מאקרו כלכלה

מאחורי המספרים של משרד האוצר - גירעון חשבונאי נמוך שבכלל נמחק ונעלם בנטרול הקורונה; ותודה להייטק

גביית שיא במסים מעידה כי הכלכלה שלנו במצב טוב - הציבור משתכר יותר ומבזבז יותר
נתנאל אריאל | (13)
נושאים בכתבה תקציב המדינה

הנתונים שפרסם אתמול החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג היו מצוינים. נתוני ההכנסות, ההוצאות והגירעון לחודש יולי הפתיעו לטובה. אם מניית ישראל הייתה נסחרת בבורסה - היא הייתה מזנקת אתמול עם הדיווח.

נתחיל בגירעון – 0.8 מיליארד שקל בלבד בחודש יולי, לעומת כ-10 מיליארד שקל בחודש יוני. הגירעון מבטא את הפער בין הכנסות המדינה לבין ההוצאות שלה, ומדובר בעצם על פער נמוך בכל קנה מידה – רק 0.8 מיליארד שקל, כאשר מתחילת השנה הגירעון עומד על 44.4 מיליארד שקל וב-12 החודשים האחרונים הגירעון מסתכם ב-133.2 מיליארד שקל. הגירעון בשנה האחרונה עומד על 9.3% והוא במגמת ירידה.

הכלכלה שלנו במצב טוב ורואים את זה בעיקר בגבייה ממסים. יולי היה חודש שיא בגביית מסים – 35.8 מיליארד שקל. המסים  מבטאים את הכנסות המדינה והעלייה בהן נרשמה  לאורך כל הקו – מסי חברות, מסי נדל"ן, מסים משוק ההון.

שני פרמטרים מעידים על שיפור גורף במשק – המסים על השכר עלו ומהע"מ עלה. אם המס על השכר עלה זה אומר בצורה ברורה שאנשים (כמכלול) מרוויחים יותר. זה טוב למשק – אנשים שמשתכרים יותר גם מוציאים יותר וגם חוסכים יותר. עלייה במע"מ מבטא בצורה ברורה עלייה בהיקף העסקאות.  

אבל החגיגה הגדולה במסים מיוחסת להייטק. הנפקות בוול סטריט בהיקף עצום, לצד מימושי אופציות של בעלי מניות ועובדים הביאו לשיא בגביית מסים. כבר כתבנו כאן שהשנה הזאת הולכת להיות נהדרת מבחינת ההייטק הישראלי וזה ישפיע על הכלכלה הישראלית, וזה בלט בחודש שעבר.

>>> רק אל תפריעו להייטק

בפועל, מבחינת התקציב השוטף, ישראל סיימה את יולי בעודף ולא בגירעון. למה הכוונה? במסגרת התקציב השנתי וההוצאות בפועל של הממשלה יש סעיפים נפרדים שקשורים לתמיכה בעקבות ובגלל משבר הקורונה. אלמלא הסעיפים האלו, היה בחודש יולי עודף של 1.8 מיליארד שקל.

ההסתכלות על תקציבים נקיים מאירועים חד פעמיים היא חשובה, כי היא מנטרלת בעצם חריגים שלא יחזרו בהמשך (אז נכון הקורונה עוד תמשיך להעיב על התקציב, ועדיין בראייה מלמעלה - מדובר באירוע שמתישהו ייפסק והתקציב בגינו יתאפס). זה בדיוק כמו שחברות שנסחרות בוול סטריט מדווחות את הדיווח החשבונאי שלוקח בחשבונאות את כל ההוצאות אבל במקביל מדווחות על התוצאות הלא חשבונאיות (הכלכליות) שנקראות Non Gaap ושם הן מנטרלות את כל הסעיפים החריגים כדי לספק לקוראים את תמונת המצב הנכונה יותר לצורך הבנת העסק.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אז אם אתם רוצים לדעת מה מצב "העסק" שנקרא מדינת ישראל תנכו את ההוצאות החד פעמיות ותגלו שאנחנו בעודף של 1.8 מיליארד שקל. כשלקוחים את הקורונה בחשבון אנחנו כאמור בגירעון של 0.8 מיליארד שקל.

 

הזינוק במסים – עלייה של 26% ביחס לשנה שעברה ו-19% ביחס ל-2019

גביית מסים בסך 35.8 מיליארד שקל היא כאמור שיא והיא מבטאת עלייה של 26% ביחס לשנה שעברה ו-19% ביחס ל-2019. אז ביחס ל-2020 אפשר להגיד – "נו טוב, הייתה קורונה". אבל ביחס ל-2019 אין תירוצים – זו עלייה אמיתית.

המסים הישירים הסתכמו ביולי ב-19.7 מיליארד שקל לעומת 14.6 מיליארד שקל ביולי 2020. גביית המסים עלתה ב-33% לעומת יולי 2020 ולעומת יולי 2019. מס הכנסה מעצמאים ומחברות (ברוטו) ביולי הסתכם ב-8.6 מיליארד שקל, לעומת 6 מיליארד אשתקד – עלייה של 40%. לעומת 2019 מדובר בעלייה גבוה יותר. חלק ממיסוי ההייטק נמצא בסעיפים האלו.

הגביה מניכויים הסתכמה ביולי ב-11.2 מיליארד שקל, לעומת 9.7 מיליארד בחודש המקביל אשתקד וכ-9.4 מיליארד בחודש המקביל ב-2019.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    חז 10/08/2021 10:25
    הגב לתגובה זו
    חלקנו 400 מליון לקציני צהל עכשיו מהחונטה תחלק עוד 400 ! ...אף שקל לחיילי חובה אין כסף הקצבאות זקנה אף שקל לנכים
  • 9.
    אזרחית 09/08/2021 15:15
    הגב לתגובה זו
    השקיעו בתחבורה ציבורית, במערכת הבריאות, בהבאת מערכת החינוך למאה ה-21, וכן, זאת לא בושה גם להוריד מיסים. זאת אופציה אתם יודעים..
  • 8.
    אז למה הבורסה יורדת קבוע? (ל"ת)
    הכל דבש 09/08/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נתניהו הוחלף ופתאום אין גירעון. מעניין... (ל"ת)
    שטיפת מוח 09/08/2021 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בני 09/08/2021 10:42
    הגב לתגובה זו
    כל מה שטוב הביא ביבי. עם של דיבלים , רוב אלה שכותבים בעד ביבי הם בעלי השכר הנמוך ביותר במשק , תשאלו מה ביבי תרם להצלחתכם.
  • נ.ש. 09/08/2021 14:16
    הגב לתגובה זו
    ונתנו גובים לחברים עד שהמדינה כמעט קרסה. בגלל זה בישראל עד היום המסים גבוהים כדי לממן את העלוקות שיושבות על השיבר . בסובסדיות לחקלאות ועד סגירת המשק לאנשי שלומם כדי שהם יתרנסו ואחרים יחנקו. וכן מי שעוד קצת נלחם בזה זה ביבי והוא שחרר הרבה מהרוע הזה החוצה. וכנראה את ילד ולא זוכר שעד לפני שני עשורים כל ערב חג היו שביתות של ההסתדרות מוסד הפאר של מפאי. נ.ב. סביר להניח מרוויח יותר ממך
  • 5.
    אמנון 09/08/2021 09:27
    הגב לתגובה זו
    במשך עשרות שנים לא משקעים במערעת הסעת המונים לאיזורי התעסוקה כמו שעושים בערים גדולות בעולם. ובעצם מסכלים על השקעה בעתיד של המדינה! אבל כסף ל 4 מערכות בחירות יש וכסף לשרים בלי תיק יש וכסף לפנסיות תקציביות יש.
  • 4.
    שאלתוני 09/08/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    מה קרה שפתאום הכל מתנהל טוב ואין בעיות הרי לא השתנה כלום מהתהליכים הקודמים רק אז הכל היה שחור והיום הכל לבן לך ותבין איך אפשר ליפייף למעשה את אותה כלה
  • 3.
    וכל הכבוד לבנימין נתניהו שהביא את המדינה למצב הזה. 09/08/2021 08:47
    הגב לתגובה זו
    וכל הכבוד לבנימין נתניהו שהביא את המדינה למצב הזה.
  • 2.
    אנונימי 09/08/2021 08:46
    הגב לתגובה זו
    ממשלה מחורבנט התחייבה להעביר מיליארדים לתנועה האיסלאמית
  • 8 09/08/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    חל״ת אינסופי שהביא גירעון של מאות מליארדים. יחד עם חגיגה של סגרים של המגלומן ש״הציל אותנו משואה״.
  • מאיר 09/08/2021 12:37
    טיפש
  • 1.
    יוני 09/08/2021 07:59
    הגב לתגובה זו
    המדינה שלנו התעשרה מהקורונה, ההדפסת כסף בארצות הברית הקימה פה עשרות חברות של מיליארדים, שמשלמות מיסים בארץ כל חודש.למרות זאת משרד האוצר עושק את האזרחים, גובה קנסות במיליונים אם לא מיליארדים מאנשים שנקלעו לקשיים בקורונה על ידי עיקולים מקוונים בלחיצת כפתור!!!משרד האוצר צריך לבטל קנסות מע"מ ומס הכנסה ולבטל ריביות על פריסות תשלומים . במקום זה מע"מ גובה על איחור בשבועיים 2000 ש"ח , יותר גרוע מכל מקום בעולם!!
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מחאה פרו פלסטינית
צילום: טוויטר

חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?

איך החברות הישראליות יכולות להתמודד מול החרם והאם הוא כל כך משפיע? 

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה חרם יצואנים

מהאופן בו היצואניות הישראליות מתנהלות, רובן בעלות חשיפה נמוכה מאד לחרמות אירופאיות. חלק מהיצואניות הישראליות עובדות בתצורת OEM. חלקן חברות בנות של חברות בינלאומיות. חלקן עובדות בתצורת White Label. מעטות מאד מוכרות לצרכן הסופי, זאת כנראה גם כתוצאה מההבנה ההיסטורית שיש להתחמק מחרמות שבאות אלינו כגלים לאורך השנים, ע"פ עצימות הסכסוך מול הפלסטינאים.

האירופאים, כמו גם מדינות אחרות, יודעים גם יפה מאד להתעלם ולעצום עין כאשר הם ממש זקוקים לתוצרת הישראלית. רואים זאת לא רק בתעשיות הביטחוניות אלא אפילו ביצוא האבוקדו. הסחורה הישראלית מהווה כ-20% מסך המכירות של הפרי באיחוד האירופי והמכירות עוד גדלו בזמן המלחמה. דוגמא דרמטית בהרבה קיבלנו מחתימת ההסכם בסך 35 מיליארדי דולרים עם הגז הישראלי למצרים. המצרים היו מוכנים להיות מהראשונים להחרים אותנו לו רק יכלו.

מעבר לעניין "הפסיכולוגי" כאשר חלק מהישראלים והמדיה לוקחים קשה את עמדת "הילד הדחוי של הכיתה", אותה אי נעימות שאנו חשים על כך שלא אוהבים אותנו בעולם או אפילו שונאים אותנו, השאלה היא ברמה הפרקטית כיצד זה בא לידי ביטוי עיסקי ועד כמה מזה באמת משפיע על חיינו, על חוסננו ועוצמתנו כאומה?

 

ארבעה סוגי חרמות

אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר כלכלי שניסה לאמוד את ממדי הבעיה. למעשה האמידה הזו היא על גבול הבלתי אפשרי כי לעיתים נדירות ניתן לדעת מי לא עשה איתנו עסקים מסיבות אנטי-ישראליות או אנטישמיות. ואין מדובר רק החל מה-7 לאוקטובר אלא מאז ומעולם.

חרמות על ישראל מתחלקות לדעתי בעיקר ע"פ ארבעת הנושאים הבאים, לפי סדר חשיבותם: חרם ביטחוני, חרם כלכלי/עסקי, חרם אקדמי, חרם תרבותי.