המשק בהאטה? לא בטוח; על הפירסומים האחרונים של הלמ"ס

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה במזרחי טפחות, מתייחס לפירסומים האחרונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ולמסקנות על מצב המשק המקומי
רונן מנחם | (3)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה שהתוצר המקומי הגולמי של המגזר העסקי עלה 2.7% ברבעון השלישי של השנה, לאחר שגדל 3.9% ברבעון השני ו-4% ברבעון המקביל אשתקד.

הלמ"ס אומרת שזה אומדן ראשון וייתכנו שינויים ניכרים בהמשך (השיח התקשורתי לא מדגיש זאת מספיק). בכפוף לכך, רבים רואים בנתונים סימן להאטה במשק. אני חולק על כך וסבור שהנתונים די מספקים, בהתחשב בנסיבות.

להלן שלושה הסברים

ההאטה בעולם - התוצר בישראל גדל בעקביות מהר יותר מבעולם. לדוגמא, ברבעון השלישי גדל התוצר בארה"ב 2%, התוצר באיחוד האירופי גדל 0.4% וביפן התכווץ 3.5%. גם התוצר לנפש גדל אצלנו מהר יותר מרוב המדינות. בהקשר זה, ייצוא הסחורות והשירותים ללא יהלומים והייטק גדל 4.6% ברבעון השלישי, בהמשך לעלייה נאה בת כ-8% במחצית הראשונה - ממצא המשקף איתנות בהינתן הרפיון בסחר החוץ העולמי.

דרך המדידה - התוצר למעט מיסים נטו על ייבוא גדל 4.1% ברבעון השלישי - העלייה הגבוהה ביותר בחמשת הרבעים האחרונים. הלמ"ס מסבירה שסדרה זו לא מושפעת משינוים בהיקף, או הרכב המיסוי על סחר החוץ, לכן מהווה מדד טוב יותר לתיאור ההתפתחויות הכלכליות. לנוכח אי הסדירות הגבוהה יחסית בנתונים, הבחנה זו חשובה מאוד.

מבט להמשך - מדדים צופים קדימה לא מבשרים על האטה נוספת: דוח האורות האדומים של משרד האוצר, לדוגמא, הראה שיפור קל בפעילות הכלכלית ובסחר החוץ בחודש נובמבר. המדד המשולב למצב המשק עולה בעקביות. הלמ"ס מעריכה שהתוצר יגדל השנה 3.5% - מספר שמדינות רבות תשמחנה להתהדר בו. נגיד בנק ישראל התבטא לאחרונה כי הופתע לטובה מנתוני המשק מאז ירדה הריבית ל-2% בחודש שעבר.

ישנם כמובן גם נתונים המצריכים זהירות: ההשקעה בענפי המשק, למשל, ירדה בכל אחד משלושת הרבעונים האחרונים - ירידות שבאו לאחר עלייה דו ספרתית נאה בשנה שעברה. המשכן עלול לשקף ירידה בהוצאות על מכונות וציוד לנוכח חשש מהאטה עתידית. בנוסף, הגידול בתוצר העסקי היה הפעם איטי יותר מהגידול בתוצר הכללי - תופעה שאם תימשך תגרום לדחיקה החוצה (crowding-out) של המגזר העסקי ותתנגש עם הריבית הנמוכה.

בשורה התחתונה, על אף הירידה בקצב הגידול של התוצר ברבעון השלישי וגורמי הזהירות, אין למהר להכריז על האטה במשק. הרבעונים הבאים בהחלט עשויים להפתיע לטובה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 22/11/2012 08:25
    הגב לתגובה זו
    אתה והלמ"ס טועים, בדקו היטב את טבלאות ה EXEL שלכם, בטוחני שנפלה שם טעות, המשק בהאטה ולקראת מיתון. התחום היחידי HITECH שמייצר הכנסות דולריות ונתונים חיוביים כלליים גם הוא בצלילה וזה מתיישב עם נתוני הצמיחה השליליים באירופה ואמריקה שמייצרים עבורנו את מירב ההכנסות
  • רונן מנחם 22/11/2012 11:26
    הגב לתגובה זו
    נתוני הלמ"ס מראים על זינוק חד בייצוא הטכנולוגיה העילית ברבע השלישי של השנה. בברכה, רונן.
  • גל 22/11/2012 12:43
    לדעתי נובע בעיקר מהפעילות של אינטל, כך שהדבר מעט מעוות את המציאות.
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.