בדצמבר - שיא ברכישת דירות חדשות מ-2002, באיזו עיר נרשמה הסתערות?

זינוק של 40% ברכישת דירות חדשות - תוך חודשיים בלבד נמכרה רבע מכמות הדירות של 2014 . מנגד - משקל המשקיעים צנח
הנדל"ן מתחזק, צילום: Getty images Israel
רוכשי הדירות ממשיכים לרכוש כל דבר שזז – לפי סקירת משרד האוצר, בחודש דצמבר חל גידול של כ-17% במספר הדירות שנמכרו, זאת לאחר העלייה החדה בשיעור של 37% שנרשמה בחודש נובמבר. בסך הכול מספר העסקאות הגיע בדצמבר ל-11 אלף.

את הגידול במספר העסקאות הוביל פלח השוק של הדירות החדשות, עם עלייה של כ-40% בהשוואה לחודש הקודם, בהמשך לעלייה של 24% שנרשמה בנובמבר. שיעור הגידול החדים ברכישת דירות חדשות בחודשיים האחרונים הביאו את סך העסקאות בדירות חדשות לרמת הגבוהה ביותר מאז 2002 - כ-3,500 דירות.

הגידול החד במכירת דירות בדצמבר הקיף את כל האזורים, למעט תל אביב, והוא בולט במיוחד באזור באר שבע, בו הוכפל מספר העסקאות בדצמבר בהשוואה לחודש הקודם. סך הכול, בחודשיים האחרונים, בהן נרשמה האצה ברכישת דירות חדשות, לאחר רמת מכירות נמוכה מאז הוכרז על תכנית מע"מ 0%, נמכרה כמות דירות השקולה כמעט לרבע מסך הדירות החדשות שנמכרו בשנת 2014. באזורי הפריפריה, שיעור זה אף גבוה יותר והוא נע בין 27% ל-33%. באוצר מציינים כי בדירות יד שנייה עמד שיעור זה (בממוצע עצמי) על 20% בלבד (ללא הבדלים מהותיים בין הפריפריה למרכז).

ירידה ברכישות המשקיעים
בפילוח בין הסגמנטים השונים של השוק נמצא כי מי שהובילו את הרכישות בחודש דצמבר היו רוכשי דירה ראשונה (מרביתם זוגות צעירים), עם גידול של 44%, אותו הוביל אזור באר שבע (גידול של קרוב ל-150%). הגידול החד ברכישות הזוגות הצעירים התרכז בפלח השוק של הדירות החדשות (הוכפלו בהשוואה לחודש הקודם), בעוד רכישת דירות יד שנייה על ידי סגמנט זה של השוק רשמה עלייה צנועה יותר של 18%.

משקל המשקיעים בסך העסקאות בחודש דצמבר ירד בשיעור חד לשיעור של 21% בלבד, השיעור הנמוך ביותר של סגמנט זה של השוק בשנים האחרונות. במונחים כמותיים סך רכישות המשקיעים בדצמבר על 2,300 דירות, ירידה של 9% בהשוואה לחודש הקודם (סגמנט השוק היחידי שרשם ירידה בעסקאות בדצמבר). בפילוח גיאוגרפי נמצא כי את הירידה ברכישות המשקיעים, הן כשיעור מסך העסקאות באזור והן במונחים כמותיים, הוביל אזור באר שבע (על רקע גידול במשקלם של הזוגות הצעירים באזור).
תגובות לכתבה(20):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    התשקורת מריצה נדלן (ל"ת)
    זהירות 01/02/2015 23:39
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 19.
    1.2 מיליון בפאקינג חדרה. אפילו חינם לא הייתי גר שם (ל"ת)
    מי המסכן שמשלם שם 01/02/2015 23:38
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 18.
    ממשלה חדשה המחירים יירדו בוודאות כי כולם יודעים שזה הכי
    ממתין בסבלנות 01/02/2015 17:02
    הגב לתגובה זו
    6 6
    קצת סובלנות הרי ידוע בוודאות שכל מי שיהיה בשלטון יוריד מחירים והרבה שווה לחכות
    סגור
  • 17.
    זו המשכנתה הכי נמוכה והיא תישאר כך הרבה שנים (ל"ת)
    ייעוץ נדל"ן בגוגל 01/02/2015 17:02
    הגב לתגובה זו
    1 8
    סגור
  • 16.
    קרטל=שליט מחירגבוה=מניע פיצוץ=בועהמעל50%=דור עני=מיתון! (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=גנבים! 01/02/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 15.
    שימו לב לכותרת משקל המשקיעים צנח !!!!
    מכופף הבננות 01/02/2015 16:21
    הגב לתגובה זו
    14 2
    ברגע שהמשקיעים מבינים שמשהו פה לא יציב הם עוצרים ועכשיו מה שיקרה זה גל מימושים מצדם מפה הדרך למטה בטוחה נא לחגור חגורות רכבת ההרים מתניעה
    סגור
  • 14.
    הרצוג: מצב כלכלי נורא ! מדינה של עניים !!!
    חיים 01/02/2015 16:13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דש להרצוג וליבני מצב נוראי בארץ... רק רעבים... בתיאבון !!!
    סגור
  • 13.
    כנסו ותבינו הכל.....
    מאיר 01/02/2015 16:12
    הגב לתגובה זו
    16 1
    בחודשיים שאין חגים או לא הייתה מלחמה נמכרו הרבה דירות ביחס לזמן מלחמה.....ממש עליה מטורפת!!! אגב יחסית לדצמבר 2013 נרשמה ירידה של כ-20%. חלק מהמשקיעים שלא קונים הם החלק החכם...הטיפשים והצעירים המבוהלים קונים תחת הפחדות ובלי לשים לב מובילים את עצמם לתהום כלכלית ומשפחתית...מעניין מי ישלם על המחדל הענק הזה שנקרא שוק הדיור בארץ...
    סגור
  • 12.
    זו התמוטטות הכלכלה בדיוק כמו נפילת המטבע
    טל 01/02/2015 16:11
    הגב לתגובה זו
    7 1
    התנהגות המונים שכזו נובעת מפגיעה באמון שלהם ברכיב חשוב בכלכלה, ואמון זה בסיס קיומה של כלכלה תקינה.
    סגור
  • 11.
    כלכלנים - ההשקעה הגרועה בעולם זו קניית דירה בישראל (ל"ת)
    רוח״ש 01/02/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • 10.
    מלחמה עולמית והתמוטטות הבורסות
    המקצוען 01/02/2015 16:05
    הגב לתגובה זו
    3 2
    והנדלן בפתח .אני אומר לכם ממש קריסה קולוסאלית !כל מי שישיקע כסף בבורסות בנדלן בכלל בכל מה שזז חוץ משורטים יזומבר
    סגור
  • 9.
    זה שאין משקיעים זה אומר שלא יהיו דירות להשכרה!!!!
    בן אהרון 01/02/2015 15:33
    הגב לתגובה זו
    0 7
    בסוף כל הנטל נופל על החלשים שיצטרכו לשכור דירות ולא יהיה להם דירות להשכרה כי המשקיעים לא קונים.
    סגור
  • 8.
    בועת הנדלן היא פרי באושים של בנק ישראל
    אברהם פורצרווסר 01/02/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
    9 1
    מדיניות הריבית הריאלית השלילית היא שמנפחת את בועת הנדל"ן. וכשבועה זו תתנפץ יהיה כאן שבר כלכלי עמוק שתיקונו יארך שנים רבות.
    סגור
  • 7.
    בואו אחרי עכברים אל התהום
    החלילן מהמלין 01/02/2015 15:15
    הגב לתגובה זו
    11 1
    מחר יעלה המחיר קנו מהר לפני שיגמר.
    סגור
  • 6.
    "רכשו כל מה שזז" ? נדל"ן לא זז - זה נכס דלא ניידי (ל"ת)
    אבשלום קור 01/02/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 5.
    איך מצוקת דיור אם נרשם שיא במספר האנשים שהגיעו לדירה? (ל"ת)
    שאלה לחכמים בלבד 01/02/2015 15:00
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 4.
    מי הרוויח
    אמנון 01/02/2015 14:42
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הקבלנים הרוויחו בגלל תאוות הפרסום של לפיד לא מפרסמים החלטה לפני שמחליטים לבצע אותה
    סגור
  • 3.
    לפיד ניסה וביבי הרס ,רק יש עתיד (ל"ת)
    בני 01/02/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
    24 9
    סגור
  • 2.
    נתיבות הפכה להיות להיט נדלני מטורף (ל"ת)
    ירון 01/02/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
    1 13
    סגור
  • 1.
    בלה בלה בלה בועה בלה בלה (ל"ת)
    אנונימי 01/02/2015 13:49
    הגב לתגובה זו
    16 6
    סגור