הנה לכם הזדמנות בבורסה בת"א - שפתאום התעוררה
עד לשבוע האחרון, חודש המסחר היה המשך של השיממון בתל-אביב. התארגנות גורמי מסחר במעו"ף, בקשר עם איתות הבורסה, לגבי עמלות מסחר (מהלך שהבורסה לבסוף לא הוציאה לפועל), דיכאו אף יותר את הפעילות והביאה לשפל מסחר רב-שנתי (08.02.15) במעו"ף.
ואז הגיעה פלוג
לא, שינוי הריבית מ-0.0% / 0.5% ל-0.0% / 0.2% (הריבית על הפיקדונות בבנק-ישראל כבר הייתה אפס), לא הייתה דרמטית לכשעצמה. אך האיתות לשוק על נכונות פעולה מסיבית, בקשר עם שער המטבע, כולל QE מקומי (אף מעבר ל"תכנית הגז" שהיא QE לכל דבר ועניין) וריבית שלילית (קרי, ריבית שלילית על פיקדונות), הזניקה את השוק אל עבר שיא חדש.
נראה שבכך אנו מצטרפים סופית לעולם בהקשר של התנהגות המסחר תחת QE. במצב עולם זה, חדשות מאקרו טובות הן לעיתים קרובות רעות לשוק, כי הצפי הוא לפחות QE. מאידך, חדשות מאקרו רעות הן לעיתים קרובות טובות לשוק, כי הצפי הוא לעוד QE - מצב מבלבל במקצת.
בתור הזדמנות מסחר מעניינת, נציין את זו שהפכה לחסרת סיכון כמעט: אג"חים ממשלתיות ישראלייות שקליות עם מח"מ של 2-5 שנים, נסחרות היום בתשואה לפדיון של 0.2%-0.75% או כ-0.5% בממוצע. זה אומר שלכל היותר אג"חים אלו ישלמו כ-0.5% לשנה, או לאג"ח עם מח"מ של 3.5 שנים - כ-1.75% עד לפדיון.
- אינפלציה, אורז וטראמפ: יפן הולכת לבחירות
- ניצחון השמרנים בגרמניה: האם הכלכלה הגדולה באירופה תצא מהקיפאון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה ההזדמנות?
שורט (בין אם על הני"ע, ובין אם דרך תעודת סל בחסר על מדד ממשלתי שקלי), מגלם סיכון של כ-0.5% לשנה, או 1.75% בטוטאל (קרי ירידה לתשואה 0%). מעבר לכך, ה-upside הוא די גבוה, ועשוי להתרחש הן כתוצאה ממשבר מקומי (למשל ביטחוני), הן מחזרה לסביבת ריבית נורמלית כתוצאה מהצלחה מקומית או מכישלון מקומי, והן מהתפרצות אינפלציה. בהתייחס לאלטרנטיבה, קרי כ-0% על פיקדון, איבוד 0.5% לשנה בשביל הסיכוי פה ל-upside איננו מאוד מסוכן.
כן, זהו עולם הפוך. כאשר הסיכון משורט על אג"חים בינוניות הינו נמוך מהחזקת אותן אג"חים בלונג (בלונג - ה-upside מוגבל. וישנם תרחישים סבירים שמביאים ל-downside גדול). נציין כי שורט דומה על אג"ח צמודות הינו מסוכן יותר, שכן התפרצות אינפלציה יכולה ליצור עלייה בשווי הנכס. משחק דומה על ממשלתית-שקלית-5 הינו גם בעל סיכון מוגבל, אך גבוה יותר (ה-YTM על מח"מ של 10 יושב על כ-1.9%, קרי עדיין אפשרי לרדת 1.9% לאפס, ולאבד כ19% על מח"מ של 10).
מבחינת שוק המעו"ף, ישנם מספר גורמים שעשויים לגרום לפריצה נוספת מעלה (אם אירן לא תקלקל את החגיגה):
- המעוף שובר שיאים. כל יום נראה כותרת בעיתונים ובאתרים הכלכליים על השיאים החדשים. כותרות מושכות כסף. התזוזה לאחר השיממון הגדול מעוררת עניין (בניגוד למצב בו השוק תקוע חודשים ארוכים על אותו ערך).
- הפרש גדול יחסית, מצטבר ב-5 שנים האחרונות, מול שווקי מניות בחו"ל.
- סביבת ריבית 0% גורמת לפדיונות מהקרנות הכספיות (אשר הפכו להיות הפסדיות לאחר דמי ניהול), וכן מקרנות אג"ח ממשלתית (אשר גם בהן התשואה קדימה מוגבלת מאוד). הכסף שיוצא גדול, והוא יחפש אפיק. אפילו אם חלק קטן יחסית ילך למניות בתל-אביב, זה יגרום לעליות, שכן במחזורים הנמוכים דהיום לא דרוש הרבה זרימה למניות על-מנת ליצור תזוזה.
- הבחירות ככלל הן בעלי פוטנציאל חיובי (וזה מוכח אמפירית). בתור הסבר של פסיכולוגיית משקיעים / סוחרים: לאחר הבחירות רוב הציבור סבור כי התוצאות, באשר יהיו, הן הנכונות ביותר (לא משנה מה ההחלטה, עדיין הרוב הוא הרוב), בעוד שלפני הבחירות חוששים, הרוב מקבל את רצונו והרוב אופטימי ביחס למצב הכלכלי קדימה לאחר הבחירות.
- 7.משה ראשל"צ 03/03/2015 19:50הגב לתגובה זואני חגגתי עם 0142 ו0323 ו 0324 וכבר יצאתי מהם ואני מחפש אלטרנטיבות יש לך הצעות נוספות ???
- 6.דויד יפה 02/03/2015 08:56הגב לתגובה זומסכים זה נכון.חשיבה נכונה אך לא התייחסת לתיקון שכן יש פחד גבהים באיזורי השיא.
- 5.עופר 02/03/2015 07:26הגב לתגובה זושאני בהחלט מבין את הרצון של הכותב לא להיחשף. ממש סודות מדינה בערבוב עם קנוניות בינלאומיות. פשוט פאקין מגוחך טילים.
- 4.דוד 01/03/2015 21:13הגב לתגובה זויש לי תעודה מעוף פי 3 כבר כמה שנים. להישאר או למכור ? תודה
- 3.בונטו 01/03/2015 17:02הגב לתגובה זועלה? אם כן יש לך בעיה. תוצאות בחירות ? להזכירך מה גרם אחד המתמודדים הבולטים בבחירות הנוכחיות למניות הסלולר? הקלה כמותית? במשק שצומח 2.5 אחוז עם אבטלה של 5.5 ? הקלה כמותית זה צעד חירום.
- סוחר סחור 01/03/2015 17:14הגב לתגובה זוזה וואחד הפרש. לגבי רגולציה - יש גם רינונים חיוביים. משק שצומח 2-4% ועם אבטלה של 5.5% הינו במצב די טוב. ההקלה הכמותית במקרה זה - היא בעיקר השפעה על שע"ח ולא צעד חירום, וזאת בניגוד לאירופה ויפן למשל.
- בונטו 02/03/2015 01:55להסתכל על כמה עלה באחוזים יחסית לשאר העולם לא משקף הבדלי שווי.
- 2.22 01/03/2015 16:57הגב לתגובה זולהפסיד כסף ב 95 אחוז לטווח הארוך
- 1.אורדון 01/03/2015 16:21הגב לתגובה זושורט שחר 2-5 של תכלית

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.