלכי שיווק חדשניים. המרוויחים הגדולים מהמהלכים האלה יהיו המפרסמים, שיזכו להעשיר את המסר הטלוויזיוני שלהם עם חוויה הרבה יותר אינטראקטיבית ומהנה, וסוף סוף יוכלו לפלח את קהל הצופים עד רמה דמוגרפית ולהניעה אותם לרכישה.

עידו ברקן הוא יזם ופרסומאי, ומבעלי חברת הסטארטאפ WallStream יחד עם אילן שילוח. בשנה האחרונה עובד על סטארט-אפ של פרסום מסונכרן לטלוויזיה על גבי סמארטפונים וטאבלטים

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    עוקבת 30/05/2013 22:02
    הגב לתגובה זו
    האפליקציה מתה. יחי הבאזז וורד החדש שחקו שחקו על החלומות זו אני החולם שח... או במילים אחרות - וואטאבר
  • 5.
    תותח! (ל"ת)
    טל 30/05/2013 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שור 30/05/2013 14:45
    הגב לתגובה זו
    עכשיו נשאלת השאלה איך עושים מזה כסף?
  • 3.
    התחום הזה באמת חם. כתוב יפה. אהבתי (ל"ת)
    יניב 30/05/2013 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מעניין תודה (ל"ת)
    וויס 30/05/2013 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טור טוב (ל"ת)
    איילת 30/05/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.