ורבורג תצדיק את מחיר לאומי קארד על חשבונכם
העסקה למכירת לאומי קארד לקרן ורבורג תמורת 2.5 מיליארד דולר בשלב ראשון (עם אופציה להגדלת הסכום בעתיד ככל שיתקיימו מספר תרחישים), מעלה מספר סימני שאלה סביב התועלת שאמורה להגיע לכיס של הצרכן. בתזמון מקרי (או שלא) העסקה נחתמת במקביל לזמן שבו כחלון משיק קמפיין בדמות 'מר ביטחון', כאשר הכוונה לביטחון כלכלי למי ששאל.
כחלון מתגאה היום (ובכלל) שהנה אחרי שפתח את שוק הסלולר לתחרות (וריסק על הדרך את חברות הסלולר), הבנקים על הכוונת והיום עסקה ראשונה להוצאת חברות האשראי מהבנקים יצאה לדרך.
העסקה משקפת מחיר הגבוה ב-30% מההון העצמי של לאומי קארד. עולה השאלה מדוע קרן ורבורג הסכימה לשלם סכום גובה כל כך עבור חברת כרטיסי האשראי. אם נצא מנקודת הנחה שהמהלך ישתלם לה, נראה שהערך שעליה להפיק מכאן והלאה עלול להגיע על חשבון הצרכן. הרי כשחברת כרטיסי האשראי כבר לא תהיה בידיים של בנק לאומי, סביר כי אף אחד מהבנק לא יציע ללקוח כזה או אחר עמלות אטרקטיביות עבור פעולות האשראי שכן מדובר בחברה חיצונית, והנה ורבורג יכולה ליהנות מהמצב. לחלופין, חברת אשראי חיצונית לאו דווקא תוכל לספק שירות ללקוח בדומה לאלו שמספקים הבנקים אך עיקר החשש שהקרן (שמאחוריה ניהול נכסים בהיקף של 45 מיליארד דולר) תחפש לעשות סיבוב על חשבון הצרכן הישראלי - ולצאת, כמו למשל במקרה אייפקס-תנובה.
אמנם המכירה מהווה המשך להמלצות ועדת שטרום שהגישה את מסקנותיה לפני שנה וחצי, וקבעה בין היתר כי על הבנקים הגדולים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבשליטתם עד לינואר 2020, אך אם נסתכל לאחור לימי וועדת בכר וסאגת קופות הגמל שנפרדו מהבנקים, הסיפור הגיע לכך שאת דמי הניהול נאלצו להגביל בחקיקה - אז מה ימנע שידור חוזר של חזירות בעמלות?
- הפרדת חברות האשראי לא מבשרת על תחרות אמתית
- ועד העובדים בלאומי קארד פתח במחאה; 150 עובדים שוחררו הביתה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההודעה על מכירת לאומי קארד לקרן ורבורג כחלון מודה באותה נשימה כי בשלב זה אין סיכוי שהקרן תהפוך לבנק מסורתי מהסיבה שזה לא כלכלי עבורה. אם אתם שואלים מדוע זה לא כלכלי הרי הבנקים רושמים רווחים של מיליארדים, אפשר לקחת את בנק אגוד כדוגמא מוצלחת לבנק כושל.
מעניין יהיה לראות איך קרן ורבורג תצליח להשביח את ההשקעה, מיוחד במחיר שכזה, ומי צפוי לשלם את החשבון. האם זה יהיה שוב הציבור?
- 3.שר אוצר גרוע בכל התחומים.מקלקל ולא יוצר. (ל"ת)אזרח 30/07/2018 10:05הגב לתגובה זו
- 2.כחלון דואג לכותרות ולא לאזרחים-העלאת ריבית ועמלותוודאית (ל"ת)כחלון=יוקר מחיה 30/07/2018 09:23הגב לתגובה זו
- 1.משה ראשל"צ 30/07/2018 07:07הגב לתגובה זועלוב ומנופח בתקווה שלא נראה את הפוץ הזה אחרי הבחירות בושה שזה היה חבר ליכוד
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
