מפולת מתקרבת? זו הסיבה שאנו מעריכים שהשוק ישאר חיובי בשנים הקרובות

התימחור גבוה, השוק השורי נמתח כבר שנים ארוכות והחששות הולכים וגוברים - אז מה לעשות כעת?
יוסי לוי | (29)
נושאים בכתבה יוסי לוי

מלחמה בצפון קוריאה, חילופי שלטון בארצות הברית או כל סיבה אחרת, אלו דברים שעלולים להביא לירידה חדה בשוק המניות. האם היא תהיה זו ירידה זמנית וקצרה טווח או כזה שתסמן שינוי מגמה?

10 שנים מלאו לתחילתו של משבר הסאב-פריים, שבמובנים רבים שינה את פני הכלכלה המוכרת לנו. במקביל, אף כי ללא כל קשר, בשבועות האחרונים היינו עדים לראלי גדול במדדי המניות המרכזיים בעולם ששברו שיאים. אפשר היה לראות בשיאים אלו עדות לכך ששוק ההון נמצא כיום במצב טוב פי כמה ממה שהיה לפני עשור אלא שבפועל, המספרים המזנקים מביאים עמם לא מעט חששות לשוק ההון, ויש משקיעים הרואים בהם סימן מבשר למשבר הבא.

חשיבותם של מכפילי הרווח

לפני שנתמקד בתחזיות או בניסיון לענות על השאלה האם השוק אכן עומד בפני נפילה, וכמה זמן היא תימשך - חשוב לבדוק את מכפילי הרווח שבהם נסחרות החברות כלומר, מה היחס בין שווי השוק שלהן, לבין המחיר שבו הן נסחרות בבורסה. כדי להבין את כדאיות ההשקעה בחברה מסוימת, יש להשוות את המכפיל שלה לריבית המתקבלת מהשקעה בנכסים לא מסוכנים, בשילוב פרמיית הסיכון.

כך למשל, אם הבנק מציע לנו ריבית של 4% על חיסכון, יהיה עלינו להשקיע בחברה הנסחרת במכפיל של 25 כדי ליהנות מתשואה דומה בשני האפיקים. ואולם, השקעה בשוק ההון מסוכנת יותר מחיסכון בבנק ועבור הסיכון הזה, אנו מחפשים פרמיה, תשואה עודפת; כך שהשאיפה היא לקבל לפחות 2% יותר מהריבית על נכס ללא סיכון. לשם המחשה, כיום התשואה בארה"ב על אג"ח ממשלתיות לטווח של X שנים היא 2.1%. כלומר, כדי לקבל תשואה של 4.1%, שתפצה על הסיכון בהשקעה ביחס לאפיק הממשלתי, נחפש מניה במכפיל 24. ככל שהמניה פחות בטוחה והרווחים פחות יציבים, נדרוש פרמיית סיכון גבוהה יותר.

משבר משמעותי או הזדמנות חד פעמית?

האינפלציה בעולם היא אפסית בחלק מהמקומות, ומגיעה עד 1.5% במדינות אחרות, ולהערכתנו, צפויה להישאר ברמות נמוכות בשנה-שנתיים הקרובות. כלומר, נפילה של השוק צפויה רק במקרים קיצוניים, אבל גם במקרה של אירועים יוצאי דופן, אנו מעריכים כי ההשלכות לא יהיו חמורות במיוחד. גם אם תפרוץ מלחמה עם צפון קוריאה או שיהיו חילופי שלטון בארה"ב או אירוע אחר שיגרור אי ודאות - אז במקום פרמיה של 2% במניה על תשואה בטוחה באג"ח ממשלתית, כנראה שהפרמיה שהשוק ידרוש תעלה ל-3%, השקולה למכפיל 20. כלומר, המכפיל של החברות המוצלחות יירד ל-20, ובמקרה כזה נצפה לירידה של עד כ-20% בשוק המניות. יחד עם זאת, כמובן שאיש אינו באמת יודע לחזות את עוצמת הירידות, או מתי הן יהיו. ככלל, ידוע שכפי ששוק המניות עולה, כך גם עלול לרדת, וכל משקיע צריך לקחת זאת בחשבון.

להערכתנו, במקרה של מאורעות שהשפעתם קצרת טווח, ירידה כזו תהיה זמנית בלבד. אולם, יש לזכור שאנו מצויים בתקופה הארוכה ביותר עד כה של אינפלציה נמוכה, כסף זול וריביות נמוכות. כלומר, בשלב כלשהו הריבית והתשואות עשויות ככל הנראה לעלות וכשהשלב הזה אכן יגיע, ייתכן שהשוק ישנה את כיוונו. עם זאת, נראה שהרגע הזה עדיין רחוק. אין זה אומר שלא נראה נפילות חד פעמיות מדי פעם, הן בהחלט עלולות להתרחש, אך לאחר מכן להערכתנו נראה תיקון של השוק.

מדוע להערכתנו השוק יישאר למעלה בשנים הקרובות?

אחד ממנועי הצמיחה הגדולים של הכלכלה העולמית בשנים האחרונות, שמוסיף לגדול ולהתפתח, הוא האינטרנט ובמיוחד הקניות באינטרנט, שגדלות באופן עקבי. בכל שנה נוספים משתמשים ברשת שמנצלים אותה גם לקניות במיוחד הצעירים שבהם, שאינם חוששים מרכישה באינטרנט ונהנים מהקלות והמהירות שהיא מאפשרת.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הקניות באינטרנט צוברות פופולריות בעיקר הודות למחירים הנמוכים יותר ברשת והקמעונאים בעולם הפיזי חוששים להעלות מחירים, כדי לא לאבד עוד קונים, כך שבשנים הקרובות מחירי המוצרים והשירותים צפויים להישאר ברמתם הנוכחית.

עובדה זו, בשילוב עם הנתונים הכלכליים בעולם והריביות הנמוכות כמו גם העובדה שמרבית המשרות בשוק האמריקאי הן משרות שירות שהשכר בהן נמוך, מסייעת לשמור על השוק במצבו הנוכחי. לכך ניתן להוסיף את מצבה היציב של הכלכלה האמריקאית, כאשר לפי הערכתנו, נראה לכל היותר העלאת ריבית אחת עד סוף 2018, ולא יהיו שינויים דרמטיים בהיבט זה.

לסיכום , הסכנה של ירידות בשוק היא זמנית, כאשר להערכתנו, גם אם תהיה ירידה של כ-15%, תהיה זו הזדמנות טובה לרכוש עוד מניות במחיר נמוך ולפני שהשוק יחזור לעלות. לכן, נכון לרגע כתיבת שורות אלו, אנו מעדיפים להחזיק במניות מתאימות יותר לתקופה, ולחילופין, לעבור להשקעה באיגרות חוב קונצרניות בדירוג בינוני ומעלה לטווחים קצרים של שלוש שנים. כך, אפשר להמתין מעמדה מוגנת יחסית לירידות בשוק שכרגע, אין דרך להעריך מתי בדיוק הן יגיעו.

** אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ/שיווק השקעות, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. החברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה אינם לוקחים על עצמם כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או נסיבתי הנובע משימוש בכתבה זאת.

הכותב הוא יוסי לוי, מנכ"ל ומייסד מור בית השקעות

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 25.
    לימור 23/03/2018 15:35
    הגב לתגובה זו
    חוץ מהיום
  • 24.
    השוק גם יעבור מימוש (ל"ת)
    יואב 27/09/2017 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    הולך עם קובי קונה מחר 100 א דולר אלביט מ.ובזק (ל"ת)
    שחר הירש 27/09/2017 01:17
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    מי שיקנה מחר בזק ואלביט מערכות בעעקר יעשה קופה (ל"ת)
    קובי 27/09/2017 01:16
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    קומה מחר 60 אלף א.מערכות. 45 בזק.23 פועלים (ל"ת)
    רמי גרשון 27/09/2017 01:16
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    קונה עוד אלוני קסם דקס לונג טאואר (ל"ת)
    יפה אלימלך 26/09/2017 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    תודה קובי קניתי 55 אלף אלביט מערכות 25 פרוטרום (ל"ת)
    יפה אלימלך 26/09/2017 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מחראקנה עוד פרוטרום והרבה אלביט מערכות וטאואר (ל"ת)
    מנחם 26/09/2017 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    כל העסק שלכם בנוי על קרנות,אז מה ציפינו שתגיד למכור ? (ל"ת)
    יוסי קצת יושרה 26/09/2017 20:18
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    משה 26/09/2017 16:50
    הגב לתגובה זו
    לא כמו כתבים אחרים שמבלבלים תמוח ונשארים עם הרבה סימני שאלה
  • 15.
    קונה עוד טאואר אלביט מ. פרוטרום ופועלים (ל"ת)
    צחי 26/09/2017 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אלביט מערכות שווה עוד השקעה שם עוד 42 אלף. פרוטרום ואלו (ל"ת)
    רפי 26/09/2017 16:07
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שמתי 240 אלף באלביט מערכות ו 60 פרוטרום (ל"ת)
    סמדר 26/09/2017 14:55
    הגב לתגובה זו
  • אהרון 26/09/2017 16:11
    הגב לתגובה זו
    240 פרוטרום 60 אלביט
  • 12.
    חזק לקחת אלביט מערכות פריצה. פרוטרום אלטני טאואר (ל"ת)
    קובי 26/09/2017 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    רוני 26/09/2017 14:42
    הגב לתגובה זו
    נכון שצפון קוריאה תחוסל. אבל המלחמה תפגע קשה בכלכלה של דרום קוריאה ויפן. במקרה הפחות גרוע (אם אפשר לקרוא לזה) ימותו מאות אלפים מהפצצות על יפן וקוריאה הדרומית ויהיה השבתה ממושכת של מפעלים וכולי. עד שהעסק ייגמר ייקח כמה שבועות עד חודשיים שלושה, שזה המון זמן במונחים של מדינות מערב. יש חוסר מימוש רווחים ולא לוקחים את הפקטור של הסיכון עם צפון קוריאה. Guys, the Little Rocket Man is very dangerous. Hope he's not stupid to start a war...
  • 10.
    ישום משבר רק עליות.קנו אלביט מערכות חזק (ל"ת)
    קוב 26/09/2017 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אייבי 26/09/2017 13:45
    הגב לתגובה זו
    מנתוני מחזוריות והתנהגות שוק ההון בעבר .נכון להיום כל הסימנים מרמזים ומאותתים לירידות עד כדי מפולת בכל הבורסות בעולם .
  • ngg 30/09/2017 15:59
    הגב לתגובה זו
    לא בשוק ההון אם היה היתה מפולת לפני 5 שנים
  • 8.
    היחס בין שווי השוק של החברה לבין הרווח הנקי השנתי שלה (ל"ת)
    מכפיל הרווח 26/09/2017 11:42
    הגב לתגובה זו
  • פוליטלי קורקט 26/09/2017 14:30
    הגב לתגובה זו
    מנכ"ל מנכ"ל....
  • 7.
    קוקו 26/09/2017 11:20
    הגב לתגובה זו
    נו באמת, הורידו את הריבית לאפס ולא עזר כלום
  • 6.
    nirvaxal 26/09/2017 11:19
    הגב לתגובה זו
    כמה שטויות בתגובות יש פה יש פה כאלה כל הזמן מטפטפים על מפולת . אין מפולות . ולא תיהיה בזמן הקרוב !!!
  • 5.
    מומחה לקנוניות 26/09/2017 10:57
    הגב לתגובה זו
    אם לוקחים נתונים אמיתיים ולא שקרים של הממשלות; ולכן אסור להשקיע באג"ח זה הפסד ודאי כי מפסידים אחרי האינפלציה.
  • איש אחד 27/09/2017 10:22
    הגב לתגובה זו
    להשאיר במזומן לא יותר טוב.
  • 4.
    בוריס 26/09/2017 10:47
    הגב לתגובה זו
    דברים יוצאים החוצה וכשזה התפרסם הבורסה צוללת למכור למכור
  • 3.
    אף אחד לא יודע מתי המחירים יזנקו (ל"ת)
    תמיד להישאר על הסוז 26/09/2017 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 26/09/2017 09:09
    הגב לתגובה זו
    1.עד סוף 2018 יהיו יותר העלות ריבית. בדצמבר תהיה עליה ועוד לפחות שני העליות בשנה הבאה. אם בתקופה הנ"ל יהיו 3עליות גם אצלנו בשנה הבאה יהיו שני פעימות 0.25-05. 2. במאה קודמת היו לפחות 4 תקופות ארוכות מ12 שנה של שוק עולה ללא מימוש רציני. 3.שתהיה נפילה היא תהיה גם של 50% ולא רק 15% כפי שכתבת, ושל 10% כבר היו כמה ממפולת האחרונה. 4. בד"כ המפולת באה מסיבה שלא צופים אותה(כמו כפי שהיה ב2007 סייפ פריים) ולא בגלל "טילים". 5... סתם ניחוש.
  • 1.
    מוקיל׳ה 26/09/2017 08:59
    הגב לתגובה זו
    לא לקנות מניות בירידות ולא לאסוף לונגים במדדים עד סיום הירידות. אנחנו בסוף מחזור עליות ענק שניקראות גלי אליוט. זה יקרה כמו מנית טבע. ראו הוזהרתם.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.

צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

 זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.