שוק אפור: גישת בנק ישראל להלוואות המונים פוגעת בציבור בישראל
סבורני שהבנק המרכזי ממשיך לגלגל לפתחם של משרד האוצר, הרשות להגבלים עסקיים ואחרים את הטיפול בשוק האשראי הישראלי. אני מבקש להביא כאן את עמדתנו בדבר חשיבותו של בנק ישראל כאחראי לשכללו של שוק זה.
אחת הסיבות למשבר הפיננסי הגלובלי האחרון הייתה ההתפתחות של מערכות פיננסיות חוץ בנקאיות - האומנם? המשבר ב-2008 נבע מנטילת סיכונים בלתי מבוקרת בתוך המערכת הבנקאית בארה"ב. בנקים קמעונאיים ובנקים להשקעות, שהיו מפוקחים בצורה רופפת על ידי הבנק המרכזי והרשות לניירות ערך, בנו להם רשימה ארוכה של מכשירים כדוגמת Credit Default Swaps, שהמשקיע האגדי וורן באפט הגדיר אותם כ"נשק יום הדין", שהביאו לקריסת המערכת.
לא מדובר על שוק חוץ בנקאי, נהפוך הוא, מדובר על שוק הנטוע עמוק בתוך בעיית המינוף וניהול הסיכונים של המערכת הבנקאית העולמית. אם כבר, נכון לכנות זאת כבנקאות צללים. מערכת בנקאות המסתמכת על פקדונות ציבור על מנת לייצר מוצרים פיננסים מסובכים שבתנאי קיצון עשויים להביא להתמוטטות המערכת כולה. הבעיה המרכזית היא היעדר פיקוח - בדיוק! אלא שהעדר הפיקוח במדינת ישראל נובע אך ורק מפרשנות של חוק הבנקאות (רישוי) על ידי בנק ישראל. חוק זה מציע לבנק המרכזי הישראלי שלל כלים לפיקוח על הבנקים, אגודות אשראי, מוסדות פיננסים וכדו'. החוק קובע כי הפיקוח על כלל הפעילות הפיננסית בישראל צריך להיות בידי הבנק המרכזי. לצערנו, האחרון החליט להפוך חלקים שלמים בחוק לאות מתה ולפקח אך ורק על בנקים.
אני מזכיר כי ב-1936 היו בפלשתינה 75 בנקים, כ-100 אגודות אשראי, ומאות מוסדות פיננסים. מערכת תוססת ובריאה של אשראי, פקדונות וגופים שפעלו במרץ להקמת המדינה. קריסה של בנק זה או אחר לא איימה כלל וכלל על יציבות המערכת כולה. המצב היום הוא תולדה של פרשנות זו והפיכת כלל המערכת, שאינה בנק, ללא לגיטימית לרבות הכללתו במילים "שוק אפור". האם שוק אפור במובן של ריביות רצחניות?
- מתנה או הלוואה? הסכנות בהעברת כספים בתוך המשפחה
- קנה חלק מדירה כדי לעזור לבעלת הדירה שנקלעה לחובות - וקיבל תביעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם כן, אני מזכיר לנגידה הנכבדה כי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי פטורים על פי חוק מריביות מקסימליות וחובת גילוי מלאה של הריבית ללקוח. בעוד ש"השוק האפור", או יותר בשמו הראוי "החוץ בנקאי", רשאי לגבות ריבית נומינלית המגיעה היום לכ-9% ריבית וצמודת מדד המגיעה לכ-13% (ריבית הבנקים יכולה להגיע לכ-20%).
יתרה מזאת, בלי שקיפות אי אפשר לייצר תחרות. בעולם נדרשת גילוי עלות האשראי ללא סייג. בישראל, הבנקים רשאים להעמיד מסגרת אשראי, בריבית של 8% לגד' ואז לגבות עמלות כמו עמלת מסגרת, עמלת פקיד, עמלת משכון וכו' וכו'. הכל מבלי לשכלל זאת למחיר האשראי. אז איך אפשר לייצר תחרות מבלי לדעת מה אתה משלם?! מבלי שכללי המשחק זהים לכולם?! האם כוונת הנגידה הנכבדה לשוק אפור במובן של גבייה לא חוקית? לצערנו פושעים ונוכלים יש בכל תחום. יש לטפל בהם בנחישות באמצעות המשטרה ובתי המשפט. בין אם מדובר על גנבי חול או בגנבי אשראי. עם זאת, הניסיון להכניס לקטגוריה אחת פושעים, חברות אשראי שאינם בנקים, מוסדיים וחברות טכנולוגיה - מביא להכתמה של השוק כולו כלא ראוי.
האם חברות טכנולוגיה הן שוק אפור?
הגופים המלווים בריביות הנמוכות ביותר היום למשקי בית ועסקים קטנים בארה"ב, אנגליה וסין הם פלטפורמות להלוואות המונים (Peer to peer lending). זוהי תחרות המייעלת את השוק באמצעות פלטפורמות טכנולוגיות, ויש לדחוף במהירות וביעילות קידום של פלטפורמות אלו גם בישראל. ממשלת אנגליה, אגב, מלווה ישירות למשקי בית ועסקים קטנים דרך פלטפורמות הלוואות המונים. בישראל, אנו זוכים להתעלמות מוחלטת.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
"הפער הרגולטורי" שהפך למטבע לשון בישראל נובע אך ורק מסיבה אחת: מינוף והשענותם של אלו על כספי ציבור כרשת ביטחון. עקב העובדה כי על כל שקל שמופקד בבנק - הבנק מחזיק בנכסים נזילים של כ-11 אגורות (חובת נזילות), מספיק שכ-10% מבעלי הפקדונות ימשכו את כספם מהבנק על מנת שנצטרך את התערבותו של הבנק המרכזי לחילוץ. כך במשבר של 2008, נדרשו האמריקנים להדפיס כמויות אדירות של כסף על מנת לבצע את החילוץ. אני מזכיר כי אף פלטורמת הלוואות המונים לא קרסה ב-2008. למה? כי אין מינוף. שקל מופקד שווה לשקל שמוקצה להלוואות. על מנת לייצר מערכת יציבה ותחרותית יותר, מן הראוי שהבנק המרכזי יעודד מערכות של הלוואות המונים.
- 3.פעיל בשוק 04/08/2015 15:22הגב לתגובה זוהאיש הוא רובין הוד של שנות ה 2000.....כל מילה בסלע
- 2.זוזולינו 03/08/2015 20:14הגב לתגובה זוסוף כל סוף מגיע יזם שמציע חלופה לבנקים אז שמים לו מקלות בגלגלים.במקום לבחון את הרעיון וללוות אותו בביצוע, בוחרים להקשות עליו. אחר כך יגידו שנלחמו בבנקים, אבל בבאמת, אולי המנהיגים פה רוצים לשמר את הכח בבנקים ואצל הטייקונים (כדי שאחכ יסדרו להם תפקיד בשוק הפרטי)...
- 1.רגולציה = שחיתות! 03/08/2015 12:26הגב לתגובה זוהזוי שלא נפתח פה בנקים עשרות שנים! בנק ישראל יוצר במו ידיו בעיית too big to fail אימתנית.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.