8 שנות כהונת אובמה: הדאו ג'ונס טס 140%, איזו מניה טסה 900%?
מאז נודע בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב (8 לנוב') מדדי המניות בוול סטריט רשמו עליות נאות. זאת לאור הרעיון שהשקפתו הכלכלית של הנשיא החדש והמפלגה הרפובליקנית בכלל. כך או כך, היום (ג'), מסתיימת כהונתו של הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה והיא לכשעצמה הייתה מצוינת לשוק המניות.
אובמה נכנס לשלטון בתחילת שנת 2009. התחלת כוהנתו הייתה ברגל שמאל בכל הנוגע לשוק המניות. זאת כאשר ברקע התחולל עדיין משבר המשכנתאות האמריקני. בחודשיים הראשונים של כוהנת אובמה, הדאו ג'ונס הספיק לאבד כ-20%, אך במארס הוא מצא תחתית מיוחלת שינה כיוון ובגדול לא שינה כיוון בחזרה מאז תוך כדי עליה של 210%.
שמונה שנים אחרי, מדד הדאו ג'ונס רשם תשואה של 140%. ממוצע שנתי של 17.5% לשנה. ניתן להניח שכל משקיע יבקש ממוצע תשואות שנתי כזה גם בתקופת כהונתו של דונלד טראמפ.
ומהן המניות הבולטות בתקופתו של אובמה? אפל זינקה בשיעור של מעל ל-415%. אמזון שסחררה את וול סטריט בחצי העשור האחרון עלתה בתקופתו בשיעור בלתי נתפס של 900%. פייסבוק, שיצאה להנפקה ממש לקראת סוף הקדנציה הראשונה של אובמה מציגה תשואה של 230% מאז.
- 1.לך כלב שחור לך מפה הרסת את המזרח התיכון (ל"ת)משה ראשל"צ 11/01/2017 07:25הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
