בטווח של 5 שנים - אלו הקרנות שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר
תעשיית קרנות הנאמנות ספגה פגיעה קשה בתשואות בין השאר נוכח מגמה שלילית בשוקי האג"ח. בדקנו מה עשו קרנות האג"ח במסלול כללי בכמה נקודות זמן - צפו בנתונים
שנת 2018 הסתיימה בירידות שערים ברוב בורסות העולם, נתון שהשפיע על תשואות קרנות הנאמנות שהושפעו מביצועי המניות והאג"ח. כתוצאה מהביצועים הגרועים בחודשים האחרונים רשמה תעשיית קרנות הנאמנות פדיונות גבוהים בחודש דצמבר האחרון.
בדקנו מה עשו מנהלי הקרנות בקטגוריות שמנהלות את הכסף הגדול ביותר - קרנות האג"ח במסלול כללי - בטווח של 5 שנים. הבדיקה מתייחסת לקרנות נאמנות המנהלות יותר מ-100 מיליון שקל.
בתוך הקטגורית של אג"ח במסלול כללי, בדקנו 4 תתי קטגוריות: אג"ח כללי ללא מניות, אג"ח כללי עם חשיפה של עד 10% מניות, אג"ח כללי עם חשיפה של עד 20% מניות ואג"ח כללי עם חשיפה של עד 30% מניות.
אג"ח כללי ללא מניות - סיכון נמוך, תשואה נמוכה
הקרנות במסלול זה הניבו את התשואה הנמוכה ביותר בטווח של 5 שנים לעומת מסלולי אג"ח עם חשיפה של 10%-30% למניות. עשר הקרנות המובילות במסלול זה השיגו בממוצע תשואה של 9.4% בטווח של 5 שנים כאשר מי שמובילה את התשואות בתקופה זו היא קרן אקסיומה אג"ח ללא מניות עם תשואה של 12%, וזאת לאחר שרשמה את אחת הירידות הגבוהות ביותר בענף בחודש דצמבר.
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- האנליסט שממליץ לכם - תמכרו מניות, תקנו אג"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקום השני נמצאת קרן אזימוט אג"ח ללא מניות עם תשואה של 11.7% בחמש השנים האחרונות כאשר ב-3 השנים האחרונות הציגה תשואה של 5.7% - מבין הגבוהות נכון לתקופה זו. במקום השלישי מתברגת קרן אנליסט אג"ח עם תשואה של 10.7%. הקרן הניבה את התשואה השלילית הגבוהה ביותר בדצמבר וכך גם בסיכום השנה החולפת, 3.5% ו-9.1% בהתאמה. אמנם, היא מובילה את התשואות בשלוש השנים האחרונות עם תשואה של 7.26%.
כגודל החשיפה למניות כך גודל התשואה?
מי שהגדילו חשיפה של עד 30% מניות במסלול אג"ח כללי רשמו את התשואה השלילית הגבוהה ביותר בחודש דצמבר מבין המסלולים עם חשיפה למניות, ובהתאמה הניבו את התשואה הנמוכה ביותר בממוצע בטווח של 5 שנים. עשר הקרנות המובילות במסלול זה רשמו בממוצע תשואה של 12.2% לעומת תשואה של 13% שרשמו הקרנות המובילות במסלול אג"ח כללי עם חשיפה של עד 10% למניות, ו-15.6% תשואה בקרב עשר הקרנות המובילות במסלול אג"ח כללי עם חשיפה של עד 20% למניות.
בקרב קרנות אג"ח כללי עם חשיפה של עד 10% מניות, מובילה את עשר הגדולות היא קרן מודלים אג"ח דינמית 10/90 עם תשואה של 18.94% בטווח של 5 שנים. זאת לאחר שרשמה את התשואה השלילית הגבוהה ביותר בחודש דצמבר של 5.3%.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מיד אחריה נמצאת אלומות 10/90 עם תשואה של 16% בטווח של 5 שנים - זו סיכמה את חודש דצמבר עם תשואה שלילית של 2.5% - מבין הגבוהות במסלול זה כאשר בשנה החולפת רשמה את התשואה השלילית הגבוהה ביותר של 5.3%.
במקום השלישי נמצאת קרן אזימוט 10/90 דיבידנד עם תשואה של כ-16% בטווח של 5 שנים כאשר בהסתכלות על 3 השנים האחרונות אזימוט רשמה את התשואה הגבוהה ביותר של 9.7%. סוגרת את הרשימה היא קרן אלטשולר שחם 10-90 עם תשואה של 10.2% בחמש שנים - זו מנהלת את שווי הנכסים הגבוה ביותר שעומד על 1.8 מיליארד שקל.
בקרב קרנות אג"ח כללי עם חשיפה של עד 20% מניות, נמצאת בראש הטבלה קרן הורייזן אג"ח דינמית עם תשואה של 19.4% בטווח של 5 שנים. בסיכום שנת 2018 רשמה הקרן רשמה תשואה שלילית של 5.92%. עם זאת, להורייזן קרן אחת בקטגוריה בניגוד לגופים אחרים שמחזיקים מספר קרנות באותה קטגוריה.
במקום השני נמצאת קרן פסגות ממוקדת 20/80 עם תשואה של 17.8% בחמש השנים האחרונות. בחודש דצמבר הייתה הקרן מבין אלו שרשמו את התשואה השלילית הנמוכה ביותר (כ-1.6%). סוגרת את הרשימה היא קרן ילין לפידות 20/80 המנהלת את שווי הנכסים הגדול ביותר במסלול זה (1.9 מיליארד שקל), ורושמת תשואה של 13.4% בטווח של 5 שנים.
בקרב קרנות אג"ח כללי עם חשיפה של עד 30% מניות, נמצאת במקום הראשון קרן ילין לפידות 25/75 עם תשואה של 15.5% בטווח של 5 שנים, המנהלת את שווי הנכסים הגדול ביותר במסלול זה - 1.4 מיליארד שקל.
במקום השני נמצאת קרן מיטב אקטיבית 25/75 עם תשואה של 13.7% בחמש השנים האחרונות וזאת לאחר שסיכמה את חודש דצמבר עם התשואה השלילית הנמוכה ביותר של 1.7%.
מי שסיכמה את השנה החולפת עם התשואה השלילית הגבוהה ביותר של 6.3% במסלול זה היא קרן כוון אג"ח דינמית. אמנם, בהסתכלות על 3 השנים האחרונות קרן זו מובילה את התשואות עם תשואה של 14%.
- 6.אנליסט 11/01/2019 13:05הגב לתגובה זוקרנות שמנוהלות על ידי חובבנים לברוח מהם.
- 5.קבלן סיני 10/01/2019 15:39הגב לתגובה זואת הכסף? כדי שישימו אותו בS&P500 ומדד ת"א35 ובאגח כללי? זה אני בעצמי יודע לעשות, מה התועלת בהם? אני חושב שאני אוציא מהם את הכסף ואשקיע בעצמי...עם עמלה של הברוקר אבל זה קטן...לא כמו דמי ניהול מטורפים שלהם...
- 4.עמי 06/01/2019 10:38הגב לתגובה זווזה עוד בממוצע של 10 המובילות, מה עם כל השאר ?
- 3.שט 05/01/2019 12:02הגב לתגובה זוהעלויות של החזקת הקרן והאינפלציה יותר גדולות מ- 11 אחוז ב- 5 שנים.
- 2.עלייה בנדלן ב5שנים במחוז ת"א ניצחה בענק את התוצאות שלהם (ל"ת)עלייה בנדלן ניצחה 04/01/2019 02:14הגב לתגובה זו
- 1.תום 03/01/2019 16:08הגב לתגובה זוניהול יותר גדולים במשך 5 שנים
- קשה לנהל מאות מיליארדים (ל"ת)המערכת 04/01/2019 14:11הגב לתגובה זו
- זה בואו נעשה טובה למנהלים המיסכנים ולא ניתן להם כספנו. (ל"ת)שט 05/01/2019 12:04
- יאיר 04/01/2019 12:03הגב לתגובה זוזה בניכוי דמי ניהול

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?