לא לכל אחד: אסטרטגיית ההשקעה שמציעה הזדמנות לחוסכים
המומחה הפנסיוני של Bizportal בוחן עד כמה עדיף ניהול השקעות אישי על פני מנהל תיקים. האם ניהול ה-IRA מניב תוצאות טובות יותר?
בשנת 2009 הוצאו תקנות אשר מאפשרות בחלק מהמכשירים הפנסיונים כדוגמת קרן השתלמות, קופת גמל עצמאית נזילה ועוד, לצאת מ"פול" ניהול ההשקעות של הקופה ולנהל את ההשקעות באופן אישי או על ידי מנהל תיקים.
למה מדובר בהזדמנות כה גדולה?
1. מכיוון שחלק מהלקוחות מנהלים תיק מנוהל ממילא, ולכאורה הם יכולים לנהל "תיק מנוהל" תחת הפלטפורמה האטרקטיבית והזולה יותר של קופת גמל.
2. מכיוון שחלק מהלקוחות לא מסכימים עם דרך ניהול ההשקעות של הקופה ומאמינים כי על ידי בנית אסטרטגית השקעות אישית הם יגיעו לתוצאות טובות יותר. השקעה במסגרת קופת IRA כפופה למגבלות השקעה רגולטוריות מקלות הרבה יותר מאשר אילו החלות על קופות מסורתיות; הקלה זו מאפשרת לחוסכי ה-IRA גמישות גבוהה יותר בבניית התיק וכן לקיחת סיכון גבוה יותר מזה הקיים בקופות מסורתיות.
3. הפלטפורמה של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות נהנית מיתרונות מיסויים רבים בניהול כספים שרבים אינם מנצלים. כך לדוגמא רבים שוכחים לקחת בחשבון את הקרנות והקופות הנזילות כאשר הם מסתכלים על רמת הסיכון של הכסף הנזיל שלהם ואינם רואים את התמונה המלאה, מה שגורם לכך שחלוקת הסיכונים שלהם אינה אופטימלית.
ניהול עצמי של כספי חסכון, IRA, נפוץ מאד בעולם כדרך לניהול החיסכון הפנסיוני. לעומת זאת בישראל למרות שהשוק נפתח לאפשרות כזו המגמה היא עדין שולית. במסגרת IRA מנוהלים כיום רק כ-7.5 מיליארד שקל, סכום זניח ביחס לנכסים של כ-440 מיליארד שקל המתנהלים במסגרת קופות הגמל וההשתלמות המסורתיות.
- כשחברת הביטוח לא מצאה את המבוטחת - האם היא יכולה להתנער מתשלום?
- בנקים לונג - ביטוח שורט; האסטרטגיה הזו יכולה להצליח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניתן לייחס את התגובה המנומנמת של השוק למוצר זה לכמה גורמים. ראשית, על מנת לנהל קופת IRA נדרש החוסך לבצע פעולות ביוזמתו (בהנחה ובחר לנהל עצמאית את הקופה) דוגמת מסחר בני"ע, המרות מט"ח והנזלת התיק לפני משיכות, פעולות אשר אינן נדרשות מחוסך בקופה מסורתית.
גורם נוסף וחשוב לא פחות ניתן לייחס לחינוך שוק פיננסי - פנסיוני. פער הידע של החוסך הישראלי הממוצע בתחום הפיננסי, בשילוב עם האתגר שבהבנת משמעות הקשר בין החיסכון הפנסיוני לתחום הפיננסי מהווים חסם משמעותי בצמיחתן של קופות הIRA.
גם בצד היצרנים (חברות הביטוח ובתי ההשקעות) לא ניכרה התלהבות גדולה משיווק קופות IRA על פני הקופות המסורתיות, בעיקר בשל עלויות הניהול והתפעול של קופת גמל בניהול אישי. אלו מחייבות פתיחת חשבון בנק ייעודי לכל חוסך, בדיקות עמידה ברגולציה, בדיקות נזילות וסטנדרט שירות ברמת לקוח בהיקפים גבוהים יותר מאשר בקופות הגמל המסורתיות. בהתאם, העלות הכרוכה בניהול חשבון קופת IRA, גבוהה יותר מאשר זו של לקוח בקופת גמל מסורתית.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
מה המצב בארה"ב?
מחקר שוק שנערך על ידי Investment Company Institute לשנת 2016 בתחום קופות ה-IRA בארה"ב, מציג תמונת שוק שונה לחלוטין מהקיימת בארץ. לפי ממצאי הסקר, יותר משליש ממשקי הבית בארה"ב מחזיקים בחיסכון לגיל פרישה במסגרת קופות IRA. ל-80% מהמחזיקים בקופות בניהול אישי, קיימות בנוסף תכניות חיסכון לפנסיה במעמד שכיר.
מרבית קופות ה-IRA בארה"ב הן במעמד שכיר, והיתר במעמד עצמאי במסגרתו מופקדים כספים אישיים לאחר ניכוי מס הכנסה כאשר החוסך נהנה מפטור ממס בעת המשיכה בגין כספים אילו.
האם ניהול ה-IRA מניב תוצאות טובות יותר?
מכיוון שמדובר על ניהול בו כל אחד יכול לבחור את "הרכב התיק" שלו בקופה, ישנו קושי להשוות את התשואות בין קופות אלו לקופות הגמל המסורתיות. יחד עם זאת, בהחלט ניתן לבדוק האם משקיעי ה-IRA מאמינים באפיקים שונים מאשר האפיקים בקופות הרגילות.
כאן כבר ניתן לראות מגמה ברורה. מניתוח התיק הפיננסי שבוצע על ידי חברת KPI פיננסים בעזרת מערכת COMPASS, של תיק הגמל המסורתי המשוקלל לעומת תיק ה-IRA המשוקלל ניתן ללמוד כי עמיתי ה-IRA נמנים על אוכלוסיית "אוהבי הסיכון" עם חשיפה מנייתית בסך של כ-43% דרך מוצרים סחירים כולל מניות, אופציות וחוזים, תעודות סל, וקרנות נאמנות, וכן כ-26% דרך קרנות גידור והשקעה לא סחירות.
בנוסף, עמיתי ה-IRA בוחרים להיחשף בשיעורים גבוהים למט"ח (63% לעומת 20% בגמל המסורתי) ולשווקים זרים (59% לעומת 33%). באג"ח קונצרני סך החשיפה דומה יחסית. עם זאת, מניתוח התמהיל הפנימי של אפיק זה, ניתן לראות כי משקיעי ה-IRA נוטים להשקעה בחו"ל, עם 68%, לעומת כ-30% בקופות המסורתיות.
באופן טבעי, עמיתי ה-IRA כמעט ואינם מחזיקים באג"ח ממשלתי ובהלוואות לא סחירות, שהינו סגמנט השקעה שצובר תאוצה בשוק המוסדי ובעל זמינות נמוכה למשקיעים בודדים.
** ההשוואה היא לקופות של מתחת ל-50 ובין 50-60 במשוקלל
האם זה מתאים לכל אחד?
התשובה היא כנראה שלא. אמנם, אין ספק שקיים פלח שוק גדול של לקוחות אשר מחוסר מודעות וחוסר נגישות לא מכירים אופציה זו וכתוצאה מכך הם אינם מנצלים את ההזדמנויות אשר מאפשר מוצר ה-IRA.
בנוסף, יש לקחת בחשבון שנכון להיום לא ניתן לנהל את כל המכשירים הפנסיונים תחת פלטפורמה זו ועל כן חלק נכבד מהחסכונות הפנסיונים עדין מנותק מאפשרות זו. בכל מקרה, לכל מי שמתעניין בנושא מומלץ לעיין בתקנות שפורסמו ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו/ או שיווק פיננסי ו /או ייעוץ מס/ ו/ או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ משפטי ו/או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 6.אנונימי 15/11/2018 20:52הגב לתגובה זובעסה. המזל שלי שעליתי עכשיו מ 83 ל 90
- 5.רועי 02/11/2018 14:37הגב לתגובה זובגמל אין בכלל חברה שמאפשרת IRA מציע לבדוק הנתונים..
- Eyal 04/11/2018 15:16הגב לתגובה זותבדוק את השוק, יש הרבה.
- moti 04/11/2018 10:03הגב לתגובה זויש לי קופ"ג בניהול אישי של אי.בי.אי
- 4.נדב 01/11/2018 22:10הגב לתגובה זולא נתקלתי בכזה רמה של ירידה לפרטים בשום ניתוח. נראית אחלה מערכת
- 3.ישראבלוף 01/11/2018 15:30הגב לתגובה זואנחנו נחלוב עמלות כמעט רגילות ואתה תנהל.
- 2.אריק 31/10/2018 12:33הגב לתגובה זובתכנית לפי תיקון 190 עשיתי ניסיון : הכנסתי 250000 לניהול חברה ידועה ועוד 250000 ניהלתי בעצמי ב-IRA. התוצאה אחרי חצי שנה , הם הרוויחו כ-2,000 ש"ח ואני כ-10,000! היום העברתי הכל ל-IRA והתוצאות מדברות.
- תומר 31/10/2018 22:21הגב לתגובה זוא. בחצי שנה לא ניתן לסיק כלום. למזל יש השפעה גדולה מדי. תכה גוף מוסדי מוצלח במשך 4-5 שנים ואז נדבר. ב. מה אחוז המניות בשני התיקים?
- 1.ש 31/10/2018 11:04הגב לתגובה זובעיקרון רוב החוסכים הישראלים רואים קה"ש כמכשיר לשש שנים ולא יותר, מה שמקשה עליהם להגיע לסף המינימיום של צבירה שחברות IRA מסכימות אליו. אולי הקלה ברגולציה (למשל שהחברה בודקת פעם בשנה שהחוסך עומד בתנאים ובשאר הזמן על אחריותו) תוריד את הסף בעניין הזה. לגבי גמל אין כמעט מה לדבר כי הרוב בוחרים בפנסיה- יש הכוונה ברורה מהרגולטור לשם ואין שם IRA.
- יניב 01/11/2018 13:42הגב לתגובה זוממוצע החיסכון בקרנות ההשתלמות הוא כ 8 שנים. יש אוכלוסיה לא מבוטלת של עמיתים ששומרים את הקרנות הנזילות לאורך זמן לטובת שמירת הנזילות גם בהפקדות שוטפות.
- תומר 31/10/2018 22:22הגב לתגובה זואבל אין ביטוח ואין אגח מיועד. הביטוח הפרטי עולה הרבה יותר ולוותר על אגח מיועד לא כדאי.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
