הנה לכם הזדמנות בבורסה בת"א - שפתאום התעוררה

סוחר מעו"ף | (9)
נושאים בכתבה בחירות

עד לשבוע האחרון, חודש המסחר היה המשך של השיממון בתל-אביב. התארגנות גורמי מסחר במעו"ף, בקשר עם איתות הבורסה, לגבי עמלות מסחר (מהלך שהבורסה לבסוף לא הוציאה לפועל), דיכאו אף יותר את הפעילות והביאה לשפל מסחר רב-שנתי (08.02.15) במעו"ף.

ואז הגיעה פלוג

לא, שינוי הריבית מ-0.0% / 0.5% ל-0.0% / 0.2% (הריבית על הפיקדונות בבנק-ישראל כבר הייתה אפס), לא הייתה דרמטית לכשעצמה. אך האיתות לשוק על נכונות פעולה מסיבית, בקשר עם שער המטבע, כולל QE מקומי (אף מעבר ל"תכנית הגז" שהיא QE לכל דבר ועניין) וריבית שלילית (קרי, ריבית שלילית על פיקדונות), הזניקה את השוק אל עבר שיא חדש.

נראה שבכך אנו מצטרפים סופית לעולם בהקשר של התנהגות המסחר תחת QE. במצב עולם זה, חדשות מאקרו טובות הן לעיתים קרובות רעות לשוק, כי הצפי הוא לפחות QE. מאידך, חדשות מאקרו רעות הן לעיתים קרובות טובות לשוק, כי הצפי הוא לעוד QE - מצב מבלבל במקצת.

בתור הזדמנות מסחר מעניינת, נציין את זו שהפכה לחסרת סיכון כמעט: אג"חים ממשלתיות ישראלייות שקליות עם מח"מ של 2-5 שנים, נסחרות היום בתשואה לפדיון של 0.2%-0.75% או כ-0.5% בממוצע. זה אומר שלכל היותר אג"חים אלו ישלמו כ-0.5% לשנה, או לאג"ח עם מח"מ של 3.5 שנים - כ-1.75% עד לפדיון.

אז מה ההזדמנות?

שורט (בין אם על הני"ע, ובין אם דרך תעודת סל בחסר על מדד ממשלתי שקלי), מגלם סיכון של כ-0.5% לשנה, או 1.75% בטוטאל (קרי ירידה לתשואה 0%). מעבר לכך, ה-upside הוא די גבוה, ועשוי להתרחש הן כתוצאה ממשבר מקומי (למשל ביטחוני), הן מחזרה לסביבת ריבית נורמלית כתוצאה מהצלחה מקומית או מכישלון מקומי, והן מהתפרצות אינפלציה. בהתייחס לאלטרנטיבה, קרי כ-0% על פיקדון, איבוד 0.5% לשנה בשביל הסיכוי פה ל-upside איננו מאוד מסוכן.

כן, זהו עולם הפוך. כאשר הסיכון משורט על אג"חים בינוניות הינו נמוך מהחזקת אותן אג"חים בלונג (בלונג - ה-upside מוגבל. וישנם תרחישים סבירים שמביאים ל-downside גדול). נציין כי שורט דומה על אג"ח צמודות הינו מסוכן יותר, שכן התפרצות אינפלציה יכולה ליצור עלייה בשווי הנכס. משחק דומה על ממשלתית-שקלית-5 הינו גם בעל סיכון מוגבל, אך גבוה יותר (ה-YTM על מח"מ של 10 יושב על כ-1.9%, קרי עדיין אפשרי לרדת 1.9% לאפס, ולאבד כ19% על מח"מ של 10).

מבחינת שוק המעו"ף, ישנם מספר גורמים שעשויים לגרום לפריצה נוספת מעלה (אם אירן לא תקלקל את החגיגה):

  1. המעוף שובר שיאים. כל יום נראה כותרת בעיתונים ובאתרים הכלכליים על השיאים החדשים. כותרות מושכות כסף. התזוזה לאחר השיממון הגדול מעוררת עניין (בניגוד למצב בו השוק תקוע חודשים ארוכים על אותו ערך).
  2. הפרש גדול יחסית, מצטבר ב-5 שנים האחרונות, מול שווקי מניות בחו"ל.
  3. סביבת ריבית 0% גורמת לפדיונות מהקרנות הכספיות (אשר הפכו להיות הפסדיות לאחר דמי ניהול), וכן מקרנות אג"ח ממשלתית (אשר גם בהן התשואה קדימה מוגבלת מאוד). הכסף שיוצא גדול, והוא יחפש אפיק. אפילו אם חלק קטן יחסית ילך למניות בתל-אביב, זה יגרום לעליות, שכן במחזורים הנמוכים דהיום לא דרוש הרבה זרימה למניות על-מנת ליצור תזוזה.
  4. הבחירות ככלל הן בעלי פוטנציאל חיובי (וזה מוכח אמפירית). בתור הסבר של פסיכולוגיית משקיעים / סוחרים: לאחר הבחירות רוב הציבור סבור כי התוצאות, באשר יהיו, הן הנכונות ביותר (לא משנה מה ההחלטה, עדיין הרוב הוא הרוב), בעוד שלפני הבחירות חוששים, הרוב מקבל את רצונו והרוב אופטימי ביחס למצב הכלכלי קדימה לאחר הבחירות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    משה ראשל"צ 03/03/2015 19:50
    הגב לתגובה זו
    אני חגגתי עם 0142 ו0323 ו 0324 וכבר יצאתי מהם ואני מחפש אלטרנטיבות יש לך הצעות נוספות ???
  • 6.
    דויד יפה 02/03/2015 08:56
    הגב לתגובה זו
    מסכים זה נכון.חשיבה נכונה אך לא התייחסת לתיקון שכן יש פחד גבהים באיזורי השיא.
  • 5.
    עופר 02/03/2015 07:26
    הגב לתגובה זו
    שאני בהחלט מבין את הרצון של הכותב לא להיחשף. ממש סודות מדינה בערבוב עם קנוניות בינלאומיות. פשוט פאקין מגוחך טילים.
  • 4.
    דוד 01/03/2015 21:13
    הגב לתגובה זו
    יש לי תעודה מעוף פי 3 כבר כמה שנים. להישאר או למכור ? תודה
  • 3.
    בונטו 01/03/2015 17:02
    הגב לתגובה זו
    עלה? אם כן יש לך בעיה. תוצאות בחירות ? להזכירך מה גרם אחד המתמודדים הבולטים בבחירות הנוכחיות למניות הסלולר? הקלה כמותית? במשק שצומח 2.5 אחוז עם אבטלה של 5.5 ? הקלה כמותית זה צעד חירום.
  • סוחר סחור 01/03/2015 17:14
    הגב לתגובה זו
    זה וואחד הפרש. לגבי רגולציה - יש גם רינונים חיוביים. משק שצומח 2-4% ועם אבטלה של 5.5% הינו במצב די טוב. ההקלה הכמותית במקרה זה - היא בעיקר השפעה על שע"ח ולא צעד חירום, וזאת בניגוד לאירופה ויפן למשל.
  • בונטו 02/03/2015 01:55
    להסתכל על כמה עלה באחוזים יחסית לשאר העולם לא משקף הבדלי שווי.
  • 2.
    22 01/03/2015 16:57
    הגב לתגובה זו
    להפסיד כסף ב 95 אחוז לטווח הארוך
  • 1.
    אורדון 01/03/2015 16:21
    הגב לתגובה זו
    שורט שחר 2-5 של תכלית
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.