יחזקאל ליפשיץ
צילום: משרד האנרגיה

אושר מינויו של יחזקאל ליפשיץ לתפקיד מנהל רשות המים

הממשלה אשרה את מינוי של ליפשיץ המכהן בתשע השנים האחרונות כסמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה, ואף שימש בעבר כמנכ"ל בפועל של משרד משאבי המים ולקח חלק ברפורמה בחברת "מקורות"
איתן גרסטנפלד |

ממשלת ישראל החליטה לאמץ את המלצת שרת האנרגיה, קארין אלהרר, ולמנות יחזקאל ליפשיץ, המשמש בכתשע השנים האחרונות כסמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה, לתפקיד מנהל רשות המים. 

ליפשיץ הוא בעל תואר ראשון במדעי המחשב ומנהל עסקים ותואר שני במינהל עסקים, מימון ושיווק מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים. במסגרת תפקידו כסמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה שימש גם כחבר מועצת רשות המים. בשנת 2020 כיהן ליפשיץ כמנכ"ל בפועל של משרד משאבי המים. במהלך השנים, קידם את התוכנית הממשלתית להתמודדות עם תקופות בצורת, אשר כללה בין היתר, את הכפלת יעד ההתפלה לשנת 2030, ייעול משק המים וצעדים נוספים, וכן קידם את הרפורמה המקיפה בחברת "מקורות".

 

קארין אלהרר, שרת האנרגיה: ״משק המים הישראלי הוא מהמובילים בעולם, בין היתר, ביכולות התפלת והשבת מים. זהו משק מפותח, אך כזה שמביא עמו אתגרים רבים לאור הביקוש הגובר והחשש מירידה בכמות המשקעים. הליך האיתור לתפקיד מנהל רשות המים, בהובלת מנכ״ל המשרד, התנהל בצורה מקצועית ואל קו הסיום הגיעו שלושה מועמדים מצוינים מהם בחרתי לקדם איש מקצוע עתיר נסיון מהמשרד. אני בטוחה כי יחזקאל ליפשיץ יוביל את רשות המים בצורה מקצועית אל מול האתגרים עמה היא מתמודדת ויקדמה לעבר השגת יעדיה״.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.3%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.