ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
םיילבולג םיקווש רודמ

מדור שווקים גלובליים

מדור שווקים גלובליים

תויגתב יכה
הכי בתגיות

העתידן ג'ורג' פרידמן: "מתבשל משבר שייקרע את המערכת הגלובלית לגזרים"

החולשה המתמשכת בצמיחה העולמית נוכח התלות בייצוא מהווה נקודת תורפה בכפר הגלובלי כולו - ולא רק בישראל. פרידמן מסמן: 3 כלכלות עיקריות על הכוונת
 |  66
הסערה המושלמת
Share
דו"ח התעסוקה שפורסם בארה"ב ביום שישי האחרון לא הצליח לאותת לנגידה של הפד' ג'נט ילן כי הוכשרה הקרקע להעלאת הריבית, והמדדים בארה"ב ממשיכים לדשדש סביב הרמה של אמצע השנה שעברה. ברקע לשעורי הצמיחה הנמוכים של כלכלות העולם, העתידן ג'ורג' פרידמן שייסד את חברת המחקר והמודיעין העולמית STRATFOR, פרסם מאמר ב-BUSINESS INSIDER המהווה 'נבואת זעם' לכלכלה העולמית וזאת מבלי להזכיר את שעור החוב העולמי שתופח ללא היכר. פרידמן מתמקד בשלוש כלכלות משמעותיות לכפר הגלובלי: סין, ערב הסעודית וגרמניה, וכותב כי המערכת הגלובלית הגיעה לנקודת שבירה כאשר כל הלחצים שהצטברו במשך החודשים והשנים האחרונות החלו לתת את אותותיהם. לדבריו, המשבר שמתבשל, נוכח החולשה המתמשכת בצמיחה בצל התלות בייצוא - עומד על סף פיצוץ. 


וכך כותב פרידמן: "בין השנים 1991 עד 2008, הקונצנזוס היה כי ככל שהכלכלה נשענת על יצוא כך היא הופכת ליותר חזקה. זה היה נכון עד 2008. היצואן מתחזק רק אם התיאבון והיכולת של הלקוח שלו מתחזקים גם כן, וזאת כדי לקנות את מה שהוא מוכר. כאשר הביקוש יורד, מה שהיה פעם לחוזק - הופך לחולשה. המשבר הפיננסי של 2008, ואחריו המיתון באירופה ובארצות הברית, היו הסממן הראשון לשינוי".

סין - כמו להתמודד עם המציאות של מחלה קשה
החולשה בביקושים פגעה ביכולתה של סין לייצא מספיק כדי לקיים את כלכלתה הבנויה על תזרים מימון מסיבי. הדבר כרסם בכלכלה שנייה בגודלה בעולם במשך שנים, כאשר התיאבון האירופי והאמריקאי לסחורות סיניות לא ממש חזרו לרמתם ומתחרים חדשים הגיחו לשוק וערערו את המחירים מהן נהנו היצרניות הסיניות. קצב הצמיחה של סין ירד, ואיתו הצריכה של מינרלים תעשייתיים. "מפיקי המינרליים חיים בפנטזיה", כתב פרידמן. "הם לא מקבלים את העובדה כי מ-2008 פחת התיאבון למוצרים מסין. האשליה הותירה את מחירי הסחורות ברמה גבוהה, עד שלא ניתן היה כבר להכחיש כי התפוקה התעשייתית הסינית לא מצדיקה את הכמות המופקת. מה שתדלק בנוסף את הפנטזיה היה המחיר בשוק הנפט, אך כפי שהמציאת טפחה על כתפנו, אספקת הנפט בעולם כולו עלתה ומחירי הנפט והמינרלים התעשייתיים התמוטטו". כדי לסכם את המצב בסין השתמש פרידמן במשל: "כמו שבמחלה קשה יש יום שבו אתם ניצבים בפני המציאות - עבור סין, זה היה היום שבו הבנק העממי הודיע כי יתרות מטבע החוץ ירדו בפעם הראשונה מזה 22 שנים".סעודיה - "זקוקה לכסף"
לאחרונה הודיעה סעודיה על מכירת 5% מחברת הנפט הלאומית ארמקו שהולאמה בשנות ה-80 ברקע לקפיצת מחיר הנפט, בזמנו. חוזקו של ארגון אופ"ק והמחסור באלטרנטיבות שעמדו בפני היבואנים העמידו את סעודיה בפוזיציה חזקה ביותר השלטת על מחיר הנפט. כעת, לפי פרידמן, הנפקה של אפילו חלק קטן מארמקו מהווה סימן נוסף לסדק במערכת הגלובלית.

"הסעודים זקוקים לכסף. הממלכה הסעודית בנויה על בסיס הוצאות בזבזניות. מחירי הנפט הנמוכים מאלצים את הסעודים למצוא דרך נוספת לגיוס כספים בהמשך. שנית, הסעודים לא מעוניינים שנכסיהם יקושרו לנפט במידה ומחירו ימשיך להיות נמוך. ככל הנראה, האפסייד לא שם וזה אכן הגיוני למכור חלק מארמקו ולרכוש נכס אחר". לדבריו, הדבר מסמן כי סעודיה סוטה מהנתיב עליו היא רוכבת עוד משנת 1973 ומחפשת מודל חדש בעוד ההנחה לפיה הכלכלה המבוססת על נפט תפתור את המצב כבר אינה נכונה. וזה בדיוק מה שמדמה את המצב בסין, כאשר שתי המעצמות - סין המבוססת יצוא וסעודיה שתלויה בנפט -  לא יכולות יותר להישען על המודל הישן. 

גרמניה - הבאה בתור
פרידמן מסמן את גרמניה, הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם, כבאה בתור. הכלכלה הגרמנית מבוססת ברובה (כ-50%) על ייצוא, כאשר מחציתו מופנה לאירופה. לדברי פרידמן, גרמניה תלויה בייצוא יותר מאשר סין בימים הטובים, אך אצל גרמניה קשה לעקוב אחר הצרכן הסופי נוכח שרשרת אספקה מבוזרת. "עד כה הצמיחה בגרמניה הואטה אך לא סימנה ירידה. זה מראה לנו שהסיפור עם סעודיה וסין עוד לא נגמר. ישנן כלכלות ויצואנים שעוד לא נאלצו להתמודד עם המשבר. גרמניה היא שחקן משמעותי בהקשר זה. אם הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם - שאינה מסוגלת לקלוט את כל מוצריה - צועדת לכיוון של משבר, וחייבת לשנות את ההתנהגות שלה, אז המחיר יהיה שווה ערך למצב בסין ובסעודיה". פרידמן מסכם בדבריו כי גרמניה, המעצמה של האיחוד האירופי, עומדת בפני משבר שאין ביכולתה למנוע. "מתבשל משבר שייקרע את המערכת הגלובלית לגזרים, כשהסערה מכה, השפעותיה תורגש בארה"ב וברחבי העולם - והמשקיעים יאלצו לחפש מחסה".
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

66 תגובות ב-30 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
30 צביצ 07/06/2016 12:58 הוא מסוגל לנבא שהשמש תזרח בעוד חודש? (ל"ת)
29 AUBRT 06/06/2016 18:24 כדי שהשווקים ימשיכו לעלות צריכים להביא יותר כסף
לפי דעתי הדשדוש המתמשך בשווקים יגיע לקיצו לא יאוחר מחודש ספטמבר אז תחל המפולת שכולם חיכו לה שתכניס את כלל השווקים בעולם למיתון עמוק ואכזרי שימשך לפחות 3-5 שנים ומה שיעלו הם מחירי הסחורות שיצרו אינפלציה כדי שמחיר הכסף יתייקר ...
מומו 06/06/2016 19:03 אבל שיש מיתון קשה מחיר הסחורות קורס. (ל"ת)
28 בא 06/06/2016 16:12 למה שלא תיקח חללית ותטוס לגלקסית אנדרמודה .תשתמש
בוויז ותגיע בקלות . וגורג .......אל תחזור ,אנחנו לא מתגעגעים .
27 איש זהיר 06/06/2016 07:22 זהירות !
כלכלה עולמית בשלה למפולת וחסר רק פוש שידחוף אותה לשם . זה יכול להתרחש גם החודש בגלל בריטניה . סימן לכך - כסף חכם יוצא מן השוק .
בא 06/06/2016 16:12 מה יהיה ? (ל"ת)
יפה 06/06/2016 15:52 מאד חבר (ל"ת)
26 ישראל ישראלי 06/06/2016 07:17 בהשאלה מהגשש וממני "מה שעולה הוא מה שיורד"
וזה כואב מאד. כי האמת תמיד מפתיעה וכואבת. זיכרו את יפן שעשרות שנים מדשדשת. וגם את 1929 בארהב ואת 1984 לא של אורוול אלה שלנו המפולת בהתרסקות מניות הבנקים.
יפה 06/06/2016 15:52 מאד חבר (ל"ת)
25 ר 06/06/2016 00:19 בתרחשי כזה , כל משק שהתמנף מהר מדי יפול חזק ,ישראל
התמנפה בשנים האחרונות בקצב אולי המהיר ביותר ביחד עם סין במגזר הפרטי וההשפעות תהיינה קשות.
יפה 06/06/2016 15:53 מאד חבר (ל"ת)
24 סם וכדור הפלא 05/06/2016 23:31 השוק עייף חברים (ל"ת)
חלסטרה 07/06/2016 10:38 שינוח בין 2 ל 4 ! (ל"ת)
יפה 06/06/2016 15:53 מאד חבר (ל"ת)
23 אחד מהעם 05/06/2016 23:14 לא הבנתי כלום! ברור שדברים משתנים אז...
מה ענין סעודיה כאן - מדינה בינונית שצריכה להתאים את עצמה למחירי נפט נמוכים, אז מה? גם בסין, הם לא יכולים כל הזמן לצמוח בקצב מטורף, אז מה? הבעיה האמיתית כיום לדעתי, היא ייצור יתר. כולם מייצרים הרבה יותר ממה שצריכים באמת. ככה זה בנפט, זהב, מחשבים, טלפונים ניידים, מדפסות תלת מימדיות ועוד.
בא 06/06/2016 16:14 המכה תבוא ,כרגיל ,ממקום לא צפוי ........אנגליה . (ל"ת)
למה 06/06/2016 15:54 שתבין? זה סודי (ל"ת)
22 יעקב 05/06/2016 21:46 עתידן ? מה קרה ביז ? מה עם רופא אליל לכלכלה ? (ל"ת)
21 אורן 05/06/2016 20:53 כרגיל מאז 2013
מוכרים לנו כותרות שזה הסוף והגיע המשבר... אנחנו איזה 2% לפני השיא של כל הזמנים ואנשים עדיין אומרים מחר זה יקרה. השאלה מי יגיד את זה באמת לפני גל ירידות ואז יוכתר כנביא.
20 דוד 05/06/2016 20:03 מה לעשות
למישהו יש ידע או ניסיון מה לעשות בכסף שחסכתי
לקנות 06/06/2016 15:50 23 טון במבה. (ל"ת)
19 דיגמי 05/06/2016 19:52 המפץ הגדול
לא ברבור שחור אלא זמבור שחור....
18 בר 05/06/2016 19:48 איחולי מיתון בקרוב
אני מאחל לנו מיתון עמוק וכמה שיותר מהר מי שרטוב לא מפחד מהגשם רק למונופולים ןלאנשים שמתעשרים בלי לעבוד יש מה להפסיד העובד שבתחתית אין לו מה להפסיד במיתון כל המחירים המנופחים ירדו והשכבות שבתחתית יוכלו לקנות כל דבר גם דירות במחיר הוגן
שמואל 06/06/2016 11:22 אתה הראשון
במקרה של מיתון המפסידים הם אנשים כמוך. הם הראשונים למצוא את עצמם ללא עבודה. אם אתה מצפה ומאמין כי במקרה של מיתון המחירים ירדו ותוכל לקנות פנטאוז במחיר מוזל של איזה עשיר שאיבד את הונו, אתה חי באשליות. יתכן מאוד שהדירה שלך, היא זו שתירכש על ידי עשיר, שנכון שיש לו פחות הון, אך מספיק כדי לרכוש אותה. במקרה של מיתון העניים תמיד עניים יותר. נכון שהמחירים יורדים, אך, יש גם פחות כסף לרכישות.
17 אחד 05/06/2016 19:14 שריפת ענק בקליפורניה. סיפור אמיתי.
במשך שנים רשות היערות בקליפורניה נלחמה בשריפות. הם סלחו שבילי אש, כיבו שרפות קטנות שפרצו והקפידו שהמצב יהיה ״בשליטה״. התוצאה היתה שהיער לא תיפקד באופן נורמלי. הצטברה שכבה עבה של פסולת יער שבאופן טבעי היתה אמורה להישרף. אבל שרפות לא נראו נכונות לרשויות שאהבו את היערות ירוקים מלבלבים וצומחים גבוה. אז כאמור הם שמרו על שליטה. עד שפרצה שריפה שעליה לא השתלטו. שריפת הענק גרמה נזק אדיר ולמעשה החריב. את היערות שבאופן טבעי ידעו להתמודד עם שריפות, אבל לא עם זאת. יותר מדי רפש הצטבר.
י"ע 06/06/2016 15:26 משל יפה (ל"ת)
16 יובל 05/06/2016 18:29 מתבשל
גועל נפש על אתר כזה כמו ביזפורטל . מנבא שחורות . מי אתם או החוזים בכוכבים שמנבאים את הנבואות האלה . בנתאים כל האנליסטים שלכם טעו ובגדול על כל דבר שהם אמרו על הבורסה . אני אומר לכם ההפך הוא הנכון כל מה שמפרסם אתר ביזפורטל ללכת הפוך על הפוף וביזפוטל מספיק כבר עם ההפדות ולכו לאנליסטים רגועים יותר ולא טמבלים טיפשים
ביזפורל 06/06/2016 15:48 הלכתי על הפוף. וואלא איזה כייף חיים.
וגם ביזפוטל כבר לא גר כאן . עבר למקום שמרוויחים רק 10 אחוז ליום. גם ההפדות של גדוד הפרדות זה כבר דבר עתיק. תתקדם יובלי תתקדם.
15 יוסף מנפץ החלמות 05/06/2016 17:47 יש שני סוגי עתידנים בעולם ......
אלה שלא יודעים ואלה שהם לא יודעים שהם לא יודעים . העתיד הוא דבר שמורכב מאלפי משתנים ולא ניתן לניבוי בשום דרך לפחות נכון להיום . מערכת שוק ההון היא מערכת מורכבת כאוטית בלתי יציבה שמורכבת מצמיחה וקריסה לתוך תסוגה לממוצע לכן כל כמה שנים מערכת הזו חווה מפולות שנוצרות מסטיות שליליות קטנות שהופכות לגדולות וגורמות למפולת שדרושות למערכת כדאי לתקן את הסטיות השליליות שנצרו על ציר זמנה ולהמשיך בצמיחתה . דבר דומה ליער שמפתח שרפות מעודף השבים שוטים כדאי להיפטר מהם ולהמשיך בצמיחתו לאחר השיקום . הבעיה שאין איש כיום יכול לדעת מתי המערכת תקרוס . "הגורויים" הצומחים הם אלה הממוזלים שזכו מתוך אלפי אנליסטים שחוזים מידי יום מפולות . לכן זה היה נס אם אחד מהם לא יפגע בנבואתו את השוק מתוך חוק המספרים הגדולים ,ולא מתוך ידע שנמצא ברשותו אלה בדיוק כמו אדם שזכה בלוטו . מחקרים מצאו שדווקא האנליסטים נוטים לשגות בחיזוי העתיד ביחס להדיוטות מתוך השליית הידע והמיומנות שלהם .
14 גילה 05/06/2016 17:34 עוד אחד שרוצה שנחשוב שהוא יודע
אם ניקח את כל ה'עתידנים' ונבדוק אותם, מי מהם קלעו למטרה ובכמה מתוך כמה נבואות, ומי מהם לא קלע, נראה שרובם ברוב המקרים ניחשו ולא קלעו לשום דבר. כשאמרו שיגיע - לא הגיע, כשלא אמרו - הגיע. לומר שיגיע משהו רע או טוב, מבלי לתחום אותו לזמן מסויים זה לא רציני. תמיד יבוא משהו טוב מאוד או רע מאוד, השאלה מתי יבוא. אז למה הם ממשיכים לתת את נבואותיהם? כי אנו העם טיפשים מטופשים שמקשיבים לכל מנבא עתידות ומתרגשים מהם כאילו ויש לו מהיכן לדעת מה שאנו לא יודעים. ואני שואלת: מאיפה שידע????? הוא לא יודע כלום!!!! הכל ניחושים!!!! תפסיקו להיות טיפשים!!!!
13 גג 05/06/2016 17:23 מה הבעיה?
זה אתר אינטרנט לא יועץ השקעות, שכל אחד יעשה מה הוא חושב. התפקיד של העיתונות זה להתריע. וחדשות על מחזור נמוך זה כמו לדווח על חתול שנתקע על עץ...
12 יוסי 05/06/2016 17:08 מה האינטרס של ביז פורטל להביא יום יום כתבות שליליות על
אתם מתנהגים מתוך פוזציה ..נא לשים הכל על השולחן ..ספרו את האמת
תום 05/06/2016 18:43 מה אתה רוצה מהשולחן המסכן? ואם יחליטו לשים על הכיסא או
על הריצפה? מה רע קושקוש?
די לבכי 05/06/2016 18:25 ואם לא היו מביאים והיה קורה משבר, היית מתלונן שלא פרסמו (ל"ת)
יוסף מנפץ החלמות 05/06/2016 17:18 מחקרים מצאו שכותרות שלליות מוכרות טוב יותר (ל"ת)
תום 05/06/2016 18:42 שני חברים יצאו לדרך
אחד שמו שלליות והשני שמו פוזציה. הלכו הלכו עד שנפלו לבור. ולבמבי. הצבע נא לי על מחקר אחד כזה.
11 חומרי בניה 05/06/2016 16:58 שיקום סוריה בעוד שנתיים יכול להחזיק את כל האיזור. (ל"ת)
תום 05/06/2016 18:39 מה זה שטויות זה? (ל"ת)
10 מאיר 05/06/2016 16:58 הבום יגיע השאלה מתי? (ל"ת)
זומ י 05/06/2016 18:38 ושלשום ומחר והיום שאחורי מחר (ל"ת)
יוסף מנפץ החלמות 05/06/2016 17:20 ברור שהוא יגיע זה דרכה של כלכלה ...
מערכות כאוטיות פעולות על קריסות לשם המשך הגדילה ותשוגה לממוצע ואבל שאלת המליון דולר כמו שאתה כותב מתי ?
תום 05/06/2016 18:39 תשובת ה10 דולר.
מחר.
1 06/06/2016 10:04 טעיתה היום זה לא הגיע ההצעה שלך לא שווה גם 10 דולר (ל"ת)
היום עוד לא נגמר 06/06/2016 15:44 ומה פרוש טעיתה? (ל"ת)
9 מאיר 05/06/2016 16:58 הבום יגיע השאלה מתי? (ל"ת)
זומ י 05/06/2016 18:38 אתמול. (ל"ת)
8 ירון 05/06/2016 16:57 כתבה חובבנית, רק היצוא זו הבעיה ?!
הבעיה הכי גדולה הינה שהכלכלה העולמית נכנסת למיתון כשרמות החוב רק גדלו משנת 2008 לרמות מפחידות. החשש בממשל ובפד שסעודיה מתוך מצוקה תזרוק לשווקים אגרות חוב של ממשלת ארה"ב ומניות אמריקניות בעשרות מיליארדי דולרים ואף למעלה ממאה מיליארד מה שיגרור עליית תשואות חדה או תכפה על הפד לצאת בתוכנית QE4 על מנת רכוש את האג"ח שסעודיה ומדינות נוספות ירצו למכור. וזו רק דוגמא אחת לברבור שחור שיכול להופיע בכל רגע.
זומ י 05/06/2016 18:37 הברבור יהיה טיגריס עצבני (ל"ת)
7 אהרון 05/06/2016 16:55 הברבור השחור
יבוא בזמן בלתי צפוי ומשום מקום יתפוס את כול השאננים לא מוכנים ועם המכנסים למטה .
מתי 05/06/2016 18:36 הוא גם יכול להיות אפור או לבן
ואפילו אדום. אבל כולם יתפסו עם המכנסיים למטה והבייצים מאדימות מבושה על כיעורן.
יוסף פותר החלמות 05/06/2016 18:12 הפתרון האולטימטיבי .......
1.תמיד תחזיק 10 - 15 אחוז מהתיק שלך מחוץ לפוזיציה 2.תבזר אתו במדדים ומשקל קטן של מניות 3. כאשר תגיע המפולות (והיא תגיע מתי שהוא) תלך נגד המגמה ותגדיל את הפוזיציה במנות קטנות לאורך המגמה השלילית . 4.שהשוק נמצא במגמה החיובית תממש חלק מהרווחים כדאי להיות מוכן למפולת . 5."הסבלנות טעמה מר אבל פרותיה מתוקים" ככל שתהיה זמן ארוך יותר בשוק ההסתברות שלך לרווח תעלה. זה הדרך היחידה להתמודד בשוק תנודתי שלא ניתן לתזמון
6 המתחזה 05/06/2016 16:48 1500 מעוף עוד החודש
אל תבלבלו
מישהו 05/06/2016 18:35 טעות- 1850 תחחחחחחח- מחר מתחילה המפולת (ל"ת)
שי 05/06/2016 17:14 1500
מספיק ש ילן תודיע בעקבות החולשה יידחו את העלאת הריבית.אחנו נעלה חזק ומהר
רון 05/06/2016 18:34 לשי
ומתחזה למתחזה. קבלו בזרועות פתוחות ובצהלות שמחה וגיל את ה 500.
אמיר 05/06/2016 17:03 אולי
אבל יותר סביר 1300
5 דיי תתבגרו 05/06/2016 16:24 כל שבוע מראיינים נביא זעם טיפש אחר (ל"ת)
נביא זעם טיפש 05/06/2016 18:32 אתה גולם ותמים
וחוץ מיזה זה ממש לא כל יום.
אמיר 05/06/2016 17:04 אז תפנים שהמצב לא טוב
ותשמור על הכסף שלך
אמיר 05/06/2016 17:04 אז תפנים שהמצב לא טוב
ותשמור על הכסף שלך
4 שנים 05/06/2016 16:09 העיתונות רוצה שתמכרן והגדולים קונים (ל"ת)
3 גור 05/06/2016 15:57 משיח בפתח - העולם לפני שינוי . (ל"ת)
2 המומחה 05/06/2016 15:52 ככה זה בכלכלה - מחזוריות
אין מנוס ממפולת ככל שימשך כך יהיה חזק יותר . זה יבוא בהפתעה ביום בהיר כשאף אחד לא יהיה מוכן אף אחד לא יודע מתי זה יהיה.
הלא מומחה 05/06/2016 18:31 יכול לבוא גם ביום אובך או יום ערפילי. (ל"ת)
1 רץ למרחקים 05/06/2016 15:30 כל יום קם נביא זעם חדש-מהפכת האנטרנט רק בתחילתה..... (ל"ת)
הולך לאט ובקושי 05/06/2016 15:55 במבי. היזהר והישמר. המבול בפתח. (ל"ת)
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש