למשקיע המתוחכם: להמר על התשלום הקרוב של סקיילקס אג"ח א'
טור זה נכתב עבור משקיעים מתוחכמים אוהבי הסיכון. משקיעים שרוצים להשיג תשואה גבוהה עם סיכון מחושב ומוכנים להיכנס להליך של הסדר חוב. אחת מהאסטרטגיות המעניינות ברגעי משבר בשוק האג"ח היא ניצול ירידות חדות במחירי אגרות החוב שמועד פירעון הקרן שלהן קרוב. אסטרטגיה זו מתבססת על רכישת האיגרת במחיר נמוך וקבלת תשלומים לפי השווי המלא של האיגרת. רכישת האיגרת במחיר נמוך משמעותית מהערך המתואם, נובעת מהערכה שכנראה החברה לא תשרת את החוב במלואו.
אסטרטגיה זו יכולה להיות קצרת טווח, כלומר לרכוש את האיגרת ביום הקום (יום לפני יום האקס של תשלום הקרן) ולנסות למכור ביום למחרת (יום האקס) עם ירידה נמוכה מגובה התשלום. באסטרטגיה זו חשוב לנתח ולהעריך רק את התשלום הקרוב של החברה.
האפשרות השנייה הינה רכישת האיגרת, קבלת התשלום ושיפור משמעותי בתנאי האיגרת לאחר יום התשלום. חשוב לציין שבמקרה שלא בוצע תשלום של הקרן או הקופון, הסיכון שבאסטרטגיה גבוה מאד.
חברת סקיילקס בעלת השליטה בחברת פרטנר נמצאת במצוקה. ירידת השווי המשמעותית של זו האחרונה והירידה בהכנסותיה, גרמו לחברת האם לפרסם הערת עסק חי בדוחותיה. לחברה חובות גדולים למחזיקי האג"ח מול שעבוד חלקי של מניות פרטנר. חברת סקיילקס שבשליטת סאני נמצאת במו"מ למכירת החברה להאצ'יסון (החברה הודיעה על ביטול העסקה, אך יש הטוענים כי זה עדיין במו"מ). במידה ולא תבוצע עסקה ידרשו משקיעי האג"ח להסכים להסדר חוב.
לחברה יש מזומן בקופה בסך 316 מיליון שקל, וקבלת דיבידנד בשווי של 71.4 מיליון שקל מחברת פרטנר. נוסיף תזרים חודשי של 10 מיליון שקל מחברת סמסונג, ונקבל יתרת מזומנים של 397.4 מיליון שקל. מכאן נובע שלחברה יש כסף לשלם את התשלום הקרוב בסך של 56 מיליון שקל למחזיקי אג"ח א'. הסיכון מגיע משאר מחזיקי איגרות החוב של החברה שינסו למנוע את התשלום הקרוב ע"י פניה לבית משפט בטענה של אפליית נושים.
סקיילקס אגח א :
לסדרה א' יש שעבוד ספציפי על 4,779,519 מניות פרטנר, שהשווי שלהן לפי שער של 16.23 ש' למניית פרטנר עומד על כ-77 מיליון שקל. אין מנגנון התאמה של מניות - לכן לאחר תשלום הקרן, מספר המניות המשועבדות לא משתנה. היקף הסדרה הינו 209,628,200 ע.נ. כאשר שווי החוב לפי המחיר המתואם הינו כ-215 מיליון שקל. לפי המחיר האחרון של האיגרת הינו כ-124 מיליון שקל. התשלום הקרוב של הקרן והריבית הינו כ-56 מיליון שקל.
נכון ליום ה' האחרון (30 באוגוסט) מחיר האיגרת עומד על 59.3 ש', המגלם תשואה של כ-145% במח"מ של 0.55. לאיגרת צפוי פדיון חלקי של הקרן 23.48% ובנוסף קופון של 3.5%. יום האקס של האיגרת הינו ה-19 בספטמבר 2012 ויום התשלום 30 בספטמבר 2012.
לדוגמא, נרכוש את האג"ח ב-100 שקל בשער 59.3 ונקבל כ-170 ע.נ. במידה וסקיילקס משלמת את התשלום הקרוב נקבל תשלום קרן של 170*23.48%=40 שקלים. תשלום ריבית: 170*3.5%=6 שקלים.
כלומר, במידה ובוצע תשלום של הקרן והריבית, קיבלנו החזר מהיר של 46 שקל מתוך ה-100 שקל שהשקענו. נשארה לנו השקעה באגרת בשווי של 54 שקל. במידה ובוצע תשלום השעבוד של המניות נשאר קבוע על שווי חוב נמוך יותר.
נחשב את שווי הבטוחה הנותרת: לפני ביצוע התשלום שווי הבטוחה ביחס לשווי המתואם עמד על 36%, לאחר ביצוע התשלום שווי הבטוחה יעמוד על 47% מהשווי המתואם. אבל חשוב מאד לשים לב שאנחנו רוכשים את האיגרת לפי שער של 59.3. קיבלנו החזר של 46% מההשקעה, נשארנו עם אג"ח במחיר של 32 עם בטוחה של 47. ז"א גם אם תהיה ירידה של מניית פרטנר ב-30% אנחנו עדיין עם בטוחה מלאה.
הסיכונים באסטרטגיה זו נובעים בעיקר מדרישה של שאר בעלי האג"ח לעצור את התשלומים ולהשאיר את הכסף בקופה. בנוסף, ירידה חדה נוספת במניית פרטנר תוריד את שווי הבטוחה. הסיכויים לרווח מהיר יכולים לנבוע מהסכם לרכישת החברה וסיכוי סביר לביצוע התשלום הקרוב.
- 7.שמוליק 12/09/2012 17:21הגב לתגובה זוקניתי השבוע בשער 67/68 אגח א וגם אלביט אגח ו
- 6.דניאל 08/09/2012 20:50הגב לתגובה זווזה משנה את התמונה - כי בקבל הפידיון החלקי יהייה הרבה מס
- 5.רועי 06/09/2012 17:59הגב לתגובה זוביצעתי בפועל שורט ג לונג א . מורווח יפה, תבדקו את המחירים, ביום הכתבה האגחים נסחרו באותו אחוז מהפארי והיום יש פער של 4.1%. צמצמתי חלק. אושר, אם יש לך הערכה מה צריך להיות הפער במחירים אשמח לשמוע.
- 4.כלכלן 04/09/2012 11:11הגב לתגובה זולא נלקח בחשבון השווי של המניות הבלתי משועבדות של פרטנר ושווי היבוא של סמסונג ששות בערך 35 אגורות לכל 1 ש"ח אג"ח בנוסף כאשר ישולמו הסדרות עם השיעבודים תשתחררנה עוד מניות משועבדות ומצב הסדרות ז,ח,ט ישתפר עוד. בנוסף מכירת שליטה בפרטנר שווה פרמיה נוספת שלא מתומחרת כאן. המשמעות שאי אפשר להפסיד במחיר היום גם אם מחר יהיה פירוק כל הסדרות
- 3.הפידיון החלקי הוא 25% (ל"ת)אבי 04/09/2012 00:08הגב לתגובה זו
- 2.רועי 03/09/2012 21:52הגב לתגובה זושלום אושר בתור סוחר אגח היה מעניין לקרוא את הניתוח, על אחת כמה וכמה כאשר השוק לא מתמחר את שונה את סקיילקס א לעומת ג ו- ב, נכון להיום כולן נסחרות בין 58.8 ל 59.5 אחוזים מהפארי. לפי הניתוח שלך לונג סקיילקס א ושורט סקיילקס ג אמור במקרה הטוב להשאיר אותי עם רווח של מספר אחוזים ובמקרה הרע (אין תשלום , הידרדרות החברה) מאוזן פחות או יותר. אשמח לדעתך פוזיציית השורט לונג. (כרגע אין משאיליםבסקיילקס ב)
- כלכלן 04/09/2012 11:18הגב לתגובה זואג"ח ב, ג קיבלו כבר 25% מהקרן באמצע השנה כך שערך הבטוחה הרבה יותר גבוה במעל 60% מהמחיר בנוסף יש סדרות צמודות ולא צמודות. יש יתרון לסדרות א שתיתן 25% מקרן וריבית החודש וסדרה ד שבכלל בחסר גדול שתתן קרן 25% ריבית והצמדה חודש הבא.
- רועי 06/09/2012 17:56דיברתי על אחוז מפארי ולא על ערך בטוחה
- 1.אבנר 03/09/2012 19:58הגב לתגובה זועם רעיונות כמו שלך לא צריך שונאים
- אחד העם 03/09/2012 21:55הגב לתגובה זוכנס לקזינו,שים את כל החסכון שלך על הצבע האדום ותקווה שלא יצא השחור. גאון כלכלי אתה.
- ואן גוך 04/09/2012 21:58ערך הבטוחה הרבה יותר גבוה במעל 66% מהמחיר חוץ מזה יש סדרות צמודות ולא צמודות. עם יתרון לסדרה א שתיתן 25% מקרן וריבית החודש , לפחות מישהו קם לדבר בשוק המשעמם הזה..... ישר כח
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
