שרית חדד The voice קטלין רייטר
צילום: צילום: טל גבעוני

סיכום רייטינג ל-2012: כמעט 4 שעות צפייה ביום, הריאליטי והדרמה שולטים

ממוצע הצפייה הגבוה ביותר הוא של 'קשת', עם 26.7%, מול 'רשת' עם 19.4% ו-9% לערוץ 10. העונה ה-1 של The voice עקפה את העשירית של 'כוכב נולד'. 'אורלי וגיא' הקפיצה את הבוקר של 10. ומה קורה עם מהדורות החדשות?
אלכסנדר כץ |

לצד המשבר המסחרי הקשה אותו חוות זכייניות הטלוויזיה המסחרית, השנה נרשמו שיאי צפייה כמעט בכל הפרמטרים האפשריים: רייטינג של דרמות וריאליטי, דקות צפייה יומיות, ועוד.

על פי סיכום נתוני הצפייה לשנת 2012, שנערך על ידי הוועדה הישראלית למדרוג, עולה כי השנה נרשם שיא חדש בצפייה בטלוויזיה: הישראלי הממוצע צפה 233 דקות ביום בממוצע, השיעור הגבוה ביותר מאז תחילת המדידה לפני 13 שנים. בהשוואה לשנת 2011 חל גידול של דקה בזמן הצפייה הממוצע לפרט בגילאים 4 פלוס. ב-1999 הישראלים צפו 160 דקות בטלוויזיה מדי יום, ב-2001 נרשם הנתון הנמוך ביותר - עם 156 דקות ביום.

אגב, בארה"ב צופה האמריקאי בממוצע 293 דקות ביום בטלוויזיה, באנגליה 242 דקות. אחריהן ישראל, ובמקום הרביעי צרפת עם 227 דקות. בהולנד הממוצע עומד על 191 דקות בלבד.

בפילוח לפני קבוצות, נשים צופות בממוצע יותר מגברים - 254 דקות ביום מול 227 דקות לגברים. בני 65 ויותר מגיעים ל-359 דקות ביום צפייה בטלוויזיה, ובני 18 עד 24 צופים רק 116 דקות. התל אביבים מכורים לטלוויזיה 284 דקות, יותר מ-4 שעות, מוקדשים למסך הקטן, מול 214 דקות באזור הצפון.

נתון מרשים נרשם גם בהיקפי הצפייה בערוצי הברודקאסט - הערוצים 1, 2, 9, 10, 23, 24 ו-33. נתח הצפייה בברודקאסט ב-2012 עמד על 57.5% מסך הצפייה של משקי הבית היהודים בשעות הפריים, מול 42.5% ב-HOT וב-yes.

מנכ"לית הועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן חי-שגב, התייחסה לנתונים וציינה כי הגידול בזמן הצפייה בטלוויזיה משקף את עוצמתו של המדיום הטלוויזיוני שמעמדו נותר בלתי מעורער למרות התפתחות מדיומים מתחרים: "התחזקות הטלוויזיה היא אבסולוטית. היא אינה מתרחשת על חשבון מדיומים אחרים. צריכת המדיה שלנו גדלה משנה לשנה. גופי הטלוויזיה כבר מזמן אינם רק גופי שידור, כי אם גופי תוכן שאחראים על ייצור תוכן פופולארי המשודר בפלטפורמות מגוונות. עם זאת, הבכורה נשמרת לטלוויזיה. עם נתח של 60% בפריים אין לה תחרות. לכך צריך להוסיף גם את ההובלה של הויז'ואל על פני הסאונד. במסכים של היום עוצמתו אפילו מתחזקת".

באשר לנתח הברודקאסט ציינה ד"ר בן חי-שגב, כי היקפו חסר תקדים ביחס לערוצי הברודקאסט במערב: "בארה"ב למשל עמד נתח הצפייה בערוצי הברודקאסט בשנת 2011 על כ-30% בלבד. דומיננטיות הברודקאסט בישראל משקפת את תפקודו כמדורת השבט בחברה הישראלית, הצעירה יחסית בהשוואה לדמוקרטיות מערביות אחרות. חרף העובדה ש-80% מבתי האב בישראל מחוברים לטלוויזיה רב-ערוצית, מדי ערב בערבו בשעה 20:00 הם עדיין בוחרים לצפות בתכנים ישראליים. המימד הציבורי בישראל כל כך חזק, עד כדי כך שגם כאשר אנחנו מצויים במרחב הפרטי של ביתנו אנו לא מסוגלים להתנתק ממדורת השבט. כלומר, גם הפרטי בישראל הוא ציבורי".

'האח הגדול' מובילה, The voice עם השקה חזקה

התכנית (3 פרקים ויותר) שהובילה את שנת 2012 היא 'האח הגדול' של 'קשת', עם ממוצע רייטינג של 41.1%. 'מאסטר שף 3' של 'קשת' במקום השני עם 36.9%, ושלישית - The voice עם 36.4%. בעשירייה הראשונה אין אף תכנית לערוץ 10.

ממוצע הצפייה הגבוה ביותר הוא של 'קשת', עם 26.7% (ל-3 ימים), מול 19.4% ל'רשת' (4 ימים), ו-9% לערוץ 10 (7 ימים). 'קשת' רשמה גידול מ-24.8% בשנה שלפני כן (אז שידרה 4 ימים - כולל סוף השבוע), 'רשת' מ-18.5% (עם 3 ימים), וערוץ 10 עם גידול קטנטן של עשירית האחוז, מ-8.9%. ערוץ 1 ירד מ-4.6% ב-2011 ל-4% בשנה החולפת, ואילו ערוץ 9 ירד מ-2.5% ל-1.5%.

בערבים של 'קשת' צופים 1.37 מיליון איש, מול .1.181 מיליון ב-4 הימים של 'רשת', ו-769 אלף בערוץ 10. מדובר על חשיפה של לפחות דקה אחת בשעות הפריים-טיין 21:00 עד 23:00.

העונה ה-9 של 'ארץ נהדרת' רשמה נתונים גבוהים עם ממוצע של 35.2%, עם פרק ההשקה הגבוה בכל עונותיה: 38.5% ו-1.1 מיליון צופים. מהדורת הקיץ רשמה ממוצע של 32.4%. 'עובדה' רשמה עונת שיא עם 26.5%, ואילו העונה השלישית של 'יצאת צדיק' רשמה גם היא שיא עם 29.3%.

בקרב תכניות הריאליטי, השקת The voice של 'רשת' שברה שיאים עם 38.9%. העונה הרביעית של 'האח הגדול' רשמה ממוצע של 41.4% עם ההשקה הגבוהה ביותר בתולדות הטלוויזיה - 45.5%. העונה השלישית של 'מאסטר שף' רשמה את ההשקה הגבוה בכל עונות התכנית - עם 36.2%.

השנה גם התחולל קרב בשוק תכניות הכישרונות המוזיקליים: העונה הראשונה של The voice רשמה ממוצע של 34.9%, מול עונת העשור של 'כוכב נולד' עם 27.1% בלבד. יש לציין כי 'כוכב' שודרה בקיץ, תקופה בה מספר הצופים בטלוויזיה קטן באופן מסורתי.

העונה השנייה של 'חטופים', שהסתיימה בשבוע שעבר, היא אחת מ-5 הדרמות המובילות בכל הזמנים בטלוויזיה הישראלית, עם ממוצע של 26.4%. 'הפרלמנט' רשם השקת שיא לתכנית דרמה מאז תחילת המדידה - עם 32.6%, והיא הדרמה השנייה הכי נצפית מאז תחילת המדידה עם 28.9% בממוצע.

נתון מעניין נוסף היא ההתמודדות של הזכייניות זו מול זו: 'רשת' נאלצת להתמודד בפריים-טיים מול התותחים הכבדים של ערוץ 10 - כגון 'הישרדות' ו'היפה והחנון', ומול 'אייל גולן קורא לך' בערוץ 24 (של 'קשת'), בעוד שהזכיינית השנייה בערוץ 2, 'קשת', מתמודדת בדרך כלל מול שממת רייטינג בקרב המתחרים. לא אחת העונה חטפה 'רשת' בראש מערוץ 10 עם 'הישרדות', 'היפה והחנון', 'פנים אמיתיות' ועוד. דוגמא להתמודדות הקשה של 'רשת': ערוץ 10 הציב בשנת 2012 מול 'רשת' 68 שידורים חוזרים, בעוד שמול 'קשת' בחר להציב 127 שידורים חוזרים.

חדשות ובוקר טוב

בגזרת החדשות, רשמה 'חדשות 2' ממוצע שנתי של 22.4%, ירידה קלה מ-22.6%, מול 10.4% ל'חדשות 10' (ירידה מ-10.8%), ו-4.9% ל'מבט', שירדה ביותר מ-10% מ-5.6%

בקרב תכניות הבוקר, ברצועה של 7:00 עד 9:00, רשמה 'העולם הבוקר' של 'רשת' ממוצע של 7.1%, מול 'יום חדש' של 'קשת' עם 6.2% ו'אורלי וגיא' עם 3.8%. תכנית הבוקר של ערוץ 10 רשמה עלייה עקבית בשנים האחרונות - מ-2.6% בשנת 2011, ו-1.4% בשנה שלפני כן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.