מחקר חדש באוניברסיטת חיפה: "נשים נרתעות מלשאוף להרוויח כסף"

"תפקידן החברתי של נשים בארץ גורם להן לפחד להיות המפרנסות העיקריות בבית כי פרנסה נתפסת כאחריות גברית"
אבי שאולי | (3)

נשים נרתעות מלשאוף להרוויח כסף ומלהיות המפרנסות העיקריות בבית, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. עוד מצא המחקר כי נשים מעדיפות לבצע משימות רבות במקום עבודתן ללא תמורה וללא קבלת קרדיט - דבר שגברים כמעט לעולם לא יעשו.

"המנגנון התרבותי בארץ מכתיב מצב שבו נשיות מזוהה עם טיפול ולכן נשים מראש מוותרות על תחרותיות ואסרטיביות. במצב כזה נשים ניגשות למשא ומתן על מקום עבודתן מעמדה נחותה, מתנצלת ומוקירת תודה על שבכלל מסכימים להעסיק אותן". אמרה ד"ר עמליה סער, ראש החוג לאנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, שערכה את המחקר.

במשך עשור ביצעה ד"ר סער תצפיות משתתפות וראיונות עומק עם כמאה נשים ישראליות אשר השתתפו בקורסים להעצמה כלכלית, במטרה לבדוק כיצד ניתן להעלות את יכולת ההשתכרות שלהן. במהלך המחקר התברר כי הנשים, למרות רצונן להשתכר ולהרוויח כסף, מפחדות להעמיד דרישות כספיות, ויותר מכך - מפחדות ולא מעוניינות להיות המפרנסות העיקריות.

לדבריה של החוקרת, התנהגות זו נובעת מתהליכי סוציאליזציה. "תפקידה הטבעי של האישה אינו להיות המטפלת, אך החוזה המגדרי שנוצר כאן מכתיב שהאחריות הראשונית של הנשים היא טיפול וקיום הבית, ושל הגברים - פרנסה. במציאות הזאת הנשים מתעלות את החרדות שלהן לשלום הילדים והבית, לעומת החרדות המרכזיות של הגברים שהן כלכליות.

שוק העבודה הוא שוק תובעני וכשפרנסת הבית הופכת להיות אחריות משנית נוצר חוסר מוטיבציה מראש. האישה מוכנה רגשית לכך שפרנסת המשפחה היא לא על כתפיה, וגם אם היא שותפה פעילה בפרנסה, הרי שהיא המפרנסת המשנית ולא הראשית. בניגוד לגבר שרואה במטרה להרוויח 15,000 שקל תמריץ – האישה תראה בזה משהו מבהיל", אמרה ד"ר סער.

לדבריה, את העובדה כי אין שום דבר "טבעי" בכך שהתפקיד הנשי הוא תפקיד טיפולי אפשר לראות בקרב מהגרי ומהגרות העבודה: מהגרות עבודה עוזבות את ילדיהם, לעיתים לשנים רבות, מתוך הבנה שתפקידן המרכזי בסיטואציה שנוצרה הוא לפרנס את ילדיהן. במקביל, מהגרי עבודה רבים בישראל עובדים כמטפלים – כלומר אין בטיפול שום דבר "נשי", מלבד המוסכמות החברתיות.

ממצא נוסף שעלה במחקר הוא הנטייה של נשים "לתרום" למקום העבודה. מה שנחשב להגדלת ראש עבור גברים, נשים יבצעו ללא שאיפה לקבלת קרדיט, וגם במקרה זה במקום לדרוש תמורה הולמת, הנשים מעדיפות להגדיר את מאמציהן כתרומה למקום העבודה או עשייה מתוך אהבה. "התנהגות זו פוגעת בסיכויי הקידום של נשים משום שמנהל שצריך להחליט את מי לקדם לא יזכור חסד לאישה ש'תרמה' את ימי השישי שלה במשך חודש למשרד, אבל כן יזכור את הגבר שדאג לקבל עבור זה קרדיט", אומרת החוקרת.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    "מחקר" מגמטי כל הנשים השתתפו בקורסים להעצמה נשית!!!!!! (ל"ת)
    יהודית 29/03/2015 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הפסקתי להיות פרייארית . אין כלום חינם (ל"ת)
    לא אני 29/03/2015 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוסי בן -משה 29/03/2015 12:45
    הגב לתגובה זו
    ברור מהכתבה ומהמציאות היומיומית, שישנו רצון של נשים רבות, לחיות ע"ח מפרנס. בין אם הסיבה לרצון הנשים היא חברתית או מבנה נפשי, הדבר אינו חשוב. כעובדה נתונה, ממצאי המחקר, נשים רוצות לחיות ע"ח אחר. אני רק אגיד, שרוצנן זה מפרנס ומכנמיס ה ון להרבה אחרים שלא פעם, כדי להמשיך ולהרוויח, מעודדים אותן לשגות.
דודי סלטון
צילום: לילך ברעם

מורי ארקין ומגדל משקיעים בפתרון למניעת שפיכה מוקדמת אצל גברים

חברת ויריליטי מדיקל המייצרת מדבקה לגירוי חשמלי כדי לעכב את השפיכה, גייסה 10 מיליון דולר. החברה רוצה לגייס עד 40 מיליון דולר
משה כסיף |
נושאים בכתבה רפואה
ויריליטי מדיקל רוצה לסייע לגברים ונשים ליהנות יותר במהלך קיום קשר אינטימי. כ-25% מהגברים בעולם מגיעים לשפיכה מוקדמת כך שהצדדים עשויים לא להגיע להנאה מינית מספקת לפני השפיכה. הפתרון של החברה הוא מדבקה אשר מייצרת גירוי חשמלי ומעכבת את השפיכה. לדברי החברה, לפתרון יש יתרונות בהשוואה לטיפולים תרופתיים, שעלולים לגרום לתופעות לוואי. המדבקה עמדה בהצלחה בניסויים קליניים, וקיבלה אישור FDA לשיווק בארצות הברית וכן אישור CE לשיווק המוצר באירופה. המשקיעים הם חברת הביטוח 'מגדל ביטוח 1.43% ' אשר השקיעה 8 מיליון דולר, וקבוצת ארקין, שהשקיעה 2 מיליון דולר, והינה המשקיע המרכזי בחברה. שותפות אלמדה ונצ'רס אלמדה יהש 0% , שותפות מו"פ המשקיעה בחברות בתחומי הבריאות הדיגיטלית, המכשור הרפואי וה-Bio-convergence, השקיעה בויריליטי 1.5 מיליון דולר במסגרת סבב הגיוס האחרון, ומחזיקה ב-5.6% מהחברה בדילול מלא. היקף השוק העולמי הרפואי לטיפול בשפיכה מוקדמת מוערך כיום ב-2.9 מיליארד דולר וצפוי לצמוח בקצב צמיחה שנתי של 9%, להיקף שנתי של כ-3.5 מיליארד דולר בשנת 2026. האסטרטגיה של ויריליטי באירופה ובארה"ב מתמקדת במכירת המוצר בפלטפורמת אונליין ישירה לצרכן, ובהמשך דרך רשתות דראגסטור. ויריליטי הוקמה על ידי טל גולן, מהנדס ביו רפואה. ויריליטי מפתחת מוצרים שאינם תרופתיים לשיפור איכות בריאות המין  (Sexual wellbeing) של נשים וגברים. המוצרים מבוססים על  טכנולוגיית EMS (Electrical Muscle Stimulation). בחברה מועסקים כיום 9 עובדים.