פרשנות

2 מסקנות מהניצחון המוחץ של טראמפ

גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז', על הנשיא הבא של ארה"ב, והמסקנות שיש להסיק מהתוצאות
גלעד אלפר | (23)

לא היה בהיסטוריה של ארה"ב מועמד לנשיאות שנאלץ להיאבק במפלגה היריבה, ב-95% מהתקשורת הממוסדת ואפילו במפלגתו שלו. דונלד טראמפ לא רק שנאלץ לעמוד במצב חסר התקדים הזה, הוא גם ניצח למרבה התדהמה. יש 2 מסקנות ראשוניות שאפשר להסיק מההישג שלו.

 

מסקנה ראשונה: המדיניות הכלכלית של ממשל אובמה ושל הפד, היא בבחינת כישלון קולוסאלי. כיצד יודעים שהמדיניות הזאת נכשלה? אפשר להסתכל בשלל מדדים כלכליים שמראים שההתאוששות הכלכלית שארה"ב חווה מאז משבר 2008 היא האיטית בהיסטוריה של אחרי מלחמת העולם השנייה. אפשר למשל להצביע על השיעור הנמוך של ההשתתפות בכוח העבודה, או על העלייה החדה בחוב הלאומי. אבל ההוכחה הברורה ביותר שאובמה נכשל היא שהציבור העדיף מועמד כמעט-מהפכן כמו טראמפ על פני מועמדת הממסד, ממשיכת דרכו של אובמה.

 

עיקרי המדיניות הכושלת של אובמה והפד הם ריבית אפסית, שפיכת טונות של כסף זול לתוך הכלכלה, תקציבים גירעוניים ותנופה של רגולציה וחקיקה אגרסיבית בניסיון לנהל ולהסדיר את כלכלת ארה"ב, על חשבון כלכלת השוק. יש לציין שהאשמה איננה תלויה באובמה בלבד או באלה שמנהלים כיום את הפד. ארה"ב, שפעם הייתה ידועה במידת הליברליות הכלכלית שלה וכיום נגררת מאחורי מדינות כמו שוויץ והונג-קונג, התחילה בנתיב ההרס הארוך הזה לפני שנים רבות. יש שיאמרו שהשבר הגדול הגיע עם סגירת חלון הזהב בשנת 1971, יש שייתלו את האשם ב"חברה הגדולה" של ג'ונסון בשנות ה-60, ויש שילכו הרחק לאחור להובר ורוזוולט בשנות ה-30.

 

כך או אחרת, אובמה, בניגוד לתדמית שבנה לעצמו ב-2008 כמעין סוכן של שינוי, לא עשה יותר מלהאיץ בנתיב ההרסני שנשיאים אחרים החלו לפניו. אפשר לקוות שטראמפ יתחיל לתקן את כלכלת ארה"ב. אלמנטים מרכזיים במצע של טראמפ, כמו קיצוץ מסיבי בשיעור מס חברות ודה-רגולציה רחבה נותנים סיבות לאופטימיות. אלמנטים אחרים, כמו דיבורים על הטלת מכסים, מהווים סיבות לדאגה. אבל לפחות כעת ברור לכולם, שמשהו מאוד מרכזי בכלכלת ארה"ב דורש תיקון דחוף, וההכרה הזו היא חולייה ראשונה הכרחית בתהליך.  

 

מסקנה שנייה: מבחירתו של טראמפ לנשיאות היא שהתקשורת הממוסדת - mainstream media - איבדה את יכולתה לשלוט בדעת הקהל. הטיפול שטראמפ קיבל מהתקשורת האמריקאית הממוסדת היה עוין בצורה קיצונית. אפילו רשת פוקס המזוהה עם המפלגה הרפובליקאית תמכה בו רק בחצי פה. העימות המתוקשר שלו עם מייגן קלי מרשת פוקס מדגימה את הנקודה.

 

למזלו של טראמפ, האינטרנט, המדיה החברתית, בלוגים, וויקיליקס, כולם הגיעו לרמה של בשלות, שאפשרה להציב אופציה דמוקרטית, מבוזרת ועצמאית לתקשורת הממוסדת. אפשר להניח שאם האימיילים, שחשפו לכאורה את מידת השחיתות של החבורה שמקיפה את קלינטון, היו מגיעים לעורך הראשי של עיתון קונבנציונאלי, לעולם לא היינו שומעים על קיומם והסודות היו נשמרים. אך בעידן המבוזר של האינטרנט - עידן וויקליקס - אין כבר עורכים ראשיים שיכולים לוודא שהציבור יישאר בבורותו.    .

המדיה החברתית, בעיקר טוויטר, יוטיוב, ופייסבוק נתנו פתחון פה וסיפקו פלטפורמה לתומכיו של טראמפ, תומכים שלפני 15 שנה לא הייתה להם גישה לזירה הציבורית. אתרי חדשות ובלוגים כמו דראדג', זירוהדג' או ברייטברט מספקים אלטרנטיבה לאתרים כמו ניו-יורק טיימס. בקיצור, הליברליזציה בהבעת הדעה שברה את המונופול של המידע, וחיסלה את יכולתו של הממסד לשלוט על המחשבות של האזרחים. בשורה טובה מזו אין.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    אזרח מתון 11/11/2016 15:10
    הגב לתגובה זו
    הסמאל מסתיר שאין לו קווים אדומים מול הערבים. מול המסתננים הבלתי חוקיים ( רק לארץ חוקי להסתנן) האם יש סמאלן הוגן שיצהיר מה הקווים האדומים שלו ????
  • 17.
    הרי 10/11/2016 09:06
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים-"מומחים"למיניהם בכלכלה ומאחזי עיניים למיניהם -מזכויות אדם"-למעשה לזכויות הטירור וזכויות מהגרי עבודה מוסלמים -וכל מה שפוגע בבטחון המדינה ואזרחיה- מתאים לשמאל ההזוי..
  • אזרח מתון 11/11/2016 15:01
    הגב לתגובה זו
    הסמאל הערמומי מסתיר את העובדה שאין לו קווים אדומים. הסמאל מעדיף לנקות את הארץ מיהודים ולנשק את מנהיגיי הערבים כאחמד טיבי (שבז להם)
  • 16.
    "ציבורים במדינות אחרות" - איזה אנדרסטייטמנט! תגיד ישראל (ל"ת)
    איציק 09/11/2016 18:58
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כג 09/11/2016 17:30
    הגב לתגובה זו
    אליו בתור פליטים מוסלמים . אף מדינה מוסלמית - לא ערב הסעודית, לא כווית ולא הנסיכויות לא היו מוכנות לקלוט את "אחיהם" ולא בכדי, כשסדאם חוסיין פלש לכווית חגגו הפלשתינאים שחיו ועבדו שם. לבנון שנקראה שוויץ של המזרח התיכון הבריחה את הנוצרים השלווים לטובת מחבלים צמאי דם. הבריטים עשו את הברקזיט, האמריקאים בחרו בטראמפ, מרקל הפכה למאוד לא מקובלת כי לכולם ברור שההגירה הרסה את חייהם. הפוליטיקלי קורקט עולה בחיי אדם ובאיכות חיי אדם
  • 14.
    מאיר 09/11/2016 13:47
    הגב לתגובה זו
    לא להתייחס לתיקשורת.לסקרים. לפרשנים. כי הם מוליכים שולל את העולם. הם חוטפים בכל בחירות מכה אנושה לבלה בלה שלהם וממשיכים כאילו לא קרה דבר.
  • 13.
    בן אהרון 09/11/2016 12:11
    הגב לתגובה זו
    לזכותם יאמר שהיה להם אומץ לבחור באדם חסר נסיון. אולי הציבור בישראל צריך ללמוד מהציבור האמריקאי ולתת הזדמנות לכוחות חדשים בפוליטיקה. משרה פוליטית לא צריכה להיות סידור עבודה לכל החיים, כמו שזה נראה כרגע עם נושאי משרה אצלנו, החל מראשי רשויות ועד לראש הממשלה.
  • 12.
    נדב 09/11/2016 11:59
    הגב לתגובה זו
    אתה כותב "הליברליזציה בהבעת הדעה שברה את המונופול של המידע, וחיסלה את יכולתו של הממסד לשלוט על המחשבות של האזרחים. בשורה טובה מזו אין". השאלה היא אם אתה יודע בכלל מי כן שולט כיום במידע? מי מסדר אותה יפה יפה בפיסבוק? בגוגל," איך, למה, ובתמורה לכמה? ומה היא ההשפעה האמיתית שלהם על מוחות הציבור? זאת הרי תופעה הרבה יותר מסוכת לציבור!
  • 11.
    אזרח 09/11/2016 11:56
    הגב לתגובה זו
    התקשורת ניסתה וניסתה למכור לציבור מה שרצתה שיהיה עד כדי להמליך אדם שנדרש לאלף עוזרים וגם זה לא עזר, הציבור למד שלתקשורת יש אנטרס מובהק בכישלון הזה שלימד לקח להרבה זמן.
  • דונלד 09/11/2016 20:26
    הגב לתגובה זו
    טראמפ
  • אזרח 10/11/2016 03:35
    התקשורת מנסה לשטוף מוחות ולגרום לאנטרס שלהם להצליח במודרנזציה של המערב, כנראה שלקחו דוגמה מארגונים כאלה שעושים זאת באופן מעשי.
  • ומה אתה חושב עכשיו? (ל"ת)
    אזרח 09/11/2016 21:56
  • 10.
    נדי 09/11/2016 11:55
    הגב לתגובה זו
    הנסיונות להחליט מה נגיש לנו באינטרנט ומה לא? אמנם צריך להלחם בנסיון של הממסד השלטוני בישראל להשתלט על האינטרנט (פייסבוק, צריכת פOR#$%נו ). אסור שניתן לאח גדול לבחור ולשלוט על התכנים באינטרנט
  • 9.
    יוסי 09/11/2016 11:36
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה
  • 8.
    kolnik 09/11/2016 10:39
    הגב לתגובה זו
    לא ניתן ב992 תווים, להגיב ברצינות על כתבה רדודה זו. בציניות מסוימת, הכתבה מתאימהלקמפיין של טראמפ: הרבה שקרים, סילוף עובדות ובעזות מצח. משהוא מזה לצערי נדבק והשפיע על הציבור הרחב בארה"ב.
  • 7.
    tar 09/11/2016 10:07
    הגב לתגובה זו
    הציבור בארה"ב השכיל לזהות את אמצעי התשקורת של פושעים ושקרנים = עיתונאים. בקרוב תחדור האמת גם אצלינו. מקווה שיפסמו את הפוסט.
  • 6.
    ה' אוהב את העם היהודי ואת תומכיו. יש גאולה ברחמים!!! (ל"ת)
    מי שם פה לאדם?? 09/11/2016 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יום הכיפורים לתקשורת ולסקרים בארצות הברית (ל"ת)
    בן 09/11/2016 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ה' אוהב את עם ישראל ואת מי שבוחר לעשות טוב לעמו. (ל"ת)
    יש שליט לעולם 09/11/2016 09:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לסיכום הכה בתקשורת ותהיה נשיא/ ראש ממשלה (ל"ת)
    הם מפחדים 09/11/2016 09:22
    הגב לתגובה זו
  • לסיכום אל תיכנע לתקשורת ואז תנצח (ל"ת)
    אשר 09/11/2016 10:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פתאום התהפכתם אה לא נסלח לא נשכח (ל"ת)
    אמיר 09/11/2016 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זורו המרוקאי 09/11/2016 09:21
    הגב לתגובה זו
    מדוייק להפליא - גם בישראל התקשורת הממוסדת (ובתוכם אילנה דיין) היא בבחינת תם ונשלם - הציבור כבר לא מטומטם!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.