בנק לאומי: אחרי פרשת המס - הפסד נקי של 111 מיליון שקל ב-Q4
קבוצת לאומי פרסמה היום את הדוחות הכספיים לשנת 2014 כאשר הרווח הנקי של הקבוצה הסתכם בשנת 2014 ב- 1,502 מיליון שקלים, לעומת רווח של 1,982 מיליון שקלים בשנת 2013. הקיטון ברווחים נובע בעיקר מהקנסות הכבדים ששילם הבנק לרשויות האמריקניות בגין פרשת המס הגדולה בה היה מעורב.
בעקבות הפרשה, הבנק הציג רבעון אחרון חלש עם הפסד נקי של 111 מיליון שקל וזאת לעומת רווח נקי של 356 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
התשואה על ההון של הבנק עמדה ב-2014 על 5.5% אך בבנק מציינים כי "בנטרול ההפרשה שבוצעה לטובת ההסדר שנחתם עם הרשויות האמריקאיות, התשואה להון בשנת 2014 עמדה על 9.3%." נציין כי ב-2013 התשואה על ההון הסתכמה ב-7.8% בלבד.
הבנק מציין כי הוא עומד ביעדי ההתייעלות שהציב לעצמו עם קיצוץ של 1,001 במצבת עובדים בין השנים 2012-2014 וכי הוא יוצא בתוכנית התייעלות נוספת במהלכה עד סוף שנת 2017 יצאו עוד 1,000 עובדים נוספים לפרישה מוקדמת.
בנוסף הודיע לאומי על הקמת בנק דיגיטלי שיפעל מראשית 2016 כקו עסקים נפרד במסגרת הבנק, במטרה לאפשר ללקוחות לנהל את כלל הפעילות הבנקאית שלהם בערוצים דיגיטליים בלבד, ללא צורך בסניפים. הבנק הדיגיטלי יוקם על גבי פלטפורמה טכנולוגית חדשנית ויעילה, ויאפשר להוזיל את עלויות ניהול החשבון ללקוח.
- ציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל
- פיץ' מעלה את אופק הדירוג של הבנקים; קדימון לעדכון הדירוג של ישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית לאומי בתגובה לדוח:
- 10.אורן 01/04/2015 09:41הגב לתגובה זוזה נראה חזירי מדי על חשבון האזרח?
- 9.סתם נודניק 01/04/2015 07:10הגב לתגובה זובעצם בשביל מה. סה"כ 2000 איש שהולכים הביתה והם בכלל לא במשקל של 140 עובדי כיל. בשבילם כן!!! להשבית מיד!!
- 8.זה כסף על חשבון פנסיות של הישראלים (ל"ת)m2041 01/04/2015 00:32הגב לתגובה זו
- 7.י. 01/04/2015 00:29הגב לתגובה זוהסוף לשוד כספי הלקוחות חייב להתחיל גם אם באחור. חוק המדינה חייב לחייב החזרת כספים שנלקחו שלא כדין ע"י הבכירים השחצנים הנפוחים הבזים לכל ערך ציבורי.
- 6.שי 31/03/2015 23:17הגב לתגובה זוכרגיל הנהלת הבנק תצמצם בעובדים בסנייפים (שקורסים )במחסור בכ״א במקום לצמצם במרכזים
- 5.איזו לשון מכובסת "פרשת המס" זו עבירה על החוק - פשע. (ל"ת)??? 31/03/2015 23:11הגב לתגובה זו
- 4.כן יגברו לכם ההפסדים אמן כן יהי רצון. (ל"ת)גיא 31/03/2015 22:55הגב לתגובה זו
- 3.לקצץ בשכר ובתנאים של העובדים ע״ח עושק הציבור (ל"ת)אבטלה סמויה אדירהבבנ 31/03/2015 20:42הגב לתגובה זו
- 2.פיטורי עובדים 31/03/2015 19:55הגב לתגובה זואז איפה ההסתדרות? שיתערבו כמו שהם התערבו בכיל
- א. מהשרון 31/03/2015 20:49הגב לתגובה זו...הם מתכוונים להציע לעובדים תכנית פרישה מוקדמת, או לחילופין ניוד במערך הבנק.
- שיש בבנק הזה - איומי ניוד על חלק מהעובדים הטובים! (ל"ת)זהו חלק מהרוע האכזרי 31/03/2015 21:22
- 1.עובד לאומי 31/03/2015 19:40הגב לתגובה זוגברת גליה ושותפיה תאבי הבצע

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
