אמזון
צילום: Christian Wiediger unsplash

צמיחת המסחר האלקטרוני הואטה – מה אמזון עדיין יכולה לעשות?

עם דעיכת המגפה והסרת ההגבלות, חזרו הקונים לחנויות מה שפגע ועשוי להמשיך לפגוע בהתרחבות של אמזון. אבל אמזון מהווה כבר 40% מהשוק בארה"ב ועוד לא אמרה את המילה האחרונה. מהם שלוש קטגוריות הצמיחה שעשויות לסייע לה?
משה כסיף | (2)

מגיפת הקורונה פגעה קשות בקניונים, זו תופעה שהתרחשה גם בארץ וגם בעולם כמובן. גם התופעה ההפוכה - של חזרה לרכוש בקניונים לאחר הסרת המגבלות - בולטת בארץ ובעולם, כאשר הקניונים חזרו לרמות שיא של התוצאות שלהם מלפני הקורונה. הצד השני הוא הפגיעה שעשויות לחוות חברות המסחר האלקטרוני.

נכון, ההכנסות של הענקית אמזון AMAZON בכלל לא נפגעו וגם ברבעון האחרון היא המשיכה לרשום הכנסות מדהימות של 116.4 מיליארד דולר - ברבעון אחד (לא רחוק מכל התקציב השנתי של מדינת ישראל) והיא המשיכה להגדיל את היתרון שלה ביחס למתחרות, אבל בכל זאת היא התרסקה ב-14% לאחר פרסום הדוחות. הטריגר הרשמי היה ההפסד שהחברה רשמה בעקבות הנפילה במניה של חברת הרכבים ריוויאן, שבה היא מחזיקה נתח משמעותי, אבל הסיפור רחב יותר - אם בשנה שעברה הענקיות החזיקו את הנאסד"ק והובילו אותו להמשך עליות, למרות חולשה במניות הקטנות, כאשר בלי ה-BIG5 הנאסד"ק בכלל היה מאבד 25%, אז השנה הסיפור הוא כבר אחר: גם הענקיות מתקשות להתמודד עם העלייה באינפלציה, לצד השיבושים בשרשרת האספקה העולמית - ונופלות אחת אחרי השניה. זה קרה למטא (פייסבוק), לנטפליקס, אמזון וגוגל.

על רקע נתוני האינפלציה החדשים שפורסמו ביום שישי, לפיהם מדד המחירים לצרכן עלה ב-8.6% בשנה האחרונה בארה"ב, איבדה אמזון 5.6%, תוך שהיא משלימה ירידה של 34% מתחילת שנת 2022, לעומת ירידה של כ-18% במדד ה-S&P500 (בדרך הספיקה אמזון גם לתקן 18% למעלה ב-5 ימים בגלל ספליט במניה).

"הצמיחה במסחר האלקטרוני תימשך - אבל בקצב איטי יותר"

על רקע הירידה, האנליסטים של ג'יי פי מורגן מצביעים על כך שמכירות המסחר האלקטרוני בארה"ב היוו 13.2% מסך כל המכירות הקמעונאיות בארה"ב בשנת 2021, לעומת 13.6% ב-2020. הכותבים ציינו שמכירות המסחר האלקטרוני צמחו ב-15% ב-2021, לעומת צמיחה של 20% בשנת 2020, על רקע הסגרים.

"הטענה שהקורונה הכניסה קבוצה חדשה לגמרי של צרכנים לעולם הקניות המקוונות, עם אימוץ כפוי של קניות מקוונות לקטגוריות כמו מצרכים והלבשה בזמן הסגר פשוט לא החזיקה מעמד, כיוון שהצרכנים מסוגלים לחזור לחנויות" כתבו בבנק, אבל האנליסטים צופים שהצמיחה במכירות המקוונות עדיין תעלה על צמיחת הליבה הכוללת במכירות הקמעונאיות, אך בקצב איטי יותר מאשר לפני המגפה. עוד הם מציינים, שחלקה של אמזון בממסחר האלקטרוני בארה"ב צמח ל-40% ב-2021, והם מאמינים שהיא הקמעונאית הצומחת ביותר בארה"ב כיום.

"אמזון נהנתה מהמעבר לכלכלה דיגיטלית יותר, שנדחפה קדימה במהלך המגפה", הם כותבים. על פי התחזיות, נפח הסחורה ברוטו של אמזון יגיע ל-428 מיליארד דולר ב-2022, עלייה של 6% בהשוואה לשנה שעברה. עוד כותבים האנליסטים של ג'יי פי מורגן "אנו ממשיכים להאמין שהזדמנויות הצמיחה הגדולות ביותר של אמזון טמונות במוצרים ארוזים - מוצרי צריכה (כולל מכולת), ביגוד ואביזרים, וכן ריהוט ומכשירי חשמל".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 12/06/2022 21:08
    הגב לתגובה זו
    למשל למכור חיסוני מודרנה כי הרי ההתפרצות הבאה כבר כאן.....וההיסטריה תיגבר
  • 1.
    טארגט וולמרט לא מוכיחות את זה. (ל"ת)
    שישקו 12/06/2022 20:22
    הגב לתגובה זו
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -19.86%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


תומר וינגרטן סנטינל וואן
צילום: סנטינל וואן
דוחות

סנטינל וואן צונחת: תחזית חלשה וחוסר ודאות קדימה

למרות רבעון חזק וצמיחה דו ספרתית, המשקיעים התמקדו בתחזיות הזהירות לשנת 2026, בהיחלשות הצמיחה בטווח הקצר ובמעבר ההנהלה עם עזיבת ה-CFO, והמניה צונחת

רן קידר |
נושאים בכתבה סנטינל וואן

חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן SentinelOne -12.4%   נופלת לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי של שנת 2026. על פניו, החברה הציגה רבעון חזק הן בהכנסות והן ברווחיות, כולל הרחבת נתח השוק והמשך אימוץ פלטפורמת Singularity מבוססת ה-AI. אולם, מה שמשך את מירב תשומת הלב היה דווקא התחזית הזהירה לשנה הבאה, שבה המשקיעים והאנליסטים זיהו חולשות שפוגעות באווירה האופטימית. 

על פי Wedbush,  מדובר ברבעון מרשים שעומד בצילה של תחזית חלשה מהצפוי. למרות שהחברה הכתה את התחזיות בשורה העליונה ובשורה התחתונה, החברה הציגה גישה שמרנית במיוחד עקב תנאי מאקרו מאתגרים. Wedbush שמרה על המלצת Outperform, אך הורידה את מחיר היעד ל-20 דולר לעומת 23 דולר.

תוצאות הדוח הרבעוני 

סנטינל וואן הדגישה כי ברבעון השלישי הצליחה לחצות אבן דרך חשובה במסלול לעבר רווחיות יציבה. ההכנסות צמחו ב-23% ל-259 מיליון דולר, שיעור ה-ARR הכללי גדל ב-23%, והחברה הוסיפה 54 מיליון דולר ARR נטו, והכתה את התחזיות. השווקים הבינלאומיים הראו צמיחה של 34%, עדות להתרחבות גלובלית שביססה 40% מסך ההכנסות ברבעון.

החברה רשמה רווח גולמי של 79%, לצד שיפור ברווח התפעולי שהגיע ל-7%, קפיצה משמעותית מהרבעון השני שהציג 2% בלבד. גם תזרים המזומנים התפעולי היה חיובי, עם מרווח של 6%. התחייבויות הביצוע (RPO) זינקו ל-1.3 מיליארד דולר, גידול של 35%.

החברה גם הציגה תוצאות חזקות בתחום הפלטפורמות החדשות שאינן הגנה על תחנות קצה , שמהן מגיעים כעת כמחצית מסך ההזמנות. Purple AI המשיכה להיות כוכב הצמיחה, עם שיעור הצמדה של מעל 40% מכלל הרישיונות שנמכרו. פתרונות הדאטה רשמו צמיחה תלת-ספרתית, ופתרונות הענן הציגו את רבעון הצמיחה החזק ביותר שלהם מזה שנה.