לאחר זינוק של 300% בחמש שנים, האם מניית מיקרוסופט יקרה?
מיקרוסופט בשמיים עם עננים; איך המהלך של המנכ"ל נדלה הגדיל את הוודאות בתזרימי המזומנים? לאן הולכת המערכה מול אמזון? והאם עדיין למרות המכפילים הגבוהים עדיין מדובר בהשקעה טובה?
כשמחיר המניה נושק לשיא כל הזמנים, פרסמה מיקרוסופט (סימול: MSFT) בשבוע שעבר את תוצאותיה העסקיות לרבעון הראשון (הפיסקאלי) של 2020. תשואת המניה בשנתיים האחרונות עמדה על כ-75% ובחמש השנים האחרונות על יותר מ-300%.
כאשר כתבתי את מאמרי הראשון בביזפורטל שעסק בנושא מניות ה-FAANG חלק מהתגובות שקיבלתי היו על כך ששכחתי להתייחס לאות M כלומר למיקרוסופט. פרסום התוצאות הרבעוניות הוא סיבה נהדרת לפיצוי במאמר מיוחד. סיבה נפלאה נוספת היא שווי השוק של 1.1 טריליון דולר, מקום שני ומכובד אחרי אפל, ולפני אמזון, גוגל, פייסבוק ונטפליקס שמשתרכת הרחק מאחור.
אז האם התשואה העודפת של מניית מיקרוסופט בשנתיים האחרונות אל מול ממוצע התשואות של מניות ה-FAANG ומול מדד ה-Nasdaq100 היא מוצדקת והאם מדובר בשווי מניה יקר, או שעדיין נותר עוד בשר, ננסה לבחון את הדברים במאמר הזה (בעיקר בהתייחסות השוואתית אל המתחרה הגדולה של מיקרוסופט בתחום מיחשוב הענן – אמזון).
המהלך של נדלה הגדיל את הוודאות בתזרימי המזומנים
רבות כבר נכתב על המהפיכה העסקית שחולל מנכ"ל החברה החל משנת 2014, סאטיה נדלה. המנכ"ל הנכנס שהחליף את סטיב באלמר בתפקיד, הפך את מיקרוסופט לשחקנית השניה בעולם בתחום אספקת שירותים בענן (אחרי אמזון) ושינה את המודל העסקי של תוכנות ה-office השונות למודל של recurring revenues (הכנסות חוזרות) אשר גם הוא משלב בתוכו טכנולוגיות מיחשוב ענן.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המעבר לכיוון של מיחשוב ענן שמאפשר להציע לחברות וארגונים שימוש בתשתיות ותוכנות מחשב על בסיס מנוי חודשי ובלי צורך להשקיע כסף רב מראש ברכישת התוכנות והציוד היה קריאה נכונה של המציאות הכלכלית בשטח. זהו, הלכה למעשה, מימוש חזונו של המנכ"ל נדלה והגשמת השינוי העסקי שהוביל בחברה מרגע כניסתו ועד היום.
עבור מיקרוסופט השינוי הזה הוא כמובן מבורך מאחר והוא מייצר עבורה תזרים גבוה של הכנסות חוזרות בשיעורי רווחיות גולמית גבוהים. עבור המשקיעים, דבר זה מגדיל את הוודאות בתזרימי המזומנים ומקטין את הסיכון התפעולי משמעותית.
שירותי הענן - מנוע צמיחה
התוצאות העסקיות של מיקרוסופט ברבעון הזה מדגימות את המגמה הזאת בצורה מצוינת. ההכנסות מתחום הענן צמחו הכי הרבה לעומת הרבעון המקביל אשתקד משלושת תחומי הפעילות העיקריים ומהווים כמעט שליש מסך ההכנסות. נתון מעודד נוסף הינו המשך העליה בשיעור הרווח הגולמי מתחום פעילות מיחשוב הענן, שהסתכם ב-66% מההכנסות (לעומת 62% ברבעון המקביל אשתקד). שיעור הרווחיות הגבוה הזה, גרר שאלה בשיחת המשקיעים האם יש עוד מקום לשיפור ברווח הגולמי של הפעילות. בהחלט, ענתה מנהלת הכספים של מיקרוסופט...
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
המתחרה העיקרית של מיקרוסופט בתחום מיחשוב הענן היא כמובן אמזון אשר לה יש את נתח השוק הגבוה ביותר – 31% לעומת 18% של מיקרוסופט במקום השני. גם גוגל היא שחקנית משמעותית בתחום (במקום השלישי). מומחים בתחום מיחשוב הענן מאמינים שהזדמנויות הצמיחה הגדולות בתחום זה, יספק פרנסה למרבית החברות המובילות בתחום ואולי מכיוון שכך במיקרוסופט כל כך אופטימיים לגבי היכולת להמשיך ולצמוח בשיעורי דו ספרתיים בהכנסות ולהמשיך ולשפר את שיעור הרווח הגולמי.
האם אמזון תערער?
תגובת המשקיעים לתוצאות העסקיות של מיקרוסופט היתה חיובית בסך הכל אבל יומיים לאחר מכן פורסם כי מיקרוסופט זכתה בחוזה ענק (בהיקף של כ-10 מליארד דולר) מהפנטגון, למיחשוב ענן ושהיא ניצחה בדרך לזכיה את אמזון. ידיעה זו תרמה להמשך המגמה החיובית במניית מיקרוסופט, למרות שאנליסטים מעריכים כי לא מדובר בסוף הסיפור מבחינתה של אמזון ושהיא תערער על הזכיה הזאת בתחילת השבוע הקרוב. מכל מקום הקרב הזה בין שתי הענקיות צפוי להמשיך בשנים הקרובות ולהבטיח רבות עבור המשקיעים.
הגרפים למעלה מספרים את הבדלי התמחור במונחי מכפילי רווח בין מיקרוסופט לאמזון.
בזמן שאמזון צומחת בשיעורים דו ספרתיים גבוהים מדי שנה, שיעור הצמיחה של מיקרוסופט גם הוא דו ספרתי, אבל נמוך משמעותית. ויתכן ואחד הדברים הבודדים שאיכזבו בתוצאות האחרונות של החברה היה שיעור הצמיחה הלא מאוד גבוה (אבל עדיין מאוד מרשים) שהנהלת החברה צופה קדימה. גם כך כאמור תגובת שוק המניות לתוצאות העסקיות היתה חיובית והתעצמה בעקבות הזכיה בהסכם עם הפנטגון.
האם מיקרוסופט נחשבת לחברת צמיחה או לחברת ערך?
בהיקפי הפעילות העצומים של החברה, שיעור צמיחה של 12% בשנה אולי נחשב ללא גבוה מבחינת אחוזים, אבל במספרים אבסולוטיים מדובר בתוספת של כ-11 מליארד דולר להכנסות!!! מיקרוסופט גם מחזירה ערך לבעלי המניות שלה בצורת דיבידנד שנתי (תשואת דיבידנד של כ-1.4%) וביצוע קניה חוזרת של מניות.
היקף התוכנית הזאת עומד כיום על כ-40 מליארד דולר וקצב הרכישות הוא בסביבות מחצית מסכום זה לשנה. בסך הכל מדובר בתשואה של כ-3.4% לבעלי המניות, תשואה לא רעה בכלל כאשר מדובר בחברת טכנולוגיה ובעולם של תשואות כה נמוכות.
שורה תחתונה - השקעה ראויה ומעניינת
מיקרוסופט הציגה תוצאות עסקיות מצוינות והתחזית קדימה אשר נשענת על הכנסות בעלות אופי קבוע, מבטיחה יציבות רבה לחברה. המניה לא זולה בהשוואה למכפיל מדד הנאסד"ק אבל מובילות השוק שלה והעוצמה האדירה של מוצריה לעומת התחרות בהחלט מצדיקים את פרמיית המכפילים בהם היא נסחרת. היציבות והעוצמה הזאת בצוותא עם תשואת דיבידנד וקניה חוזרת של מניות, גבוהה יחסית, הופכים את ההשקעה במניה לאפשרות בהחלט ראויה ומעניינת.
רמי רוזן, אנליסט ומומחה לקשרי משקיעים. עד לאחרונה שימש מנהל תחום קשרי משקיעים באורבוטק. רמי חבר בפורום הישראלי לקשרי משקיעים IIRF
- 9.המניה נראית לי יקרה מדי (ל"ת)רז 11/11/2019 16:17הגב לתגובה זו
- 8.בני 04/11/2019 21:36הגב לתגובה זוחברת ערך בסדר גודל שכזה המצליחה לייצר צמיחה ותשואה לבעלי המניות היא בהחלט עוגן משמעותי בכל תיק השקעות. ניתוח יפה.
- 7.אבנר 04/11/2019 00:00הגב לתגובה זומייקרוסופט חברה מיושנת עם אנשים מיושנים המחיר לא ריאלי
- רועי 18/04/2021 00:20הגב לתגובה זוחולה על התגובות האלה שבסוף מתנפצות לך בפנים. תראה איפה המניה היום.
- 6.באזור 145$ ממליץ להוריד סיכון במנית מייקרוסופט! (ל"ת)rsi 69.10 03/11/2019 18:57הגב לתגובה זו
- 5.גם כמספר 2 בתחום, הציפייה לצמיחה משמעותית (ל"ת)אבי 03/11/2019 17:20הגב לתגובה זו
- 4.אירנה 03/11/2019 17:19הגב לתגובה זוהתגייסות מדהימה של כל החברה לקידום המדיניות החדשה!
- 3.ולחשוב שעד לפני 6-7 שנים היא נחשבה חברה קפואה (ל"ת)דנאל 03/11/2019 13:23הגב לתגובה זו
- 2.דורון 03/11/2019 12:24הגב לתגובה זומעניין מאוד.מאחר ומיחשוב הענן המרכיב הדומיננטי בצמיחת חברות ענק כמו מיקרוסופט גוגל ואמזון מעניין ללמוד על מידת התחרות בתחום.האם התחרות היא על המחיר על האיכות והאם חברות נוספות יכנסו לתחום וישחקו את הרווחים
- 1.גיל 03/11/2019 12:15הגב לתגובה זושכחת לציין מונופול במערכת הפעלה ותוכנות מחשב.למעלה מ85 אחוז מהשוק.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
