לידיעת שר האוצר: המפתח להצלחת מדיניות הקיצוצים

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי טפחות, מתייחס לעתיד לבוא על כלכלת ישראל. כיצד ניתן להטיב עם המדיניות וההסדרים החדשים
רונן מנחם |

התקשורת הכלכלית ציינה בהבלטה את העלאת יעד הגירעון התקציבי לשנת 2014 מ-2.75% ל-3% תמ"ג. לכאורה, שינוי לא גדול, אך בכל זאת תהיינה לו השלכות מיידיות, שכן ניתן יהיה להקטין פחות את צד ההוצאות, או להגדיל פחות את צד ההכנסות, בהיקף כולל של כ-600 מיליון ש'.

בפועל, ההשלכות הכוללות גדולות בהרבה - המשמעת התקציבית תמשיך להיות נר לרגלי הממשלה החדשה (שהרי על רקע זה הוקדמו הבחירות מלכתחילה), והמציאות הכלכלית והחברתית יכולה אולי לעכב זמנית את התהליך, אך לא תשנה את החתירה להקטנה יסודית של הגירעון הממשלתי והחוב הציבורי.

למעשה, זו קריצה לכיוון בנק ישראל, קרן המטבע וחברות דירוג האשראי, הרואות במדיניות כזו תנאי הכרחי ליציבות כלכלית ופיננסית לאורך זמן. המשק הישראלי התברך בתכונות אלה ברוב שנות המשבר האחרונות, בד בבד עם יציבות מחירים, שעה שמדינות רבות אחרות, לרבות (ודווקא) המפותחות בהן, כשלו בכך. לכן, מדובר בנכס ראשון במעלה של המשק הישראלי וכל סימן של נסיגה ממנו יפעל לבסוף לרעתו.

בד בבד עם הנכונות של המדיניות שאומצה, יש לקחת בחשבון את יישומה המסובך בשנים הקרובות. לאחר המחאה החברתית וההתחייבויות שהמדינה נטלה על עצמה כתוצאה מכך, מתמודד המשק עם גירעון ממשלתי של 4.5% תמ"ג ב-12 החודשים האחרונים. לא מדובר רק בפער העצום בין הנתון הזה לבין היעד המתוקן (3%) או לבטח המקורי (2%) שתוכנן לשנה זו, אלא גם בסטייה מהתהליך הרב-שנתי של ירידהף הן בגירעון התקציבי והן בחוב הציבורי. תהליך זה בידל לטובה את הכלכלה הישראלית בשנות המשבר, והיה, בין השאר, אחד הגורמים החשובים לעלייה החדה בשער השקל כנגד שורה ארוכה של מטבעות, והדולר של ארצות הברית בראשם.

חשיבותה של הצהרת הכוונות לא יכולה, עם זאת, לעמוד בסתירה ליכולתה של הממשלה לבצע את הקיצוצים החדים הנחוצים בהוצאותיה - זאת, הן בזמנים רגילים ובטח כשמדובר בעידן שאחרי המחאה החברתית. לכן, לא פחות ואולי אף יותר מהמוסדות שהזכרתי, על הממשלה להיטיב לשדר את המסר לציבור. דומה כי ההבחנה שהחלו ראשיה לעשות, בין הצורך לוותר ולשאת בנטל היום, לשכר והתועלת שיקלו עליו בהמשך, הינה צעד בכיוון הנכון, אך הממשלה תצטרך להגדיר לוחות זמנים, להסביר מהו המנגנון דרכו יתועלו הויתורים של היום לרווחה של המחר ולהגדיר אמות מידה לפיהן יפוצה הציבור אם התוצאות לא תושגנה. גודל המשימה מצריך למעשה אמנה חברתית בין הממשלה לציבור, ואין זמן טוב לעשות זאת כשממשלה חדשה כמעט לגמרי יוצאת לדרך.

מצד שני, גם לאחר שהתקבלה ההחלטה העקרונית ללכת בדרך של קיצוצים, משמעת ואחריות פיסקאלית, על הממשלה להנהיג תוואי עם תחנות בחינה של התקדמות, כך שאם תשתנה הסביבה - המדינית, ביטחונית, חברתית, או כלכלית - ניתן יהיה להאט, להחיש, או לשנות את מתכונתו, לפי העניין והצורך. ראוי לא להגיע למצב של אימוץ ללא כחל ושרק של כל העקרונות, תוך התעלמות מהמציאות המשתנה והדינאמית.

לכן, מבחנה האמיתי של המדיניות הכלכלית של הממשלה החדשה יהיה במידת הפרגמטיות ובייתכנות הביצוע לאורך זמן של אותם מהלכים שיוכתבו על ידה. זאת, תוך חתירה לשיתוף פעולה מירבי עם הגורמים שיהיו חלק ממנה - העובדים, המעסיקים, בנק ישראל והרשויות השונות - שיתוף פעולה שיחייב ויתורים הדדים בדר לשיקום היציבות הפיסקאלית למשק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.