אביחי שניראביחי שניר

אם הריבית תרד, המניות יעלו, ואם הריבית תהיה ללא שינוי המניות...

למה אנשים חכמים חושבים שהריבית צריכה לרדת, איך זה קשור למחירי המניות, והאם המפולת בשווקים בפתח?
אביחי שניר | (21)
נושאים בכתבה ריבית

בהחלטת הריבית האחרונה, הוועדה המוניטרית החליטה להשאיר את הריבית המוניטרית ללא שינוי, 0.25%. מה שהפתיע אותי, הייתה העובדה שאי-שינוי הריבית הפתיעה רבים וטובים. על פי הפרסומים, מרבית החזאים בשוק העריכו שהריבית עומדת לרדת. יותר מזה, יום לפני הודעת הריבית שוחחתי עם ידיד שמנהל חברת השקעות מכובדת, והוא העריך שעד סוף 2020, ריבית בנק ישראל תהיה שלילית.

מכיוון שאני מאוד מעריך את האנשים שחושבים שהריבית עומדת לרדת, ניסיתי לחשוב למה הם צודקים. בתואר הראשון לימדו אותי שהריבית צריכה לרדת כאשר המשק נכנס לתקופה של האטה, ויש צורך לתמרץ אנשים להוציא כסף, בין היתר על ידי הורדת הריבית. אבל כשבדקתי את התחזיות של בנק ישראל, ראיתי שהבנק (וגם כל שאר החזאים), צופים צמיחה של סביב ה- 3% בשנה-שנתיים הקרובות.

זאת אומנם לא צמיחה מאד מהירה בשביל המשק הישראלי, אבל לפי כל הערכות, זה קצב הצמיחה הפוטנציאלי של המשק בשנים הקרובות. לכן היכולת של בנק ישראל לתמרץ את המשק בעזרת הריבית שואפת לאפס.

אז אם הצמיחה לא מצדיקה ירידה בריבית, ניסיתי לבדוק האם האינפלציה כן. על פי החוק, בנק ישראל מחויב לשמור את האינפלציה השנתית בין 1% ל- 3%. בפועל, אבל, הפעם האחרונה שבה הבנק עמד ביעד הייתה ב-2013. מאז, כל שנה האינפלציה נמצאת מתחת ליעד, וזה למרות העובדה שהריבית הייתה 0.1% מאז אמצע 2015.

השנה, למרות שהריבית עלתה בסוף השנה שעברה ל-0.25%, האינפלציה דווקא נמצאת בינתיים בגבול התחתון. כך שגם בלי לשנות את הריבית, בהחלט ייתכן שבנק ישראל יצליח לסיים את השנה עם אינפלציה של אחוז או קצת מתחת, מה שבהחלט יחשב כתוצאה סבירה. אז גם האינפלציה לא מהווה סיבה שבגללה בנק ישראל צריך להוריד את הריבית.

אפשרות אחרת היא שער השקל-דולר. מתחילת השנה השקל התחזק בכשבעה אחוזים, וייתכן שיש מי שחושב שהורדה של הריבית תגרום לתנועה של דולרים החוצה מישראל, מה שיביא להיחלשות של השקל. אבל השקל מתחזק בגלל סיבות שלריבית יש רק השפעה שולית עליהן, כמו הכניסה של גז ממאגרים בחופי הארץ, מה שמפחית את הצורך לייבא אנרגיה מחו"ל, והעובדה שהממשלה לא מתפקדת ולכן יש דחייה בתזמון של עסקאות ממשלתיות מול חו"ל. לכן ירידה בריבית לא תועיל. היא רק תפגע עוד יותר בחוסכים, מה שבסופו של דבר, פוגע גם בהשקעות במשק.

אז למה בכל זאת יש ציפייה שהריבית תרד? לדעתי, זה נובע מהעובדה שמאחר שהמשבר של 2008 החל בגלל קריסה של גופים פיננסיים, יש אמונה שהדרך להימנע מהמשבר הבא היא לוודא שהגופים הפיננסיים מתפקדים כשורה. אחת הדרכים שבהם עושים את זה, היא בעזרת התבוננות על שוק ההון – כששוק ההון עולה, רואים את זה כסימן שהכסף זורם למערכת הפיננסית, וזה סימן טוב ליציבות. הבעיה היא שאם מסתכלים על מה עשה מדד ת"א 100 (כיום ת"א 125) מאז 2008 ועד היום, רואים שהוא עלה בכ- 15% בשנה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

באותה תקופה, התוצר עלה רק בכ-3.5% בשנה. וכשהבורסה עולה כל-כך הרבה יותר מהר מהמשק, זה דווקא לא סימן טוב ליציבות, כי מה שאמור להסביר את מחירי המניות זה הציפיות של המשקיעים לגבי ההכנסות העתידיות של החברות.

מה שכן מצדיק את העלייה המהירה של המדדים היא הריבית הנמוכה, כי כשהריבית נשארת נמוכה במשך זמן רב, אפשר להתייחס גם להכנסות בעוד 10 או 20 שנים כמעט כמו להכנסות נוכחיות. לכן, המסקנה שלי היא שמה שגורם לכל כך הרבה אנשים חכמים להאמין שהריבית עומדת לרדת זאת ההבנה שאם הריבית לא תרד, שוק ההון יהיה חייב בסוף ליפול.

כנראה שהחזאים מאמינים שהפחד הזה הוא מספיק חזק בשביל לגרום לבנק ישראל להוריד את הריבית, אולי עד לרמה שלילית, גם אם לפי כל שאר הגורמים היא צריכה להישאר במקום, או אפילו קצת לעלות.

 

ד"ר אביחי שניר

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    משה מיציע א 08/12/2019 23:57
    הגב לתגובה זו
    אם הריבית תעלה אז... אם הריבית תרד אז.. אם הריבית ללא שינוי אז... אלא IF - ים שאין מקום בלקיחת החלטות לגבי עתיד הבורסה. אתה נביא? זה די דומה בקריאת קפה, נכון?
  • 17.
    אלי 08/12/2019 10:24
    הגב לתגובה זו
    סקירה מבולבלת, לא אומרת כלום, לא מתאימה לד"ר.
  • 16.
    יצחק 08/12/2019 09:28
    הגב לתגובה זו
    פניה למחבר . העלאת המון נתונים וטרם הגעת למסקנה כל שהי על מנת לייעץ כי נציג של חברת השקעות . יש מצב לקבל הבהרה ?
  • 15.
    התשואות ל 10 שנים בארה"ב עלו ל 1.84, אצלנו פחות מ 1% (ל"ת)
    בחודשים האחרונים 08/12/2019 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    הנגידים מריצים 08/12/2019 08:52
    הגב לתגובה זו
    היום רק מנפחים בלי קשר למציאות.מעשירים את העשירים
  • עמך 08/12/2019 14:22
    הגב לתגובה זו
    מספיק שיש להם מה לאכול והעשירים צריכים להיות עשירים עוד יותר בחסות הבנקים המרכזיים. מעניין למה להרוג את החסכון היה יותר חשוב מלשמור עליו?
  • 13.
    הריבית יורדת העולם זו הסיבה (ל"ת)
    מנה 08/12/2019 08:15
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אורי... . 08/12/2019 00:44
    הגב לתגובה זו
    אחת הבעיות של הדמוקרטיה היא הולכת השולל של הציבור של מרכזי כוח . וזאת היא שהביאה לארה"ב את משבר 2008 איך אפשר להימנע מכך ? אי אפשר בנימין נתניהו פתר בעיות ב 2003 שצרפת ודומיה לא העזו לגעת ראה היום ערך צרפת בשוק הפנסיה
  • 11.
    ייאיר 07/12/2019 23:22
    הגב לתגובה זו
    לקחת את 2008 כבסיס להשוואה מניות מול מדד המחירים זאת הטעיה. כמו לצייר את העיגולים סביב ההחץ.
  • 10.
    מארק 07/12/2019 23:07
    הגב לתגובה זו
    וכבר 5 שנים אני משקיע מאותם סיבות שהיום כבר "כולם" יודעים
  • מנה 08/12/2019 08:17
    הגב לתגובה זו
    הריבית יורדת על פי הריבית באמריקה
  • 9.
    זיל הזול 07/12/2019 22:32
    הגב לתגובה זו
    ברור שהריבית הנמוכה לאורך יותר מידי שנים היא מילכוד רציני שכל ניסיון לצאת ממנו יגרום לנפילות וזעזועים, הסוף של הר השקלים הצומח תהיה קריסת שוק ההון, השאלה כמו תמיד מתי?
  • 8.
    אסי 07/12/2019 21:43
    הגב לתגובה זו
    זו הסיבה
  • 7.
    טל 07/12/2019 19:33
    הגב לתגובה זו
    מעבר לשיעמום של עוד כתבה חסרת מעוף, חשוב להבין שריבית נגזרת מאינפלציה.לכן כרגע אין צורך להורידה.
  • 6.
    שקר העשור 07/12/2019 19:09
    הגב לתגובה זו
    רק לנפח שערי מניות .נכבים ונדלן.ולהרחיב פערים
  • 5.
    מכללה אקדמית בנתניה ? חהחהחה (ל"ת)
    אחד העם 07/12/2019 19:00
    הגב לתגובה זו
  • תגובה שהיא כולה ad huminem (ל"ת)
    עממיקו 08/12/2019 19:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כתבה איכותית (ל"ת)
    איציק 07/12/2019 18:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מראים שהם לא מומחים בכלל. (ל"ת)
    המומחים 07/12/2019 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ״ניתוק אקדמאי״ 07/12/2019 16:52
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל לא עובד אצל בתי ההשקעות והשיקולים שלו הם לא. התשואה בקופג ....ישראל לא יכולה להיות מנותקת מסביבת הריבית השלילית בעולם.אגרות החוב שלה נסחרות במדדים המובילים,והיא לא יכולה להיות עוף חריג .למזלנו הרב אין צורך בהזרמה לשוקים אבל ריבית גבוהה תביא לפה את כל סוחרי העולם שיגיעו לסיבוב כפי שנעשה הדולר
  • 1.
    מבין 07/12/2019 14:50
    הגב לתגובה זו
    שלא תגידו לא ידעתם.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.