אמנון גונן
צילום: יח"צ

שכר הבכירים, אסור שזה ייעצר רק בחברות הפיננסים

ציון קינן ודני צידון כבר התפטרו, אבל ד"ר אמנון גונן, ראש התכנית לניהול במכללה האקדמית לישראל, עדיין מאמין שהגבלת שכר הבכירים מבורכת, ושכדאי מאוד שהיא תזלוג גם מחוץ לחברות הפיננסיות

לאחרונה אושר בכנסת חוק המגביל את שכר בכירי התאגידים הפיננסים במשק ל-2.5 מיליון שקל בשנה, או שלא יעלה על פי 35 מהשכר הנמוך ביותר בארגון, שהוא כפי הנראה שכר המינימום במשק. כתוצאה מכך, בכירי הבנקאים געשו וזעמו, וכך גם הופעלו מיד השתדלנים והפרופסורים לכלכלה שהופיעו בתקשורת כמגני השכר האסטרונומי של אותם הבכירים.

מן הראוי להבהיר כאן, כי בעלי החברה הם בעלי המניות, במקרה של חברות ציבוריות בעלי החברה הם הציבור שרכש את המניות שלהן. במקרה של תאגידים פיננסים, חלק גדול מהמניות נרכשו על ידי קרנות הפנסיה, וקופות הגמל ששייכות לנו, האזרחים. אם מנהלי החברות (באישור חברי מועצת המנהלים) מוציאים סכומים גבוהים מאד על שכרם – הרווח המיועד לחלוקה בין בעלי המניות קטן ואנחנו, הציבור, מפסיד. בנוסף, את רווחיות התאגידים לא מייצרים רק המנהלים, אלא היא נבנית ממגוון מרכיבים כמו מצב השוק, הכלכלה וכדומה.

מכך, ברור שלא ניתן לשייך את הרווחיות למנהל זה או אחר, ובפרט שמרבית הרווחיות נובעת מחוסר הברירה של הציבור - יש מספר מצומצם של בנקים, והביטוחים נעשים באמצעות חברות ביטוח. כך למשל, קרנות הפנסיה של הציבור המנוהלות בחברות הביטוח גובות 6% מכל הפקדה לטובתן. גבייה זו מביאה רווח עצום לחברות הביטוח, וזאת בהסכמת משרד האוצר שהעביר בחוק את כל החיסכון הפנסיוני לחברות הביטוח. מכאן שלא ראוי ש"מתנה" זו תנוצל לטובת שכרם המופרז של המנהלים הבכירים.

מנגד, טיעוני המצדדים בשכרם המופרז של בכירי התאגידים הפיננסים מנסים לשכנע את הציבור כי אם לא נאפשר להם לקחת הביתה 8 מיליון שקל בשנה, הטובים לא יישארו לעבוד בתאגידים ורק מנהלים בינוניים ומטה ירכיבו את שידרת הניהול בתאגיד. הנראטיב המוביל מסיק שבעבור 2.5 מיליון שקל בשנה אותם המנהלים לא יסכימו להמשיך ולעבוד, וההתפתחויות האחרונות במשק עלולות להעיד שזה אכן הכיוון שייבחר.

טיעון נוסף של בכירי מנהלי התאגידים הוא כי אם יוקטן שכרם של המנהלים תרד גם המוטיבציה שלהם לרווחיות, וכך ירדו גם רווחי הבנק. זאת לעומת ההיגיון הבריא שאומר כי דווקא הקטנת שכרם תביא מידית לרווחיות גדולה יותר שתתחלק בין כל בעלי מניותיו. כמו כן, יש הטוענים שהמנהלים הבכירים אמונים על ארגונים גדולים מאד עם תקציבי עתק, ולכן התמורה הזו מגיעה להם בצדק. וכאן ראוי לשאול את שאלת המידתיות, האם שר האוצר או נגידת בנק ישראל לא מנהלים סכומי כסף הרבה יותר גדולים? האם הרמטכ"ל אינו מנהל ארגון גדול יותר מכל תאגיד פיננסי? ומה לגבי ראש הממשלה?

יתרה מזאת, מנהלי התאגידים חייבים להפנות את תשומת ליבם לעובדה כי בוועדת הכספים ובכנסת התקבל החוק ללא מתנגד אחד. משמע, אין כל תמיכה ציבורית בשכר הבכירים המנופח, שהאזרחים רואים בו פעולה לא הוגנת ומנקרת עיניים. לעומת חברה פרטית, הבנק או חברת הביטוח אינה נכס פרטי של מנהלו, ולפיכך אינו יכול לעשות בו ובנכסיו כרצונו האישי.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    ניהול חזירי 27/04/2016 09:04
    הגב לתגובה זו
    בחברות ציבוריות ופיננסיות שכספן נחלב מהציבור יש לאסור על מתן משכורות חזיריות למנהלים שכאשר יש עלייה ברווחים משמועותה-חליבת יתר של הציבור. וכאשר יש ירידה ברווחים-משמעותה שהמנהל אינו לוקח אחריות על ההפסדים שנגרמו לכספי הציבור שממנו הוא ניזון. זו חליבה ושחיטה גם יחד של הפרה עד פשיטת עורה....
  • 12.
    חזירות=פיגוע כלכלי 27/04/2016 05:16
    הגב לתגובה זו
    קואאם לה "התייעלות" "רה ארגון" וכל מיני דמות כאדר הכוונה חסכון מיידי ובונוס צומח.זו בכייה לדורות לארגון וגם לנזק וגם לחברה כי מובטל=מהגר
  • 11.
    זוריק 26/04/2016 16:09
    הגב לתגובה זו
    כיש ירידות הציבור משלם והמנהל ללא קשר לרווח מקבל בונוסים על זה שהוא עושה טובהיש מנהלים מספיק מוכשרים שיסכימו לשכר הזהבל נשכח שרווחי העתק של הבנקים באים ממשקי הבית ולא מניהול מתוחכם
  • 10.
    זוריק 26/04/2016 16:09
    הגב לתגובה זו
    כיש ירידות הציבור משלם והמנהל ללא קשר לרווח מקבל בונוסים על זה שהוא עושה טובהיש מנהלים מספיק מוכשרים שיסכימו לשכר הזהבל נשכח שרווחי העתק של הבנקים באים ממשקי הבית ולא מניהול מתוחכם
  • 9.
    זוריק 26/04/2016 16:09
    הגב לתגובה זו
    כיש ירידות הציבור משלם והמנהל ללא קשר לרווח מקבל בונוסים על זה שהוא עושה טובהיש מנהלים מספיק מוכשרים שיסכימו לשכר הזהבל נשכח שרווחי העתק של הבנקים באים ממשקי הבית ולא מניהול מתוחכם
  • 8.
    גיל 22/04/2016 11:06
    הגב לתגובה זו
    הגנבים הביתה. ברור לכולם שמשכורות הענק שהביכירים קיבלו (גםכ שר החברות בקושי הרווחיו) זה גועל נפש או כמו שאני רואה זאת גזל של מכספי הציבור - להוריד עאת מלות מייד
  • 7.
    קליפ 22/04/2016 10:14
    הגב לתגובה זו
    תוך שהם רומסים שודדים,בוזזים,אונסים כל הנקרה בדרכם בדרך לעוד דירה במשכורת חודשית. חג כשר ושמח לכל העם היהודי בציון ובתפוצות. רק אהבה מביאה עוד חיבוקים ושמחה
  • 6.
    איתן 22/04/2016 10:03
    הגב לתגובה זו
    יש להחליט על סכום מקסימלי לכל בעל תפקיד ציבורי או חברה פרטית הניזונה ברובה על ידי כספי ציבור ובנוסף על פי רווח הפסד של אותה שנה
  • 5.
    אחד 21/04/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
    אצל רבים מהם גם אין קשר בין השכר לבין ביצועי החברות . יואילו בטובם לחפש את מזלם בחו"ל, אבל שם אנשים לא פראייארים, ברגע שישמעו את השכר המופרך אותו הם מבקשים יראו להם בנימוס את הדלת.
  • 4.
    דני, אתה שייך לאדון רני רהב או מלכך פנכה אחר? (ל"ת)
    אחד 21/04/2016 16:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ranr 21/04/2016 10:45
    הגב לתגובה זו
    האמת שדי תמהתי כאשר דובר על חוק ייחודי לחברות הפיננסיות וכתבתי כי הוא חייב לכלול את כל החברות הציבוריות. הטענה שבשכר נמוך יותר, הבכירים יאבדו מוטיבציה, איננה נתמכת הן מצד ניסויים ובדיקות בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית והן מתחום הנסיון המעשי. הוכח גם, כי לתיגמול מופרז יש תוצאה הפוכה מהמצופה.
  • דני 21/04/2016 12:43
    הגב לתגובה זו
    לחברות יש בעלי מניות, ולחברות ציבוריות אלו כוללים גם בעלי מניות מהציבור הרחב, יועילו בעלי המניות מהציבור (שההחלטה בנושא בידיהם בלבד ולא בידי בעל השליטה כיום, שזה כשלעצמו הזוי) להשתתף בהצבעות ולקבל אחריות הנלוות לבעלות על מניות. אם לא נראה לכם, אתם תמיד יכולים לבחור לא להשקיע במניה! הנושא הוא הבעיה של בעלי המניות בלבלד ולא איש מלבדם!
  • דני לקקני 21/04/2016 16:26
    לציבור יש כספים רבים בקרנות השתלמות ופנסיה אשר משקיעות את כספיו במניות. האם יש לאותו ציבור יכולת להצביע ? קשקשן בשקל.
  • 2.
    אבי 21/04/2016 10:39
    הגב לתגובה זו
    הם רוצים לקבל פיצויים מנופחים שיחושבו לפי המשכורות המנופחות שלהם ולא לפי המשכורות של 2.5 שזה ירידה משמעותית בשכר. זאת התקופה שאנשים יתפטרו והסיסה היא אך ורק הפיצויים!!!!
  • 1.
    סתם אזרח זקן 21/04/2016 10:28
    הגב לתגובה זו
    אל יאיימו עלינו הבכירים - יתפטרו - ימצאו להם מחליפים - אולי התקופה הראשונה תהיה קשה - התגברנו על משברים גדולים יותר - נחזור לצניעות וענווה בחיים.
  • דני 21/04/2016 12:40
    הגב לתגובה זו
    ועוד איך יש אנשים שאין להם מחליפים ראויים, אתה פשוט קנאי, אפס ובכיין מכדי להבין זאת. בהצלחה בחיים בונצואלה ה"משגשגת"!
  • ועל זה נאמר: "פחחחחחח" (ל"ת)
    גדי 23/04/2016 20:43
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.