התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

התחדשות עירונית: רשות ני"ע קובעת כללים אחידים לדיווח

בצל מבול הודעות מצד חברות שמכריזות על פרויקטים שעדיין רחוקים מביצוע, קובעת כעת הרשות סטנדרט אחיד וברור: לא עוד הכרה בקרקע על בסיס הבטחות או חתימות ראשוניות. מעתה, הכרה בפרויקט כנכס בספרים תתאפשר רק עם קבלת היתר בנייה - או לאחר הריסת המבנה הישן, ורק אם לא נותרו תנאים מתלים

צלי אהרון |


הרשות לניירות ערך מפרסמת עמדת סגל חדשה שמסדירה לראשונה את הטיפול החשבונאי בעסקאות התחדשות עירונית. תחום שרווי בחוסר שקיפות וסטנדרט אחיד, שהפך בעשור האחרון לחלק מהותי בפעילות של רבות מחברות הנדל"ן הציבוריות.

ההנחיה החדשה באה בעקבות ביקורת רוחב שערכה הרשות בתקופה האחרונה, ואשר חשפה פערים גדולים בגישות החשבונאיות השונות שנקטו בהן החברות, החל משאלת מועד ההכרה בקרקע, דרך אופן מדידת השווי, ועד לטיפול בעלויות תכנון והתחייבויות כלפי הדיירים.

במשך שנים התקבעה פרקטיקה מקלה, שלפיה חברות רבות הכירו בפרויקטי פינוי בינוי או תמ"א 38 כנכס כבר בשלבים מוקדמים מאוד, לעיתים עם השגת רוב חתימות, ולעיתים אף קודם לכן.

המשמעות הייתה שדוחות כספיים כללו לעיתים שוויי קרקע שלא באמת ניתנים למימוש, הכנסות עתידיות לא בשלות, או השקעות שטרם גובו בתשתית תכנונית או חוזית מוצקה. כעת הרשות שמה קץ לגישה הזו.


התנאים להכרה ואיך מודדים את שווי הקרקע?


העמדה שפורסמה כעת קובעת כי הכרה בקרקע תתבצע רק בעת קבלת היתר בנייה סופי לפרויקט, או - במקרים מסוימים, לאחר הריסת הבניין הקיים, ובתנאי שלא נותרו תנאים מתלים מהותיים. כמו כן, מדידת שווי הקרקע תיעשה אך ורק במועד ההכרה, ולא במועד החתימה עם הדיירים, וזאת כדי לשקף את שווי הזכויות האמיתי והמעודכן במועד הבשלות.

הרשות מדגישה כי יש להעדיף מדידת שווי לפי שווי הוגן, אך היא מאפשרת גם מדידה עקיפה - המבוססת על עלויות בפרויקט בתוספת רווח. רק כאשר ברור שהיא נותנת תוצאה סבירה. המטרה היא למנוע ניפוח נכסים או רווחים מבוססי הנחות בלתי מבוססות.

גם בהיבט של עלויות טרום-ביצוע, הרשות משנה את הכללים: חברות יוכלו להכיר בהוצאות על תכנון, רישוי, יועצים והיטלים כנכס - רק אם חתמו מול נציגות דיירים שלחתימות שבידיה יש תוקף לקידום הפרויקט. אם לא, אז ההוצאות יירשמו כהוצאה שוטפת.

כמו כן, נדרשת הקצאה חשבונאית מסודרת בין עלויות המיועדות לדירות למכירה לבין אלה הקשורות לשירותי בנייה לדיירים הקיימים.


ומה לגבי ההתחייבויות של היזם?


כמו כן, הרשות מתייחסת באופן סדור להיבטים הפיננסיים של התחייבות היזם לשלם שכר דירה לדיירים המפונים: ההתחייבות תירשם כהתחייבות פיננסית בשווי הוגן, וכל שינוי בתקופת הבנייה, אשר יוביל לעלייה או ירידה בתשלומים - יוכר כהוצאה או הכנסה שוטפת, ולא כהתאמה לנכס.

בנוסף, רכיב המימון שנכלל בשירות הבנייה ייקבע מראש, ולא ישתנה בדיעבד, גם אם תקופת הביצוע תתארך. לבסוף, החברות יחויבו להציג בביאורי הדוחות הכספיים פיצול ברור בין שני סוגי ההכנסות: מכירת דירות חדשות לציבור, מול מתן שירותי בנייה לדיירים הקיימים. בנוסף, תירשם בספרים עלות מכר נפרדת לכל אחד מהם.

המשמעות היא שהערבוב בין פרויקטים שבאמת עומדים על הקרקע לבין אלו שעדיין בגדר רעיון ייפסק. המשקיעים והגופים המוסדיים, יוכלו להבין טוב יותר היכן עומדת כל חברה, מה מידת הבשלות של כל פרויקט, ואילו מספרים מבוססים על חוזים מוצקים - ואילו על כוונות בלבד.

ברשות מדגישים כי מדובר במהלך נוסף במסגרת הידוק הביקורת בתחום הנדל"ן, ובכוונתם לבחון בהמשך גם סקטורים נוספים. ליישום ההנחיות הוקצה זמן הסתגלות, אך נקבע כי הן ייכנסו לתוקף לכל המאוחר בדוחות השנתיים הקרובים.

בנוסף, חברות אשר מגישות תשקיף יידרשו ליישמן כבר בדוחות הרבעון השני.



ההשפעה על החברות 


השינוי שמובילה רשות ניירות ערך עשוי להשפיע באופן ממשי על האופן שבו חברות נדל"ן מציגות את פעילותן בדוחות הכספיים. חברות שנהגו להכיר בקרקע כבר בשלבים מוקדמים.

למשל, לאחר השגת טיוטות חתימות מדיירים או עם תחילת עבודות תכנון, צפויות להידרש כעת לשנות את הגישה.

עבורן, המשמעות עלולה להיות ירידה ברווח בדוחות, הון עצמי נמוך יותר, ולעיתים גם צורך במחיקת נכסים או העברת הוצאות לסעיפים שוטפים.

לעומת זאת, חברות שניהלו מדיניות שמרנית יותר, והעדיפו שלא להכיר בפרויקט עד לקבלת היתר בנייה או חתימה מחייבת מול נציגות דיירים - עשויות דווקא להרוויח מהמהלך.

דוחותיהן ייראו אמינים ומדויקים יותר בהשוואה לאחרות, והן עשויות לזכות לאמון מוגבר מצד גופי מימון, אנליסטים ומשקיעים מוסדיים.



ההשפעה על תחום הפינוי בינוי


עמדת הסגל החדשה של הרשות עשויה לשנות גם את כללי המשחק בענף ההתחדשות העירונית: פרויקטים רבים בענף מדווחים כבר שנים בשלבים מוקדמים מאוד, כשבפועל - אין עדיין היתר, ולעיתים אפילו לא נבחרה נציגות דיירים מוסמכת.

הדוחות הכספיים שימשו לא פעם ככלי להצגת "צבר פרויקטים" שהעניק רושם של פעילות רחבה, גם כשבחלק מהמקרים מדובר היה ברעיונות בלבד.השינוי כעת מרחיק את האפשרות להציג פרויקט בספרים עד שלב הבשלות המתקדם באמת.

דבר שעשוי לצמצם את מספר הפרויקטים המדווחים וליצור תמונה שמרנית ומדויקת יותר של השוק. ייתכן שנראה גם שינוי בגישת היזמים לפרסום בתקשורת, מתוך הבנה שמה שלא מגובה באישור, גם לא מגובה בערך חשבונאי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נתניה מתחם הגולף
צילום: בוכמן הוקמן אדריכלים
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?

כמה עלו המחירים בנתניה, מה מחירי של דירה ממוצעת? וגם - האם יהיה גל של ביקושים לדירות מזכאים שיתאכזבו מירידה בסיכוי לזכות בדירה בהנחה, ולמה בצלאל סמוטריץ וחיים כץ יהיו אשמים באם מחירי הדירות יעלו?

צלי אהרון |

מחירי הדירות בנתניה עלו בכ-7%-8% בשנה בעשור האחרון, זה בערך הממוצע הארצי. הבדיקה שלנו כללה דירות שנמכרו בזמן האחרון שיש להם היסטוריה ב-12 השנים האחרונות של עסקאות קודמות (כלומר בטווח של 12 שנים יש שתי עסקאות) וכך אפשר לקבל תמונה יחסית מהימנה על השינוי במחיר הדירה הספציפית. עם זאת, זה עדיין לא תמונה מלאה כי יש דירות שהושבחו בגלל התחדשות עירונית ויש דירות שעברו שיפוץ והנכס הושבח לפני המכירה כשאנחנו לא יודעים להעריך את העלות, ועדיין - זה המידע הכי נכון שאפשר למצוא כי במקביל לשיפוץ גם יש בלאי אמיתי של הדירה, וככל שהמדגם גדול (לקחנו כמה עשרות) אז הוא מייצג דירות "ממוצעות" - לא חדשות ולא ישנות מאוד. כך שהממצאים האלו משקפים את המציאות

בשנה האחרונה יש חולשה מסוימת במחירים, אבל לא גדולה מדי כשבשנתיים האחרונות, העלייה יחסית נבלמה - המחיר החציוני הממוצע של דירת 5 חדרים בנתניה עומד על 3.35 מיליון שקל בדומה למחיר לפני כשנתיים-שנתיים וחצי.

מחירי הדירות בארץ ירדו בשנה האחרונה ב-5%-10%, יש חשש גדול שסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים, יובילו לאופוריה וביקושים מצד כאלו שישבו על הגדר, ואז המחירים יחזרו לעלות. מעבר לכך, שר האוצר ושר השיכון והבינוי לא מייצרים תחליף לדירה בהנחה ופתרון הולם להפחתה דרמטית של דירות והנחות במסגרת המבצעים העתידיים. זה אומר ש150 אלף זכאים מבינים כעת שהסיכוי שלהם לזכות בדירה שהיה בערך 5% בכל הגרלה, יורד דרמטית. חלקם יוותרו על כרטיס ההגרלה ויחפשו דירה. זוג ועוד זוג, ועדו שכאי ועוד זכאית וככה הביקושים נערמים והמחירים יעלו. באוצר מנפנפים אותנו עם תשובה שמעידה על חוסר הבנה ואכפתיות - ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס? אם השרים לא יפעלו בנידון, יש סיכוי לא קטן שמגמת הירידה במחירים תתהפך - כשזה יקרה תזכרו שהאחראים העיקרים הם בצלאל סמוטריץ' וחיים כץ.   


ונחזור לנתניה. הנה עסקאות מהזמן האחרון:

בשדרת האגמים: דירת 5 חדרים, 130 מ"ר, קומה 2 מתוך 6, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־3.43 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

בשדרות ח"ן: דירת 4 חדרים, 94 מ"ר, קומה 6 מתוך 7, נמכרה ב־2.11 מיליון שקל (22.5 אלף שקל למ"ר).

ברחוב קליר, במרכז העיר: דירת 4 חדרים, 131 מ"ר, קומה 15 מתוך 26, נמכרה ב־2.60 מיליון שקל (19.8 אלף שקל למ"ר).

ברחוב חיים כהן מגורי: דירת 4 חדרים, 92.86 מ"ר, קומה 4, נמכרה ב־2.40 מיליון שקל (25.8 אלף שקל למ"ר).

ברחוב בר יהודה: דירת 4 חדרים, 77 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, נמכרה ב־1.86 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב אהרון צבי פרופס: דירת 4 חדרים, 89.9 מ"ר, קומה 5, נמכרה ב־2.18 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב הגלבוע: דירת 3 חדרים, 79 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, נמכרה ב־1.75 מיליון שקל (22.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב אנילביץ, בשכונת רמת אפרים: בית בן 3 חדרים, 57 מ"ר, נמכר ב־1.60 מיליון שקל (28.1 אלף שקל למ"ר).

ברחוב יאנוש קורצ'ק: דירת 3 חדרים, 67 מ"ר, קומה 5 מתוך 7, עם חניה, נמכרה ב־1.96 מיליון שקל (29.3 אלף שקל למ"ר).

ברחוב מאיר עמית: דירת 5 חדרים, 117 מ"ר, קומה 6 מתוך 12, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־2.82 מיליון שקל (24.1 אלף שקל למ"ר).

ברחוב בני ברמן: דירת 4 חדרים, 111.4 מ"ר, קומה 6, נמכרה ב־3.79 מיליון שקל (34.0 אלף שקל למ"ר).

בשדרות ניצה, בצפון העיר סמוך לחוף: דירת 3 חדרים, 99 מ"ר, קומה 2 מתוך 17, נמכרה ב־2.00 מיליון שקל (20.2 אלף שקל למ"ר).

ברחוב הרב רפאל: דירת 3 חדרים, 62.95 מ"ר, קומה 2, נמכרה ב־1.67 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

קיבוץ האון
צילום: גוגל מאפס

רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה

80 חיילי מילואים שזכו במכרז המיוחד למגרשים על שפת הכנרת מתבקשים לשלם עכשיו בין 1 ל-2 מיליון שקל, אבל המועצה האזורית עמק הירדן מסרבת להנפיק היתרי בנייה ובג"ץ טרם הכריע

צלי אהרון |

רשות מקרקעי ישראל פרסמה בנובמבר 2024 את תוצאות שני המכרזים לשיווק 171 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בקיבוץ האון שבחוף הדרומי של הכנרת. 80 מהמגרשים שווקו במסלול מיוחד למשרתי מילואים, שראו בכך הזדמנות נדירה לבנות בית באזור מבוקש במחיר מופחת. אלא שהמועצה האזורית עמק הירדן הודיעה עוד לפני פרסום תוצאות המכרז כי לא תאפשר מתן היתרי בנייה בשלוש השנים הקרובות, ובמקביל הגישה עתירה לבג"ץ נגד רמ"י.

למרות המבוי הסתום, רשות מקרקעי ישראל שלחה לזוכים דרישות תשלום בהיקפים של של 1-2 מיליון שקל, עוד לפני שניתן מועד ברור לתחילת העבודות. הזוכים נדרשים לשלם בתוך 90 יום, בזמן שהתב"ע החדשה למתחם טרם אושרה וההליך המשפטי עדיין מתנהל. הזוכים מתארים מצב אבסורדי שבו נדרשים מהם סכומים עצומים בזמן שבפועל לא ניתן להתחיל לבנות.

60 מיליון שקל חובות והסדר עם המדינה

שורש הסכסוך נעוץ במשבר כלכלי עמוק שאליו נקלע קיבוץ האון בסוף שנות התשעים, אז הצטברו חובותיו לכ-60 מיליון שקל. בשנת 2002 הוחלט על הסדר כולל: המדינה תקבל לידיה כ-300 דונם של שטחים חקלאיים וקרקע למגורים, ובתמורה יוסדרו חובות הקיבוץ, תובטח פנסיה לחבריו וישופצו בתי המגורים של 60 מהם. הכוונה המקורית הייתה להקים יישוב קהילתי חדש במקום הקיבוץ,  מהלך שאמור היה לייצר הכנסות ולהחזיר את השטח לפעילות.

אלא שבפועל, הפרויקט נתקע בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד רמ"י שמבקשת למכור את המגרשים בשוק חופשי, ומצד שני המועצה האזורית שמבקשת לשמור על צביון מקומי ועל השפעתה התכנונית. המועצה טוענת כי רמ"י פעלה שלא בתום לב, תוך התנערות מהבנות קודמות עם הקיבוץ ועם משרד הבינוי והשיכון. לטענתה, הבעיה המרכזית אינה מי יקנה את המגרשים אלא איך יוקם היישוב החדש, ובעיקר מי יישא בהוצאות הפיתוח העצומות.

סלע המחלוקת בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן הוא נושא הפיתוח: מי ישלם על הקמת התשתיות, הכבישים והחיבורים לחשמל ולביוב. לפי הערכות, מדובר בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממאה מיליון שקל במצטבר. רמ"י טוענת כי דמי הפיתוח אמורים להיות משולמים על ידי הרוכשים בהתאם למפורט במכרז, וכי כל המשתתפים היו מודעים מראש למורכבות התכנונית של המתחם. מנגד, המועצה גורסת כי הרשות מנסה להעביר אליה באופן שרירותי את האחריות לביצוע עבודות שאינן בסמכותה, וכי ללא הסדר מוסכם וברור, לא ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה בשטח.