עולם של ריביות נמוכות: קל להתרגל, קל עוד יותר להיות מופתע
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דווחה על ירידה של 0.3% במדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים האחרונים. סעיף הדיור במדד עלה 2.1% ולו לא היו מתחשבים בו, היה המדד יורד 1.2%. יעד האינפלציה של בנק ישראל עומד על 1%-3%, וברור שאנו רחוקים ממנו מאוד. רחוקים - אך לא חייבים להימצא בו תמיד. חוק בנק ישראל מאפשר שנתיים כדי לתקן את החריגה.
על רקע החשש מדפלציה, מתרבות הקריאות להפחתת הריבית במשק, העומדת על 0.25%, לרמה של 0.15%-0.10% ואולי אף פחות. יודגש, מדובר כרגע בחשש בלבד. מספר מדדים נמוכים עדיין אינם מעידים על תהליך דפלציוני, ולא מדובר במקרה היפני. אגב, גם ביפן, שסבלה במשך שנים מדפלציה כרונית, האינפלציה השנתית שלשה את עצמה ל-3% ומעלה בשנה האחרונה, ואיש לא צפה זאת.
אני לא בעד הורדת ריבית. לדעתי, בנק ישראל צריך לשדר לציבור שהריבית כבר ירדה / נמוכה מספיק, וכל הורדה נוספת שלה לא תסייע לפעילות הכלכלית ולא תשפיע עליה. למעשה, גם לא בטוח שיש בכך צורך: הייצוא כבר נהנה מפיחות השקל, הצריכה הפרטית המשיכה לגדול גם בתקופת צוק איתן, ולפי הלמ"ס היא תגדל השנה 3.4%, קצת יותר מאשר השנתיים האחרונות. אפילו התעשייה המקרטעת מראה לאחרונה סימני התאוששות נאים, לפי מדד מנהלי הרכש האחרון. האבטלה, אגב, נשארה נמוכה לכל אורך הדרך.
לכל זאת יש להוסיף את הגידול מעל המתוכנן בגירעון התקציבי, שבנק ישראל מתנגד לו. זה נוטה לנקוט מדיניות מצמצמת (קרי - להעלות ריבית) אם הוא חושב שהממשלה מתעתדת להגדיל יתר על המידה את הוצאותיה ו/או מסרבת להעלות מיסים.
- 97% שהריבית בארה"ב תרד בסוף אוקטובר - אבל הנאום של פאוול היום יכול לשנות את הסיכויים
- למה זינקו מניות הנדל"ן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ירידת האינפלציה עצמה קשורה ברובה בגורמים חיצוניים, כגון ירידת מחירי הסחורות בחו"ל, שלריבית המקומית אין כל השפעה עליהם. הריבית לא צריכה לרדת בחדות בגללם.במידה והתמונה תתהפך והסחורות יתייקרו מאוד, לא יהיה צורך דחוף לייקר אותה בחזרה. ירידת האינפלציה משקפת את השפעות הרגולציה במספר ענפים במשק, שהגבירה את המודעות הצרכנית ומבחינה זו חלק ממנה "אינו רע".
גם ההשוואה לאירופה - שם התוצר קפוא והאבטלה דו ספרתית - אינה במקום. אני חושב שבנק ישראל צריך לשמר קו לפיו הריבית תתחיל לעלות בהקדם האפשרי. תהליך הנרמול הבלתי נמנע שלה יהיה מסודר יותר, יגרום לפחות זעזועים, יוביל את האירועים ולא יגיב להם.
מה יכול לגרום לזעזועים?
לדוגמא, כמות הכסף במשק, שגדלה 22% ב-12 החודשים עד אוגוסט ועשויה לעשות את דרכה במהירות לשוק מוצרים מצומצם מדי. בסופו של דבר, יש צורך בריבית גבוהה מספיק, כך שביום סגריר, אם נתוני המשק יצביעו על מיתון חריף דוגמת אירופה, יהיה ניתן להוריד אותה באופן משמעותי.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
אוסטרליה למשל עם ריבית של 2.5%, יכולה להוות דוגמא לרמה שתשרור כאן בתוך שנה - שנתיים, במידה שקצב הצמיחה ישוב ל-3% (רמתו לפני צוק איתן) והאינפלציה תהיה סביב 2% (רמתה בתחילת השנה).
קל מאוד להסתגל לנתונים שוטפים ולהניח את ההמשכיות שלהם. קל גם להתרגל לעולם של ריביות אפסיות ולחשוב שהן היו כאן מאז ומתמיד, ושהן מייצגות מדיניות מוניטארית מאוזנת. אך הדבר לא כך - ככל שהריביות הנמוכות תישארנה כאן זמן רב יותר - יגדל הסיכוי שתהליך ההתאמה שלהן יהיה מפתיע, מהיר וחד יותר.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.