ירידות מחירי הנפט מעמידות בספק את התחייבויות הפד ל-2015

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות, על השפעות ירידת מחירי הנפט על פעולות הפד ב-2015
צחי ליבוביץ | (3)
נושאים בכתבה הפד נפט ריבית

צניחת מחירי הנפט המתחוללת בחודשים האחרונים חושפת מספר סיבות שהיו למעשה צפויות למדי. העיקרית שבהן היא הגעתה של ארה"ב לעצמאות במשק האנרגיה שלה, כתוצאה מפיתוח טכנולוגיות מתקדמות המפיקות נפט מפצלי השמן בעלויות לא גבוהות - דבר המאפשר כמעט הכפלה של תוצר האנרגיה האמריקאי החל משנת 2008.

מחירי הנפט, אשר כבר הגיעו במהלך השנה למחיר של כ-107 דולרים לחבית, ירדו עד חודש נובמבר לרמות של כ-90 דולר לחבית, בין השאר, כתוצאה מההערכה כי אותה טכנולוגיה מתקדמת, העושה שימוש יעיל בפצלי השמן, תגדיל את רזרבות הנפט בעולם. מתווספים להן תחליפי הנפט והאנרגיה הירוקה, המעודד ייצור ללא שימוש בנפט, שמקטינים עוד יותר את הביקושים לנפט.

בנובמבר השנה, התפרסמו הערכות כי מחירי הנפט ימשיכו לרדת מסיבות אלה ויגיעו לכדי 70 ד' לחבית עד סוף 2015. בפועל, בימינו - סוף שנת 2014, מחרי הנפט כבר מתחת ל-60 ד' לחבית. כאמור, הירידה במחירי הנפט אמנם הייתה צפויה, אך עוצמת וחדות הירידה הפתיעה מאוד את השווקים.

סיבה חשובה ונוספת לירידה הדרסטית היא כמובן אי התערבותו המפתיעה של אופ"ק, קרטל הנפט עולמי, במחירי הנפט דרך ויסות התפוקה - דבר הנעשה באופ"ק מאז הקמתו ב-1960. נבהיר כי ירידה במחירי הנפט טובה עד לרמה מסוימת, מעבר לאותה רמה היא מתחילה להיות מסוכנת לכלכלה העולמית, היות ויש לא מעט מדינות שכלכלתן מתבססות על הנפט.

בנוסף לכך, הירידה החדה מקטינה עוד יותר את האינפלציה החזויה בעולם המערבי, שגם ככה נמצאת מתחת ליעדי הבנקים המרכזיים בעולם. ניתן לראות בבירור את חשש המשקיעי דרך התנהגות התשואות של אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח ארוך. כתוצאה מנתוני מאקרו חזקים מאוד שהתפרסמו לאחרונה בכלכלה האמריקנית בנושא התעסוקה והצמיחה, המשקיעים העריכו כי הבנק המרכזי האמריקני יוכל לעמוד בהבטחותיו להעלות את הריבית המרכזית במהלך 2015, והתשואות לאג"ח ממשלת ארה"ב הגיעו לרמות של 2.3%.

הדרך למעלה נראתה בטוחה

העובדה כי למרות זאת, התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים ירדו בסוף השבוע האחרון חזרה לרמות של כמעט 2%, מלמדת כי בקרב המשקיעים התעוררו ספקות האם הבנק המרכזי יוכל, לאחר הקריסה המהירה כל כך במחירי הנפט, להתעלם מכך ולהמשיך בתוכניתו המקורית להעלאת ריבית כבר במהלך שנת 2015.

היות ואנו במצב חדש בו אופ"ק נמנע מלהתערב במחיר הנפט, קשה להעריך היכן תהיה התחתית. יש הערכות שמדברות על ירידה נוספת של 40% ואף למטה מכך. צריך לציין שבשיא המשבר ב-2008 מחיר הנפט צלל לכ-35 ד' והמריא בחזרה לרמות של 120 ד'.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ניצול מצב זה כהזדמנות השקעה טומן בחובו פוטנציאל רווח אדיר בטווח קצר, אך כמובן מלווה בסיכון לא מבוטל, שכן כיום אף אחד לא יכול לסמן את התחתית. השקעה כזו מיועדת למשקיע הספקולנט אוהב הסיכון.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אל תהיה בטוח. (ל"ת)
    ר 16/12/2014 23:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בטוח שלא יוכלו להעלות ריבית (ל"ת)
    יויו 16/12/2014 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מתי נאגיש את זה בדלק ? (ל"ת)
    במבינו 15/12/2014 21:01
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.