הנה לכם הזדמנות בבורסה בת"א - שפתאום התעוררה
עד לשבוע האחרון, חודש המסחר היה המשך של השיממון בתל-אביב. התארגנות גורמי מסחר במעו"ף, בקשר עם איתות הבורסה, לגבי עמלות מסחר (מהלך שהבורסה לבסוף לא הוציאה לפועל), דיכאו אף יותר את הפעילות והביאה לשפל מסחר רב-שנתי (08.02.15) במעו"ף.
ואז הגיעה פלוג
לא, שינוי הריבית מ-0.0% / 0.5% ל-0.0% / 0.2% (הריבית על הפיקדונות בבנק-ישראל כבר הייתה אפס), לא הייתה דרמטית לכשעצמה. אך האיתות לשוק על נכונות פעולה מסיבית, בקשר עם שער המטבע, כולל QE מקומי (אף מעבר ל"תכנית הגז" שהיא QE לכל דבר ועניין) וריבית שלילית (קרי, ריבית שלילית על פיקדונות), הזניקה את השוק אל עבר שיא חדש.
נראה שבכך אנו מצטרפים סופית לעולם בהקשר של התנהגות המסחר תחת QE. במצב עולם זה, חדשות מאקרו טובות הן לעיתים קרובות רעות לשוק, כי הצפי הוא לפחות QE. מאידך, חדשות מאקרו רעות הן לעיתים קרובות טובות לשוק, כי הצפי הוא לעוד QE - מצב מבלבל במקצת.
בתור הזדמנות מסחר מעניינת, נציין את זו שהפכה לחסרת סיכון כמעט: אג"חים ממשלתיות ישראלייות שקליות עם מח"מ של 2-5 שנים, נסחרות היום בתשואה לפדיון של 0.2%-0.75% או כ-0.5% בממוצע. זה אומר שלכל היותר אג"חים אלו ישלמו כ-0.5% לשנה, או לאג"ח עם מח"מ של 3.5 שנים - כ-1.75% עד לפדיון.
- טאקאיצ’י בדרך לראשות הממשלה ביפן - המניות מזנקות והין נופל
- אינפלציה, אורז וטראמפ: יפן הולכת לבחירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה ההזדמנות?
שורט (בין אם על הני"ע, ובין אם דרך תעודת סל בחסר על מדד ממשלתי שקלי), מגלם סיכון של כ-0.5% לשנה, או 1.75% בטוטאל (קרי ירידה לתשואה 0%). מעבר לכך, ה-upside הוא די גבוה, ועשוי להתרחש הן כתוצאה ממשבר מקומי (למשל ביטחוני), הן מחזרה לסביבת ריבית נורמלית כתוצאה מהצלחה מקומית או מכישלון מקומי, והן מהתפרצות אינפלציה. בהתייחס לאלטרנטיבה, קרי כ-0% על פיקדון, איבוד 0.5% לשנה בשביל הסיכוי פה ל-upside איננו מאוד מסוכן.
כן, זהו עולם הפוך. כאשר הסיכון משורט על אג"חים בינוניות הינו נמוך מהחזקת אותן אג"חים בלונג (בלונג - ה-upside מוגבל. וישנם תרחישים סבירים שמביאים ל-downside גדול). נציין כי שורט דומה על אג"ח צמודות הינו מסוכן יותר, שכן התפרצות אינפלציה יכולה ליצור עלייה בשווי הנכס. משחק דומה על ממשלתית-שקלית-5 הינו גם בעל סיכון מוגבל, אך גבוה יותר (ה-YTM על מח"מ של 10 יושב על כ-1.9%, קרי עדיין אפשרי לרדת 1.9% לאפס, ולאבד כ19% על מח"מ של 10).
מבחינת שוק המעו"ף, ישנם מספר גורמים שעשויים לגרום לפריצה נוספת מעלה (אם אירן לא תקלקל את החגיגה):
- המעוף שובר שיאים. כל יום נראה כותרת בעיתונים ובאתרים הכלכליים על השיאים החדשים. כותרות מושכות כסף. התזוזה לאחר השיממון הגדול מעוררת עניין (בניגוד למצב בו השוק תקוע חודשים ארוכים על אותו ערך).
- הפרש גדול יחסית, מצטבר ב-5 שנים האחרונות, מול שווקי מניות בחו"ל.
- סביבת ריבית 0% גורמת לפדיונות מהקרנות הכספיות (אשר הפכו להיות הפסדיות לאחר דמי ניהול), וכן מקרנות אג"ח ממשלתית (אשר גם בהן התשואה קדימה מוגבלת מאוד). הכסף שיוצא גדול, והוא יחפש אפיק. אפילו אם חלק קטן יחסית ילך למניות בתל-אביב, זה יגרום לעליות, שכן במחזורים הנמוכים דהיום לא דרוש הרבה זרימה למניות על-מנת ליצור תזוזה.
- הבחירות ככלל הן בעלי פוטנציאל חיובי (וזה מוכח אמפירית). בתור הסבר של פסיכולוגיית משקיעים / סוחרים: לאחר הבחירות רוב הציבור סבור כי התוצאות, באשר יהיו, הן הנכונות ביותר (לא משנה מה ההחלטה, עדיין הרוב הוא הרוב), בעוד שלפני הבחירות חוששים, הרוב מקבל את רצונו והרוב אופטימי ביחס למצב הכלכלי קדימה לאחר הבחירות.
- 7.משה ראשל"צ 03/03/2015 19:50הגב לתגובה זואני חגגתי עם 0142 ו0323 ו 0324 וכבר יצאתי מהם ואני מחפש אלטרנטיבות יש לך הצעות נוספות ???
- 6.דויד יפה 02/03/2015 08:56הגב לתגובה זומסכים זה נכון.חשיבה נכונה אך לא התייחסת לתיקון שכן יש פחד גבהים באיזורי השיא.
- 5.עופר 02/03/2015 07:26הגב לתגובה זושאני בהחלט מבין את הרצון של הכותב לא להיחשף. ממש סודות מדינה בערבוב עם קנוניות בינלאומיות. פשוט פאקין מגוחך טילים.
- 4.דוד 01/03/2015 21:13הגב לתגובה זויש לי תעודה מעוף פי 3 כבר כמה שנים. להישאר או למכור ? תודה
- 3.בונטו 01/03/2015 17:02הגב לתגובה זועלה? אם כן יש לך בעיה. תוצאות בחירות ? להזכירך מה גרם אחד המתמודדים הבולטים בבחירות הנוכחיות למניות הסלולר? הקלה כמותית? במשק שצומח 2.5 אחוז עם אבטלה של 5.5 ? הקלה כמותית זה צעד חירום.
- סוחר סחור 01/03/2015 17:14הגב לתגובה זוזה וואחד הפרש. לגבי רגולציה - יש גם רינונים חיוביים. משק שצומח 2-4% ועם אבטלה של 5.5% הינו במצב די טוב. ההקלה הכמותית במקרה זה - היא בעיקר השפעה על שע"ח ולא צעד חירום, וזאת בניגוד לאירופה ויפן למשל.
- בונטו 02/03/2015 01:55להסתכל על כמה עלה באחוזים יחסית לשאר העולם לא משקף הבדלי שווי.
- 2.22 01/03/2015 16:57הגב לתגובה זולהפסיד כסף ב 95 אחוז לטווח הארוך
- 1.אורדון 01/03/2015 16:21הגב לתגובה זושורט שחר 2-5 של תכלית
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
