מי הזיז את הפנסיה שלי?

התפרצות הקורונה במדינות רבות בעולם פוגעת כמובן בכלכלה הגלובלית, פגיעה שתורגמה לירידות חדות בשוקי ההון בעולם. אז מה באמת קרה ומה אפשר לעשות עכשיו?
תמיר פלג | (3)

התפרצות הקורונה במדינות רבות בעולם פוגעת כמובן בכלכלה הגלובלית, פגיעה שתורגמה לירידות חדות בשוקי ההון בעולם. אז מה באמת קרה ומה אפשר לעשות עכשיו?

המרכיבים העיקריים כידוע לכולם בחיסכון לטווח ארוך הם מניות, האג"ח לסוגיו השונים והשקעות אלטרנטיביות. התחרות העזה בתעשיית המכשירים הפיננסים והפנסיוניים והמרדף אחר התשואות הביאו מנהלים רבים לבחור ולהגדיל את היקף החשיפה לאפיקי סיכון בתיקי ההשקעות.

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, משקיעים החלו לחשוש מפגיעה כלכלית וניסו לצמצם את האחזקות שלהם. אולם, התברר שהדלת שהייתה מאד רחבה בכניסה הפכה להיות פשפש צר וקטן ביציאה. מכיוון שהנזילות כאמור נמוכה מאד, מתקשים מנהלי ההשקעות למצוא קונים, והתוצאה הייתה התרסקות מחירים של מניות ואג"ח קונצרניות. גל הירידות פגע בכלל המכשירים הפיננסיים והפנסיוניים שהביאו לגל פדיונות גדול שהעצים עוד יותר את בעיית הנזילות.

כמובן, שבמידה והמצב ימשיך להיות שכזה, ניירות ערך עלולים למצוא עצמם במחירים נמוכים בהרבה ואצל חלק לא מבוטל מהם ללא הצדקה כלכלית.

ומה עושים מנהלי ההשקעות?

פשוט. אין להם ברירה אלא למכור את מה שאפשר גם במחירים לא כלכליים ואפילו סוריאליסטיים.

אין ספק שישנה פגיעה עסקית ובעיקר בענפי התעופה, האנרגיה והתיירות. את עוצמת הפגיעה קשה מאד לאמוד כרגע. הבנקים המרכזיים החלו לקחת חלק בניסיונות למזער את הנזקים והחלו להוריד את הריביות תוך הזרמת כספים ונזילות לשווקים על מנת לתת לחברות יכולת להשיג מקורות מימון.

כמו בעבר, גם באירוע הנוכחי נוצרו הזדמנויות (בהנחה ואנחנו לא נמצאים במדרון חלקלק ולתרחיש אימים!). קשה מאד לתזמן את היציאה מהשוק ומנגד גם את החזרה אליו.

אז מה אנחנו יכולים לעשות עכשיו?

ראשית כדאי ורצוי לבדוק באיזה מסלול השקעה אנו נמצאים. נכון להיום, ישנו מודל חכם המכונה גם בשם המודל הצ'יליאני וזאת על פי רעיון שיושם לראשונה בצ'ילה.

המודל הצ'יליאני מבטא תפיסת עולם לפיה החוסך הפנסיוני אינו מתמצא בניהול השקעות וניהול סיכונים ולכן יש לעזור לו. המודל קובע כי בגיל צעיר ישנה העדפה להיחשף בשיעורים גדולים יותר לנכסי סיכון על מנת להשיא תשואה גבוהה יותר לאורך זמן כשמנגד, חוסך מבוגר צריך להיחשף בשיעורים נמוכים יותר לנכסי סיכון שכן, הוא צפוי להיות פגיע יותר לשוק תנודתי ולזעזועים בשוקי ההון.

כל עוד חוסך לא בחר להצטרף למסלול ספציפי, אזי ישולב באופן אוטומטי למסלול תלוי גיל. יחד עם זאת, יכולים חוסכים המודעים לסיכון לבחור את מסלול ההשקעה שלהם ולהגדיל או להקטין את רמת הסיכון של מסלול ההשקעה. ישנם גם מסלולים אחרים שאינם קשורים למודל זה, כגון מסלולים מתמחים באפיק השקעה כלשהו כגון מסלול השקעה שמשקיע את רוב כספים המושקעים בו במניות או לחילופין שרוב הכספים מושקעים באגרות חוב של המדינה.

השלב הבא: מה הכי מתאים לנו?

לאחר שבדקנו את מסלול ההשקעה שלנו, אנו צריכים לשאול את עצמינו מה הכי מתאים למאפיינים שלנו ולצרכים שלנו שכן, לכל אחד יש את המאפיינים האינדיבידואליים שלו. ישנם מסלולים סולידיים יותר שניתן לעבור אליהם. מסלולים אלה מיועדים בעיקרם למשקיעים ותיקים העומדים לקראת פרישה לגמלאות ונותרו להם שנות הפקדה מעטות או לחילופין למשקיעים שסבורים שהזעזועים בשוקי ההון צפויים להמשך ומעוניינים להוריד את התנודתיות של החסכונות הפנסיוניים שלהם. מדובר במסלולים כדוגמת מסלול לגילאי 60+ על פי המודל הצ'יליאני או מסלולים מתמחים אחרים שחשופים פחות לאפיקי סיכון כגון מניות ואג"ח קונצרני.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מנגד, ישנם מסלולים נועזים יותר שניתן לעבור אליהם. מסלולים אלה מיועדים בעיקרם למשקיעים צעירים שאינם לקראת פרישה לגמלאות ונותרו להם שנות הפקדה רבות או לחילופין למשקיעים שסבורים שהזעזועים בשוקי ההון מהווים הזדמנות כרגע כדוגמת מסלול "עד גיל 50" על פי המודל הצ'יליאני או מסלולים מתמחים אחרים שחשופים יותר לאפיקי סיכון כגון מניות ואג"ח קונצרני.

נכון לכתיבת שורות אלו, רוב כספי החוסכים נמצאים במסלולים כלליים שנעים בין משקיעים סולידיים ומשקיעים נועזים. מסלולים אלו מתאימים למשקיעים המעוניינים להשקיע בתיק מאוזן המאפשר למנהלי ההשקעות לבצע את הקצאת הנכסים (asset allocation) בין אפיקי ההשקעה השונים וזאת בהתאם למדיניות ההשקעות הצפויה של המסלול שניתן לראותה בדיווחים הנשלחים למשקיעים וכן באתר האינטרנט של החברות המנהלות. חשוב לציין כי כל משקיע יכול לבחור בצורה אקטיבית את המסלול המתאים לו. משקיע ותיק יכול להצטרף בצורה אקטיבית למסלול המיועד למשקיעים צעירים ולהיפך.

לא לשכוח להתמקח על דמי הניהול

העברת מסלולים מחויבת להתבצע תוך 3 ימי עסקים ומתבצעת לאחר מילוי טפסים רלוונטיים שניתן להשיגם באתרי האינטרנט של החברות המנהלות.

דבר נוסף שחשוב לזכור, הוא בעוד שתוחלת הרווח העתידית אינה ידועה לנו, את דמי הניהול נשלם בכל מקרה ללא כל תלות ברווחים או בהפסדים של ניהול ההשקעות. אזי ניתן ואף רצוי להתמקח על גובה דמי הניהול ובכך להגדיל את החיסכון שיתורגם בעתיד לגובה הקצבה בעת הפרישה. נכון להיום, קיימת תקרה לדמי ניהול שניתן לגבות במכשירים הפנסיוניים:

  1. בקרן פנסיה ניתן לגבות עד לשיעור של 0.5% מהצבירה – מסכום החיסכון שיש לנו כרגע ובנוסף דמי ניהול מהפקדה בשיעור של 6% (מסכום ההפקדה כל חודש).
  2. בביטוחי מנהלים ובקופות גמל ניתן לגבות עד לשיעור של 1.05% מהצבירה – מסכום החיסכון שיש לנו כרגע ובנוסף דמי ניהול מהפקדה בשיעור של 4% (מסכום ההפקדה כל חודש).
  3. בקרן השתלמות ניתן לגבות דמי ניהול בשיעור של עד 2%.

ניתן לבדוק את דמי הניהול האישיים של כל אחד ואחת מאתנו במספר אופנים:

באזור האישי של החברה המנהלת, בדוח הרבעוני או השנתי שנשלח אלינו או ביצירת קשר טלפוני עם החברה המנהלת. מדובר בשיחת טלפון שיכולה לחסוך עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

בנגמין גראהם, כלכלן אמריקאי שאחד מתלמידיו היה וורן באפט, טען בעבר כי השקעה היא פעולה אשר מתוך ניתוח יסודי מבטיחה ביטחון כספי ותשואה משביעת רצון. פעולות שאינן מתאימות לדרישות אלו הן ספקולטיביות.

 

הכותב הינו תמיר פלג, מנכ"ל מחר - חברה לניהול קופות גמל בע"מ

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רוצה לדעת מה הכותב עושה !!!! (ל"ת)
    יקי 19/03/2020 11:51
    הגב לתגובה זו
  • הקורא רועי 22/03/2020 10:31
    הגב לתגובה זו
    א. כתוב בסוף הכתבה. מנכל של קופות גמל מפעליות. ב. כדאי לקרוא.
  • 1.
    שוק יורד 18/03/2020 15:22
    הגב לתגובה זו
    אנחנו בשוק יורד שעשוי לקחת זמן רב ולמחוק את הפנסיות. כל השאר סיפורים של אנטרסנטים
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מחאה פרו פלסטינית
צילום: טוויטר

חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?

איך החברות הישראליות יכולות להתמודד מול החרם והאם הוא כל כך משפיע? 

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה חרם יצואנים

מהאופן בו היצואניות הישראליות מתנהלות, רובן בעלות חשיפה נמוכה מאד לחרמות אירופאיות. חלק מהיצואניות הישראליות עובדות בתצורת OEM. חלקן חברות בנות של חברות בינלאומיות. חלקן עובדות בתצורת White Label. מעטות מאד מוכרות לצרכן הסופי, זאת כנראה גם כתוצאה מההבנה ההיסטורית שיש להתחמק מחרמות שבאות אלינו כגלים לאורך השנים, ע"פ עצימות הסכסוך מול הפלסטינאים.

האירופאים, כמו גם מדינות אחרות, יודעים גם יפה מאד להתעלם ולעצום עין כאשר הם ממש זקוקים לתוצרת הישראלית. רואים זאת לא רק בתעשיות הביטחוניות אלא אפילו ביצוא האבוקדו. הסחורה הישראלית מהווה כ-20% מסך המכירות של הפרי באיחוד האירופי והמכירות עוד גדלו בזמן המלחמה. דוגמא דרמטית בהרבה קיבלנו מחתימת ההסכם בסך 35 מיליארדי דולרים עם הגז הישראלי למצרים. המצרים היו מוכנים להיות מהראשונים להחרים אותנו לו רק יכלו.

מעבר לעניין "הפסיכולוגי" כאשר חלק מהישראלים והמדיה לוקחים קשה את עמדת "הילד הדחוי של הכיתה", אותה אי נעימות שאנו חשים על כך שלא אוהבים אותנו בעולם או אפילו שונאים אותנו, השאלה היא ברמה הפרקטית כיצד זה בא לידי ביטוי עיסקי ועד כמה מזה באמת משפיע על חיינו, על חוסננו ועוצמתנו כאומה?

 

ארבעה סוגי חרמות

אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר כלכלי שניסה לאמוד את ממדי הבעיה. למעשה האמידה הזו היא על גבול הבלתי אפשרי כי לעיתים נדירות ניתן לדעת מי לא עשה איתנו עסקים מסיבות אנטי-ישראליות או אנטישמיות. ואין מדובר רק החל מה-7 לאוקטובר אלא מאז ומעולם.

חרמות על ישראל מתחלקות לדעתי בעיקר ע"פ ארבעת הנושאים הבאים, לפי סדר חשיבותם: חרם ביטחוני, חרם כלכלי/עסקי, חרם אקדמי, חרם תרבותי.