הניצחון (הצפוי) של מקרון - וההשלכות על השווקים
ניר חצב, אנליסט אירופה באופנהיימר, על משמעות תוצאות הבחירות בצרפת עבור הסוקרים והמשקיעים
תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות בצרפת עמדו, לשם שינוי, בתחזיות ובסקרים המוקדמים. המועמד העצמאי עמנואל מאקרון, ראש תנועת En Marche, זכה ב-23.9% מהקולות והעפיל לסיבוב השני, ביחד עם מארין לה פן, מועמדת מפלגת החזית הלאומית.
פרנסואה פיון מהמפלגה הרפובליקנית והפתעת הבחירות, ז'אן לוק מלנשון ממפלגת השמאל הקיצוני La France insoumise, היו קרובים מאוד אך בסופו של דבר לא העפילו לסיבוב השני. המפלגה הסוציאליסטית, מפלגתו של הנשיא המכהן פרנסואה הולנד, קרסה לחלוטין בבחירות אלו, כשמועמד המפלגה בנואה המון גרף רק כ-6% מהקולות.
הסיבוב השני, בהשתתפות מאקרון ולה פן, יתקיים ב-7 במאי, כאשר ב-11-18 ליוני, יתקיימו הבחירות לפרלמנט הצרפתי, גם הן בשני סיבובים. הסקרים הנוכחיים מלמדים על יתרון משמעותי לעמנואל מאקרון, שצפוי לקבל כ-65% בסיבוב השני.
כפי שציינו בעבר, הפוליטיקה הצרפתית כבר ידעה סיטואציה דומה בעבר, כשב-2002 התמודד ז'אן מארי לה פן, אביה של מארין, מול ז'אק שיראק בסיבוב השני בבחירות. למרות פערים קטנים בין המועמדים בסיבוב הראשון (כ-20% לשיראק לעומת כ-17% ללה פן), הסיבוב השני היה חד צדדי לחלוטין, כששיראק קיבל כ-82% מהקולות, בעקבות התאחדות של כל המערכת הפוליטית בצרפת מאחורי שיראק, בניסיון למנוע בחירה בלה פן הקיצוני.
- סיפורים שמניעים שווקים: למה נרטיבים חזקים מנוסחאות
- כשלקוח שוכח איפה הכסף מושקע: איך מתמודדים עם לקוחות דמנטיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצב דומה צפוי להתקיים גם במערכת הנוכחית, וכבר עכשיו פרנסואה פיון ובנואה המון מיהרו לתמוך במאקרון בסיבוב השני (ז'אן לוק מלנשון נמנע משלב זה מלתמוך באחד המועמדים). לכן, במידה ולא יקרו דברים בלתי צפויים, עמנואל מאקרון צפוי להיות נשיא צרפת הבא.
משמעויות עבור השווקים הפיננסיים
בשבוע שעבר הוצאנו סקירה זהירה בנוגע לשוק המניות הצרפתי, בשל חשש מתוצאה שאינה רצויה על השווקים בסיבוב הראשון, כמו אי העפלת מאקרון לסיבוב השני (לפיון היה פער קטן הרבה יותר מול לה פן), או העפלת מועמד השמאל הקיצוני מלנשון מעפיל לשלב הבא.
כפי שציינו בסקירה הקודמת, האפשרות המועדפת על השווקים היא בחירה במועמדי המרכז והימין, עמנואל מאקרון ופרנסואה פיון ולכן, סיבוב שני בין מאקרון ללה פן מתקבל כתרחיש חיובי, בעקבות הסיכוי הנמוך לכניסה של לה פן לארמון האליזה. אכן, אפיקי הסיכון מגיבים בצורה חיובית מאוד לתוצאות הסיבוב הראשון, עם עלייה בשער האירו, ביחד עם זינוק ב-CAC וסגירת מרווחים באגרות החוב הצרפתיות.
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
עמנואל מאקרון הוא סוג של "דף חלק" עבור השווקים, אבל התבטאויותיו בעד הורדת הוצאות ממשלתיות, קיצוץ מסים וניסיון (שצפוי להיות מאתגר מאוד) לשינויים בשוק העבודה הצרפתי, מתקבלים בהתלהבות נכון לרגע זה. גם עברו של מאקרון כבנקאי השקעות וניסיונו להעביר רפורמות משמעותיות כשר הכלכלה (ה-"Macron Law") תורמים לתפיסה החיובית לגביו אך חשוב מכל, מאקרון הוא אינו "אירו-סקפטי" והביע תמיכה בהישארות צרפת בגוש האירו ובהותרת הסכם שנגן על כנו.
דרכו של מאקרון בפוליטיקה הצרפתית אינה צפויה להיות חלקה, בשל העובדה שהוא מייצג מפלגה חדשה, שכוחה בפרלמנט עדיין אינו ידוע (תלוי בבחירות שיתקיימו כאמור ביוני) ולכן, ייתכן והוא יצטרך להסתמך על בריתות עם מפלגות מהימין ומהשמאל, שעשויות להתברר כמשענת קנה רצוץ.
מבחינת משמעויות ההשקעה, הסיבוב הראשון בהחלט מפזר את הערפל ומאפשר להתמקד ביסודות הפונדמנטליים של שוק המניות באירופה בכלל ובצרפת בפרט. כאמור, אם לא יתרחשו אירועים יוצאי דופן, מארין לה פן תתקשה לסגור פער כה גדול בשבועיים ועמנואל מאקרון יהיה זה שייבחר לנשיאות.
כפי שציינו בסקירה שפורסמה בחודש פברואר, אנו מעריכים כי שוק המניות האירופאי הינו אטרקטיבי להשקעה בשל שילוב של שיפור משמעותי בתחזיות הרווח ובתמונה המאקרו-כלכלית. שיפור זה בולט במיוחד בשוק הצרפתי, במיוחד בהיבט תחזיות הרווח (עם עלייה של 13% בתחזית הרווח המצרפי של ה-CAC בשנה האחרונה ושל כ-3% מתחילת השנה). לכן, אנו מאמינים כי שוק המניות הצרפתי ראוי למשקל יתר בתוך החשיפה המנייתית באירופה.
- 1.אנליסט או פרשן פוליטי צרפתי? (ל"ת)יש ר א לי 24/04/2017 18:35הגב לתגובה זו
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
