מה נשים רוצות?... במכונית - חלק ב'

כתבה שניה בסדרה: אפרת אדיר ממשיכה לחפש מכונית. רועי שחורי מניסאן מסכים עם שי קופיליס מיגואר, בכך שנשים רציונליות יותר בתהליך קניית רכב. גם היום - בכתבה המצולמת על הדגמים והמחירים לנשים לכתבה המלאה
אפרת אדיר |

לאחר ביקורי אתמול בסוכנות יגואר המספקת רכבי פרימיום, הגעתי לסוכנות ניסן המציעה רכבים במחירים "עממיים" יותר. כאן מצאתי 3 דגמים המתאימים למגוון נשים - רווקות וצעירות, עצמאיות, צעירות ברוחן ואמהות.

רועי שחורי, מנהל מותג ניסן, הסביר לי על הדגמים ומנה את ההבדלים ביניהם. "נשים קונות יותר את דגם ניסן מייקרה שמחירו ההתחלתי 105 אלף שקל", אומר שחורי "המייקרה הוא כמו תכשיט, המשלב עיצוב ופונקציונליות, ולכן אידיאלי לנשים צעירות או צעירות ברוחן וקרייריסטיות. אחד היתרונות הוא שהרכב קטן ונוח לנהוג בו ברחובות צרים וכן לחנות איתו".

הדגם השני, "הסקסי יותר", לדבריו, הוא ניסן מייקרה C+C, שעולה כ-160 אלף שקל (תלוי בתוספות ובאבזור) והוא מסוג קופה-קבריולט, כלומר עם גג פתוח. "זה רכב לצעירות ורווקות שחיות בערים מרכזיות וחשוב להן סטייל ושכל הכביש יסתכל עליהן". וגם כאן, כמובן, הבחירה האבסולוטית היא תיבת הילוכים אוטומטית, כמו יתר הדגמים המועדפים על נשים.

הדגם השלישי הוא המשפחתי יותר - ניסן NOTE, שמחירו ההתחלתי הוא 114 אלף שקל. "מדובר במיני ואן שמיועד לאמהות המסיעות את ילדיהן והוא מאובזר באמצעי בטיחות חיוניים וגאדג'טים לילדים כמו תאי אחסון ושולחנות מתקפלים, לצד עיצוב עדכני, מרווח ומסוגנן", מסביר שחורי.

החלטת קנייה משותפת

בבחינת החלטת הקנייה של רכב המיועד לשימוש האישה, שחורי סבור, כי מדובר בהחלטה משותפת. "לבעל יש את המילה האחרונה, אבל לאישה יש חד משמעית השפעה על קניית הרכב. בסוף מתקבלת החלטה משותפת, כשהגבר הוא המבצע את ההזמנה בפועל".

בניסן לא מייעדים רכב ספציפי לגבר או לאישה אלא לשני המינים. כדוגמא הוא נותן את רכבי ה-4X4 והג'יפים המצ'ואיסטים ביותר בהן נוהגות גם נשים. "לחילופין גם על המייקרה הקטנה נוהגים גברים. אין לנו קיטלוג של רכב לגבר או רכב לאישה".

אולם, עדיין לשחורי דעה מוצקה וזהה לזו של שי קופיליס, מנהל השיווק והמכירות של יגואר שהתראיין אף הוא ל-Bizportal במסגרת סדרת כתבות הרכב. גם הוא חושב שנשים קונות יותר חכם מגברים ויש להן חשיבה רציונלית ופרקטית יותר בבחירת הרכב. "לגבר, לעומת זאת, יש בעיית גודל והוא מעדיף מכונית גדולה יותר בלי קשר לפן השימושי שלה".

ש: מהו השוני בין שוק הרכב הישראלי לשוק בארה"ב?

"בארה"ב יש מרחבים ונסיעות בין עירוניות שאורכות שעות ולכן אין צורך לדאוג לבעיית החניה, לכן מעדיפים שם רכבים גדולים ומגושמים כמו ג'יפים. בישראל, יש גישה לא פשוטה לחניונים וכמו באירופה מעדיפים מכוניות קומפקטיות יותר".

אולם, בישראל החשיבה הרציונלית שונה מבאירופה. "שם", מסביר שחורי "מעדיפים מכוניות חסכוניות יותר ומזהמות פחות, בעוד בישראל לא הגענו לשם ויש לנו קצת מהמנטליות האמריקאית של מכוניות בנזין גדולות, אבל אנחנו מתקדמים לשם, כי באמת אין ברירה והכבישים הופכים לעמוסים יותר ויותר ואנחנו מחפשים פתרונות נוחים וקלים יותר. לכן המכוניות שמגיעות לישראל נמכרות גם באירופה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".