מבט על יצרניות הרווחים הגדולות במשק הישראלי
בשקט בשקט וללא מסיבת עיתונאים מתוקשרת, פרסם בחודש שעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר סקירה מרתקת אשר התמקדה בניתוח הרווחיות של יבואניות הרכב המקומיות. על פי הדו"ח: בעשר השנים האחרונות נרשם גידול חד ביבוא כלי רכב, עד לרמת שיא של קרוב ל-290 אלף כלי רכב חדשים שנמכרו בשנת 2016.
עוד עולה כי בין השנים 2013 ל-2014 נע הרווח המצרפי של 12 יבואניות הרכב סביב שני מיליארד שקל לשנה, תוך שהם שומרים על שיעור רווחיות ממוצע של 9.3%. במסמך זה ננסה לבחון את כדאיות ההשקעה במניות יבואניות הרכב ונבדוק האם הגאות בענף הרכב צפויה להמשך גם בשנה הקרובה.
שיאים בהיקפי המכירות: 290,000 רכבים חדשים נמסרו בשנת 2016, זאת לאחר שבשנים 2014 ו-2015 דווח על מכירתם של 240,000 ו-255,000 כלי רכב (בהתאמה). אחת הסיבות לגידול הנ"ל מיוחסת למחירי הנדל"ן המאמירים שדוחפים יותר ויותר אנשים לפריפריה, מה שמצריך אותם לרכוש מכונית. יש להדגיש כי התחבורה הציבורית, אשר אמורה לשמש אלטרנטיבה לרכישת כלי רכב, עדיין מפגרת ביחס למקובל במדינות המערב בתחומי ההשקעה הכספית לתושב, מהירות הנסיעה הממוצעת, אורך נתיבים ייעודיים ועוד.
עליות מימון: סביבת הריבית הנמוכה הנהוגה בשנים האחרונות במשק תורמת לרווחיות יבואני הרכב במספר אופנים: היא מוזילה את עלויות המימון שלהם, מסייעת להם לגוון את מקורות האשראי שלהם (אשראי בנקאי, חוב סחיר), ואף מאפשרת להם לצאת במבצעי מימון אטרקטיביים ללקוחות.
- תרופה? רעלן? סוכן מכס ישלם ליבואן מאות אלפי שקלים
- ירידה של 35% ביבוא כלי רכב פרטיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שערי חליפין: לפי נתוני משרד האוצר, קיים מתאם שלילי גבוה יחסית בין השינוי בשע"ח המשוקלל (במשקלות ארץ ייצור) לבין שיעור הרווחיות של יבואניות הרכב הגדולות. אמנם, מרבית יבואני הרכב טוענים שהם מתרגמים את הייסוף במטבע המקומי להנחות במחירי המכוניות, אך לעתים עולה החשד שהם אינם ממהרים להוזיל את מחירי הרכבים ומעדיפים להציע לצרכנים תנאי מימון נוחים או תוספות אבזור שונות.
הוצאות שכר עובדים: פערי השכר בענף ייבוא הרכב גבוהים באופן משמעותי מהממוצע בקרב כלל השכירים במשק. למעשה, בין השנים 2006 ל-2014 עלה שכר המועסקים בענף ב-8% בלבד (במונחים ריאליים), בעוד שיבואני הרכב רשמו בתקופה זו גידול של 200% בשורת הרווחים.
ייבוא הרכב מסתמן כענף ריכוזי אשר מאופיין בחסמי כניסה גבוהים. בין השנים 2013-2015 הסתכם הרווח המצרפי של ארבעת יבואניות הרכב הגדולות ב-3.9 מיליארד שקל. אמנם מרבית החברות העוסקות בתחום הינן פרטיות, אך דוחותיהן הכספיים של שתיים מהן, חשופות לציבור: הראשונה, קרסו מוטורס, יבואנית רנו, ניסן ודאצ'יה, אשר סיימה את 2016 עם מכירות של 29,000 מכוניות ורווח נקי של כ-250 מיליון שקל.
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
השנייה, קבוצת דלק-רכב המייבאת את מאזדה, פורד ואחרות, דיווחה על מסירות של 22,000 כלי רכב ורווח נקי של 370 מיליון שקל במהלך 2016. נדגיש כי ליבואני הרכב קיימות התקשרויות עם חברות ליסינג אשר מחד, מקטינות את עלויות מימון המלאי (מאחר שזמן האחסנה של כלי-רכב הנמכרים בעסקאות ליסינג קצר יותר), אולם מאידך, שיעורי ההנחות הניתנים בעסקאות אלו מקטינים את הרווחיות.
לסיכום, אנו סבורים כי יבואניות הרכב ימשיכו לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים. סביבת הריבית האפסית והתחזקות המטבע המקומי ימשיכו לתמוך בנתוני מסירת הרכבים החדשים גם במהלך השנה הקרובה, שכן כבר ברבעון הראשון של 2017 נמסרו 98,865 כלי רכב חדשים, נתון המהווה עליה של 8.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
- 1.האירו נפל והיבואנים לא מורידים את המחירים (ל"ת)אביתר 05/04/2017 23:19הגב לתגובה זו

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.