סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

ציון הפסיכומטרי הממוצע של המורים בישראל - בלמ"ס חושפים את המספרים

מערכת Bizportal | (11)
נושאים בכתבה מורים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום את הפרופיל הפסיכומטרי של עובדי הוראה, 2017-2006. לפי הניתוח שבוצע, שיעור עובדי ההוראה (עד גיל 40), אשר נבחנו בבחינה הפסיכומטרית נמצא במגמת עלייה ניכרת בעשור האחרון, מכ-54% בשנת 2008 לכ-70% בשנת 2017. בתוך כך, הציון הממוצע הכללי בבחינה הפסיכומטרית בקרב כלל עובדי ההוראה עלה מ-477 נקודות בשנת 2008 ל-494 נקודות בשנת 2017. בקרב עובדי הוראה חדשים הציון הממוצע עלה מ-494 ל-509, בהתאמה. נציין כי הציון הממוצע באוכלוסייה הכללית בשנת 2002 עמד על 535 ובשנת 2016 על 545.

בהסתכלות על האזורים השונים, אז באזור המרכז הציון הממוצע בפסיכומטרי של עובדי ההוראה הוא 517 בעוד בפריפריה הציון הממוצע עומד על 469 בלבד. באופן ספציפי יותר נכתב כי ממוצע הציונים של עובדי הוראה בישובים ברמה חברתית-כלכלית גבוהה עומד על 530 בעוד בישובים ברמה חברתית-כלכלית נמוכה הציון הממוצע הוא 481.

בלמ"ס מציגים גם נתונים לגבי הציון הממוצע בחלקי הבחינה השונים:

- הציון הממוצע בחלק של 'חשיבה כמותית' בקרב מורים למתמטיקה, נמצא במגמה יציבות בשנים האחרונות ועומד על כ-100 נקודות בחינוך היסודי, כ-110 נקודות בחטיבות הביניים וכ-116 נקודות בחטיבות העליונות. נציין כי הציון הממוצע באוכלוסייה הכללית בחלק של 'חשיבה כמותית' עמד ב-2016 על 109 (ללא שינוי משמעותי מאז 2002) כאשר הסקאלה היא בין 50-ל-150.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מה האיי קיו של חברי הכנסת (ל"ת)
    פסטרנק 02/08/2017 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אני מורה למתמטיקה בתיכון, ולא הבנתי את המספרים בכתבה... (ל"ת)
    פסיכו-מה?? 01/08/2017 19:19
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בושה. אלו המורים בארץ. צריך מנימום פסיכומטרי (ל"ת)
    משה 01/08/2017 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המורים הם 01/08/2017 16:05
    הגב לתגובה זו
    רוצה לעשות על גב המורים יורידו עוד יותר את הרמה. בשביל השכר שאתם משלמים זה פסיכומטרי מידי גבוה
  • שחף 01/08/2017 18:17
    הגב לתגובה זו
    בכל מערכות המדינה, מנסים לקבל עובדים הכי טובים ולא רוצים לשלם. בגלל זה כל המוחות הטובים בורחים מהארץ. חבל מאוד שזה המצב. המוחות של היום זה העתיד של ישראל!
  • 5.
    המורה 01/08/2017 15:43
    הגב לתגובה זו
    מי מוכן לעבוד כמו חמור עבור 7000 שח
  • 4.
    גלעד 01/08/2017 15:42
    הגב לתגובה זו
    ורק מורים בתיכון במקצועות ספציפים מקבלים ציון במקצוע שלהם שגבוה במעט מממוצע כלל האוכלוסיה.
  • 3.
    ...What a shock מה חדש? שהמורים מפגרים לעומת תלמידיהם? (ל"ת)
    תלמיד 01/08/2017 15:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא נכון 01/08/2017 15:00
    הגב לתגובה זו
    מאוניברסיטת ת"א. עבדה שנתיים כמורה וברחה בגלל המערכת עם דופק חדש שדופקים בו את המורים. ועם עמותה ששילמה לה על שעות נוספות ואחכ צעקו שזה טעות ולקחו בחזרה שיטה של גנבים עם נימוקים של גנבים. לכן היא כעת בחו"ל ולא תחזור לפה לעולם
  • אז מה כאן בדיוק "לא נכון"? (ל"ת)
    שחר 01/08/2017 19:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נתונים די מפדחים... (ל"ת)
    לא נעים......... 01/08/2017 14:02
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.