דו"חות כיל: הפסד ענק של 340 מיליון דולר בשל מחיקות מביטול פרויקטים

כיל רשמה קיפאון בהכנסות ברקע לירידה במחירי הדשנים. הרווח המתואם נחתך ב-22.5%. המניה מאבדת גובה
גיא בן סימון | (8)
נושאים בכתבה כיל

חברת כיל פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי של השנה. החברה מציגה הפסד ענק של 340 מיליון דולר וזאת כתוצאה ממחיקות שקשורות לביטול פרויקטים. אבל גם בניטרול  המחיקות, הרווח המתואם של כיל רשם ירידה משמעותית של 22.5% והסתכם ב-120 מיליון דולר בלבד. הכנסות החברה נותרו ללא שינוי והסתכמו ברבעון השלישי ב-1.38 מיליארד דולר כאשר לפי הודעת החברה  הגידול בכמויות של דשני קומודיטי ושל המוצרים המיוחדים שנמכרו קיזז את ההשפעה השלילית של המחירים, בעיקר של דשני הקומודיטי. 

מניית כיל מגיבה לדו"חות בירידה של 1.3%

בסה"כ מדווחת היום כיל על מחיקות בהיקף של 489 מיליון דולר בשל ביטול פרויקטים (ביטולים עליהם כבר דיווחה בעבר). מדובר במחיקה של 202 מיליון דולר עקב ביטול פרויקט האשלג באתיופיה, מחיקה נוספת של 282 מיליון דולר כתוצאה מביטול פרויקט ה-ERP העולמי ועוד מחיקה של 5 מיליון דולר בכיל בריטניה.

החתימה על חוזי האשלג שהגיעה השנה באיחור מהותי, כללו חוזים עם ההודים לאספקה של 660 אלף טון אשלג (כולל אופציה של 60 אלף טון), במחיר של 227 דולר לטון CFR למשלוח בין יולי השנה עד יוני של 2017. החוזים שנחתמו עם הסינים כוללים אספקה של 700 אלף טון אשלג במחיר של 219 דולר לטון CFR.

הרווח התפעולי המתואם ירד ל-164 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי מתואם של 242 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה מיוחסת בשל שולי רווח נמוכים יותר בתחום המינרלים החיוניים כתוצאה ממחירי דשני הקומודיטי. ההפסד התפעולי המדווח לרבעון הסתכם ב-331 מיליון דולר לעומת רווח של 197 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי המתואם ירד ב-22% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-120 מיליון דולר. ההפסד המדווח, כאמור, הסתכם ב-340 מיליון דולר, לעומת רווח של 121 מיליון דולר בתקופה המקבילה של 2015.

נכון לסוף הרבעון, היקף ההתחייבויות הפיננסיות של החברה עמד על 3.4 מיליארד דולר. מדובר בירידה של 17 מיליון דולר במהלך הרבעון. נזכיר כי במהלך הרבעון סוכנות הדירוג מעלות S&P העולמית הורידה את הדירוג הבינלאומי של כיל בנקודה אחת לרמה של BBB מינוס.

ממלא מקום מנכ"ל כיל, אשר גרינבאום: "ביצועים טובים בחטיבת הפתרונות המיוחדים  ברווחי החטיבה. תוצאה זו מדגישה 30% חיזקו את תוצאות הרבעון השלישי עם עלייה של את חשיבות ההשקעות שביצענו למינוף הנכסים המינרליים הייחודיים שלנו לצורך פיתוח פתרונות ייעודים ללקוחותינו ומספקים איזון לתוצאות, תוך הגבלת רגישותן למחירי. איזון זה בלט במהלך הרבעון שכן סייע בקיזוז ירידות המחירים בשוק דשני הקומודיטי  שהובילו לירידה ברווחיות חטיבת המינרלים החיוניים. גם היוזמות להפחתת העלויות ושיפור התחרותיות בנכסי המינרלים, בייחוד כיל ים המלח, תרמו לתוצאות אלה"

קיראו עוד ב"שוק ההון"

.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    במשך עשרות שנים שאבו רווחים של מליארדים מים המלח (ל"ת)
    תום 23/11/2016 18:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רקפת 23/11/2016 16:49
    הגב לתגובה זו
    הסר דאגה מלבך!
  • 6.
    מתי תחזור לשער 50????????????? (ל"ת)
    כיל 23/11/2016 16:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כחלון 23/11/2016 15:29
    הגב לתגובה זו
    אין מניה שלא התרסקה ותמשיך להתרסק, טבע, כיל, אפריקה לא חסר זבל
  • 4.
    כל זה כבר מתומחר במנייה. נקווה שמכאן יחל שינוי הכיוון. (ל"ת)
    אבי 23/11/2016 14:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    meir 23/11/2016 14:17
    הגב לתגובה זו
    רוה'כ הפוכים... הדוח והירידות שהיו בנייר כבר מגולם
  • 2.
    ותודה 23/11/2016 13:58
    הגב לתגובה זו
    ובזבזו כסף על ועדת שישנסקי . תמלוגים הם לא יראו ואנחנו לא נראה רווחים המשקיעים וגם קופות הגמל הפסידו הון . וגם אם כיל תתחיל להרויח הכסף ילך לממשלה ולא למשקיעים כל מה שהממשלה הזאת נוגעת נהפך לזבל. צריך פה מהפך כמו בארה"ב. טראמפ ישראלי ולא תופסי טרמפ על הישראלים למען הכסא. ותודה לישרא - הל.
  • 1.
    מיכה הכהן 23/11/2016 13:45
    הגב לתגובה זו
    החברה רוסקה מכל עבר ... לא רואים כיצד תשתקם!!הסוף קרב!!!
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.