סאגת דורי בניה: כרוניקה של כישלון ידוע מראש
צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, מדגים כיצד חברות הנדל"ן צריכות לפעול בכל הנוגע לדיווחי הכנסות באמצעות מקרה דורי בניה
בשקט בשקט, הרחק מאור הזרקורים, פרסמה בתחילת החודש חברת דורי בניה את ממצאי ועדת הבדיקה החיצונית אשר מינתה, בעקבות הדיווח על הסטייה והנתונים הלא מדויקים בדוחותיה הכספיים. הבודק המיוחד נועד לחשוף את הרקע לפערים בין נתוני הדוחות לנתונים בפועל - פער שעמד על למעלה מ-400 מיליון שקלים, וכן להציג את המסקנות הנדרשות לצורך המשך ניהולה התקין של החברה.
על גבי למעלה מ-50 עמודים מסביר הבודק החיצוני, כיצד חברת הבנייה ניהלה את ענייניה באופן לקוי, תוך תחלופה גבוהה של מנהלים ובעלי תפקידים, מוסר תשלומים נמוך לספקים וצמיחה מהירה שלא לוותה בהתאמת המנגנונים הפנימיים של החברה. הדו"ח חושף כי לא נערכה בחברה ישיבה חודשית שוטפת של בקרה תקציבית, ומחלקת הבקרה התקציבית סבלה ממחסור בכוח אדם. עוד מראה הדו"ח כי בחברה נעשו תיקונים והתאמות לדוחות מנהלי הפרויקטים ללא תיאום ותיעוד, וכן כי חלק מהעלויות נפרסו על פני תקופות עתידיות במקום לעדכן אותן על פי הצפי בדוחות.
דו"ח המבקר שפורסם, צריך לעורר דאגה רבה בקרב פעילי אחוזת בית. הוא מחדד ומציג את הבעיות והסיכונים הטמונים בהשקעה בחברות הפועלות כקבלן מבצע, שכן אילו כלים יש לנו, כמשקיעים, להתריע בפני התנהלות בעייתית אפשרית בחברות אחרות אשר נסחרות בבורסה? האם ניתן לסמוך על מנגנוני הבקרה הקיימים? ישנם 2 כלים ושינויים, שעל ציבור המשקיעים לדרוש מחברות בנייה הפועלות בתחום הביצוע לאמץ לעצמן:
רישום הכנסות
דורי בניה נהגה להכיר בהכנסות מפרויקטים באופן מתירני. כך לדוגמא, הכירה החברה בהכנסות, במקרים בהם המשא ומתן עם מזמין העבודה היה בשלב מקדמי (אם בכלל), וכן הציגה בדוחותיה הכספיים בונוסים ותמריצים אשר בגינם ספק רב אם אכן יתקבלו. שיטה זו אינה זרה לחברות העוסקות בתחום, שכן כולן נוטות להכיר בהכנסות בשלבים מוקדמים. הרשות לניירות ערך צריכה לפעול לשינוי שיטת הרישום החשבונאי, ולקבוע חוקים וקווים מנחים מתי ניתן להכיר בהכנסות, בונוסים ובתמריצים.
- הורשעו במסירת מידע מטעה בדוחות ושילמו קנס של 2.5 מ' ש'
- דורי בנייה: אושר הסדר האכיפה עם רשות ניירות ערך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על בעלי המניות לשנות את סדר העדיפויות הנוכחי להנחות את מנהלי החברה, בראש ובראשונה, לשמור על יציבותה העסקית של החברה ולהפעיל מנגנוני בקרה יעילים. כיום, נוהגים הדירקטוריונים השונים לקשור את שכר המנהלים, לשורת ההכנסות של החברה - דבר אשר מתמרץ את המנהלים להכיר בהכנסות באופן לקוי, ואף רחוק מן המציאות.
ביטול הקשר בין שכר המנהלים לבין סעיף ההכנסות
על בעלי המניות לשנות את אופן התגמול הנוכחי לקבוע את שכר המנהלים על בסיס עמידה ביעדים ושיעורי רווחיות. נדגיש כי בשנת 2014 שילמה חברת דורי בנייה לחמשת מנהליה הבכירים, שכר בסכום מצטבר של למעלה מ-6 מיליון שקלים.
לסיכום, דוח המבקר החיצוני של דורי בניה, חשף את הבטן הרכה של ענף הנדל"ן המקומי. שכן שיטת העבודה הקיימת ואופן הרישום החשבונאי בחברות הנדל"ן, אשר פועלות כקבלן ביצוע, הינה בעייתית ומועדת לפורענות. על הרשות לניירות ערך לפעול למען תיקון הכשלים החשבונאיים, ולייצר קווים מנחים באופן הרישום החשבונאי. הרשו לי לצטט שורה אחת מדו"ח המבקר, אשר ממחישה יותר מכל את מהות הבעיה "הדוחות אמורים לשקף מצב נתון ומהימן, בהתאם לכללי החשבונאות הרלוונטיים, ולא מצב רצוי. שכן, החשבונאות הינה כלי דיווח ואינה כלי להשגת יעדים".
- 3.שלי יועצת בבנק 27/03/2015 12:38הגב לתגובה זוהתוכן חלש וכך גם הכתיבה, מתי יוחלף הבחורציק
- מאור 27/03/2015 14:41הגב לתגובה זוגם אני יועץ בבנק, לא היו מעבירים לנו סקירה ברמה כזו.
- אבי 28/03/2015 22:37אני מכיר טוב את צחי, הוא מנהל קרנות גידור בחסד, תמשיך לעשות את העבודה הנהדרת במור.
- 2.יריב 25/03/2015 13:58הגב לתגובה זופרמת רואי החשבון התרשלה בגדול וכמובן גם הנהלת החברה והדירקטורים בה. אין מצב שהתביעה לאתתקבל. השאלה היא מה גובה הפיצויים שיפסק והאם פוליסות הביטוח אחריות מקצועית יכסו את הנזק.
- 1.400 מיליון ש"ח נזק - 6 מיליון ש"ח משכורות (ל"ת)אבירם 25/03/2015 13:28הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.