הדומיננטיות של בעלי השליטה: מהי ההשפעה האמיתית על המסחר?

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר, MORE בית השקעות, בודק מהם יתרונות ההשקעה בחברה בעלת גרעין שליטה
צחי קלמין | (3)
נושאים בכתבה בורסה בעלי שליטה

החודש נפרד שוק ההון והמשק הישראלי משני אנשי עסקים מוכרים ודומיננטיים. הראשון, דוד עזריאלי, מייסד עזריאלי קבוצה הנחשבת לאחת הקבוצות העסקיות הגדולות בישראל, אשר בבעלותה עשרות מרכזי קניות ברחבי הארץ, והחזקות מהותיות בחברות לאומי קארד, סופר-גז ועוד.

השני, שלמה שמלצר, מייסד קבוצת שלמה החזקות, מפעילת מותג הליסינג שלמה Sixt, קבוצת אפקון וחברת גולד בונד ועוסקת בהפעלת מסוף מטענים באשדוד. בימים האחרונים לפני מותו, פעל שלמה שמלצר בקידום העסקה לרכישת חברת סונול מידי דוד עזריאלי, אולם עם פרסום דבר מותו, יצאה חברת שלמה החזקות בהודעה על ביטול העסקה ועל כוונת החברה להתמקד מעתה בעסקי הליסינג והרכב.

במסמך זה ננסה לבחון עד כמה חזקה הדומיננטיות של בעל השליטה במתווה הפעילות העסקית של החברה הבורסאית, וכן, נבדוק עד כמה תלויה החברה הבורסאית בבעל השליטה שלה.

אחד הסממנים המובהקים ביותר בבורסת אחד העם, הינו שיעור ההחזקות הגבוה של בעלי השליטה בחברות הבורסאיות. אמנם, בעלי השליטה המקומיים מעוניינים לגייס כספים באמצעות הנפקת מניות לציבור, אך בו זמנית, הם דואגים לשמור אצלם את גרעין השליטה, לשלוט בהרכב הדירקטוריון ולבצר רוב קבוע באסיפת בעלי המניות. השקעה בחברות בעלות גרעין שליטה טומנת בחובה מספר יתרונות:

1. שקט תעשייתי - המשקיעים בחברות אלו נהנים משדרת ניהול איכותית ויציבה. מרבית החברות הגדולות והחזקות במשק הינן תוצאה ישירה של בנייה ארוכת שנים ותוכנית ארגונית מסודרת. בנוסף, הימצאותו של גרעין השליטה, מגן על שאר מחזיקי המניות מפני חשש של השתלטות או הצעת רכש עוינת.

2. פרמיית ניהול - בעלי השליטה באותן חברות מעניקים ניסיון ומוניטין רב אשר מתבטאים בקשרים עסקיים, יצירתיות ויכולת קבלת החלטות. חשוב להדגיש כי פרמיית הניהול עשויה לשמש גם כחרב פיפיות, בסיטואציה אשר שמו של בעל השליטה נקשר בפרשיות מביכות או בחשד לפלילים.

3. אינטרס משותף בין בעל השליטה לבין הציבור - בעקבות המשבר הפיננסי בוול סטריט בשנת 2008, גדלה רמת הסיכון וחוסר האמון בהפקדת גורל החברות בידי מנהלים שאינם מסכנים את הונם האישי ואף נוטלים סיכונים מופרזים לטובת קידום אינטרסים אישיים. הימצאותו של בעל שליטה, מחזקת את אמון ציבור המשקיעים בחברה ויוצרת שותפות עסקית בין בעל השליטה לבין שאר מחזיקי המניות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

4. "בעל-בית אחראי" בתרחיש של קושי תזרימי - אחת ההשלכות המיידיות שנוצרו בעקבות ריבוי הסדרי החוב בתקופה האחרונה, באה לידי ביטוי באמצעות הרחבת האחריות "המוסרית" של בעלי שליטה לחובות החברות הציבוריות שבשליטתם. ספקי האשראי של החברות הציבוריות, קרי הבנקים המסחריים וגופי ההשקעה המוסדיים, מחפשים אחר מבוגר אחראי שישמש ככתובת במקרה של קושי או חשש ליכולת שירות החוב.

מנגד, המצדדים בחברות ללא גרעין שליטה, מביאים חברות דוגמת טבע, פריגו ואחרות כמודל מוצלח של חברות המתנהלות במשך שנים ללא גרעין שליטה, ואת העובדה, כי מרבית החברות הציבוריות בארה"ב ובבורסות המערביות מתנהלות ללא גרעין שליטה.

לסיכום, קשה לקבוע עד כמה דומיננטית השפעתו של בעל השליטה על מהלך העסקי של התאגיד. אנו סבורים כי יש לייחס לפרמיית הניהול של בעלי השליטה חשיבות גבוהה, אשר לא ניתן להתעלם ממנה בניתוח הפונדמנטלי.

יחד עם זאת, ניסיון העבר מלמד, כי בסיטואציה של "כותרות" שליליות, פעילי השוק נוהגים "להעניש" את החברה בצורה אגרסיבית יותר מאשר ב"כותרות" חיוביות. כמו כן, אנו ממליצים לבצע הבחנה בשווי השוק של החברה ובהימצאותה במדדי המניות המובילים.

ברוב המקרים, חברות השורה הראשונה מושכות אליהן משקיעים מתוחכמים, קרי קופות הגמל וקרנות הנאמנות, אשר מגיבים בצורה מושכלת ומחושבת יותר לכל התפתחות חדשותית אצל בעל השליטה. מנגד, חברות בעלות שווי שוק נמוך, אשר לא מוחזקות ע"י הגופים המוסדיים, מגיבות בצורה רגישה יותר לכל התפתחות. בסופו של יום, אין פה נוסחת קסמים, על המשקיע הפשוט, לנתח היטב כל חברה, על פי מאפיינה הפרטניים ולהוסיף את פקטור "פרמיית הניהול" לניתוח הכדאיות בטרם ביצוע ההשקעה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טוטו 23/07/2014 14:21
    הגב לתגובה זו
    מדובר באיש חסר כישורים, חסר מושג , שמבלבל את המוח בכתבות סרק
  • 2.
    שלמה החזקות בלי שלמה שמלצר זה כמו מבני תעשיה בלי פישמן (ל"ת)
    אחד הם 23/07/2014 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שוקי 23/07/2014 10:52
    הגב לתגובה זו
    מה רצה לומר הכותב ומה המסקנות , בקיצר בלה בלה בלה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.