הרפורמה בניירות ערך מסחריים היא התחרות האמיתית למערכת הבנקאית
שי מרום, מנהל השיווק בחברת הדירוג 'מידרוג', על סקטור הנע"מים שעשוי להפוך לשחק המשמעותי בשוק ההון
הרפורמה שמובילה הרשות לניירות ערך בשוק הנע"מים (ניירות ערך מסחריים) מעוררת טלטלה בשוק ההון. בכוונת הרשות לפרסם הקלה חדשה שתוביל, כך הם מקווים, להפחתה משמעותית בעלויות הנובעות מהנפקת הנע"מ. השיח סביב הרפורמה המוצעת הפך בן לילה את סקטור הנעמ"ים לאטרקציה החדשה של המשקיעים והמנפיקים כאחד.
התחרות האמיתית במערכת הבנקאית היא לא הפרדת כרטיסי אשראי - היא הרפורמה בנע"מ. הרפורמה צפויה לשחרר את החסמים הרגולטוריים המונעים מענף הנע"מים המקומי להתפתח להיקפים משמעותיים ולהוות אלטרנטיבה ממשית לאשראי בנקאי. לשם השוואה, היקף הנע"מים בארה"ב עומד על למעלה מ-1 טריליון דולר, כ-5% מהיקף שוק האג"ח הקונצרני. בישראל לעומת זאת, מדובר על בין 2-2.5 מיליארד שקל, שהם כ-0.8% משוק האג"ח. כלומר, לשוק הנע"מים הישראלי קיים פוטנציאל צמיחה של כ- 13 מיליארד שקל.
כיום, מנפיקים של נע"מ שאינו סחיר נדרשים להחזיק יתרות נזילות (פיקדונות או מסגרות אשראי) בהיקפים משמעותיים כנגד הנע"מ, דבר אשר פוגע בכדאיות הכלכלית בהנפקת הנע"מ ומחזיר את המנפיק למערכת הבנקאית אשר נמצאת ממילא במגמה של צמצום האשראים כחלק מהיערכותה לתקנות בזל 3 ודרישות ההון ההולכות וגדלות.
רפורמת הנע"מים הצפויה תשנה את תקופת הקריאה לכסף (כיום 7-30 יום) ל-90 ימים (לפי מודל מדורג). בנוסף, על אף היות הנע"מ מכשיר מימון לטווח קצר, מנפיקים נוהגים למחזר אותו למספר תקופות נוספות. במקרה של נע"מ שאינו סחיר המחזור אינו כרוך בעליות משמעותיות נוספות, אם בכלל, ואילו במקרה של נע"מ סחיר, המחזור מחייב הנפקה חדשה של הנע"מ, על כל העלויות המשתמעות מכך.
- דיווח: הבורסה בלונדון תציע מסחר בנכסים מסורתיים באמצעות בלוקצ'יין
- סערת SVB וסילברגייט: שוק הסטארט-אפים בכוננות ספיגה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינוי שמציעה הרשות יאפשר למנפיקים של נע"מ סחיר לגלגל את הנע"מ במשך חמש שנים סה"כ. בנוסף, הרשות מציעה להקטין את האגרות אותם משלמים מנפיקי הנע"מ לשליש (0.03% ל- 0.01%) מהעלות המקורית ושאגרה זו תגבה רק בעת ההנפקה הראשונית של הנע"מ (ולא בכל גלגול).
הנע"מ הוא אלטרנטיבה ממשית לאשראי בנקאי
השינויים המוצעים יוזילו משמעותית את עלות הנפקת הנע"מ ומיחזורו, וזאת לצד קיטון בדרישות לנזילות אשר יובילו להוזלה נוספת בעלויות הכרוכות בהנפקת הנע"מ. שינויים אלו יובילו להסרת המגבלות הקיימות היום בענף הנע"מים, יגדילו את הכדאיות הכלכלית של הנפקתם ויובילו לכך שהנע"מ יהווה אלטרנטיבה ממשית לאשראי בנקאי. בכך, היקף הנע"מים המונפקים צפוי לגדול משמעותית.
כשמוסיפים לכך את הצורך המתמיד של מנהלי ההשקעות והציבור לאלטרנטיבות השקעה בעלות תשואה עודפת, בין היתר, כחלף פיקדונות, אנו צופים לראות היקפי הנפקה של נע"מים שילכו ויגדלו בשנים הבאות. ככול שהמערכת הבנקאית תמשיך ותצמצם את האשראי לקונצרניים, כך שוק הנע"מים ילך ויצמח. אם המרווחים בשוק הציבורי יהיו אטרקטיביים מספיק אז זה גם יתרום לצמיחת הבורסה - כיום נראה שזה צומח יותר בשוק ההלוואות הפרטיות. ככל שהחסמים הרגולטוריים יוסרו מהדרך, כך אנו צפויים לראות כניסה משמעותית של סקטור הנע"מים כשחקן משמעותי בשוק בהון.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- 1.אלי כרמלי 01/10/2016 16:56הגב לתגובה זולמדתי משהו חדש היום בזכותך.. תודה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
