לידיעת שר האוצר: המפתח להצלחת מדיניות הקיצוצים
התקשורת הכלכלית ציינה בהבלטה את העלאת יעד הגירעון התקציבי לשנת 2014 מ-2.75% ל-3% תמ"ג. לכאורה, שינוי לא גדול, אך בכל זאת תהיינה לו השלכות מיידיות, שכן ניתן יהיה להקטין פחות את צד ההוצאות, או להגדיל פחות את צד ההכנסות, בהיקף כולל של כ-600 מיליון ש'.
בפועל, ההשלכות הכוללות גדולות בהרבה - המשמעת התקציבית תמשיך להיות נר לרגלי הממשלה החדשה (שהרי על רקע זה הוקדמו הבחירות מלכתחילה), והמציאות הכלכלית והחברתית יכולה אולי לעכב זמנית את התהליך, אך לא תשנה את החתירה להקטנה יסודית של הגירעון הממשלתי והחוב הציבורי.
למעשה, זו קריצה לכיוון בנק ישראל, קרן המטבע וחברות דירוג האשראי, הרואות במדיניות כזו תנאי הכרחי ליציבות כלכלית ופיננסית לאורך זמן. המשק הישראלי התברך בתכונות אלה ברוב שנות המשבר האחרונות, בד בבד עם יציבות מחירים, שעה שמדינות רבות אחרות, לרבות (ודווקא) המפותחות בהן, כשלו בכך. לכן, מדובר בנכס ראשון במעלה של המשק הישראלי וכל סימן של נסיגה ממנו יפעל לבסוף לרעתו.
בד בבד עם הנכונות של המדיניות שאומצה, יש לקחת בחשבון את יישומה המסובך בשנים הקרובות. לאחר המחאה החברתית וההתחייבויות שהמדינה נטלה על עצמה כתוצאה מכך, מתמודד המשק עם גירעון ממשלתי של 4.5% תמ"ג ב-12 החודשים האחרונים. לא מדובר רק בפער העצום בין הנתון הזה לבין היעד המתוקן (3%) או לבטח המקורי (2%) שתוכנן לשנה זו, אלא גם בסטייה מהתהליך הרב-שנתי של ירידהף הן בגירעון התקציבי והן בחוב הציבורי. תהליך זה בידל לטובה את הכלכלה הישראלית בשנות המשבר, והיה, בין השאר, אחד הגורמים החשובים לעלייה החדה בשער השקל כנגד שורה ארוכה של מטבעות, והדולר של ארצות הברית בראשם.
חשיבותה של הצהרת הכוונות לא יכולה, עם זאת, לעמוד בסתירה ליכולתה של הממשלה לבצע את הקיצוצים החדים הנחוצים בהוצאותיה - זאת, הן בזמנים רגילים ובטח כשמדובר בעידן שאחרי המחאה החברתית. לכן, לא פחות ואולי אף יותר מהמוסדות שהזכרתי, על הממשלה להיטיב לשדר את המסר לציבור. דומה כי ההבחנה שהחלו ראשיה לעשות, בין הצורך לוותר ולשאת בנטל היום, לשכר והתועלת שיקלו עליו בהמשך, הינה צעד בכיוון הנכון, אך הממשלה תצטרך להגדיר לוחות זמנים, להסביר מהו המנגנון דרכו יתועלו הויתורים של היום לרווחה של המחר ולהגדיר אמות מידה לפיהן יפוצה הציבור אם התוצאות לא תושגנה. גודל המשימה מצריך למעשה אמנה חברתית בין הממשלה לציבור, ואין זמן טוב לעשות זאת כשממשלה חדשה כמעט לגמרי יוצאת לדרך.
מצד שני, גם לאחר שהתקבלה ההחלטה העקרונית ללכת בדרך של קיצוצים, משמעת ואחריות פיסקאלית, על הממשלה להנהיג תוואי עם תחנות בחינה של התקדמות, כך שאם תשתנה הסביבה - המדינית, ביטחונית, חברתית, או כלכלית - ניתן יהיה להאט, להחיש, או לשנות את מתכונתו, לפי העניין והצורך. ראוי לא להגיע למצב של אימוץ ללא כחל ושרק של כל העקרונות, תוך התעלמות מהמציאות המשתנה והדינאמית.
לכן, מבחנה האמיתי של המדיניות הכלכלית של הממשלה החדשה יהיה במידת הפרגמטיות ובייתכנות הביצוע לאורך זמן של אותם מהלכים שיוכתבו על ידה. זאת, תוך חתירה לשיתוף פעולה מירבי עם הגורמים שיהיו חלק ממנה - העובדים, המעסיקים, בנק ישראל והרשויות השונות - שיתוף פעולה שיחייב ויתורים הדדים בדר לשיקום היציבות הפיסקאלית למשק.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
