שכר הבכירים, אסור שזה ייעצר רק בחברות הפיננסים
לאחרונה אושר בכנסת חוק המגביל את שכר בכירי התאגידים הפיננסים במשק ל-2.5 מיליון שקל בשנה, או שלא יעלה על פי 35 מהשכר הנמוך ביותר בארגון, שהוא כפי הנראה שכר המינימום במשק. כתוצאה מכך, בכירי הבנקאים געשו וזעמו, וכך גם הופעלו מיד השתדלנים והפרופסורים לכלכלה שהופיעו בתקשורת כמגני השכר האסטרונומי של אותם הבכירים.
מן הראוי להבהיר כאן, כי בעלי החברה הם בעלי המניות, במקרה של חברות ציבוריות בעלי החברה הם הציבור שרכש את המניות שלהן. במקרה של תאגידים פיננסים, חלק גדול מהמניות נרכשו על ידי קרנות הפנסיה, וקופות הגמל ששייכות לנו, האזרחים. אם מנהלי החברות (באישור חברי מועצת המנהלים) מוציאים סכומים גבוהים מאד על שכרם – הרווח המיועד לחלוקה בין בעלי המניות קטן ואנחנו, הציבור, מפסיד. בנוסף, את רווחיות התאגידים לא מייצרים רק המנהלים, אלא היא נבנית ממגוון מרכיבים כמו מצב השוק, הכלכלה וכדומה.
מכך, ברור שלא ניתן לשייך את הרווחיות למנהל זה או אחר, ובפרט שמרבית הרווחיות נובעת מחוסר הברירה של הציבור - יש מספר מצומצם של בנקים, והביטוחים נעשים באמצעות חברות ביטוח. כך למשל, קרנות הפנסיה של הציבור המנוהלות בחברות הביטוח גובות 6% מכל הפקדה לטובתן. גבייה זו מביאה רווח עצום לחברות הביטוח, וזאת בהסכמת משרד האוצר שהעביר בחוק את כל החיסכון הפנסיוני לחברות הביטוח. מכאן שלא ראוי ש"מתנה" זו תנוצל לטובת שכרם המופרז של המנהלים הבכירים.
מנגד, טיעוני המצדדים בשכרם המופרז של בכירי התאגידים הפיננסים מנסים לשכנע את הציבור כי אם לא נאפשר להם לקחת הביתה 8 מיליון שקל בשנה, הטובים לא יישארו לעבוד בתאגידים ורק מנהלים בינוניים ומטה ירכיבו את שידרת הניהול בתאגיד. הנראטיב המוביל מסיק שבעבור 2.5 מיליון שקל בשנה אותם המנהלים לא יסכימו להמשיך ולעבוד, וההתפתחויות האחרונות במשק עלולות להעיד שזה אכן הכיוון שייבחר.
- מזרחי טפחות: רווח של 1.48 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנד של 50%
- לאומי מסכם רבעון חיובי, התשואה להון 16.3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טיעון נוסף של בכירי מנהלי התאגידים הוא כי אם יוקטן שכרם של המנהלים תרד גם המוטיבציה שלהם לרווחיות, וכך ירדו גם רווחי הבנק. זאת לעומת ההיגיון הבריא שאומר כי דווקא הקטנת שכרם תביא מידית לרווחיות גדולה יותר שתתחלק בין כל בעלי מניותיו. כמו כן, יש הטוענים שהמנהלים הבכירים אמונים על ארגונים גדולים מאד עם תקציבי עתק, ולכן התמורה הזו מגיעה להם בצדק. וכאן ראוי לשאול את שאלת המידתיות, האם שר האוצר או נגידת בנק ישראל לא מנהלים סכומי כסף הרבה יותר גדולים? האם הרמטכ"ל אינו מנהל ארגון גדול יותר מכל תאגיד פיננסי? ומה לגבי ראש הממשלה?
יתרה מזאת, מנהלי התאגידים חייבים להפנות את תשומת ליבם לעובדה כי בוועדת הכספים ובכנסת התקבל החוק ללא מתנגד אחד. משמע, אין כל תמיכה ציבורית בשכר הבכירים המנופח, שהאזרחים רואים בו פעולה לא הוגנת ומנקרת עיניים. לעומת חברה פרטית, הבנק או חברת הביטוח אינה נכס פרטי של מנהלו, ולפיכך אינו יכול לעשות בו ובנכסיו כרצונו האישי.
- 13.ניהול חזירי 27/04/2016 09:04הגב לתגובה זובחברות ציבוריות ופיננסיות שכספן נחלב מהציבור יש לאסור על מתן משכורות חזיריות למנהלים שכאשר יש עלייה ברווחים משמועותה-חליבת יתר של הציבור. וכאשר יש ירידה ברווחים-משמעותה שהמנהל אינו לוקח אחריות על ההפסדים שנגרמו לכספי הציבור שממנו הוא ניזון. זו חליבה ושחיטה גם יחד של הפרה עד פשיטת עורה....
- 12.חזירות=פיגוע כלכלי 27/04/2016 05:16הגב לתגובה זוקואאם לה "התייעלות" "רה ארגון" וכל מיני דמות כאדר הכוונה חסכון מיידי ובונוס צומח.זו בכייה לדורות לארגון וגם לנזק וגם לחברה כי מובטל=מהגר
- 11.זוריק 26/04/2016 16:09הגב לתגובה זוכיש ירידות הציבור משלם והמנהל ללא קשר לרווח מקבל בונוסים על זה שהוא עושה טובהיש מנהלים מספיק מוכשרים שיסכימו לשכר הזהבל נשכח שרווחי העתק של הבנקים באים ממשקי הבית ולא מניהול מתוחכם
- 10.זוריק 26/04/2016 16:09הגב לתגובה זוכיש ירידות הציבור משלם והמנהל ללא קשר לרווח מקבל בונוסים על זה שהוא עושה טובהיש מנהלים מספיק מוכשרים שיסכימו לשכר הזהבל נשכח שרווחי העתק של הבנקים באים ממשקי הבית ולא מניהול מתוחכם
- 9.זוריק 26/04/2016 16:09הגב לתגובה זוכיש ירידות הציבור משלם והמנהל ללא קשר לרווח מקבל בונוסים על זה שהוא עושה טובהיש מנהלים מספיק מוכשרים שיסכימו לשכר הזהבל נשכח שרווחי העתק של הבנקים באים ממשקי הבית ולא מניהול מתוחכם
- 8.גיל 22/04/2016 11:06הגב לתגובה זוהגנבים הביתה. ברור לכולם שמשכורות הענק שהביכירים קיבלו (גםכ שר החברות בקושי הרווחיו) זה גועל נפש או כמו שאני רואה זאת גזל של מכספי הציבור - להוריד עאת מלות מייד
- 7.קליפ 22/04/2016 10:14הגב לתגובה זותוך שהם רומסים שודדים,בוזזים,אונסים כל הנקרה בדרכם בדרך לעוד דירה במשכורת חודשית. חג כשר ושמח לכל העם היהודי בציון ובתפוצות. רק אהבה מביאה עוד חיבוקים ושמחה
- 6.איתן 22/04/2016 10:03הגב לתגובה זויש להחליט על סכום מקסימלי לכל בעל תפקיד ציבורי או חברה פרטית הניזונה ברובה על ידי כספי ציבור ובנוסף על פי רווח הפסד של אותה שנה
- 5.אחד 21/04/2016 16:23הגב לתגובה זואצל רבים מהם גם אין קשר בין השכר לבין ביצועי החברות . יואילו בטובם לחפש את מזלם בחו"ל, אבל שם אנשים לא פראייארים, ברגע שישמעו את השכר המופרך אותו הם מבקשים יראו להם בנימוס את הדלת.
- 4.דני, אתה שייך לאדון רני רהב או מלכך פנכה אחר? (ל"ת)אחד 21/04/2016 16:21הגב לתגובה זו
- 3.ranr 21/04/2016 10:45הגב לתגובה זוהאמת שדי תמהתי כאשר דובר על חוק ייחודי לחברות הפיננסיות וכתבתי כי הוא חייב לכלול את כל החברות הציבוריות. הטענה שבשכר נמוך יותר, הבכירים יאבדו מוטיבציה, איננה נתמכת הן מצד ניסויים ובדיקות בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית והן מתחום הנסיון המעשי. הוכח גם, כי לתיגמול מופרז יש תוצאה הפוכה מהמצופה.
- דני 21/04/2016 12:43הגב לתגובה זולחברות יש בעלי מניות, ולחברות ציבוריות אלו כוללים גם בעלי מניות מהציבור הרחב, יועילו בעלי המניות מהציבור (שההחלטה בנושא בידיהם בלבד ולא בידי בעל השליטה כיום, שזה כשלעצמו הזוי) להשתתף בהצבעות ולקבל אחריות הנלוות לבעלות על מניות. אם לא נראה לכם, אתם תמיד יכולים לבחור לא להשקיע במניה! הנושא הוא הבעיה של בעלי המניות בלבלד ולא איש מלבדם!
- דני לקקני 21/04/2016 16:26לציבור יש כספים רבים בקרנות השתלמות ופנסיה אשר משקיעות את כספיו במניות. האם יש לאותו ציבור יכולת להצביע ? קשקשן בשקל.
- 2.אבי 21/04/2016 10:39הגב לתגובה זוהם רוצים לקבל פיצויים מנופחים שיחושבו לפי המשכורות המנופחות שלהם ולא לפי המשכורות של 2.5 שזה ירידה משמעותית בשכר. זאת התקופה שאנשים יתפטרו והסיסה היא אך ורק הפיצויים!!!!
- 1.סתם אזרח זקן 21/04/2016 10:28הגב לתגובה זואל יאיימו עלינו הבכירים - יתפטרו - ימצאו להם מחליפים - אולי התקופה הראשונה תהיה קשה - התגברנו על משברים גדולים יותר - נחזור לצניעות וענווה בחיים.
- דני 21/04/2016 12:40הגב לתגובה זוועוד איך יש אנשים שאין להם מחליפים ראויים, אתה פשוט קנאי, אפס ובכיין מכדי להבין זאת. בהצלחה בחיים בונצואלה ה"משגשגת"!
- ועל זה נאמר: "פחחחחחח" (ל"ת)גדי 23/04/2016 20:43
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
