דעה

תסתכלו על הנתונים - חייבים להפחית את נטל המס על משקי הבית

צח ברקי, סמנכ"ל אגף מידע, מחקר וכלכלה בדן אנד ברדסטריט, בוחן את הפרסומים האחרונים אודות הצריכה הפרטית במשק המקומי, ונותן דרך אחרת לשיפור הנתונים
צח ברקי | (3)

לאחרונה פורסמו נתוני הצמיחה במשק הישראלי, לפיהם צמח המשק הישראלי ברבעון הראשון ב-2.1% בלבד, בעיקר עקב ירידה של 2% בצריכה הפרטית וירידה חדה של כ-4% בצריכה הפרטית לנפש, שהיא המדד הנכון יותר לבחינת הדברים. משנת 2007 ועד היום חלקה של הצריכה הפרטית בתוצר ירד ב-2.5%. זו בהחלט מגמה מדאיגה, שהחלה כבר ברבעון השלישי של 2013.

כשמנתחים את הסיבות להאטה, ניתן להניח שהמגמה הזו צפויה להימשך בטווח הזמן הקרוב: הצמיחה בהוצאה לצריכה פרטית בשנים האחרונות מומנה על ידי גידול בהיקף החוב שנטלו משקי הבית. המסקנה די ברורה כאשר רואים כי השכר הריאלי במשק לא השתנה כמעט בשנים האחרונות, אך התפתחות החוב של משקי הבית הייתה מהותית. עלייה במינוף משקי הבית היא תופעה נפוצה בסביבת ריבית יורדת, היות ועלות הכסף פוחתת וההחזר החודשי לא משקף את נטל החוב.

מה יקרה כאשר הריבית במשק תתחיל לעלות?

ההחזר החודשי על החוב של משקי הבית יגדל ונראה האטה חזקה אף יותר בצריכה הפרטית. נחבר לזה את השכר הריאלי במשק, שכמעט לא צמח בשנים האחרונות ונקבל משקי בית עם יכולת החזר נמוכה יותר. העלאת ריבית יכולה להכניס את המשק להאטה חריפה יותר ואף למיתון.

הורדת ריבית, גם היא, אינה המפתח לעידוד הצמיחה כיום - ישנה אפקטיביות נמוכה להורדת ריבית נוספת לצמיחה ריאלית ובריאה. ככל שימשיכו במגמת ההורדה - כך תעמיק הבעיה עת נרצה לצאת מסביבת הריבית הנמוכה.

נתוני התעסוקה מצביעים על שיעור אבטלה נמוך. מעבר לכך, ניתן לומר שאנו נמצאים בתעסוקה מלאה. אך מניתוח משרות השכיר במגזר העסקי, רואים תמונה מדאיגה: המגזר העסקי לא גדל בכמות המשרות בשנתיים האחרונות. ברבעון האחרון של שנת 2013, אף חלה נסיגה בכמות המשרות לרמות של מחצית שנת 2011. גם בהסתכלות על מאפייני המשרות הפנויות במשק, ניתן לראות שחלק גדול מהן הינו משרות בשכר מינימום.

לא ברור איך, בסביבה הכלכלית שבה אנו מצויים, ישנם המצדדים בהעלאות מסים נוספות. הדרך הנכונה להמריץ את הצריכה הפרטית מחדש, היא דרך הפחתת נטל המס על משקי הבית.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שכיר עשוק 10/06/2014 21:16
    הגב לתגובה זו
    אה, כבר עושים את זה... אבל מה יעשו כשהחלב יתייבש, ויותר שכירים יהיו ללא עבודה מעל גיל 45, מובטלים שדורשים תמיכה ???. אז מאיפה יבוא הכסף לממן את חגיגת ההטבות: אפס מע"מ, הניה בהתנחלויות ושמירה עליהם, משכורות מנופחות בצבא ומנגנון ממשלתי מנופח, הטבות לחברים וטייקונים... וגם הטבה מוצדקת לפליטי השואה המעטים שנשארו סוף סוף (אגב מדינת ישראל קיבלה שילומים מגרמניה - אבל רובם לא חולקו לניצולים.. )
  • 2.
    עובד ממשלה 09/06/2014 15:35
    הגב לתגובה זו
    מה פתאום אני נהנה לעבוד בתור עובד ממשלה עם תואר שני ולהרוויח 7000ש"ח נטו.....אולי תעלו עוד יותר כדי אני אוכל סוף סוף לעבור לדירת החלומות שלי... דופלקס של ארגזי קרטון!!!!
  • 1.
    דן 09/06/2014 12:15
    הגב לתגובה זו
    מה זה משנה אם ריבית בנק ישראל על 0.75% כאשר משקי בית מקבלים הלוואות (בטוחות יחסית) בריביות של 6%-8% וחברות האשראי גובות 12% ???
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.